Mijn vriendin wil paddo's proberen

Dexter26

Newbie
Hoi,

Ik zit met een klein relationeel probleem. Nou ja, klein, ik zit er best wel mee.

Mijn vriendin is nogal nieuwsgierig van aard en heeft een broer die het gebruik van paddo's nogal propagandeerd. Paddo's geven je immers een fijn gevoel en het is bijzonder lachen.

Nu is die kerel redelijk ervaren op dit gebied en hij weet wat hij doet.

Kortom: mijn vriendin wil het graag een keer proberen. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Mijn mening over drugs is kort en simpel: niet doen. Er kleven altijd risico's aan en daarnaast kan het de gezondheid aantasten, hoewel dat met paddo's nog wel mee schijnt te vallen.

Toch vind ik dit echt heel moeilijk. Mijn verstand zegt dat ze het gewoon een keertje moet proberen. Ben je meteen van het gezeur af. Maar dan: moet ik erbij zijn voor het geval het misgaat? Ik weet namelijk zeker dat haar broer dat spul ook naar binnen zal werken. Of moet ik me er verre van houden.

En mijn gevoel schreeuwt nog steeds dat ik gewoon moet willen dat ze het niet doet. Moet ik daar naar luisteren en tot ruzies aan toe dat ook naar haar toe aangeven?

Moeilijk, moeilijk, moeilijk... Ik heb echt geen idee hoe hiermee om te gaan. Iemand tips?

Dexter26

Newbie
Misschien een slechte eigenschap, maar als ik niet weet wat ik nou eigenlijk wil, dan moet ik er niet over gaan praten, omdat ik mezelf dan niet eens meer kan volgen.

Laat staan dat ik m'n verhaal dan op een goede manier op iemand anders over kan brengen. Meestal mondt dat dan uit in reacties als 'Je snapt me niet, begrijp me dan...blablabla...' En dat op een meer dan geagiteerde toon.

Kortom: ik kan er maar beter uit zijn wat ik wil voordat ik erover begin, anders komen er ongelukken van. :)

Maar bedankt voor de tip.

Deranged

Badass junkie
Je mening is kortzichtig en vol van onwetendheid en vooroordelen. Als je het niet wil moet je op z'n minst met een goede reden daarvoor komen, anders moet je gewoon niet zeiken.

Dexter26

Newbie
Nou ja. Dacht je nou echt dat ik me niet even van te voren heb georiënteerd op internet? Dat ik de afweging tussen risico's en voordelen niet heb afgewogen?

Kom op, kerel. Als je niks hebt te melden waar ik iets mee kan, reageer dan niet.

Deranged

Badass junkie
Kom met een duidelijke reden waarom je iets tegen paddo's hebt. gewoon ''omdat het drugs zijn'' en ''drugs zijn slecht'' is de kortzichtige bullshit mening van de domme onwetende massa. Alcohol is zeker geen probleem daarentegen?

Dexter26

Newbie
Heel simpel: ik denk dat de kans op een bad trip gezien het verleden van mjin vriendin groter is dan bij anderen.

Daarbij 'voelt' het gewoon niet goed. En dat kun je een onzinreden vinden, maar voor mij is gevoel hartstikke belangrijk.

Dexter26

Newbie
Maar even voor de duidelijkheid. Of ze wel of niet gebruikt is haar probleem. Ik zou het liever niet willen en dat weet ze ook, maar dat is haar eigen keuze.

Het gaat mij om de manier waarop ik daarmee moet omgaan.

Dexter26

Newbie
Nee, maar het effect is wel hetzelfde als een flinke scheut alcohol. communicatie met nuchtere mensen wordt moeilijk, je wordt lacherig en beleeft alles flink intenser.

Bal0n

Badass junkie
Dat is wat anders, :).

Er eens goed over praten, vragen wat zij er van vindt dat jij het liever niet hebt. De motivatie om te gebruiken? Denkt ze dat het een verrijking van haar leven is, of gewoon een impuls "omdat je alles 1x geprobeerd moet hebben".

Mag ik btw vragen waar je woont, je situatie klinkt namelijk heel bekend :).

