min zoon gebruikt cocaine

sponc

Newbie
hallo,

ik heb 2 zoons van bijna 20.gister was mijn ene zoon op visite.hij had het erover dat het met m´n andere zoon met de dag slechter gaat.hij en z´n vriendin schijnen veel ruzie te hebben.na ´n tijdje kwam het hoge woord eruit.mijn zoon schijnt coke te gebruiken.ik ben erachter gekomen dat dit is begonnen bij de ouders van zijn vriendin.de stiefvader is verslaafd en haar moeder schjnt ook mee te doen.de broer van mijn zoons vriendin gebruikt ook.mijn zoon heeft het ´n keer of 4 gezien dat mijn andere zoon snoof.weet niet hoevaak het bij die ouders is gebeurd maar hij schijnt daar nu graag te komen.ook heeft hij ´n paar keer aangedrongen dat hij het ook eens moest proberen want dan voel je je beter-lekkerder.ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.zit de hele dag al te denken wat ik het beste kan doen.

Die ene zoon is nog niet verslaafd?

Druk hem met zn neus op de realiteit. Maak een afspraak met een verslavingskliniek en vraag of jullie langs mogen komen. Je hoeft hem verder nergens van te overtuigen, dat hij de keerzijde ziet is goed genoeg. Probeer daarna een open gesprek over zn gebruik te hebben, zonder veroordelingen maar natuurlijk wel met het hart van een ongeruste en liefhebbende moeder. En voor zover je dat nog niet gedaan hebt, lees je goed in over cocaine. Het is een verraderlijke drug, maar niet iedereen die het 1x gebruikt heeft is meteen de sjaak.

Sterkte en succes ermee!

yellowmoon

Bewuste gebruiker
als hij een hardcore gebruiker is, was je ook allang achtergekomen. het kan zijn dat je zoon niet eens verslaafd is, eerst maar goed checken

deadlock

Badass junkie
yellowmoon zei:
als hij een hardcore gebruiker is, was je ook allang achtergekomen. het kan zijn dat je zoon niet eens verslaafd is, eerst maar goed checken
Huhu. Daar hoef je dus absoluut niet zo snel achter te komen. Er is ook een groot verschil tussen probleemgebruiker en hardcore verslaafde. Probleemgebruik leidt vaak tot verslaving en moet eigenlijk in de kiem gesmoord worden.

Pikachu

Wijs gebruiker
In ieder geval eerst goed inlezen wat het allemaal met je doet. Vraag hem hoe vaak hij gebruikt en hoe veel, als hij het alleen doet op feestjes of in het weekend dan is hij waarschijnlijk nog niet verslaafd.

Allolalie

Bewuste gebruiker
het lijkt mij sowieso als ouder zijnde niet gemakkelijk om een kind te hebben dat drugs gebruikt (zeker niet als je het zelf nooit gedaan heb).. Pas alleen op dat je met "heftig" gedrag hem van je af stoot en hij een pad gaat bewandelen dat niet de juiste is. Veroordeel hem er niet op, maar maak je eigen zorgen kenbaar... hou ruimte voor dialoog en redelijkheid, een basis waarop iemand altijd kan terug grijpen. Het beste kan je vragen stellen en geen verwijten gooien, hou het bij jezelf.... dit kan ik iig uit ervaring zeggen, verwijten helpen vaak echt niet, die maken de zaken alleen maar meer gespannen.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik zou idd ook aanraden om niet boos te worden, ga van jezelf uit. Zeg dat je je zorgen maakt, en dat je het beste voor hem wilt. Zeg dat je vertrouwen in hem hebt, en dat je weet dat hij sterk genoeg is om zijn eigen beslissingen te nemen, maar dat je er voor hem wilt zijn als hij je nodig heeft. Als hij een open houding heeft kun je hem vragen stellen over zijn gebruik, en hoe hij er zelf in staat.

