Met pep op rijden

Susanne

Bewuste gebruiker
Heey, ik heb jullie advies nodig.
Ik ga vrijdag naar een feest in Amsterdam en zaterdag naar een feest in Groningen. Zaterdagochtend, na het feest, gaan we met een groep mensen gelijk door naar Groningen. Nu zijn mijn vrienden met het briljante idee gekomen om met de auto te gaan, maar zelf heb ik hier nogal mijn twijfels over. Met de auto gaan zou aanzienlijk chiller zijn omdat we anders 4 keer moeten overstappen, en een stuk met de bus moeten omdat er werk aan het spoor is. Bovendien is het korter én goedkoper. Maar mijn vraag is dus, kan je oiv van pep nog goed genoeg rijden? De bestuurder zegt van wel, en zegt sowieso beter te rijden dan wanneer hij is doorgehaald zonder drugs. Ik heb zelf wel eens gereden met speed op maar dat waren kleine stukjes en niet zo'n teringeind door de randstad en half Nederland. Wat denken jullie dat ik (en als ik de anderen kan overhalen maar dat zie ik niet echt gebeuren) het beste kan doen? De opties zijn dus:
- Wel instappen (comfortabeler, sneller en goedkoper maar riskant)
- Met de trein (kutter en bovendien waarschijnlijk in mijn eentje, maar wel veiliger)
- Instappen en (nuchter) zelf rijden (ik weet niet hoe dat afloopt)

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Strikt vanuit rationeel oogpunt zou ik zeggen: stap niet met bij mensen in de auto die drugs ophebben. Gebruik je verstand, en reis veilig met de trein.

Vanuit persoonlijk oogpunt zou ik altijd bij diegene in de auto stappen, heb het al vaak gedaan en de chauffeurs waren altijd lekker scherp en alert. Sterker nog, ze reden vaak beter. :tearsofjoy:

Waarom kan je zelf niet rijden btw?

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik kan wel zelf rijden maar ik heb tegen die tijd ook een nacht doorgehaald met of zonder drugs, dus daar twijfel ik ook een beetje over

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Aha, dat verandert de zaak. Mocht je wat gebruikt hebben, en je weet dat je daarna vaag bent, zeker niet de auto instappen. Mocht je niks gebruikt hebben, dan kan je eventueel wat ritalin of dexamfetamine erin gooien. Je wordt weer wat scherper maar zit toch niet onder invloed achter het stuur.

Als je echt heel lang gaat twijfel zou ik voor de trein kiezen. Bij dit soort kwesties kan je dan beter eieren voor je geld kiezen en op safe spelen. Wat voor type persoon is de bestuurder? Eerdere ervaringen gehad? Hoe reageert hij anders op de comedown van pep?

Bobsacamano

Badass junkie
Ik ga hier mee met mallechimpansee

leipebaviaan zei:
Strikt vanuit rationeel oogpunt zou ik zeggen: stap niet met bij mensen in de auto die drugs ophebben. Gebruik je verstand, en reis veilig met de trein.

...

Vanuit persoonlijk oogpunt zou ik altijd bij diegene in de auto stappen, heb het al vaak gedaan en de chauffeurs waren altijd lekker scherp en alert. Sterker nog, ze reden vaak beter. :tearsofjoy:

Waarom kan je zelf niet rijden btw?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
In mijn ogen zijn alleen optie 2 en 3 mogelijk. Ik zelf zou nooit onder invloed rijden. Maar ik ben der pietluttig in misschien want ik mag 2 biertjes als ik moet rijden maar drink geen druppel. Laat staan onder invloed van welke vorm van drugs ook.
En niet om de eventuele boete maar om het schuldgevoel wat je hebt als het fout gaat. Daar kom je nooit meer over heen, geloof me. Een goede vriend van mij Heeft jaren geleden een ongeluk gehad onder invloed van drugs. Dat testen ze na een ongeluk met zwaar letsel. Hij had theoretisch geen schuld aan het ongeluk, hij kwam van links. Maar omdat hij onder invloed was (en flink ook na een festival) was hij automatisch schuldig bevonden. Die vrouw die hij aanreed is blijvend invalide. Zijn berzekering betaalde niet uit (staat in je polis) dus nu zit hij in de schuldsarnering en heeft ie zijn huis moeten verkopen. Alle medische ziekenhuiskosten en materiële schade word nu op hem verhaald. Hij is volledig failliet. Niet om je nu meteen erge angst aan te jagen maar dit is een punt die velen over het hoofd zien.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Fool zei:
leipebaviaan zei:
ritalin of dexamfetamine erin gooien.
leipebaviaan zei:
niet onder invloed
:confused:

