Minder euforisch, afhankelijk van dosering/tijdspanne?

Andijvie

Newbie
Hallo,

Ik vraag me iets af en omdat ik er zelf niet zo goed uit kom plaats ik het hier op het forum in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb afgelopen zaterdag voor de 2e keer in mijn leven XTC gebruikt. De eerste keer XTC was midden juli en de 2e keer was afgelopen zaterdag, er zat dus ruim 2,5 maand tussen. Ik heb de afspraak met mezelf dat ik er minstens 3 maanden tussen laat maar omdat afgelopen zaterdag toch een uitzonderlijke gelegenheid was (en die er de komende 3 maanden niet zal zijn) heb ik het toch maar gebruikt.

De eerste keer heb ik 3/4e van een pil genomen en heb ik me de hele avond vermaakt, ik had kei veel energie en voelde me heel erg goed in mijn vel, ik denk dat ik het wel het typische XTC-gevoel kan noemen. Afgelopen zaterdag heb ik in totaal 1 en een kwart pil genomen. Ik had ook weer veel energie, voelde me ook wel euforisch maar het viel niet te vergelijken met de 1e keer. Ik weet dat de 1e keer nooit meer terug zal komen en dat vind ik ook niet erg, ik heb me afgelopen zaterdag nog steeds enorm lekker gevoeld.

Beide keren heb ik ná gebruik goed voor mezelf en mijn hersenen gezorgd. Ik heb gewoon goed gegeten, ondanks dat ik eigenijk niet wilde eten. Ik heb veel geslapen, de juiste vitamines in m'n lichaam opgenomen door bijvoorbeeld fruit en sinaasappelsap te drinken, ook heb ik gesport wat ik goed voor het herstel schijnt te zijn. Na de 1e keer had ik geen dip, ik voelde me zelfs een beetje een beter dan dat ik me normaal voel. Vandaag heb ik wel een beetje last van een dipje maar het is niet noemenswaardig erg.

Oh, nog één opmerking: beide keren heb ik de pillen niet laten testen. Dit is inderdaad erg dom van mij en ik koop mijn pillen de volgende keer ruim vantevoren in en ik neem de moeite om ze te laten testen. Misschien kan ik mijn 'space' de volgende keer dan beter maken door ook juist te doseren.

Mijn vraag aan jullie is nou eigenlijk:
Neemt het euforische/verliefde gevoel bij XTC gebruik altijd af, ondanks dat je er een pauze van 3 maanden (of langer) tussen houd? Of kan je het euforische/verliefde gevoel behouden door niet te vaak (max. 4 keer per jaar) te gebruiken en juist te doseren?

Ik zou dit ontzettend jammer vinden namelijk. In de pauzes gebruik ik geen andere serotonine-slurpende drugs dus mijn hersenen hebben voldoende tijd om optimaal te herstellen.

Alvast bedankt voor het lezen en voor het reageren!

Andijvie :)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Elke keer als je xtc of MDMA neemt zal anders zijn. Ook al heb je dezelfde pillen, hetzelfde gegeten en geleefd. Je mindsetting is erg van invloed op de uitwerking van xtc. (Ook bij vele andere drugs).Ik ben wel eens heerlijk gegaan met maar een heel kleine dosis en ook wel eens bijna niet gegaan van een flinke dosis.
Jammer dat je je pillen niet hebt laten testen. Behalve dat het natuurlijk een risico met zich mee brengt, weet je ook niet hoeveel je nu precies gehad hebt. Als je weet hoeveel mg er in je pil zit kun je beter doseren en bijhouden per keer wat nou een fijne dosis is voor jou. Velen nemen namelijk teveel als ze denken dat het niet werkt. Pakken bij terwijl ze al best wat op hebben, alleen omdat ze weinig voelen.
Het kan dus zijn dat je je (onbewust) misschien toch anders voelde dan de 1e keer. Het love gevoel zal, ook al houd je je super aan alle xtc regels, op den duur echt sterk verminderen. Natuurlijk blijft het nog steeds erg fijn en leuk maar in de loop der jaren zal toch (helaas) het aller fijnste verdwijnen. Dat is bij iedereen zo. Bij de ene sneller dan bij de ander maar het gebeurd zeker.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Dunnetjess33 zei:
Het kan dus zijn dat je je (onbewust) misschien toch anders voelde dan de 1e keer. Het love gevoel zal, ook al houd je je super aan alle xtc regels, op den duur echt sterk verminderen. Natuurlijk blijft het nog steeds erg fijn en leuk maar in de loop der jaren zal toch (helaas) het aller fijnste verdwijnen. Dat is bij iedereen zo. Bij de ene sneller dan bij de ander maar het gebeurd zeker.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar met dit niet. Ik gebruik maar 2x per jaar ongeveer iets van xtc of 6apb en bij mij is het afgelopen keren echt enorm veel liefde en super fantastisch geweest. En ik gebruik nu +-5 jaar elk jaar xtc e.d.(al is het de laatste twee jaar nog maar nauwelijks).
Het is natuurlijk wel elke keer heel anders. De ene keer is het gevoel er meer dan de andere keer. De ene keer ben ik wat slomer, dan weer wat actiever. De ene keer praat ik meer, de andere keer dans ik meer. Afhankelijk van waar je bent, en specifiek vind ik ook met wie ik ben en in wat voor vibe zij dan weer zijn.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik gebruik ook maar 1 a 2 keer per jaar xtc maar wel al een jaar of 9 a 10. En bij mij is het echt wel iets minder. Wat ik zeg, nog wel vet leuk en lekker maar de echte "magie" van de eerste jaren is wel wat verminderd. En ik hoor dat echt van velen die al lang xtc gebruiken. En volgens mij is het ook wel een vrij bekend verhaal van xtc. Misschien geldt het dan niet voor iedereen maar ik hoor het echt veel.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
Ik gebruik ook maar 1 a 2 keer per jaar xtc maar wel al een jaar of 9 a 10. En bij mij is het echt wel iets minder. Wat ik zeg, nog wel vet leuk en lekker maar de echte "magie" van de eerste jaren is wel wat verminderd. En ik hoor dat echt van velen die al lang xtc gebruiken. En volgens mij is het ook wel een vrij bekend verhaal van xtc. Misschien geldt het dan niet voor iedereen maar ik hoor het echt veel.
De loss of magic is wel een bekend begrip inderdaad met MDMA. Volgens mij las ik eens op erowid dat de meesten zo'n 10 tot 20 keer die magie ervaren. Uiteraard wordt dat aantal keer kleiner bij te frequent gebruik of bij gebruik van te hoge doseringen. Bij heel sporadisch gebruik zal je wellicht nooit meemaken dat de magie verdwijnt, omdat je niet aan die 20 komt wellicht of omdat je het aantal magische keren ermee kunt oprekken.

