Methadon wordt wettelijk erkend in belgie

natalia

Experimenterende gebruiker
Uit het Laatste Nieuws 01/04/04 Methadon en buprenofine , 2 medische vervangmiddelen voor heroine,worden wettelijk erkend.

Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte heeft daarover een Koninklijk Besluit (KB) klaar dat over enkele weken van kracht wordt.
Daarmee komt een eind aan de rechtsonzekerheid voor artsen die deze middelen voorschrijven.
Methadon en het nieuwere buprenofine zijn verwant aan heroine,maar zijn minder verslavend.Heroineverslaafden kunnen zo hun druggebruik afbouwen en stoppen.In ons land zijn er naar schatting 30.000 mensen heroinejunkies.
Totnogtoe bestond er geen wettelijke omkadering voor gebruik van de middelen.

Sjah veel zal dit voor mij niet uitmaken,maar voor sommige mensen is dit een stapje vooruit! :wave:

SWIM

Newbie
Ik ben voorstander van medisch alternatieve drugs. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Welke alternatieven zijn er bijvoorbeeld voor de (omvangrijke) groep gebruikers van stimulerende middelen (speed,XTC)? Zo heeft Rudy Demotte de prijs van rilatine (in nederland te koop als ritaline) ineens verdrievoudigd. Gevolg: minder (legale en dus controleerbare) rilatine werd er verbruikt...maar illigaal en juridisch moeilijk controleerbaar speedgebruik stak ineens weer de kop op in België.
Als er voldoende medisch alternatieve drugs bestaan, pas dan is de tijd rijp voor een keiharde aanpak tegen illigale drugs!

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Foutje in het artikel is dat methadon minder verslavend is dan heroïne. METHADON is veel 'lekkerder' dan heroïne is en ook nadrukkelijk VERSLAVENDER. Dit wist ik niet tot ik het voor kort van een verslavingsarts hoorde. Methadon wordt ook steeds minder gebruikt, moet door het (duurdere) buprenorfine worden vervangen, willen ze, zei die dokter ook. Van buprenorfine wordt je niet high maar toch voelt het alsof je je dope op hebt, zeg maar, omdat het maar 'half' in de hersenen werkt. Dit vertelde de arts mij.

Ik heb methadon en buprenorfine beide gebruikt en moet inderdaad zeggen dat ik methadon wel erg lekker vond hoewel het een superlage dosis was, veel beter dan heroïne... Jezus, methadon... Het werkt ook fucking 24 uur lang, ik nam het terwijl ik uit bed stapte, mooie dag gehad...

Toen heb ik het nog een keer gekocht maar dat is in beslag genomen door de politie :cry: .. eigenlijk maar goed ook, je kan nog beter heroïne gebruiken zeg.

Methadon kan wel gebruik worden om af te kicken, morfine of een andere opiaat kan dat ook, maar het methadongebruik wordt door de arts gecontroleerd en afgebouwd, en het werkt een hele dag, zodat junkies een normaal leven kunnen proben te gaan leiden tijdens de afkick waar ze dan lichamelijk vrijwel geen last van hebben. Een misverstand is dan dat mensen denken dat methadon ook niet verslavend is, wat het dus des te meer is, en ook lekkerder, maar het wordt meestal in lage dosissen gegeven, zodat je niet te high wordt, want dat is dan juist niet de bedoeling.

Het wordt dus , is de bedoeling, vervangen door buprenorfine wat evengoed schijnt te werken maar hoeveel je ook neemt je zult er niet opiaat-high van worden, hooguit een tevreden gevoel, dus vele malen minder verslavend.

MarkV

Methadon is lekker,maar haalt het niet bij bruin.
Toen ik zwaar verslaafd was moest ik 120mg slikken om niet fysiek ziek te worden,maar was dan psychisch wél ziek;zwaar depressief.
Heroine was toen het enige dat hielp,en andere hardcore gebruikers zullen dat beamen.
Voordeel van meet is dat je weer een normaal leven kunt opbouwen ivm langere halfwaarde tijd [16-18uur].
Dus mijn kick is nu mijn 240PK BMW cabrio en m'n Kawasaki sportmotor.
Ms.Heroin was a very cruel mistress so I had to leave her.
But it took me 13years to accomplish that...

jaja

Bewuste gebruiker
Wanneer meet verstrekt wordt als onderhoudsdosis ben ik er op tegen aangezien het je dan in staat stelt je verslaving in stand te houden.
Om af te kicken is het OK.