Ja, dat heb je goed gezien meneer fool. Van een beetje dex of ritalin word je hoogstens wat scherper. Ik vind het allerminst een zwaar genoeg middel om als ''onder invloed'' te classificeren. Ik heb die shit regelmatig om recreatieve basis gebruikt en ik werd hoogstens wat scherper en fitter. Vrienden idem dito, die nemen het voornamelijk voor het studeren. Het is veel milder dan andere illegale oppeppende middelen, en zeker voor dit soort calamiteiten een geschikt substantie.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
leipebaviaan zei:
Fool zei:
leipebaviaan zei:
ritalin of dexamfetamine erin gooien.
leipebaviaan zei:
niet onder invloed
:confused:

Ja, dat heb je goed gezien meneer fool. Van een beetje dex of ritalin word je hoogstens wat scherper. Ik vind het allerminst een zwaar genoeg middel om als ''onder invloed'' te classificeren. Ik heb die shit regelmatig om recreatieve basis gebruikt en ik werd hoogstens wat scherper en fitter. Vrienden idem dito, die nemen het voornamelijk voor het studeren. Het is veel milder dan andere illegale oppeppende middelen, en zeker voor dit soort calamiteiten een geschikt substantie.

Je bent dan wel onder invloed hoor. Maakt niet uit wat je slikt, drinkt, spuit of snuift. Je bent onder invloed.

Oja en het is volg s mij geen calamiteit maar een keuze.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ja, dat snap ik ook allemaal wel. Ik doel echter meer op de effecten van het middel. Mensen kunnen mij overdag vaak amper zien door de sigaretten wolken die vaak om mij heen hangen, maar om nou te zeggen dat ik onder invloed van nicotine ben en het mijn prestaties verbeterd of verslechtert? Nee, ik blijf erbij dat deze medicijnen de ideale oplossing zijn als je niet onder de drugs of dood vermoeid in de auto wilt stappen.

Fool

Badass junkie
Ik blijf erbij dat de definitie van "onder invloed zijn" verdraaien zodat het niet meer op je van toepassing is niet echt een goeie manier is. "Gewoon wat scherper" is toch letterlijk onder invloed zijn? :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
De verstandige keuze is uiteraard met de trein gaan. Zelf ook wel eens korte stukjes onder invloed van pep gereden en moet zeggen dat ik prima kon rijden, niet beter of slechter. Liever doe ik het niet, maarja er zijn wel eens van die momenten dat het dan net even wat makkelijker is.

Mensen die zeggen dat ze beter gaan rijden van drugs moet je sowieso niet vertrouwen, dat is gewoon onzin. Rijden onder invloed is eigenlijk niet ok inderdaad, rijden na een nacht doorhalen zonder gebruiken ook niet.

Uiteindelijk zul je zelf de keuze moeten maken, de kans dat het fout gaat is waarschijnlijk minimaal maar de kans is zeker aanwezig.

MeejheM

Badass junkie
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
volgens mij is het trouwens een fabel dat je van amfetaminen, of andere stoffen die ze vroeger wekaminen noemden, je reactietijd verbeterd.

wat de invloed op je anticipatie van gevaarlijke verkeerssituaties is volgens mij al helemaal weinig over geschreven. bij adhd en add-ers gaat je concentratie er wel op vooruit bij therapeutische hoeveelheden.
Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.

Snowblind

Belezen gebruiker
Tja, de meeste Amerikaanse en Engelse piloten vlogen tijdens WOII standaard o.i.v. amfetamine tijdens hun lange tocht door het luchtruim naar Nazi-Duitsland.
De kans op een botsing met een ander toestel was toentertijd erg klein. Desalnietemin is het voorgekomen dat ze eenmaal op de plek der bestemming een verkeerd doel in puin gooiden: een woonwijk i.p.v een wapenfabriek. Of een stad in een bevriend land.

Of dit soort fouten aan het (evt. overmatig) gebruik van benzedrine te wijten viel, is nooit duidelijk geworden maar ik zou op zeker spelen en het niet doen.
Zeker omdat de kans op een ongeval op de weg groter is dan in het hemelruim.

MeejheM

Badass junkie
ehm... er was ook nog verduistering(en geen enkele vorm van restlichtversterking), eventueel wolken, en schijnwerpers en flak, dus vlieg je liever boven welke wolk dan ook.

de strategie ging ook niet om exacte doelen, meer zoveel mogelijk bommen in de buurt gooien, en hopen zoveel mogelijk schade aan te richten.

