Methylfenidaat met tryptofaan

Rella88

Experimenterende gebruiker
Goedemorgen, ik slik 36 mg methylfenidaat voor een depressie (zoals eerder vermeld) om meer drive te krijgen en een betere stemming/energie.
Nu neem ik daar sinds 2 dagen l-tryptofaan bij maar lijk daar slaperig van te worden. Iemand die dit herkend toevallig?

De reden waarom ik dit er bij neem is omdat ik de werking van de methylfenidaat wat wil versterken ipv de dosis te verhogen. (Huisarts wil dat ook liever niet)

had van een ander lid te horen gekregen dat l-tyrosine erbij kan, maar had de l-tryptofaan al besteld 🙈 anders toch switchen.

uiteraard zijn andere opties ook zeer welkom want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben hier echt dagelijks mee bezig maar vind het lastig om steeds alles bij de huisarts te vragen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Van (veel) L-tryptofaan en/of in combinatie met bijvoorbeeld monoamineoxidase-remmers kan je serotonine gehalte verhoogd raken. En dat kan slaperigheid veroorzaken.

Rella88

Van (veel) L-tryptofaan en/of in combinatie met bijvoorbeeld monoamineoxidase-remmers kan je serotonine gehalte verhoogd raken. En dat kan slaperigheid veroorzaken.
Oké.. ja ik slik 1 capsule tryptofaan van 500mg tryptofaan er in. En geen Mao remmers

Hippie Langwaus

DF-koning
Oké.. ja ik slik 1 capsule tryptofaan van 500mg tryptofaan er in. En geen Mao remmers
Misschien ben je er erg gevoelig voor of heb je een tekort aan L-tryptofaan vanuit je voeding.

Tyrosine is een aminozuur waar o.a. dopamine van kan worden gemaakt in je lichaam. Dat is inderdaad een logischer supplement als je meer dopamine zou willen. Ook hierbij werk dat ebkel als je te weinig via je voedsel binnen krijgt. Of in hoge doseringen.

Rella88

Misschien ben je er erg gevoelig voor of heb je een tekort aan L-tryptofaan vanuit je voeding.

Tyrosine is een aminozuur waar o.a. dopamine van kan worden gemaakt in je lichaam. Dat is inderdaad een logischer supplement als je meer dopamine zou willen. Ook hierbij werk dat ebkel als je te weinig via je voedsel binnen krijgt. Of in hoge doseringen.
Ja kwa voeding kan het wel kloppen, want ik lust niet veel 🙈 dan ga ik toch overstappen naar de tyrosine, neem ik de €30 verlies maar voor lief haha.
hoeveel tyrosine is raadzaam om in te nemen?

Ulixes

Wijs gebruiker
Ja kwa voeding kan het wel kloppen, want ik lust niet veel 🙈 dan ga ik toch overstappen naar de tyrosine, neem ik de €30 verlies maar voor lief haha.
hoeveel tyrosine is raadzaam om in te nemen?
Veel mensen (incl. Ik) krijgen echt killer hoofdpijn van l-tyrosine

Nickjeee

Belezen gebruiker
Ik heb ervaren dat lage dosering l-tyrosine icm Ritalin/methylfenidaat inderdaad het effect iets op linkt te krikken. L-tryptofaan niet, maar dat kan ook geen kwaad. Niet de tyrosine en tryptofaan tegelijk nemen, ze "concurreren" om opname in je lichaam (beetje simpele uitleg, I know, voor de medici en scheikundigen alhier aanwezig....). Ik neem 7,5 mg ritalin kortwerkend 2x per dag met dan tegelijk steeds 300-500mg tyrosine en heb écht het idee dat het beter werkt dan de ritalin alleen. Is in onderzoek op ratten ook al eens aangetoond maar dat was eenmalig, ergens begin jaren '90. In elk geval het proberen waard maar ik zou de tyrosine gewoon niet heel hoog doseren.

Cokekoning

Zoals ik al terjuist in een andere topic heb gereageerd, na 2 weken ben je niet meer slaperig/suf dit komt omdat je lichaam ff nodig heeft voor te wennen aan je medicatie

L-tryptofaan fungeert als het ware als een voorloper van serotonine, een neurotransmitter die verantwoordelijk is voor de regulering van stemming, slaap en eetlust. L-tryptofaan wordt omgezet in 5-hydroxytryptofaan (5-HTP), dat op zijn beurt wordt omgezet in serotonine. Uiteindelijk wordt serotonine omgezet in melatonine, wat bijdraagt aan een betere slaapkwaliteit.

Haha hierdoor viel ik vroeger dus van mdma in slaap😂 en na een feest makkelijk in slaap. Nu niet meer
Dit is echter niet hetzelfde. Bij MDMA-gebruik is er juist sprake van een zeer hoge afgifte van serotonine, wat resulteert in een tekort aan serotonine in het lichaam. Veel mensen proberen in de dagen na het gebruik van MDMA hun serotoninegehaltes weer op peil te brengen door middelen zoals L-tryptofaan of 5-HTP te gebruiken. Dit verklaart ook waarom mensen vaak juist NIET goed kunnen slapen in de dagen na het gebruik van MDMA.

Het kan wel zijn dat je uitgeput en vermoeid bent na het gebruik van MDMA, waardoor, naar mijn ervaring, mijn bed altijd 10x zo lekker ligt 😄.

Bovenaan