MarkV

Wat een onzin!
Methadon is niet schadelijk,je kunt er 100 mee worden dus waarom zou jij moeten bepalen of ik daarmee stop of niet?
Iedereen heeft bepaalde verslavingen,van klein tot groot,daarbij is een dagelijkse doses meet zeer onschuldig,de lust tot heroine is weg[maar komt terug als je stopt met meet],ik leef weer normaal,ik drink absoluut geen alcohol,sport,werk,rij motor en een dure sportwagen:een totale tegenstelling met toen ik nog afbouwde en andere drugs gebruikte;toen had ik geen rooie cent en een hoop ellende.
Ik slik niet zoals een miljoen huisvrouwen benzodiazepinen[valium,librium,etc.] wat een veel ergere gewoonte is.
Ik slik s'ochtends m'n slokje [ééns in de 3 maanden een nw. recept] en leef normaal en gezond als iedereen.
Mensen die zelf geen ervaring hebben of zich elk weekend lam zuipen gaan dan dingen roepen die allang achterhaald zijn;dergelijke mensen roepen ook:confused:top ze in werkkampen.
Ik vind:als je niet weet waar je het over hebt ga dan geen ondoordachte dingen roepen,no offence.
Voor mij is dit de oplossing gebleken;al 10 jaar ''clean''[=alleen methadon en 's avonds een jointje],na 13jaar zwaar gespoten te hebben.
Dit werkt niet voor iedereen uiteraard,je kan niet iedereen over één kam scheren en juist daarom kun je niet algemeniseren en zeggen ''iedereen moet dit of iedereen moet dat''.
Wat jij mij aan zou willen doen is bijna onmenselijk:me mijn nu goede leven afnemen.
Veel opiaatverslaafden hebben een diamorfineklier die niet goed functioneert,heroinegebruik is dan ook vaak een vorm van zelfmedicatie;mijn lichaam maakt die stof niet zelf genoeg aan,dus moet ik het van buiten toevoegen dmv een slokje meet in dit geval.
Volgens artsen is dit wegnemen hetzelfde als een suikerpatient geen insuline meer geven.
Voor dat je iets gaat roepen je eerst inlezen in het betreffende onderwerp svp! en nogmaals;no offence![niet beledigend,persoonlijk of naar bedoeld;dit is voor mij een belangrijk issue].

jaja

Bewuste gebruiker
DR.Needle zei:
Wat een onzin!

OK, sorry het staat er een beetje ongelukkig.
Dat jij met meet prettig oud zult worden vind ik niks mis mee.

Wat ik ermee wilde zeggen is 't volgende;
Jarenlang ben ook ik verslaafd geweest aan de dope. Doordat ik op een gegeven moment meet kreeg voorgeschreven werd 't voor mij een stuk eenvoudiger mijn verslaving in stand te houden.
Ik zag 't ook in mijn omgeving; allerlei verslaafden met een onderhoudsdosis, opdat de samenleving er geen hinder van zou ondervinden; en bijna iedereen bleef erbij gebruiken.
Daar ben je toch niet mee geholpen?

MarkV

In dat geval heb je groot gelijk,maar daar heb je als gebruiker alleen jezelf mee nietwaar;ik heb dat inderdaad ook veel gezien om me heen;zelfs mensen die hun weekendportie gelijk verkopen voor een beetje dope.
Ikzelf heb eindeloos vaak proberen af te bouwen [maar gebruikte dan niet bij] maar beneden de 15mg kwamen de dromen en de lust weer terug waardoor ik steeds terugviel,zelfs na afkicken in het buitenland.
Ik trok nogal van leer en ik vind je reactie tof en volwassen.
Tegenwoordig komt polydruggebruik veel meer voor en dan is methadon ook geen oplossing,hooguit een tijdelijke verlichting.
Gecompliceerde materie hoor...een kant en klare oplossing is er helaas niet;ik denk dat weinig mensen voor hun lol verslaafd zijn;ik geloof dat je een vervanging moet vinden anders val je in een gat en uiteindelijk weer terug;voor sommigen is dat ''het geloof''[brrr],voor anderen een goede relatie of een hobby/sport waar je je in kan laten gaan.
Zonder opvulling van het gat na een verslaving val je geheid terug.
Ik ben toen ook verhuisd uit de stad en heb moeten breken met al mijn vrienden,waarvan ik sommige nog van de middelbare school kende[maar die nu allemaal wit en/of bruin gebruikten].
Dat valt allemaal niet mee,maar als je er zelf geen energie in stopt gaat het niet:niemand kan het voor je doen helaas.
De zwaarste afkick waren de benzodiazepinen [seresta,librium,valium,etc]
my god,ik ben daarvan echt een half jaar doodziek geweest.
Waar ik ook trots op ben;laatst was er een vriend van vroeger op bezoek en die had coke bij zich:ik heb geweigerd! [z'n typische cokemaniertjes vielen me nu pas op,eigenlijk behoorlijk ergerlijk]
''ik vind het prima als jij het doet maar ik hoef niks'' zei ik.
Daarna wist ik:ik ben de lust de baas en dat was kicken.

