Nationaal Hitteplan van kracht

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Afgelopen nacht nauwelijks geslapen doordat de slaapkamer drukkend warm bleef (betonnen plat dak, dus ik lg onder de grill). Besloten dat het tijd was de mobiele airco weer te installeren. Afgelopen jaren van die raamhoezen gebruikt, maar die laten los of gaan stuk dus was er klaar mee. Met wat hulp van een vriend hebben we een plaat op maat gemaakt. 1000219376.jpg
Eerdaags nog wat finetunen aan de kieren en het in het kozijn klemmen (twee paar sokken voor dat doel is misschien niet ideaal), maar voor nu zit het.

En voor de oplettende kijker: ja ik heb twee slangen aan de mobiele airco.
_____

Vandaag een dag met een paar flinke temperatuurwisselingen en dat ging beter dan verwacht. Maar met knutselen, plaat passen op hete slaapkamer, gereedschap van zolder halen waar het duizendmiljoen graden is en vervolgens een ijskoude supermarkt in stappen was het wel klaar. Helemaal beroerd nu. Dus hopelijk helpt een nacht iets koeler slapen.
 
Onze ventilator was van de week kapot gevallen van de wasmachine af🙈😓
Maar gisteravond kwam gelukkig de nieuwe en deze maakt op de lichtste stand gelukkig niet zoveel geluid 👍
Dus we hebben hem de hele nacht aan laten staan en daardoor lekker kunnen slapen👍
Hier op vier hoog onder een plat dak is het anders 32 graden binnen 🥵

20260625_071526.jpg
 

SoulAssassins

Badass junkie
Zelfs me airco op de slaapkamer kan het niet meer bijhouden ,in de ochtend pas 23 graden met airco en vannacht 27.
Moet zeggen dat die kamer wel extreem is zonder koeling.
 

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Toen ik wilde gaan slapen was mijn slaapkamer 27 graden en voelde vrij koel. Helaas was ik zelf door het klussen en passen en meten op de slaapkamer zo oververhit geraakt dat mijn systeem van slag was en ik alsnog niet kon slapen. En al helemaal niet met het geluid van de airco..

Dus die weer uit gezet, raam open met ventilator erin. Scheelde wel dat de warmte al de kamer uit was. Lag ik in elk geval vrij koel wakker. Vanmorgen om half 7 was het weer 29,8 graden, dus raam dicht, airco weer aan en nog heele even kunnen slapen.

Ben nu wel echt kapot, 2 slechte nachten begint door te knijpen en het valt me op dat ik dan ook meer pijnklachten krijg. Inclusief zenuwpijn.

Ben maar weer verder aan het knutselen qua zonwering.
 

Relmuis

Wijs gebruiker
Het siert gemeentes die 'warmtegesprekken' organiseren.
Dat zijn gesprekken over het koel houden van woningen bv.
Maar ja, die gaan dan weer niet door omdat het te warm is.
Dat vind ik dan weer een verstandig besluit; het is wel handig als de doelgroep zo'n bijeenkomst overleefd. :grimacing:
 

annihilation

Badass junkie
Wordt jouw overkapping warm @annihilation ?
Ik heb een soortgelijke. Het is natuurlijk warm maar vindt het nogal meevallen (staat bij mij wel de zon niet op, bij jou ook niet gok ik)
O ja zon staat er volle bak op na de middag

heb nog niet geprobeerd om hem dicht te doen en met de airco vanuit binnen verkoelen.
zal dat morgen eens doen. 😂

IMG_1738.jpeg
 

Пусто

Bewuste gebruiker
Het siert gemeentes die 'warmtegesprekken' organiseren.
Dat zijn gesprekken over het koel houden van woningen bv.
Maar ja, die gaan dan weer niet door omdat het te warm is.
Dat vind ik dan weer een verstandig besluit; het is wel handig als de doelgroep zo'n bijeenkomst overleefd. :grimacing:
Ik zag ook dat een festival dat "vier de zomer" heet werd afgelast door de hitte dat vond ik wel ironisch
 

annihilation

Badass junkie
Hoe koel je vanuit binnen?

