Nachtmerries van L-Tryptofaan?

Krijg jij nachtmerries van L-Tryptofaan?

• Ja

Stemmen: 0 0,0%
  • Nee

• Geen idee

• Totaal aantal stemmers
    0

Solidius

Badass junkie
Naar aanleiding van een andere topic:

Serenity zei:
Ik en mn ex-vriend werden na zo'n ding allebei vét zwetend wakker en met verhalen over de ergste nachtmerries.. Een vriend van hem die het een paar dagen eerder had genomen of later ik weet niet meer, had ook zo'n rare droom.
Mijn ex-vriend sliep en ik werd even wakker, begint ie te murmelen over zakjes coke in het bos, en wat ik daar deed met een zakje coke.
Of het was iets anders, in ieder geval vét vaag..

BillyBilo

Badass junkie
hmm wat ik denk is dat het een combinatie van drugs gebruik, slaap tekort, en het gespeel met je serotonine er mee te maken heeft, ik denk dat een persoon wat geen drugs zou gebruiken en wel L-tryptofaan gebruikt dit niet heeft.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik droom wel altijd heel klote na de xtc, maar de keer dat ik after e heb geslikt was het niet erger.

Solidius

Badass junkie
Kgebruik al ongeveer een jaar dagelijks L-Tryptofaan en heb er nog nooit nachtmerries van gehad. Serenity beweert echter dat het bij haarzelf en 2 vrienden van d'r wél is voorgekomen, vandaar deze poll.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Ik heb er nog nooit nachtmerries van gehad. Ik slik l-tryptofaan nu ook al een tijdje dagelijks en heb serieus nergens last van (behalve dat ik beter slaap dan daarvoor).

Hebben serenity en die 2 vrienden die tryptofaan geslikt terwijl ze nog onder invloed van drugs waren, of was het toen al uitgewerkt?

Nachtmerries geven trouwens aan wat er zich in je onderbewuste afspeelt, dat wordt niet geregeld door wat je slikt.

Ellesdee

Badass junkie
5-HTP is afkomstig uit de zaadjes van de Griffonia simplicifolia plant.
5-HTP, of voluit 5-hydroxy tryptofaan, is de voorloper van de belangrijke neurotransmitter serotonine, die verschillende vitale processen in het lichaam reguleert zoals slaap, emotionele stabiliteit en pijngevoeligheid.
Een gebrek aan deze neurotransmitter speelt een rol bij een aantal klachten: somberheid, rusteloosheid, en overmatige eetlust.

Bij stressvolle omstandigheden of wanneer hun gemoedstoestand anderszins niet in balans is, grijpen mensen instinctief naar ijs, chocola of andere zoetigheden om meer tryptofaan op te nemen en zo hun serotonineniveau te verhogen. Helaas heb je grote hoeveelheden van deze "luxe goederen" (inclusief hun suikers en calorieën) nodig om iets te merken van een verhoogd serotonine niveau.
Effecten

Ondersteunt de gemoedstoestand en de nachtrust. Studies hebben aangetoond dat door 5-HTP het serotoninegehalte in de hersenen wordt verhoogd. Het nemen van 5-HTP, in de hoedanigheid van een supplement, kan niet alleen je humeur snel verbeteren, maar het vermindert ook je eetlust. Door het rustgevende effect gebruiken veel mensen 5-HTP bij stress-situaties zoals een examen, of om andere gevoelens van onrust te verminderen/verzachten en voor een prettige nachtrust.

Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat vele functies vervult in ons lichaam. Essentieel wil zeggen dat het aminozuur niet door ons lichaam kan worden aangemaakt en dus via de voeding moet worden opgenomen, in tegenstelling tot niet essentiële aminozuren die in de lever kunnen worden aangemaakt.

Tryptofaan is een bouwsteen van eiwitten en fungeert als voorloper van diverse belangrijke stoffen, waaronder serotonine. Serotonine is een belangrijk anti-stresshormoon, dat op zijn beurt weer als grondstof dient voor de vorming van het hormoon melatonine. Ons lichaam moet kunnen beschikken over voldoende melatonine voor de regulering van het biologische dag/nachtritme.

Omdat tryptofaan zoveel functies vervult, kan de opname via de voeding (onder meer in melk) al snel ontoereikend zijn. Een tekort aan tryptofaan kan resulteren in onder meer een gebrekkige beheersing in stressachtige situaties, verstoring van de natuurlijke slaap, en moeilijkheden bij het handhaven van een normaal bioritme.
Effecten

L-tryptofaan is een voedingssupplement voor een goede gemoedstoestand, een goede en gezonde nachtrust en ter vermindering van de eetlust. L-tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in 5-HTP, wat weer wordt omgezet in serotonine, een neurotransmitter betrokken bij de regulatie van slaap, eetlust, stemming en het immuunsysteem.

