Meest euforische RC (van dit lijstje dan...)

Nickjeee

Belezen gebruiker
Ik wil wat experimenteren/vergelijken om een RC stim te vinden die betrouwbaar euforie opwekt met een niet te korte rush of compulsive redosing. Cathinonen (3-cmc e.d.), pyrro's en sero-slurpers laat ik even erbuiten en dus ook geen puur fuctionele stims. Werkingsduur maakt me niet uit. Ik dacht aan:
3-fa, 3-fma, 4f-mph, eph (ethylphenidaat).
Ik heb psychonaut wiki en Erowid uitgeplozen maar blijft lastig te achterhalen hoe deze zich onderling verhouden.
Welke hiervan zou het dichtst komen bij wat ik zoek? Andere suggesties? Bedankt alvast!

_shikantaza

Badass junkie
Ik wil wat experimenteren/vergelijken om een RC stim te vinden die betrouwbaar euforie opwekt met een niet te korte rush of compulsive redosing. Cathinonen (3-cmc e.d.), pyrro's en sero-slurpers laat ik even erbuiten en dus ook geen puur fuctionele stims. Werkingsduur maakt me niet uit. Ik dacht aan:
Ik heb psychonaut wiki en Erowid uitgeplozen maar blijft lastig te achterhalen hoe deze zich onderling verhouden.
Welke hiervan zou het dichtst komen bij wat ik zoek? Andere suggesties? Bedankt alvast!
Alles wat een rush geeft zul je willen redosen. 3-FA is denk ik het meest geschikt maar 3-FMA heb ik zelf nooit gehad, de rest wel. Phenidaten vind ik echt nasty overigens. Maar ik kan dan ook geen maat houden met stims in het algemeen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
3-FMA/3-FEA is lekker en werkt licht op je serotonine, 6-APB is ook nog een optie al vind ik die weer iets meer werkend op je serotonine

6-APB is een seroslurper. Werkt niet een beetje op serotonine, maar full-on. 😉 Het is praktisch ‘meer verspreide/langwerkende’ MDMA.

Ik zeg het er maar even bij aangezien TS nu juist daar niet naar op zoek zegt te zijn.

Piet Zahut

Bewuste gebruiker
Ik vond 3-FA wel nice, maar verwacht er niet te veel van. Ik vond de stimulerende effecten heel licht aanwezig, maar dat is nou juist het mooie ervan. Je bent toch al snel 6 uur lang best energiek, maar niet opvallend onder invloed.
Schrik best van de negatieve bijwerkingen.. tuurlijk staat er op internet het meest negatieve, maar dit houd me altijd een beetje tegen om wat meer te experimenteren, en dan bedoel ik niet alleen 3-fa. Mdma is voor mij het meeste safe (lage doseringen)

Jij bent enorm ervaren 😊

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Bij mij viel dat wel mee

Dat kun je zeker zo ervaren hebben, maar het is wel redelijk een feit dat het onder de seroslurpers valt. Check vooral het dikgedrukte deel, de hoge waarde op SERT.

6-APB is a serotoninnorepinephrinedopamine reuptake inhibitor (SNDRI) with Ki values of 117, 150, and 2698 nM for the norepinephrine transporter (NET), dopamine transporter (DAT), and serotonin transporter (SERT), respectively.[4] 6-APB also possesses additional activity as a releasing agent of these monoamine neurotransmitters.[5]

6-APB is a potent full agonist of the serotonin 5-HT2B receptor (Ki = 3.7 nM)[4], with higher affinity for this target than any other site.[6] Moreover, unlike MDMA, 6-APB shows 100-fold selectivity for the 5-HT2B receptor over the 5-HT2A and 5-HT2C receptors.[6]
[7]

(Psychonautwiki, niet de beste bron, maar soit.)

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat kun je zeker zo ervaren hebben, maar het is wel redelijk een feit dat het onder de seroslurpers valt. Check vooral het dikgedrukte deel, de hoge waarde op SERT.

6-APB is a serotoninnorepinephrinedopamine reuptake inhibitor (SNDRI) with Ki values of 117, 150, and 2698 nM for the norepinephrine transporter (NET), dopamine transporter (DAT), and serotonin transporter (SERT), respectively.[4] 6-APB also possesses additional activity as a releasing agent of these monoamine neurotransmitters.[5]

6-APB is a potent full agonist of the serotonin 5-HT2B receptor (Ki = 3.7 nM)[4], with higher affinity for this target than any other site.[6] Moreover, unlike MDMA, 6-APB shows 100-fold selectivity for the 5-HT2B receptor over the 5-HT2A and 5-HT2C receptors.[6]
[7]

(Psychonautwiki, niet de beste bron, maar soit.)