Frisko

Badass junkie
DR.Needle zei:
Waar ik ook trots op ben;laatst was er een vriend van vroeger op bezoek en die had coke bij zich:ik heb geweigerd! [z'n typische cokemaniertjes vielen me nu pas op,eigenlijk behoorlijk ergerlijk]
''ik vind het prima als jij het doet maar ik hoef niks'' zei ik.
Daarna wist ik:ik ben de lust de baas en dat was kicken.

hehe,dit had ik vorige week ook met coke,heb ook neen gezegd en was eig redelijk fier op mezelf...doet goed als je weet van je eigen dat je nee KAN zeggen:) :wave:

De Zandman

DF-koning
Foutje in het artikel is dat methadon minder verslavend is dan heroïne. METHADON is veel 'lekkerder' dan heroïne is en ook nadrukkelijk VERSLAVENDER. Dit wist ik niet tot ik het voor kort van een verslavingsarts hoorde. Methadon wordt ook steeds minder gebruikt, moet door het (duurdere) buprenorfine worden vervangen, willen ze, zei die dokter ook. Van buprenorfine wordt je niet high maar toch voelt het alsof je je dope op hebt, zeg maar, omdat het maar 'half' in de hersenen werkt. Dit vertelde de arts mij.

Ik heb methadon en buprenorfine beide gebruikt en moet inderdaad zeggen dat ik methadon wel erg lekker vond hoewel het een superlage dosis was, veel beter dan heroïne... Jezus, methadon...
Opm
Dit hangt vlgs mij van de hoogte van de dosering af.
Het werkt ook fucking 24 uur lang, ik nam het terwijl ik uit bed stapte, mooie dag gehad...
dit geldt ( alweer) niet voor mij...
als ik na het opstaan de methadon niet inneem, ben ik 4 uren later stevig ziek, en dat ook nog eens met een lage dosis...20 mg is niet zoveel bij mijn weten.
dat beroerd zijn komt heel geleidelijk opzetten. En ja, daar word ik iig niet blij van.
Toen heb ik het nog een keer gekocht maar dat is in beslag genomen door de politie :cry: .. eigenlijk maar goed ook, je kan nog beter heroïne gebruiken zeg.
Opm eerlijk waar? Veel methadon is wel lekker, maar net zo lekker of zelfs nog lekkerder dan smack?!
Methadon kan wel gebruik worden om af te kicken, morfine of een andere opiaat kan dat ook, maar het methadongebruik wordt door de arts gecontroleerd en afgebouwd, en het werkt een hele dag, zodat junkies een normaal leven kunnen proben te gaan leiden tijdens de afkick waar ze dan lichamelijk vrijwel geen last van hebben. Een misverstand is dan dat mensen denken dat methadon ook niet verslavend is, wat het dus des te meer is, en ook lekkerder, maar het wordt meestal in lage dosissen gegeven, zodat je niet te high wordt, want dat is dan juist niet de bedoeling.
Opm
Bij mij is het voorgeschreven als rugpijnmiddel.
Met oxcycodon ging het helemaal fout daar kon ik dus niet mee omgaan..en dan zijn er maar weinig andere medicijnen die genoeg pijnstillend werken helaas.

Het wordt dus , is de bedoeling, vervangen door buprenorfine wat evengoed schijnt te werken maar hoeveel je ook neemt je zult er niet opiaat-high van worden, hooguit een tevreden gevoel, dus vele malen minder verslavend.
Van buprenorfine werd ik kotsmisselijk.