5 HTP is de belangrijkste stap tussen tryptofaan en serotonine. Het lichaam gebruikt 5 HTP om serotonine en daarna melatonine te vormen. In tegenstelling tot tryptofaan heeft 5 HTP ook een werking op het dopamine/noradrenaline systeem. Ook passeert 5 HTP de bloed-hersenbarrière makkelijker dan tryptofaan, om vervolgens in de hersenen serotonine te vormen.
Verschillende studies laten zien dat 70% van de orale inname van 5 HTP de bloedstroom bereikt. Naast het verhogen van het serotonine en melatonine niveau in de hersenen verhoogt 5 HTP ook het endorfine niveau. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de pijnstillende en stemmingsverbeterende kwaliteiten van 5 HTP.

-spaceman-

Badass junkie
zo ik slaap juist HEERLIJK van L-Tryptofaan... je voelt het ook echt je lichaam in komen als een geruststellende warme golf... je word steeds langzamen en dan val je in slaap... 's nachts slaap ik dan aan 1 ruk door en word 's ochtends lekker fit wakker...

nooit problemen met L gehad, tis een wonder goedje!

Solidius

Badass junkie
Geen idee, ik haal ze altijd bij de smartshop. 18 euro voor 60 capsules.
Je kunt het ook online bestellen.

GabberSnoePie

Wijs gebruiker
je moet je l tryptofaan gewoon uit je voedsel halen, als je dat te lang gebruikt kan je lichaam het zelf niet goed meer aanmaken (correct me if wrong)

maargoed, in dit voedsel zit allemaal l tryptofaan,

Kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen en eiwitbronnen
:wave:

GabberSnoePie

Wijs gebruiker
BillyBilo zei:
dus je kunt je dus goed gaan voelen van bananen

ehhh nee, de l tryptofaan die in dit voedsel zit, zorgt alleen voor het bijvullen van je serotonineniveau, en niet het meer vrij maken van serotonine(waardoor je blij word)

BillyBilo

Badass junkie
GabberSnoePie zei:
BillyBilo zei:
dus je kunt je dus goed gaan voelen van bananen

ehhh nee, de l tryptofaan die in dit voedsel zit, zorgt alleen voor het bijvullen van je serotonineniveau, en niet het meer vrij maken van serotonine(waardoor je blij word)

het was maar een stukje sarcasme joh hahaha :P

Solidius

Badass junkie
GabberSnoePie zei:
je moet je l tryptofaan gewoon uit je voedsel halen, als je dat te lang gebruikt kan je lichaam het zelf niet goed meer aanmaken (correct me if wrong)

Besef je wel dat de Tryptofaan die uit voedsel wordt verkregen dermate laag is dat het nauwelijks effect heeft op je serotonine pijl? Tenzij jij dagelijks zin hebt om vis, een tros banenen en een liter kwark naarbinnen te werken. Capsules van 500mg bevatten mininaal 10x zoveel Tryptofaan dan wat je ook maar genoemd hebt :wave:

GabberSnoePie

Wijs gebruiker
Solidius zei:
GabberSnoePie zei:

Besef je wel dat de Tryptofaan die uit voedsel wordt verkregen dermate laag is dat het nauwelijks effect heeft op je serotonine pijl? Tenzij jij dagelijks zin hebt om vis, een tros banenen en een liter kwark naarbinnen te werken. Capsules van 500mg bevatten mininaal 10x zoveel Tryptofaan dan wat je ook maar genoemd hebt :wave:

hehe dat snap ik ook wel, maar ik ben er nou eenmaal voor je voedingstoffen uit voedsel te halen, niet uit een een of andere capsule :rolleyes: (is overigens wel handig bij een dip van xtc) maar om t nou elke dag te slikken :rolleyes:

Imke

Badass junkie
Ja.. als het op een natuurlijke en gezonde manier kan zoals bananen eten, waarom niet? :)

Psilo

Bewuste gebruiker
L-tryptofaan is een essentieel aminozuur. De werking is in onderzoeken nauwelijks bewezen. Als je het toch wil proberen dan moet je het op een nuchtere maag nemen aangezien dan voldoende overblijft om omgezet te worden in 5-HTP. Anders gaat er veel verloren aan de inbouw van eiwitten of zelfs de verbranding ervan voor het verkrijgen van energie.

