Ik gebruik ook zelf wel speed, en ik snap de verslavende werking ook wel. Ik snuif sowieso niet trouwens, ik slik het (en erg kleine doses), dus dat maakt het wat minder verslavend ook. Degene die ik ken is al lang geen jongen meer, die is al over de 50 heen. 25 jaar dagelijks gebruikt ongeveer. Hij heeft het volgens mij ook wel met hulp gedaan. Hij is niet opgenomen maar is ook wel op gesprekken en dergelijke gegaan als ik het goed heb.
De enige tip die ik je mee kan geven is om de speed helemaal los te laten. Accepteer dat het geen onderdeel meer van je leven zal zijn en dat je het dus ook nooit meer zal mogen gebruiken. Het is duidelijk dat je echt wel wilt stoppen. Je zegt 'de hele dag in de zetel liggen enzo', dat zal misschien aan het begin zo zijn, maar na verloop van tijd krijg je nuchter die levenslust echt wel terug. Je zult een maand of drie inderdaad weinig waard zijn als je stopt, maar de levenslust krijg je echt wel terug met gezond eten; voldoende vitamines; geen drugs (ook geen ritalin, pillen, wiet of wat je dan ook maar bedenkt), geen alcohol; en een week of twee nadat je bent gestopt met speed elke dag gaan sporten. Ook kun je, zodra je weer energie hebt en zin om dingen te doen, weer aan je verplichtingen gaan werken, op je eigen tempo uiteraard. Je vindt vroeg of laat ook echt wel niet-drugsgerelateerde vrienden en andere relaties. Dit soort dingen geven je meer levenslust.
Ik heb al wel eens uit nieuwsgierigheid hele verhalen op internet gelezen van mensen die ook aan pep verslaafd geweest zijn. Je kunt er vanaf komen als je het echt wilt. En dat wil jij blijkbaar ook. Ik zou zeggen, stop vandaag nog met speed gebruiken en houd dit vol. De eerste weken en zelfs maanden zullen moeilijk zijn maar daarna kun je een gezond en blij leven lijden, met waarschijnlijk nog wel meer geluksgevoel dan dagelijks aan de pep...