nieuwleven zei:
wat gebeurt er als ik alle morfine 5x 10mg, seroquel 250 mg, paracetamol/codeine 2, 1 bromazepam 3mg, dat zijn de dag dosis , alleen weet niet hoeveel mg de para/codeine is en heb nog 1 antidepressiemiddel, capsule paars/groen maar goed wat als ik alles verpoeder en in 1 x doorslik, ik krijg weekmedicatie , maar kan het niet opsparen want ik heb ze gewoon iedere dag nodig, vooral de morfine, ik heb zo`n pijn, al vanaf 1999 en het werkt zo langzaam na inname, is er verschil tussen pil innemen of poeder innemen?
groetjes
nieuwleven
Beetje een late reactie, gezien de datum van posten, maar toch doe ik het als je eventueel nog op het forum zit en leest. Die Paracetamol/Codeïne zal wel 500/20 zijn, generiek.
Wat ik dus niet begrijp is de langzame werking van de morfine. Er zijn dus verscheidene soorten en het meeste onderscheid zit hem in de afgifte van de tablet, drank, capsule. Gereguleerde afgifte de zogenaamde 'retard' gebruiken ze meestal een hardere coating voor. Dat zie je bij Oxycontin. Die werkt zonder de coating te breken en zodoende dus de gereguleerde afgifte te behouden binnen een 3 kwartier/uurtje na inname en werkt dan door voor zo'n zes tot twaalf uur. Dan heb je Oxynorm, dat zijn de lichtbruin/roze capsules, daar gebruiken ze een soort van ouweltje voor, de werking daarvan is drie tot zes uur en heeft een snellere werking omdat het ouweltje beter oplost in het maag-darmkanaal dan de hardere coating van Oxycontin. Dat is dus bij juist gebruik volgens de voorschriften. Bij verpulvering van de medicijnen hef je natuurlijk de gereguleerde afgifte op en dan is er nagenoeg geen verschil tussen de trage Oxycontin en de snellere Oxynorm. Een arts zal om snelle pijnverlichting te verschaffen, zijn patiënt eerder Oxynorm geven dan Oxycontin, bij een grote hoeveelheid morfine als dagelijkse dosis zal hij als basis Oxycontin voorschrijven met daar bovenop een dosis lichtere, maar snellere Oxynorm. Dit om de eerste pijn te verzachten vanuit de basis en dan te reguleren middels de snelwerkende morfine. Mijn vrouw gebruikt 280 mg morfine per dag, dan begin je 's ochtends met de dosis 40 mg Oxycontin en 2 x 20 mg Oxynorm, die Oxycontin heeft die gereguleerde afgifte en zo'n tablet zal werkzaam zijn tussen de zes en twaalf uur, dus herhaal je 's avonds diezelfde dosis en je schippert, naar gelang de pijn, met de overige zes x 20 mg Oxynorm. Kijk, als je die pillen verpulvert en inneemt heb je gewoon 280 mg morfine, maar daar draait het in de geneeskunde niet om, anders zouden ze het niet in snelwerkende en langzaam werkende morfine onderschikken. Dus je antwoord is ja, als je pillen verpulvert dan werkt het sneller, ergo poeder werkt sneller. Injecteren werkt overigens nóg sneller
Zal voor de gein even neerzetten welke medicijnen mijn vrouw per dag krijgt:
280 mg Morfine
10 x 500/20 Paracod
8 x 10 mg Diazepam
2 x 150 mg Venlafaxine ( Efexor )
2 x 20 mg Temazepam
600 mgr Euthyrox
10 x 20 mg Codeïnefosfaat
Metoclopramide naar behoeven 10 mg ( de ene dag is ze zieker en dat wordt gebruikt tegen misselijkheid )
Bijkomende medicatie :
Ventolin, Seretide, Diamox, Devaron en Femoston ( allen dagelijks één of meerdere doses )
Nu is ze zo ver dat ze besloten heeft het euthanasie-traject in te gaan en wacht ze op de SCEN arts, ze heeft al groen licht van de huisdokter. Ook weet ze haar sterfdatum al, die mag ze namelijk zelf bepalen. Maar dit gezegd hebbende zijn de meeste pillenslikkers en gebruikers echte amateurs ten opzichte van haar, toch? ( zonder overigens iemand te beledigen, wil ik daar met klem aan toevoegen ). Ben dus in deze materie een behoorlijk ervaringsdeskundige ook al is de manier waarop dat geïnitieerd is niet allemaal even mooi ). Het leuke is dat ik al dertien jaar mijn vrouw verzorg en als de dokter er niet meer uit kan komen, belt ze mij om advies. Dus bij deze als jullie iets willen weten omtrent morfine en benzodiazepinen ( benzo's ) dan wil ik daar best wel mijn kennis over delen.