Ik ben niet zo'n fan van de term "serotonine slurper", want de veronderstellingen die erbij gemaakt worden kloppen vaak niet. Ook in dit geval duiden de gegevens erop dat 6-APB niet per se zorgt voor een overdaad aan serotonine in de synaps. De drug triggert rechtsreeks specifieke subtypes van seroroninereceptoren, en niet indirect via het vrijgeven van serotonine.

Waarom drugsgebruikers daar zeer geïnteresseerd in zouden moeten zijn snap ik niet helemaal.
Want waarom is affiniteit voor serotonine reveptoren erg, maar affiniteit voor dopamine of noradrenaline niet?

Vaak is er heel erg een hyperfocus op harm-reductionadviezen voor MDMA. Dat zijn hele goede harm-reductiontips: minimaal 6 weken pauze en niet te vaak bijpakken.
Maar dat soort adviezen zou je ook gewoon moeten toepassen op andere stimulerende drugs. Sterker nog, drugs die veel affiniteit hebben voor noradrenaline verhogen de kans op hersenbloedingen. Dat lijkt mij meer iets om voor op te passen eerlijk gezegd.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik ben niet zo'n fan van de term "serotonine slurper", want de veronderstellingen die erbij gemaakt worden kloppen vaak niet. Ook in dit geval duiden de gegevens erop dat 6-APB niet per se zorgt voor een overdaad aan serotonine in de synaps. De drug triggert rechtsreeks specifieke subtypes van seroroninereceptoren, en niet indirect via het vrijgeven van serotonine.

Waarom drugsgebruikers daar zeer geïnteresseerd in zouden moeten zijn snap ik niet helemaal.
Want waarom is affiniteit voor serotonine reveptoren erg, maar affiniteit voor dopamine of noradrenaline niet?

Ik zou misschien niet zozeer spreken van ‘erg’, want heb het nu zelf niet perse over neurotoxiciteit o.i.d., maar seroslurpers (ik kan me er inhoudelijk wel in vinden dat de term verwarrend kan zijn, hier heb je je al eens eerder over uitgesproken) zoals MDMA en 6-APB zorgen over het algemeen bij veel mensen voor een wat serieuzere kater dan middelen die primair op dopamine- en noradrenaline werken.

Hoeft absoluut niet trouwens, dit verschilt per individu, en is natuurlijk enorm dosis-afhankelijk, maar het is toch wel een beetje de algemene tendens.

Even puur anekdotisch: ik heb MDMA vroeger een keer per ongeluk overgedoseerd. Nou, dat heb ik geweten, zacht uitgedrukt. Kan niet eens uitleggen hoe fysiek, mentaal en neurologisch slopend dat voelde. Ik heb vroeger wel vaker (veel) te hoog gedoseerd met speed. Ook niet lekker, dan ben je een paar dagen helemaal niks waard, maar voor mij toch wel op een ander level dan na een overdosering MDMA.

Ik zeg daarmee uiteraard niet dat een ergere ervaring ook meer gevaar betekent, en een minder erge ervaring minder gevaar, al kijk ik persoonlijk wel uit na die ene keer. Maar TS verzocht zelf specifiek middelen te noemen die geen seroslurper zijn. We weten allemaal wel ongeveer welke groep middelen daarmee bedoeld wordt. Dan lijkt me 6-APB niet het beste advies. Dat was eigenlijk m’n punt.

Vaak is er heel erg een hyperfocus op harm-reductionadviezen voor MDMA. Dat zijn hele goede harm-reductiontips: minimaal 6 weken pauze en niet te vaak bijpakken.
Maar dat soort adviezen zou je ook gewoon moeten toepassen op andere stimulerende drugs. Sterker nog, drugs die veel affiniteit hebben voor noradrenaline verhogen de kans op hersenbloedingen. Dat lijkt mij meer iets om voor op te passen eerlijk gezegd.

Meer dan… wat?