Ik heb ook een potje gekocht en leek er wel wat van te voelen....maar ja......Placebo kan sterk werken.

Psilo

Bewuste gebruiker
Ik denk dat ik mijn mond een beetje voorbij sprak. Ik heb even wat onderzoeken opgezocht en moet zeggen dat er inderdaad meer onderzoeken zijn gedaan afgelopen twee jaar die aangeven dat de slaap inderdaad verbeterd kan worden.

Sorrie :wink:

-spaceman-

Badass junkie
Psilo zei:
Ik denk dat ik mijn mond een beetje voorbij sprak. Ik heb even wat onderzoeken opgezocht en moet zeggen dat er inderdaad meer onderzoeken zijn gedaan afgelopen twee jaar die aangeven dat de slaap inderdaad verbeterd kan worden.

Sorrie :wink:

interessant, hebbie linkje? :wave:

^_^

Bewuste gebruiker
Wat een klotenacht was dat op die tryptofaan ik ben serieus meerdere malen doodgegaan en het leek levensecht en 20 verschillende dromen gehad ik was die ochtend mentaal en fysiek gebroken.

Maat van mij hetzelfde en Minn ook ja, hmz ik zal wel een soort van freak zijn en de mensen waar ik mee omga ook maargoed :P

Fishhead07

Wijs gebruiker
Gelukkig nog nooit nare dromen gehad van drugs :grin: Heb nooit nare dromen gelukkig. Ik herinder me dromen eigenlijk nooit maar als ik het wel herinner zijn het altijd vage dromen :P over personen die je die dag heb gezien of waar je aan dacht ofzo. en dan van die vage rare dingen enzo :confused:

vage shit dromen :P

:wink:

Fishhead07

Wijs gebruiker
Play_bunny zei:
Fishhead07 zei:
Gelukkig nog nooit nare dromen gehad van drugs :grin:

Tryptofaan is dan ook geen drugs :)

Nou oke drugs /medicijnen wel. En hier wordt het als drug gebruikt :wink:

Het valt onder de aminozuren en die vallen onder de medicijnen en zodra je medicijnen niet voor medicinale doeleinden gebruikt is het gewoon drugs hoor.

Maarja wat maakt het uit mijn punt was nog nooit nare dromen gehad van medicijnen / drugs.

space scientist

Wijs gebruiker
nou ik gebruik altijd na een avondje drugs L-Tryptofaan om beter in slaap te vallen en een betere nachtrust, bepaalde reserves worden ook weer aangevult.

Omdat je er dieper door slaapt kan het misschien zijn dat je nachtmerrie's krijgt maar ik en mijn vrienden hebben er geen last van

Loeder

Newbie
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en dit is wat ik te melden heb over deze topic.

Ik slik sinds een week of twee 5-HTP. en krijg daar gelukkig geen nachtmerries van.
Wel intense dromen in de ochtend en eerder wakker worden dan normaal (voordat de wekker afgaat,gebeurde voor het slikken van 5-HTP eigenlijk nooit.
Verder geen klachten ,dus ik blijf het nog een paar weken slikken (uur voor slapen gaan,1 capsule) om te kijken of het iets uit maakt.

P.S. ik heb wel vaak intense dromen na een avondje coke snuiven.
Het zijn niet echt nachtmerries maar meestal wel vrij negatieve dromen.
Komt dit bekend voor?

MetaalKonijn

Badass junkie

Fishhead07

Wijs gebruiker
MetaalKonijn zei:
Fishhead07 zei:
MetaalKonijn zei:
Fishhead07 zei:
Play_bunny zei:
Fishhead07 zei:
Gelukkig nog nooit nare dromen gehad van drugs :grin:

Tryptofaan is dan ook geen drugs :)

Maarja wat maakt het uit

Waarom is dit toepasbaar op 95% van jou posts?

:confused: Tja jij post gelukkig alleen maar nuttige dingen he. Zullen we het gewoon vriendelijke houden :)

Vrede man. :rolleyes:

Precies :wink:

Messi

Newbie
Ik geef spaceman volledig gelijk!!!
doe nu ook al een maandje of 2 L- Tryptophaan, en de dromen worden er alleen maar mooier op, soms slaan ze compleet op niets, maar het blijven levendige dromen, en een nachtmerrie heb ik er nog niet van gehad :)

Grtz! :beer:

Bovenaan