Maak gelijk duidelijk dat je er niet op uit bent om hem op zijn kop te geven... Het hoeft ook geen ellenlang gesprek te worden, misschien is het juist beter om het kort te houden, en op een gegevn moment te zeggen dat hij altijd vrij is om naar je toe te komen en verder te praten. Het zal hem denk ik een vrijer, en beter gevoel opleveren, en hij zal eerder de behoefte voelen om naar je toe te komen, omdat er nog gespreksstof over is. Op die manier komt het inititatief dan ook van hem, wat denk ik ook belangrijk is.

En zeg dat je van hem houd, hoe dan ook...

Succes! Lijkt me inderdaad ook niet makkelijk als je zoiets over je kind hoort!! Ik gebruik dan wel zelf drugs, en kan daarom de nuance wel zien, maar veel ouders kunnen dat niet, omdat ze er niet veel vanaf weten. Je zoon hoeft echt nog niet ver heen te zijn, het kan allemaal vrij onschuldig blijken te zijn, maar het is altijd goed om er in een vroeg stadium over te praten...

:wave:

inferno33

Bewuste gebruiker
En zeker coke, daar kleeft natuurlijk een érg lelijk imago aan..(wat misschien wel deels waar is, maar niet zó erg als mensen het doen lijken denk ik)

Ik zou doen wat technora zegt, gewoon een open gesprek houden.. Zoiezo mss eens vragen hoe dat daar gaat bij zn vriendin.. Als ze hem de hele tijd lijnen aanbieden is het fout en moet je hem daar weg houden, maar mss willen ze dat wel helemaal niet en kwam het uit hemzelf...

sponc

Newbie
bedankt voor jullie berichten.ik heb vanmiddag zijn vader ingelicht.tegen hem heeft hij gezegd dat hij het 1 keer geprobeerd heeft.zijn vader geloofd hem.mijn zoon heeft op vanalles en nog wat gezweerd.ik weet van mijn andere zoon dat hij gezegd heeft dat hij het 9a10 keer heeft gedaan,en weer van iemand anders dat ie gezegd heeft dat hij het ´n paar maanden doet maar niet zo vaak.volgens mij liegt hij alles bij elkaar.hoort dit bij het gedrag van iemand die verslaafd is of denk ik nu te ver door.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik sluit me geheel aan bij wat technora gepost heeft.

Als antwoord op je laatste vraag: liegen over gebruik is wel een kenmerk van een verslaafd persoon. Ik ben zelf verslaafd geweest aan speed en loog toen ook continu over de mate van mijn gebruik. Dat hij wellicht liegt hoeft echter niet per definitie te betekenen dat hij ook daadwerkelijk verslaafd is. Dat hij tegen zijn vader zegt dat hij het maar 1 keer gedaan heeft kan ook komen doordat hij bang is om de waarheid te zeggen. Veel jongeren die gebruiken zwakken hun gebruik iets af tegenover hun ouders om hen niet onnodig ongerust te maken.

Allolalie

Bewuste gebruiker
ja precies: zeker als hij het pas kort doet is de kans groot dat hij liegt om heftige reacties te ontlopen, pas als hij langer gebruikt is het liegen riskanter en waarschijnlijker om een verslaving te maskeren. Zelf zwak ik feiten ook wel eens af om maar niet te veel gezeur te krijgen, niet goed, maar wel functioneel. Niet meteen addict zou ik zeggen.

Dude64

Experimenterende gebruiker
Beste Sponc,

All drugs are bad, maar......
Wat ik daarmee bedoel is dat het beeld over drugs in samenleving veel negatiever is dan de werkelijkheid. Drugs zijn een risico, dat is zeker waar. Maar dat zijn medicijnen, alcohol en tabak (legale drugs) ook.