Mij lijkt dat je met beide groepen middelen op moet passen. Het zijn weer net even andere bijwerkingen (hoewel veel overlap), en die kunnen gevaarlijk zijn.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zou misschien niet zozeer spreken van ‘erg’, want heb het nu zelf niet perse over neurotoxiciteit o.i.d., maar seroslurpers (ik kan me er inhoudelijk wel in vinden dat de term verwarrend kan zijn, hier heb je je al eens eerder over uitgesproken) zoals MDMA en 6-APB zorgen over het algemeen bij veel mensen voor een wat serieuzere kater dan middelen die primair op dopamine- en adrenaline werken.

Hoeft absoluut niet trouwens, dit verschilt per individu, en is natuurlijk enorm dosis-afhankelijk, maar het is toch wel een beetje de algemene tendens.

Even puur anekdotisch: ik heb MDMA vroeger een keer per ongeluk overgedoseerd. Nou, dat heb ik geweten, zacht uitgedrukt. Kan niet eens uitleggen hoe fysiek, mentaal en neurologisch slopend dat voelde. Ik heb vroeger wel vaker (veel) te hoog gedoseerd met speed. Ook niet lekker, dan ben je een paar dagen helemaal niks waard, maar voor mij toch wel op een ander level dan na een overdosering MDMA.

Ik zeg daarmee uiteraard niet dat een ergere ervaring ook meer gevaar betekent, en een minder erge ervaring minder gevaar, al kijk ik persoonlijk wel uit na die ene keer. Maar TS verzocht zelf specifiek middelen te noemen die geen seroslurper zijn. We weten allemaal wel ongeveer welke groep middelen daarmee bedoeld wordt. Dan lijkt me 6-APB niet het beste advies. Dat was eigenlijk m’n punt.
Dat zou inderdaad een reden zijn die ik wel snap :wink:

Ondanks dat ik persoonlijk inderdaad niet die ervaring heb. Het risico van speed is natuurlijk wel heel erg dat je juist lang doorgaat en veel neemt. Ik bedoel.. ik ken weinig mensen die drie dagen lang doorgaan op MDMA. Middelen als speed veroorzaken in de kater ook depressiviteit, emotionele schommelingen, paniekaanvallen, verstoord hongergevoel, tics, vermoeidheidsklachten en slaapproblemen.

Mijn punt sloeg dus ook meer op die link tussen "seroslurpers" en een bepaalde noodzaak om er extra voorzichtig mee om te gaan. Ik prefereer allereerst de term serotonine-agonist, want dan hebben we het meer waar we het over gaat: een verhoogde activatie van serotonine-receptoren. Het "slurpen" komt van animaties over met name MDMA dat VMAT-2 activeert en daarmee een blaasje met neurotransmitter loslaat. Het idee daarbij is dat de serotonine daardoor op raakt. Dat opraken is dus niet per se het geval (hoewel het enzym MAO in de synaps wel extra veel serotonine afbreekt op het moment dat daar meer neurotransmitters zijn dan normaal. Dat proces veroorzaakt neurotoxiciteit, en dat is uiteraard wel een probleem). Bovendien gaat dat "slurpen" via een ander mechanisme dan via SERT.

De bovenstaande gegevens over 6-APB geven dus ook niet aan dat VMAT-2 geactiveerd wordt, en duiden ook op een lage affiniteit voor SERT. Wel heeft 6-APB een (selectieve) affiniteit voor serotonine-receptoren. Dus als we het dan hebben over (selectieve) serotonine-agonisten dan ben ik weer helemaal happy :grin:

Even los van dat ik dus vind dat je met dopamine-agonisten en noradrenaline-agonisten net zo goed moet oppassen. Middelen met veel affiniteit voor dopamine én serotonine (zoals cocaïne en methamfetamine) zijn heel verslavend. Juist dan heb je strenge harm-reductionmaatregelen nodig om te voorkomen dat je het vaak gaat gebruiken.

Meer dan… wat?