Onze binnenunit hangt ook in de hoek waar de andere kant de overkapping is. Maar door het raam krijg ik de kou niet :)
Airco voluit zetten en de deur naar de tuin openhouden. En de schuifpui van de overkapping dicht doen.

zal wel op niets uitkomen maar ik probeer het toch even.
 

annihilation

Badass junkie
Ik heb een oud huisje in categorie F. Airco zal dan waarschijnlijk niet echt helpen. Bovendien maken airco's de opwarming voor iedereen nog erger.

Overigens prima als mensen om medische redenen zo'n ding gebruiken. Ik hoop zelf zonder te kunnen blijven.
Neem je zonnepanelen erbij heb ik ook.

alleen in de nacht verbruik ik wel stroom want dan schijnt de zon niet. Maar goed ik heb tot nu toe elke nacht mijn airco aangehad bijna de hele nacht. En mijn verbruik voor deze maand zit op 60kwh
 

MR_CHIP

Badass junkie
Toen ik wilde gaan slapen was mijn slaapkamer 27 graden en voelde vrij koel. Helaas was ik zelf door het klussen en passen en meten op de slaapkamer zo oververhit geraakt dat mijn systeem van slag was en ik alsnog niet kon slapen. En al helemaal niet met het geluid van de airco..

Dus die weer uit gezet, raam open met ventilator erin. Scheelde wel dat de warmte al de kamer uit was. Lag ik in elk geval vrij koel wakker. Vanmorgen om half 7 was het weer 29,8 graden, dus raam dicht, airco weer aan en nog heele even kunnen slapen.

Ben nu wel echt kapot, 2 slechte nachten begint door te knijpen en het valt me op dat ik dan ook meer pijnklachten krijg. Inclusief zenuwpijn.

Ben maar weer verder aan het knutselen qua zonwering.
Is een op maat gemaakt oordop geen idee ik slaap dus met airco aan dankzij dat
 

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Is een op maat gemaakt oordop geen idee ik slaap dus met airco aan dankzij dat
Een deel was trillingsgeluid, dat kwam door oordoppen heen. Dwars door mijn ziel ook. Er ligt nu een rubber wasmachinemat onder, dus hopelijk blijft die trilling weg. Dus straks weer eens kijken hoe het nu gaat. Het is gewoon wel fors meer geluid dan een ventilator, en daar kon ik vroeger ook al niet bij slapen.

Vannacht was het 24 graden binnen toen ik naar bed ging, airco uit gezet en ventilator in het open raam. Vanmorgen 25,5, dus dat is echt prima!

Vroeg eruit gegaan ivm honden, misschien kruip ik er vanmiddag nog even in.
 

MR_CHIP

Badass junkie
Een deel was trillingsgeluid, dat kwam door oordoppen heen. Dwars door mijn ziel ook. Er ligt nu een rubber wasmachinemat onder, dus hopelijk blijft die trilling weg. Dus straks weer eens kijken hoe het nu gaat. Het is gewoon wel fors meer geluid dan een ventilator, en daar kon ik vroeger ook al niet bij slapen.

Vannacht was het 24 graden binnen toen ik naar bed ging, airco uit gezet en ventilator in het open raam. Vanmorgen 25,5, dus dat is echt prima!

Vroeg eruit gegaan ivm honden, misschien kruip ik er vanmiddag nog even in.
Aha
46692.jpg
Nacht zonder airco



En nu nacht met 46694.jpg
 

Пусто

Bewuste gebruiker
Een deel was trillingsgeluid, dat kwam door oordoppen heen. Dwars door mijn ziel ook. Er ligt nu een rubber wasmachinemat onder, dus hopelijk blijft die trilling weg. Dus straks weer eens kijken hoe het nu gaat. Het is gewoon wel fors meer geluid dan een ventilator, en daar kon ik vroeger ook al niet bij slapen.
Als die wasmachinemat niet werkt kan je van dat foam wat onder muziek boxen zitten tegen trillingsgeluid proberen :)
 

Kordie

DF-koning
Een deel was trillingsgeluid, dat kwam door oordoppen heen. Dwars door mijn ziel ook. Er ligt nu een rubber wasmachinemat onder, dus hopelijk blijft die trilling weg. Dus straks weer eens kijken hoe het nu gaat. Het is gewoon wel fors meer geluid dan een ventilator, en daar kon ik vroeger ook al niet bij slapen.