Bal0n

Badass junkie
Dexter26 zei:
Nee, maar het effect is wel hetzelfde als een flinke scheut alcohol. communicatie met nuchtere mensen wordt moeilijk, je wordt lacherig en beleeft alles flink intenser.

Nu maak je wel een fout, psychedelica zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met alcohol.

Dexter26

Newbie
Misschien voor de persoon in kwestie niet, maar als ik de informatie op internet moet geloven in mijn ogen voor de buitenwereld wel.

Al moet ik ook eerlijk bekennen nooit een trip van dichtbij te hebben meegemaakt. En dat wilde ik graag ook zo houden. :wink:

J0rrit

Badass junkie
Dexter26 zei:
Misschien voor de persoon in kwestie niet, maar als ik de informatie op internet moet geloven in mijn ogen voor de buitenwereld wel.

Al moet ik ook eerlijk bekennen nooit een trip van dichtbij te hebben meegemaakt. En dat wilde ik graag ook zo houden. :wink:

het is heeeeeeeeeeeeeeel anders dan alcohol dat zeg k je wel.

Dexter26

Newbie
Grijns, nee hoor. Ik probeer gewoon wat informatie te krijgen. Wil weten hoe ik er mee om moet gaan.

Het is een wereld die ik niet ken. En eerlijk is eerlijk, in een half uurtje discussiëren zijn m'n zorgen in ieder geval al een stuk gezakt. :)

Dus wat dat betreft, bedankt.

lot

Badass junkie
ik zou ook gewoon even wat rondneuzelen op internet en dan niet de site waar op staat van drugs is slecht begin er niet aan enzo..

mushiemadness

Belezen gebruiker
ergens snap ik je wel dexter
maar als jij zegt dat ze dat beter niet doet aangezien haar verleden
en ze doet het toch vind ik dat zij de gevolgen maar moet dragen
ze kan dan nie zeggen dat je haar niet gewaarschuwd hebt
toen mijn meisie van 14 zei dat ze lsd wou doen
flipte ik ook even en zei da zet beter nie deed
zeeft mij dan ook belooft het niet te doen
enfin nu nog niet tenminste
en als ze al wat ouder is zo 18 fzo da zet dan lever be mij zou doen

Psykaholik

Wijs gebruiker
Dexter26 zei:
Grijns, nee hoor. Ik probeer gewoon wat informatie te krijgen. Wil weten hoe ik er mee om moet gaan.

Het is een wereld die ik niet ken. En eerlijk is eerlijk, in een half uurtje discussiëren zijn m'n zorgen in ieder geval al een stuk gezakt. :)

go with the flow
doe het bij de juiste personen
en alles komt in orde
ik raad ook idd eerder paddos dan alcohol aan

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Dexter26 zei:

Mischien moet je zelf ook maar nemen,je lijkt je nogal druk te maken om kleine dingetjes,mischien dat je trip je daarin kan helpen om je niet zo druk te maken.

Qocaïne

Badass junkie
Heel simpel: ik denk dat de kans op een bad trip gezien het verleden van mjin vriendin groter is dan bij anderen.

Daar heeft hij enigzins wel gelijk in. In je paddo trip kunnen weg gestopte/opgekropte dingen er in eens uitkomen. En dat komt niet altijd ten goede van je trip.
Een vriend van mij is zo helemaal fout gegaan...

Bij 'traumatische' ervaringen oppassen..

Daarintegen kan het ook zijn dat ze juist door de trip alles van een andere kant bekijkt. Dat ze alles veel beter kan relativeren en misschien met haar verleden beter om kan gaan.

Het is een afweging die ze zelf moet maken. Laat haar ook informatie zoeken over paddo's en praat er samen eens over. Leg uit waarom jij het niet wilt en kom met goede argumenten.. en probeer er achter te komen waarom bij haar de drang zo groot is om te experimenteren.

Succes!

Dexter26

Newbie
Thanks. Daar kan ik wat mee. Maar áls ze er dan toch voor kiest om te nemen, op zich geen drama, maar is het dan verstandig om er bij te blijven? Of kan ze het beter in haar eentje of met haar broer beleven, omdat de ervaring dan beter is?