@psychedelibee: er zit wel een gele sticker op. als bij iedereen de concentratie erop vooruitging zou het ondertussen toch wel in het drinkwater zitten?

ooscaar

Wijs gebruiker
MeejheM zei:
@psychedelibee: er zit wel een gele sticker op. als bij iedereen de concentratie erop vooruitging zou het ondertussen toch wel in het drinkwater zitten?
Het gebruik van stimulerende middelen brengt uiteraard gezondheidsnadelen met zich mee en vooral bij dexamfetamine is de kans op misbruik relatief groot. Deze middelen zijn meer een soort van noodoplossing voor mensen met een (ernstig) concetratieprobleem. Iedereen die dat concentratieprobleem niet heeft, heeft deze middelen ook niet nodig op een normale dag, hooguit als je doodvermoeid bent. Maar als je het gebruikt om extreme vermoeidheid op te lossen is dat natuurlijk ook misbruik.

Snowblind

Belezen gebruiker
Ongetwijfeld een rare vraag maar krijg je onder invloed van speed niet de neiging om de snelheidslimiet te gaan overschrijden?
Gebruik dat spul uiterst zelden maar ga dan achterlijk hard lopen. :P

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:

Bij niet ad(h)ders gaat de concentratie er ook op vooruit bij therapeutische hoeveelheden, echter ligt recreatief gebruik daar vaak ver boven.
Hoezo? Die kinderen op mijn stage namen soms 3x per dag 20mg (soms meer zelfs). Als ik een keer ritalin neem dan heb ik pilletjes van 10mg waar ik er dan 2 of 3 van neem. Dat is toch ongeveer hetzelfde? Of nemen jullie allemaal belachelijk veel ritalin bij recreatief gebruik? :tearsofjoy: :flushed:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Snowblind zei:
Ongetwijfeld een rare vraag maar krijg je onder invloed van speed niet de neiging om de snelheidslimiet te gaan overschrijden?
Gebruik dat spul uiterst zelden maar ga dan achterlijk hard lopen. :P
Letterlijk en figuurlijk hard gaan :tearsofjoy:

Fool

Badass junkie
ZERO- zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:

Hoezo? Die kinderen op mijn stage namen soms 3x per dag 20mg (soms meer zelfs). Als ik een keer ritalin neem dan heb ik pilletjes van 10mg waar ik er dan 2 of 3 van neem. Dat is toch ongeveer hetzelfde? Of nemen jullie allemaal belachelijk veel ritalin bij recreatief gebruik? :tearsofjoy: :flushed:
Bij ritalin ligt het vaak wel in dezelfde ordegrootte, maar bij bijvoorbeeld amfetamine niet helemaal. :P

Spirit Wolf

Experimenterende gebruiker
De verstandigste keuze is natuurlijk...neem de trein.

Ik moet er dan wel bij zeggen dat als de bestuurder dan ook alleen pep heeft gebruikt is de kans op een ongeluk niet aanzienlijk groter is dan als je nuchter overdag rijdt. Als je dronken ben maak jij meestal de fout maar met pep ligt het meestal aan de situatie en als de situatie zegt "ongeluk" maakt het niet uit of je pep op heb of overdag goed uitgerust rijdt...de ongeluk gebeurd, minder of meer reactietijd maakt dan niet meer uit.

Ik had waarschijnlijk gewoon ingestapt bij hem / haar in de auto hoe onverstandig het ook klinkt.

Fool

Badass junkie
Spirit Wolf zei:
De verstandigste keuze is natuurlijk...neem de trein.

Ik moet er dan wel bij zeggen dat als de bestuurder dan ook alleen pep heeft gebruikt is de kans op een ongeluk niet aanzienlijk groter is dan als je nuchter overdag rijdt.
Daar is onderzoek het anders niet mee eens...

Volgens onderstaand onderzoek heb je bij amfetaminegebruik een relatieve verhoging van 5-30x om in een ongeluk verzeilt te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood, dit is gelijk aan een bloedalcoholconcentratie tussen de 0.8 en 1.2 gram/liter (9 standaardglazen alcohol drinken over een tijdsperiode van ongeveer 5 uur, als man van 80 kilo). IJkpunt voor deze vergelijking is 0.1 g/l alcohol in het bloed met een relatieve verhoging van 1-3x.

Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe — findings from the DRUID project

Spirit Wolf

Experimenterende gebruiker
Ik heb het stuk gelezen en je hebt gelijk, toch zou ik eerder instappen bij iemand die pep heeft gedaan dan 9 glazen heeft weg getikt...het voelt tenminste veilger. Zal denk ik niet de enigste zijn.

Maar leuk artikel :grin:

Fool

Badass junkie
Ja dat zou ik ook eerder doen, kanttekening is dan ook dat dit over de kans gaat om in een ongeluk te raken waarin je jezelf ernstig verwond of dood. Met alcohol op zullen mensen vaak veel verdedigender gaan rijden (aanname, lijkt mij) waardoor deze minder snel "ernstig verwond" raken. :)

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.