Ik zeg dus niet dat er niks aan de hand is, maar het simpele feit dat iemand wel eens wat coke gebruikt maakt hem/haar nog geen verslaafde. Naar mijn persoonlijke idee is het stiekeme wat hoort bij de illegale status een groot risico voor de kans op verslaving. Het gevolg van het taboe op drugsgebruik is namelijk dat gebruikers al gauw de neiging hebben om meer met medegebruikers om te gaan dan met niet-gebruikers. Ze kunnen dan rustig zichzelf zijn, zonder kans op (vaak goed bedoelde) moraliserende praatjes, die helaas vaak doordrenkt zijn van het angst-denken dat vanuit Amerika nu ook Nederland bereikt heeft. Drugs zijn doodgewoon genotsmiddelen waar bepaalde risico's aan zitten, niet meer en niet minder. Naar mijn mening is openheid één van de beste methodes om verslaving te voorkomen. Keur dus niet af, maar maak het bespreekbaar. Wijs hem op de risico's die er ECHT zijn en dus niet op de overdreven manier zoals nu gebruikelijk is. Lees veel op dit forum, de meesten hier zijn zelf gebruiker en weten dus waar ze over praten. Let wel, gebruiker is niet hetzelfde als verslaafde maar wel iemand die het laatste kan worden.

Ik wens je succes en vooral veel wijsheid.

The Dude

pieter-b

Wijs gebruiker
daar sluit ik mij helemaal bij aan.

zonder opofferingen in veel gevallen niet echt haalbaar alleen. In mijn gezin heb ik zo vaak signalen de groep in gegooid om reacties van mijn ouders te toetsen, en die hebben mij er altijd toe bewogen om niet de waarheid te spreken. Sommige ideeen zitten gewoon muurvast, en daar kan een argument niets tegen beginnen.

ik zou daarom zelfs nog verder willen gaan en zeggen dat het nuttig kan zijn, om in het kader van open staan voor nieuwe denkbeelden, en dus ook zijn visie, samen met hem een xtc pil te nemen. Het acute risico, en verslavings risico ervan is erg klein, en het heeft een therapeutische werking in o.a. situaties waarin men niet helemaal open tegen over elkaar is geweest.

DrMed

Experimenterende gebruiker
Ik snap dat het als vader zijnde heel beangstigend kan zijn, vooral als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Er zijn veel verschillende soorten gebruikers en lang niet iedereen is probleemgebruiker.
Als je zijn motieven om te gebruiken kan achterhalen kan er al meer gezegd worden over eventuele risico's mbt probleemgebruik/verslaving.
Wanneer hij gebruikt om problemen te ontlopen of om zich beter te voelen in depressieve tijden dan zou dat veel gemakkelijker aanleiding kunnen zijn tot verslaving dan wanneer hij puur recreatief met wat vrienden een keer wat coke pakt.

Als ik de post lees waarin je de reactie van je zoon beschrijft komt hij op mij over als iemand die in de experimenteerfase zit en nog alle kanten op kan gaan.
(zoals ik al zei; ik ken zijn motieven niet, dus kan hier verder weinig over zeggen)

Je geeft aan dat je denk dat hij liegt over zijn gebruik, dat kan mischien zijn omdat hij het graag zelf wil aankunnen en niet wil dat zijn ouders zich er druk om maken.
Het hoeft echt niet perse gedrag van een verslaafde te zijn.
(het zou voor mij een reden zijn om er over te liegen; mijn moeder hoeft niet wakker te liggen over mijn gebruik, ik ben degene die daar over moet wakker liggen)

Zet jezelf ruimdenkend op als je er met hem over gaat praten, toon begrip maar laat ook duidelijk weten hoe je er tegenover staat.
Mischien helpt het als je hem laat denken dat je er vertrouwen in hebt dat hij het voor zichzelf in de hand kan houden.

Ik ben geen hulpverlener, wel heb ik veel ervaring met drugs en ook gebruikers ervan.
Al het bovenstaand zijn slechts wat dingen die nu in me op komen en hoeven niet perse de beste aanpak te zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes!

phy

Bewuste gebruiker
Het is in ieder geval belangrijk dat je hem niet in het harnas jaagt. Je wil niet dat hij zich af gaat zetten of een averechts effect krijgen.

Sterkte.

Bovenaan