Just for safety...

Qocaïne

Badass junkie
Dexter26 zei:
Thanks. Daar kan ik wat mee. Maar áls ze er dan toch voor kiest om te nemen, op zich geen drama, maar is het dan verstandig om er bij te blijven? Of kan ze het beter in haar eentje of met haar broer beleven, omdat de ervaring dan beter is?

Just for safety...

Voor de eerste keer is het zeker niet verstandig om in je eentje te trippen. Het is belangrijk dat je tript in een vertrouwde omgeving, en met vertrouwde personen.

Bespreek dit ook met haar.. vraag wat zij zou willen. Of maak haar duidelijk dat je het fijn zou vinden als je bij haar bent tijdens de trip. Met haar broer kan het natuurlijk ook. Dat is ook vertrouwd.

Wanneer alles doorgaat en jij de 'sitter' bent zou ik wel aanraden om haar gewoon te laten gaan wanneer alles goed gaat. Niks is zo vervelend als mensen die om je heen gaan hangen en vragen of alles wel goed gaat. Ook vragen als 'wat voel je' kan irritant overkomen. Na haar trip zal ze je wel vertellen wat ze voelde! Natuurlijk is dit alles wel persoonsgebonden.

:wave:

Dexter26

Newbie
Bedankt voor de info.

Weet je, feitelijk gezien maakt het me niet zo heel veel uit of en met wie ze paddo's gebruikt. Zolang het geen dagelijkse bezigheid wordt, tenminste. Voor m'n eigen gemoedsrust zou ik het wel prettig vinden om erbij te zijn voor het geval er iets misgaat.

Maar wat ik het belangrijkst vind is dat ze er gewoon niets aan overhoud. Dat zou ik echt verschrikkelijk vinden.

Maar dat spreekt voor zich, denk ik.

spacekonijn

Badass junkie
als ze jonger dan 16 is zou ik het haar afraden
als ze last heeft van redelijk zware pychische problemen zou ik het haar afraden
een paddo-trip is niet slecht voor je gezondheid , maar sommige mensen kunnen een trip geestelijk niet aan , je gaat namelijk ineens anders naar jezelf en de wereld kijken. je krijgt eigenlijk een heel frisse kijk op alles je ziet mensen echt hoe ze zijn , je begrijpt je eigen emoties beter.
ook kunnen dingen die je eigenlijk onbewust opgekropt hebt naar boven komen.
en bovenal , je ziet de ware schoonheid van de natuur.
ik zou haar ook aanraden het in een bos te doen op een mooie warme dag, ik zou zeker met haar meegaan .
maar alleen als je er volledig achter staat , als haar trip goed valt en ze merkt dat jij er eigenlijk 'tegen' bent , zou ze je denk ik keihard uitlachen in je gezicht :mrgreen: want hoe kan iemand nou tegen zoiets moois zijn wat in de natuur groeit en ons de gelegenheid geeft alles eens van een andere kant te zien.

als je met haar meegaat om haar te steunen, hou je rustig ga een boek lezen doe lief tegen haar etc , ik denk als ze echt van je houd ze dit absoluut nog meer zal inzien en het je relatie zeker ten goede zal komen.

maar aan de andere kant , haar broer is wel een zo vertrouwd persoon voor haar , en ik schat zo dat als hij er ervaring mee heeft hij het wel in de hand kan houden , misschien zou jij alleen maar een vervelende factor zijn voor haar tijdens de trip.
gewoon omdat een trippend iemand alles 10x zo hard beleefd , enige twijfel of irritatie komt ook 10 x zo hard aan en dit kan haar trip goed verstoren.
en nuchtere mensen ZIJN gewoon 7 van de 10 keer niet echt fijn om erbij te hebben als je gaat trippen , ik ken zelf maar een paar mensen die ik nuchter erbij kan hebben maar de meeste kunnen dat gewoon niet goed.

mensen die trippen psychisch niet aankunnen , kunnen best wel wat angsten overhouden van een trip , daarom zou ik iemand een avondje zuipen eerder aanbevelen dan een paddo-trip.
ookal is een paddo-trip vele malen gezonder en leerzamer , het is gewoon niet voor iedereen geschikt in deze bekrompen maatschappij , vind om te zeggen alcohol is slechter weer een beetje een drugsgebruikers propaganda.
want 1 avond wat drinken stelt natuurlijk ook geen snars voor.

spacekonijn

Badass junkie
Dexter26 zei:
Bedankt voor de info.