Mijn advies, doe het niet. Verder denk ik dat velen alsnog zullen rijden met pep op, maar dan is een beter advies wellicht om de extra op te letten dat je niet te hard rijdt. De extra energie kun je ook gebruiken om op al het verkeer te letten dan om de bocht nóg wat scherper in te snijden.

Fool

Badass junkie
ooscaar zei:
Ja en het gaat er hier om 'onder invloed zijn van amfetaminen'. Wat voor amfetamine? Meth? Hoeveel? Voordat hier veel zinnigs over gezegd kan worden, is meer onderzoek nodig. Iedereen snapt wel dat je met 20 mg amfetamine op beter functioneert dan met 9 glazen bier over 5 uur. Dat gezegd hebbende vind ik niet dat je onder invloed van wat dan ook achter het stuur moet, alleen laten we de gevolgen niet al te veel overdrijven.
Yup, genoeg kanttekeningen aan zo'n uitspraak. Maar dit onderzoek is een verzameling van gegevens van ongelukken en schattingen in heel europa. Aanrader om hem eventjes door te scrollen. :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:

Ik heb ritalin nog nooit recreatief gebruikt, alleen functioneel. Zou ik het recreatief gebruiken dan zou ik wel een stuk meer nemen ja. Maar vind ritalin persoonlijk ook weinig recreatieve waarde hebben.

En doseringen vergelijken is lastig, want die kinderen hebben tolerantie waarschijnlijk en jij niet.

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
ooscaar zei:
Yup, genoeg kanttekeningen aan zo'n uitspraak. Maar dit onderzoek is een verzameling van gegevens van ongelukken en schattingen in heel europa. Aanrader om hem eventjes door te scrollen. :wink:
Ja heb ik al gedaan hoor, interessant artikel wel :)

MeejheM

Badass junkie
Dat valt niet te betwisten.

maar we hebben het hier over een vrij specifiek geval. risico is dat de bestuurder onder invloed van alcohol het reactievermogen te wensen overlaat, laat staan de hele rit wakker blijft. 2 seconden indutten en het is voorbij...

dat iemand met wat pep de hele rit wakker blijft lijkt mij best haalbaar, maar in hoeverre is de bestuurder zijn/haar reactievermogen beinvloed, en in welke mate draagt de speed daaraan bij?

Snowblind

Belezen gebruiker
MeejheM zei:
dat iemand met wat pep de hele rit wakker blijft lijkt mij best haalbaar, maar in hoeverre is de bestuurder zijn/haar reactievermogen beinvloed, en in welke mate draagt de speed daaraan bij?

Amfitamine is niet echt mijn ding. Zie niet voor me hoe je de boel moet doseren. De kans dat je teveel neemt lijkt me niet onwaarschijnlijk en dat zal een veilige rijstijl niet ten goede komen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Je zou het risico gewoon niet moeten willen nemen. Of je nou pep neemt, erg moe bent of wat ook. Dan rij je gewoon niet. Klinkt voor sommige misschien overdreven en hard maar ik vind gewoon dat veiligheid voor alles gaat. Als je moedwillig onder invloed of bekaf rijd, accepteer je bewust het risico. Ik vind dat als er geen andere oplossing zou zijn dan onder invloed of bekaf rijden, je gewoon NIET naar dat festival of feestje moet gaan. Het is niet verplicht om te gaan, het is een vrije keuze. Dan sla je gewoon een x over. Feestjes en festivals zat!

Albedo

Wijs gebruiker
Ik geloof meer in gecalculeerde risico's nemen.

In dit soort gevallen; welke marge heb je als iets tegenvalt? Kan alles zijn; ook je humeur, het weer of lekke band etc. Als je al eenmaal hebt gezegd dat je gaat is het moeilijker op het laatste moment af te haken. Helemaal omdat je met anderen bent en hierdoor jezelf onder extra druk zet of wordt gezet.

Ik zou kiezen voor het leukste feest en me daarop focussen. Ik zou me dan een stuk relaxter voeler en voluit ervoor gaan.

Susanne

Bewuste gebruiker
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Susanne zei:
Oh hé ik zie dat ik een ware discussie heb veroorzaakt :) Ik ben niet naar dat feest in Amsterdam gegaan, en ik woon in Groningen dus ik hoefde maar 10 minuutjes te lopen. Ik had trouwens al wel een knoop doorgehakt en besloten dat ik met de trein zou gaan. Ik had het ook al tegen mijn vrienden gezegd en degene die zou rijden was beledigd dat ik hem niet genoeg vertrouwde. Maar ja, safety first.

Heel goed van je! Echt! :)

Bovenaan