nederlands paspoort

hoi iedereen,
ik hoorde juist van een vriend dat er nieuwe wet is goedgekeurd in nederland.
deze wet zou inhouden dat je zonder nederlands paspoort geen weed meer kan kopen in de coffeeshops
zou iemand mij kunnen zeggen of dit klopt ???

alvast bedankt

Lizz

Belezen gebruiker
Hier in nederland is het misschien wel BB Bullshit, maar in een duitse krant heb ik ook gelezen dat er een wet door komt waarmee alleen nederlanders 5 gram per dag kunnen kopen.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik hoorde wel dat we binnenkort misschien een soort pasjes systeem krijgen? Weet iemand daar al meer van?

Lizz

Belezen gebruiker
Holländische Coffeeshops dürfen Ausländer abweisen

Der legale Drogentourismus in die Niederlande könnte bald ein Ende finden.

Nach einem beim Europäischen Gerichtshof (EuGH) vorgelegten Rechtsgutachten dürfen die niederländischen Gemeinden den Verkauf weicher Drogen in so genannten Coffeeshops auf Ortsansässige beschränken. Das Urteil wird für den kommenden Herbst erwartet. Der EuGH ist dabei nicht an das Gutachten gebunden, er folgt ihnen aber in den meisten Fällen.

In den niederländischen Coffeeshops werden neben kleinen Speisen und Getränken vor allem weiche Drogen wie Haschisch und Marihuana verkauft. Dies ist zwar verboten, die Abgabe von fünf Gramm Cannabis pro Person und Tag wird von den Behörden aber geduldet. Auch unzählige Deutsche nutzen diese Einkaufsmöglichkeit. Die Gemeinde Maastricht war die durch Drogentouristen verursachten Probleme leid und beschloss, dass die örtlichen Coffeeshops nur Niederländer einlassen dürfen. Einen Coffeeshop, der dagegen verstoßen hatte, ließ der Bürgermeister schließen.

Die Klage des Inhabers hat nun kaum noch Aussicht auf Erfolg. Denn Cannabis und andere Suchtstoffe seien keine normalen Waren, erklärte der sogenannte Generalanwalt Yves Bot in seinem Gutachten. Die Vorschriften für den EU-weiten freien Warenverkehr seien daher nicht anwendbar. Auch die Dienstleistungsfreiheit greife nicht, weil der Drogen-Verkauf an Nicht-Niederländer zu einer rechtswidrigen Einfuhr in andere EU-Staaten führen könne.

© AFP

Lizz

Belezen gebruiker
Over dat pasjes systeem heb ik ook ergends gelezen, maar zo ver is het nog niet....

Drientje

DF-koning
Dat is een punt het regeerakkoord:

Coffeeshops worden besloten clubs die alleen voor meerderjarige inwoners van Nederland toegankelijk zijn op vertoon van een clubpas.

Maar dan moet er eerst een wetsvoorstel komen en dan moet dat nog goedgekeurd worden door de eerste kamer.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Lijkt me wel klote, dan kun je dus nog maar bij 1 coffeeshop langs. Of zou een pasje genoeg zijn om overal binnen te komen?

Zazuu.

Bewuste gebruiker
Bij de lachende paus die nu vernieuwd is, 4th floor heet ie nu volgens mij, werd mij verteld dat ik de volgende keer m'n paspoort mee kan nemen; laten scannen en een foto laten maken (portretfoto) die worden daarna beide vernietigd maar moet mijn vingerafdruk geven en daar kan ik de volgende keer mee binnen komen.

Zo hoeven ze geen beveiliging in te huren.

Oom Klaas

Badass junkie
lolnoob zei:
Lijkt me wel klote, dan kun je dus nog maar bij 1 coffeeshop langs. Of zou een pasje genoeg zijn om overal binnen te komen?

Er is alleen nog maar een voorstel, als je de moeite zou hebben genomen om hier wat over te lezen, en de concrete plannen moeten nog uitgewerkt worden.

dfssdfde

Badass junkie
Ik hoop dat een Nederlands paspoort genoeg zal zijn, dat je niet effectief in Nederland moet wonen...

Nuja, zal nog wel even duren voor het effectief van kracht zal gaan.

cropp

Badass junkie
^Wat nou overlast, inkomsten!

En niet alleen voor coffeeshops...

Ik vraag me af of daar in de praktijk iets van terecht gaat komen, ik ben hier in helmond 2 keer gecontroleerd op id, op mijn 18e verjaardag, 2 dagen later en vanaf toen geloofden ze het wel...

cropp

Badass junkie
W.F.L. zei:
Ik heb in Tilburg of Breda eigenlijk enkel overlast gehad van Nederlanders :P
En ik kom niet meer bij de Grass Company omdat het daar krioelt van de aardappel-Polen en buitenlandse studenten...

Jou versta je tenminste nog als jij een beetje langzaam praat!
nee ik ben heel tolerant

Hoe veroorzaken stonede mensen overlast? Misschien als er iemand voor het eerst blowt en moet kotsen, maar verder toch niet?

dfssdfde

Badass junkie
cropp zei:
Hoe veroorzaken stonede mensen overlast? Misschien als er iemand voor het eerst blowt en moet kotsen, maar verder toch niet?
Ik vind het ook geen overlast, maar ik een familie met jonge kinderen vindt het misschien niet zo leuk dat druggebruik zo openbaar is... En daar houdt de gemeente nu (iets te veel :tongueout:) rekening mee.

cropp

Badass junkie
Ja maar het gaat hier over de toegang van de shops, als je de toegang gaat weigeren aan buitenlanders word het gewoon aan ze doorverkocht, dan krijg je niet alleen een wietlucht op straat, maar ook nog eens een hele hoop gedeal en andere samenscholing, lijkt me ook niet de bedoeling...

dfssdfde

Badass junkie
Lijkt me net dat de meesten de moeite niet meer gaan doen om zo ver te rijden... Op straat kopen kan thuis ook.

cropp

Badass junkie
Ivoos zei:
Lijkt me net dat de meesten de moeite niet meer gaan doen om zo ver te rijden... Op straat kopen kan thuis ook.
Opvattingen over ons softdrugsbeleid kloppen lang niet altijd...

Zazuu.

Bewuste gebruiker
Ivoos zei:
cropp zei:
Ik vind het ook geen overlast, maar ik een familie met jonge kinderen vindt het misschien niet zo leuk dat druggebruik zo openbaar is... En daar houdt de gemeente nu (iets te veel :tongueout:) rekening mee.

Ook parkeeroverlast wordt volgens mij flink meegerekend. Althans, dat was in Roosendaal een doorslaggevend element.

cropp

Badass junkie
Dat is met een parkeerautomaat toch meteen omgedraait in een positief argument, zelfs nog goed voor de werkloosheid, want dan kunnen ze weer 3 van die afgekeurde parkeerboetes uit laten delen...

Flameon

Badass junkie
Ik hoorde van een client dat hij een pasje nodig had gehad. Maar dit is toch nog helemaal niet door gevoerd of wel ???

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Flameon zei:
Ik hoorde van een client dat hij een pasje nodig had gehad. Maar dit is toch nog helemaal niet door gevoerd of wel ???

Het is nog niet doorgevoerd, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige shops ( of misschien zelfs al wel hele gemeentes) proeven draaien met zo'n dergelijk systeem.

Een aantal shops gebruiken ook de vingerafdruk methode, terwijl geen enkele gemeente dit verplicht stelt.

Bovenaan