Mij lijkt dat je met beide groepen middelen op moet passen. Het zijn weer net even andere bijwerkingen (hoewel veel overlap), en die kunnen gevaarlijk zijn.
Ja dat bedoel ik dus. Wel zijn cocaïne en speed lichamelijk gevaarlijker dan MDMA. Die middelen leiden vaker tot ernstige ziekenhuisopnames en tot blijvende schade. Dat is waarom ik hersenbloedingen specifiek noemde. Want dan heb je het doorgaans over blijvende verminderingen in het cognitief functioneren. Uiteraard kan MDMA ook leiden tot ernstige gezondheidsriciso's zoals oververhitting en hyponatriëmie. Kiezen tussen zulke ernstige gezondheidseffecten doe je natuurlijk liever niet.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het "slurpen" komt van animaties over met name MDMA dat VMAT-2 activeert en daarmee een blaasje met neurotransmitter loslaat. Het idee daarbij is dat de serotonine daardoor op raakt. Dat opraken is dus niet per se het geval (hoewel het enzym MAO in de synaps wel extra veel serotonine afbreekt op het moment dat daar meer neurotransmitters zijn dan normaal). En dit "slurpen" gaat dus via een ander mechanisme dan via SERT
Voor de nerds onder ons: check dit onderzoek waarin VMAT-2 wordt geblokkeerd in ratten alvorens MDMA wordt toegediend. Het resultaat laat zien dat de effecten van MDMA dan drastisch dalen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Schrik best van de negatieve bijwerkingen.. tuurlijk staat er op internet het meest negatieve, maar dit houd me altijd een beetje tegen om wat meer te experimenteren, en dan bedoel ik niet alleen 3-fa. Mdma is voor mij het meeste safe (lage doseringen)

Jij bent enorm ervaren 😊
Welke negatieve bijwerkingen bedoel je dan?

Piet Zahut

Bewuste gebruiker
Welke negatieve bijwerkingen bedoel je dan?
Oei, niet handig mijn bericht.. excuses, de bijwerkingen die ik in mijn hoofd had was van deze:
Ben voornamelijk geschrokken van hersenbloeding

Nickjeee

Belezen gebruiker
3-FMA/3-FEA is lekker en werkt licht op je serotonine, 6-APB is ook nog een optie al vind ik die weer iets meer werkend op je serotonine
Thx! 3-fma geprobeerd, was ok maar duurde me te lang. Inmiddels 3-fa ook geprobeerd, beetje hetzelfde maar duurde wat korter voir m'n gevoel. 3-fea is een dikke sero releaser, ik vind 'm leuk maar om de 3-4 maanden. Dan kies ik liever voir 4-fma / 5-mapb.

Nickjeee

Belezen gebruiker

Ik gebruik de term omdat ik denk dat het voor de meesten hier dan wel duidelijk is dat ik xtc en aanverwanten bedoel, maar misschien is releaser beter passend. Voor wat betreft verschil tussen dopamine en serotonine releasers doen flarden info vermoeden dat sero meer ongebreideld wordt vrijgegeven en dopamine een plafond heeft. Als dat klopt dan zou dat misschien wat heftiger downregulatie van serotonine receptoren en op termijn negatieve effecten (depressie-achtig, of op z'n minst minder "magic") kunnen verklaren en daarmee een goede reden voor pauzes. Maar daarnaast nog effect van (remmen van) heropname van de diverse middelen dus het is ongetwijfeld allemaal wat complexer.

Nickjeee

Belezen gebruiker
Bedankt voor de reacties. Behalve EPH inmiddels "getest" met laag tot normale doses en op zoek naar euforie (dus recreatief i.p.v. focus). Stevige euforie had ik met geen van allen eerlijk gezegd, kan ook de bescheiden dosis zijn:
- 3-fma stimulerend, geen "high", niet onprettig maar duurt me (veel) te lang. Verder niks vervelends de dagen erna.
- 3-fa (50mg) idem, misschien iets "cleaner" en iets betere stemming dan op 3-fma, ook wat korter werkend. Tot nu toe mijn favoriet.
- 4f-mph, lijkt nog t meest op methylfenidaat/ritalin maar werkt langer en ik denk minder bijwerkingen op hogere dosis. Werd er kalm van.
Maar.... i.c.m. een joint dan wel een lage dosis 5-meo-mipt kwam de euforie wel "los" bij 3-fa en dan duidelijk sterker dan bij elk los van elkaar (dit na eerst een paar uur enkel de 3-fa ervaren). Daar ging mijn vraag niet over maar wilde het wel delen :)
Het is allemaal wel gebaseerd op eenmalige test (3-fma had ik weken terug al geprobeerd) dus ik speur nog even verder en kom nog terug op de Ethylfenidaat.

Laatst bewerkt:
Bovenaan