Zelf heb ik ongeveer 10 keer de magie ervaren, vooral ook denk ik omdat ik in het begin te frequent gebruikte. Alle keren daarna waren leuk maar niet bijzonder. Zelfs na een pauze van een jaar en daarna nog maar 2 tot 3 keer per jaar gebruiken is de magie ook nooit meer teruggekomen bij mij.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Antwoord op je vraag: Ja, dat is er op een gegeven moment niet echt meer. Je bent wel blij, je voelt je goed. Maar dat echte euforische heb je niet echt meer. Heb het wel een keer weer terug gekregen maar dat was naar 1.5 jaar niks meer gebruikt te hebben. En dan nog hebben sommigen dat niet. Hierdoor vind ik xtc zelf iets minder leuk worden, nog wel leuk, maar doe het liever nu een keer in het jaar dat het nog wel speciaal blijft. En dan kom je toch wel dichter bij dat euforische dan dat je 3 maandjes pauze hebt. Maar dat is mijn ervaring, iedereen is natuurlijk anders.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
benniesmitters zei:
Antwoord op je vraag: Ja, dat is er op een gegeven moment niet echt meer. Je bent wel blij, je voelt je goed. Maar dat echte euforische heb je niet echt meer. Heb het wel een keer weer terug gekregen maar dat was naar 1.5 jaar niks meer gebruikt te hebben. En dan nog hebben sommigen dat niet. Hierdoor vind ik xtc zelf iets minder leuk worden, nog wel leuk, maar doe het liever nu een keer in het jaar dat het nog wel speciaal blijft. En dan kom je toch wel dichter bij dat euforische dan dat je 3 maandjes pauze hebt. Maar dat is mijn ervaring, iedereen is natuurlijk anders.

Dat klopt vind ik. Ik heb wel eens een jaar overgeslagen en geen MDMA gebruikt. Met een pauze van een jaar merkte ik wel zeker weer meer dan als ik 3 maanden wacht. Maar nog net niet zo als in de eerste jaren.

Andijvie

Newbie
Oke, zoals ik het nu dus lees zijn er mensen die zo'n 10 tot 20 keer die magie ervaren hebben, en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.

Afgelopen zaterdag was het mijn tweede keer XTC. De locatie en setting was deze keer wel compleet anders als mijn eerste keer XTC. Toch heb ik een leuke avond meegemaakt.

Ik zal er mee moeten leren leven dat het magische gevoel op den duur zal verdwijnen, ook al gebruik ik niet veel, en met de juiste voor- en nazorg. Misschien gebruik ik binnenkort voor een hele lange tijd niet en is de volgende keer weer iets magischer. Het zal altijd afhankelijk zijn van de set & setting en de mindset.

Aangezien MDMA (vaak) de werkzame stof in XTC is wil dat natuurlijk ook zeggen dat wanneer ik voor het eerst pure MDMA ga nemen, er een kans bestaat dat het magische gevoel ook minder intens zal zijn?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Andijvie zei:
Aangezien MDMA (vaak) de werkzame stof in XTC is wil dat natuurlijk ook zeggen dat wanneer ik voor het eerst pure MDMA ga nemen, er een kans bestaat dat het magische gevoel ook minder intens zal zijn?
XTC=MDMA, dus verwacht vooral niet iets anders van pure MDMA want het is gewoon hetzelfde.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
benniesmitters zei:

Dat klopt vind ik. Ik heb wel eens een jaar overgeslagen en geen MDMA gebruikt. Met een pauze van een jaar merkte ik wel zeker weer meer dan als ik 3 maanden wacht. Maar nog net niet zo als in de eerste jaren.

Nee inderdaad. Ik merk dat ik er wel wat vager van word of zo als ik lang niet gebruikt heb. Maar goed, that's life, niks aan te doen. Blijft nog steeds wel leuk om af en toe te doen.

Heb trouwens wel eens van mensen gehoord dat ze na 10 jaar (of iets in die richting) niks gebruikt te hebben en een keer weer de oude tijd willen herbeleven dat het wel weer lijkt op de eerste keer. Maar dat heeft er denk ik ook meer mee te maken dat je een beetje vergeet hoe het ookalweer voelt.

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Naar de eerste keer kan je nooit meer terug. Hoop dat je je eerste keer ook de mooiste avond van hebt gemaakt. Ik kan wel huilen als ik terug denk aan mijn eerste keer, zo mooi. Krijg er nog steeds kippenvel van.

Bovenaan