MDMA werkt op serotonine en serotonine is (onder andere) betrokken bij slaap. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, want de A van MDMA staat nog altijd voor amfetamine en het is dan ook een entactogene upper, maar toch is het ergens wel te verklaren dat MDMA 'vermoeiend' kan worden in sommige situaties en daar spelen allerlei complexe factoren een rol bij.
Ik kan er zelf op een lekkere manier loom van worden, en tegelijk gestimuleerd, maar het is nooit zoals bij speed, dat ik honderuit ga praten. Ik vind MDMA vooral chill, met piekjes van energie. Eigenlijk de perfecte balans tussen ontspannen en energiek, goede gesprekken, maar niet geforceerd lullen, wat trouwens óók geinig is, maar dan onder invloed van pep. (Ik ken overigens mensen die dat wél doen op MDMA/6-APB, dat 'ramblen'/heel veel praten, dus het is persoonlijk.)
Ik ben ooit midden in de piek van (achteraf waarschijnlijk een te hoge dosis) 6-APB in slaap gevallen. Echt heel vreemd, daarna ook nooit meer meegemaakt toen ik m'n dosis wat naar beneden had aangepast. Heb daar toen ook in alle verbazing een topic over geopend de dag erna. Ik had op dat moment contact met iemand via m'n telefoon en die heeft zich serieus zorgen over me gemaakt omdat ik uren niet meer te bereiken was, en diegene was bijna in staat om m'n zusje te gaan contacteren - ik zat in het buitenland. Gelukkig niet gedaan, want werd op een bepaald moment gewoon vrolijk en wel maar wel lichtelijk verward wakker, van huh? Welke eeuw is het? En daarna wel een beetje paniek toen ik zag hoe laat het was en hoe lang die vriendin dus in onzekerheid heeft gezeten over wat ze moest doen.
Vond dat een hele weirde en beetje jammerlijke :') ervaring, maar het kan dus zeker voorkomen.