Weet je, feitelijk gezien maakt het me niet zo heel veel uit of en met wie ze paddo's gebruikt. Zolang het geen dagelijkse bezigheid wordt, tenminste. Voor m'n eigen gemoedsrust zou ik het wel prettig vinden om erbij te zijn voor het geval er iets misgaat.

Maar wat ik het belangrijkst vind is dat ze er gewoon niets aan overhoud. Dat zou ik echt verschrikkelijk vinden.

Maar dat spreekt voor zich, denk ik.
een paddo trip is iets heftigs , 9 van de 10 mensen hebben na een trip een tijdje ff geen behoefte meer eraan en zullen zeker een maand wachten voordat ze er weer mee beginnen ( er zijn uitzonderingen )

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Dexter26 zei:

Just for safety...

Hi Hier een uitzondering :)
Ik zou dr lekker met haar broer laten trippen,ik zou namelijk helmaal para worden van een persoon erbij die er eigenlijk tegen is dat ik het doe.

Ik neem aan dat ze bij haar broer in goede handen is toch?
Dan hoor je het later wel hoe het was,je hoeft je geen zorgen te maken iig.

spacekonijn

Badass junkie
mensen zoals diegene hierboven :mrgreen: die bijna elke week tript ...
zijn uitzonderingen hoor , ik trip zelf soms ook wel vaak maar er zijn toch maar heel weinig mensen die echt veel trippen.
de meeste wachten minimaal een maand

Qocaïne

Badass junkie
Daar zit ook weer wat in psycho..
Maar wanneer ze samen erover praten en hij duidelijk maakt niet tegen het gebruik is en haar zal steunen zal dit wel lukken =)

Als je van jezelf weet dat je haar niet met rust kan laten in de trip... dat je tegen bent en dit ook moeilijk kan verbergen.. zou ik je vriendin idd lekker bij haar broer laten!

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Je kunt ook in de buurt zijn terwijl ze tript, maar dan in een andere ruimte. Toen mijn zusje paddo's had gebruikt, zat ik boven op mijn kamer en zij met haar vriendin beneden in de woonkamer. We hadden afgesproken dat ik hen niet zou storen, maar dat ze wel naar mij toe konden komen als ze wilden. Zo ben je wel in de buurt, mocht ze je nodig hebben, maar ben je niet direct aanwezig.

Hm als je moeite hebt met het feit dat je vriendin paddo's wil gebruiken lijkt het me sowieso goed dat je je erin verdiept. En het is natuurlijk belangrijk dat jullie erover praten. Uiteindelijk moeten jullie er wel uitkomen :)

Dexter26 zei:
Misschien een slechte eigenschap, maar als ik niet weet wat ik nou eigenlijk wil, dan moet ik er niet over gaan praten, omdat ik mezelf dan niet eens meer kan volgen.

Laat staan dat ik m'n verhaal dan op een goede manier op iemand anders over kan brengen. Meestal mondt dat dan uit in reacties als 'Je snapt me niet, begrijp me dan...blablabla...' En dat op een meer dan geagiteerde toon.

Kortom: ik kan er maar beter uit zijn wat ik wil voordat ik erover begin, anders komen er ongelukken van. :)

Maar bedankt voor de tip.

Misschien kun je het (eerst) opschrijven. Succes in ieder geval.

Jeller

Badass junkie
mss moeten jullie er gewoon samen eens nemen en zelf mss een heel mooie ervaring hebben.. als je geen aanleg op psychose hebt kunnen de padoo's weinig verkeerd doen op lange termijn

Bovenaan