Vannacht was het 24 graden binnen toen ik naar bed ging, airco uit gezet en ventilator in het open raam. Vanmorgen 25,5, dus dat is echt prima!

Vroeg eruit gegaan ivm honden, misschien kruip ik er vanmiddag nog even in.

Mocht het niet werken zou je eiermatten kunnen proberen; https://www.amazon.nl/geluidsisolat...2241839822-B0B142L483-&hvexpln=0&gad_source=1

Desnoods meerderlaags, maar dan wordt het wel minder stabiel. Vergeet niet om ook een stuk rondom de machine te leggen zodat geluid zich dempend verspreid
 

Kordie

DF-koning
En na bloedhitte komen hagelstenen als gehaktballen en onweer als kanonsschoten
 

MR_CHIP

Badass junkie
En na bloedhitte komen hagelstenen als gehaktballen en onweer als kanonsschoten
Ben benieuwd
 

jeroen79

Bewuste gebruiker
Vandaag 35 graden aangetikt in het zuiden, heel de dag strak blauwe lucht. Nu in de avond een beetje wind maar geen druppel water gevallen of iets van onweer gezien/ gehoord. Als ik nu op buienradar kijk dan mogelijk om 02;30 uur vannacht wat regen. Binnen prima uit te houden met de airco aan, zelfs gewoon uitgebreid de badkamer en slaapkamers gepoetst. Behalve warmte hier niet veel aan de hand
 

Kordie

DF-koning
Vandaag 35 graden aangetikt in het zuiden, heel de dag strak blauwe lucht. Nu in de avond een beetje wind maar geen druppel water gevallen of iets van onweer gezien/ gehoord. Als ik nu op buienradar kijk dan mogelijk om 02;30 uur vannacht wat regen. Binnen prima uit te houden met de airco aan, zelfs gewoon uitgebreid de badkamer en slaapkamers gepoetst. Behalve warmte hier niet veel aan de hand

Noodweer buien zie je niet oo buienradar. Die ploppen vaak opeens op. Of kunnen snel van richting veranderen.
 

Proxima

Badass junkie
Bekijk bijlage 71277
In 1976 zijn er temperaturen gemeten van 42 graden in Brabant.
11 dagen aan een stuk 30 tot 38 graden landelijk in de bilt, 2 keer 6 weken geen regen.
Scheuren van 30 centimeter heel Nederland was geel ,geen groen sprietje meer te vinden iedereen die zijn auto waste kreeg 60 gulden boete.
Mjah, beetje rare framing die ze hebben gedaan met de data over het weer in 1976.

Dit gaat meer richting de werkelijkheid:

"De zomer van 1976 kende een van de zwaarste hittegolven en droogtes van de twintigste eeuw. In Brabant werd maximaal 36,7 °C gemeten (Volkel), De Bilt kende een hittegolf van 17 dagen met een maximum van 34,9 °C, en op veel plaatsen viel gedurende weken vrijwel geen regen"




En qua weer in dit topic; het weer staat niet gelijk aan het klimaat, het klimaat is namelijk de statistische beschrijving van het weer over een langere periode, meestal 30 jaar.

Als er dus binnen die 30 jaar qua weer een uitzondering plaatsvindt, dan zegt dat zonder de andere data binnen die context, niet veel over klimaatverandering. Het gaat bij klimaatverandering immers over de trend van het weer over een langere periode.

En als je de periode rond 1976 verder onderzoekt, dan zal je er achter komen dat 1976 een uitzondering was, en dat het met die piek geen trend laat zien.

Hier is een interessante animatie die mensen wellicht een beter inzicht kan geven over de trend van het klimaat over de afgelopen 150 jaar:

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan