meer info over 5-htp

Hej Mensen,

Omdat ik al verschillende topics op verschillende fora heb gelezen over 5-htp en nog steeds geen echte duidelijkheid over dit middel had heb ik het gevraagd aan drugsinfo.nl . Ik las namelijk heel veel tegenstelde reacties van mensen, sommige beweerde dat het wel goed was om het van te voren te nemen andere niet. Weer andere vermelden dat je er een syndroom aan over kunt houden.

Hier het antwoord wat ik kreeg. Ik zet het hier niet neer om iets aan te tonen of andermans reacties onderuit te halen. Het is gewoon een reactie van hun kant, wat ik niet voor me zelfde wilde houden. Doe er je voordeel mee (of niet :))

de vraag

Beste Drugsinfo,

Ik had een vraagje wat betreft het gebruik van xtc in combinatie met 5-HTP. Op verschillende fora's heb ik gelezen dat het goed is om 5-htp te slikken nadat je een keer een avondje xtc hebt gebruikt. Echter zijn de meningen nogal verdeelt over de vraag of je dit er voor moet slikken. De een beweert dat het verstanding is omdat je zo alvast je serotine aanmaakt. De ander beweert dat dit uiterst gevaarlijk is en eventuele serotine vergifting kan oplopen. Ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden.

Mijn vraag is of het verstandig is om zowel voor als na de xtc je serotine aan te vullen door middel van 5-htp.

Ik ben me er van bewust dat xtc schadelijke processen in werking stelt, daarom gebruik ik het ook niet meer als 1x per 2 maanden om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Ik ben 21 jaar.

Mvg,

W

Het antwoord

Beste W,

Bedankt voor je e-mail. Je vraag is terecht gekomen bij de Drugs Infolijn. In je e-mail vraag je of het verstandig is om zowel voor als na XTC de stof 5-HTP te gebruiken.

Over het gebruik van 5-HTP/ L-tryptofaan kunnen we het volgende zeggen:
In rattenstudies zijn er aanwijzingen gevonden voor de werkzaamheid van deze middelen bij het herstel van het serotonineniveau in de hersenen.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat dit ook geldt bij de mens. We kunnen het gebruik van 5-HTP voor óf na XTC gebruik dus niet aanraden op grond van onderzoek.

Theoretisch bestaat er kans op het serotonine syndroom (een teveel aan serotonine) bij gebruik van 5-HTP in combinatie met andere middelen die op het serotoninesysteem werken, zoals veel antidepressiva. Je zou daarom ook kunnen stellen dat gebruik van 5-HTP vóór het gebruik van XTC ook risico's heeft. Maar verschillende onderzoeken hebben hiervoor geen bewijs gevonden.

Conclusie: Er is helaas nog geen duidelijkheid over de beschermende en herstellende werking van 5-HTP bij XTC. Waarschijnlijk heeft het gebruik van 5-HTP geen zin. Mocht je het toch willen gebruiken, dan kun je er voor de zekerheid voor kiezen om het alleen nà het gebruik te doen zodat je niet het risico loopt op een teveel aan serotonine in je hersenen.
Ik hoop dat ik je vraag hiermee heb kunnen beantwoorden. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bellen naar onderstaand nummer, om met één van onze medewerkers te spreken.

Met vriendelijke groeten,

Een medewerker van de Drugs Infolijn 0900-1995

monkah

Experimenterende gebruiker
Uiteindelijk weet niemand wat het nou percies met je doet.

Wat we wel weten is dat MDMA je serotine voorraad voor een groot deel of niet alles opmaakt als je een degelijke dosis neemt.
Ook weten we dat ons lichaam 5-htp gebruikt om serotine aan te maken ...

Ik heb zitten graven op een ander vlak en vooral in de organisatie maps.org.
Deze organisatie is bezig om testen op te zetten met posttraumatische stressstoornis (PTSS) en deze te behandelen met MDMA. Grappige is dat ik nergens daar een onderzoek kan vinden over MDMA en de relatie met serotine, wat ik eigenlijk had verwacht. Zeker omdat ze op een psychologisch gebied bezig zijn.

Toch geeft drugsinfo een duidelijk antwoord om te zeggen dat als je het gebruikt het beste na je XTC/MDMA feestje :)

Bedankt wietplant dat je het even hebt gevraagd!.

J86

Bewuste gebruiker
Wat ze dus eigenlijk zeggen is dat ze geen idee hebben -_-

Maar als we naar de feiten gaan kijken zou een logische conclusie zijn dat het nemen van L-tryptofaan en 5HTP wel degelijk een positief effect op het serotonine herstel kan hebben. Aangezien het bekend is dat bij mensen L-tryptofaan o.a naar 5HTP omgezet wordt en 5HTP naar serotonine. En bij ratten is wel bewezen dat het werkt. Bij mensen is niet bewezen dat het niet werkt.

Ik zou concluderen dat het dus zeker nut heeft.
Van tevoren nemen doe ik altijd wel. Maar slechts 1 capsule en dat 's ochtends vroeg. Als je nou 5 capsules een uur voor XTC inname nam kan ik me voorstellen dat je risico loopt op het serotonine syndroom. L-tryptofaan voor zover ik weet helemaal geen kwaad omdat dit niet direct naar serotonine wordt omgezet en bovendien XTC de omzetting van L-tryptofaan naar serotonine schijnt te hinderen.

Ik heb trouwens een tijdje terug een verhaal gelezen van een gast die experimenteerde met 5HTP capsules. Hij had een stuk of 10 capsules vlak voor z'n pillen genomen. Hij had een extreem harde trip. 3 keer heviger dan z'n 1e maar soms zelfs angstaanjagend spacend. Zowel lichamelijk als geestelijk. Hij heeft geen serotonine syndroom gehad, maar het zal waarsch niet veel gescheeld hebben.

Per persoon kunnen die grenzen en effecten ontzettend verschillen dus .. "Dont try this at home" :grin:

Robdebob

Bewuste gebruiker
Ik heb wel een keer 'last' gehad van het serotonine-syndroom. Ik gebruik al een tijdje Seroxat (Paroxetine, een SSRI). Een avondje besloot ik om er 4 tabletten van 50 mg 5-HTP en Sint-Janskruid bij te nemen. Dit waren de symptomen:
-Heel ernstig trillen
-Niet meer weten of je droomt of dat het werkelijkheid is
-Gigantische pupillen
-Gevoelens van hitte en gevoelens van koude

Het serotonine-syndroom is niet per se een fatale hersentoestand, zoals hier vaak op dit forum wordt gepropageerd. Er zal nog wel heel wat meer nodig zijn dan 4 tabletten 5-htp en paroxetine (20mg per dag) voordat ik dood zou neervallen. Dat hele serotonine-syndroom is een beetje uit zijn context gerukt. Maar om nou te zeggen dat het een plezierige mentale toestand was... :rolleyes:
:wave:

J86

Bewuste gebruiker
Robdebob zei:
Ik heb wel een keer 'last' gehad van het serotonine-syndroom. Ik gebruik al een tijdje Seroxat (Paroxetine, een SSRI). Een avondje besloot ik om er 4 tabletten van 50 mg 5-HTP en Sint-Janskruid bij te nemen. Dit waren de symptomen:
-Heel ernstig trillen
-Niet meer weten of je droomt of dat het werkelijkheid is
-Gigantische pupillen
-Gevoelens van hitte en gevoelens van koude

Het serotonine-syndroom is niet per se een fatale hersentoestand, zoals hier vaak op dit forum wordt gepropageerd. Er zal nog wel heel wat meer nodig zijn dan 4 tabletten 5-htp en paroxetine (20mg per dag) voordat ik dood zou neervallen. Dat hele serotonine-syndroom is een beetje uit zijn context gerukt. Maar om nou te zeggen dat het een plezierige mentale toestand was... :rolleyes:
:wave:

ja klinkt heel plezierig :grin:
Alleen dat Seroxat zegt me niets...
Een Selective Serotonin Reuptake Inhibitor?

Wat houd dat in dan?.. Kan je het vergelijken met een hele zwakke vorm van MDMA ofzo qua effect?

Neem altijd een 5HTP capsule sochtends op de dag dat ik ga nemen. Snachts is dat allang weg volgens mij. Nooit ergens last van gehad iig. Maar kzou niet tegelijk met de pil nemen just in case. Hoewel 1 capsule nog best mee zal vallen I guess

Robdebob

Bewuste gebruiker
Seroxat (stofnaam: paroxetine) is inderdaad een S.S.R.I. (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor). Seroxat is een antidepressiva in dezelfde categorie als prozac (fluoxetine). Het zorgt er voor dat er meer serotonine aanwezig is, waardoor mensen zich gelukkiger voelen. Antidepressiva zijn absoluut niet recreatief te gebruiken omdat ze heel erg langzaam in het lichaam worden opgenomen. Je zal dan ook absoluut geen 'rush' voelen of zoiets.

Het is inderdaad verstandig om voor het gebruik van MDMA een capsule 5-htp te nemen, zodat je serotonine-voorraad minder snel opraakt. Ik raad je aan om vooral na het gebruik van MDMA 5-htp en l-tryptofaan te nemen, omdat het dan juist meer nodig is omdat de tekorten moeten worden aangevuld. Vergeet ook de vitamine C niet :wink:

Bovenaan