NEP

Hoi lieve mensen hier!
Ik wil graag iets vragen over NEP.

Mijn partner is al 20 jaar door ee week een zoals dat genoemd wordt "functional junk" on coke, en in de weekenden een absolute liefhebber van alcohol, xtc, keta, ghb, paddy's, etc....
Hij gebruikte bijna dagelijks alcohol en coke, kon het betalen, en functioneerde volgens de normen; op tijd op het werk verschijnen, werk goed uitvoeren, ontdanks regelmatig doorhalen.
( hij werkt voor zichzelf, maar natuurlijk wel voor / met opdrachtgevers)

Nouja, dat kon natuurlijk niet eindeloos zo doorgaan, leeftijd en financiële situatie begonnen wel een beetje de tol te eisen.

Nu heeft hij sinds ongeveer een half jaar coke ingeruild voor NEP.
Goedkoper, maar naar mijn idee veel destructiever.
Hij lijkt geen stop te hebben, heeft geen besef van tijd,
bewustzijn van wat "belangrijk" is lijkt totaal verdwenen.
Hij eet niet, werkt bijna niet, maar " heeft het wel de hele dag heel druk".
Zijn gedachten en acties gaan de hele tijd alle kanten op, maar uiteindelijk begint niks, komt niks af, maar hij heeft het naar zijn idee heel druk ,het lijkt alsof hij geen besef van tijd heeft.
Niet bepaald productief, maar vooral verontrustend omdat hij het zelf echt niet door heeft.
Het heeft inmiddels tot meerdere genante werkgerelateerde situaties geleid.
Hij wordt ook steeds neerslachtiger en minder aanspreekbaar / bereikbaar.

Ok, mijn vraag is eigenlijk:

Wat is NEP eigenlijk, waarom heeft het zoveel meer impact ten opzichte van coke, zonder dat de gebruiker het zelf doorheeft?
Mijn partner voelt zich zelf namelijk beter, energieker en productiever dan ooit!

Wat kan ik als partner nu doen om het te stoppen/ hem te laten beseffen dat deze vervangende drugs nog veel destuctiever zijn?

Ik ben zelf clean, daarom heb ik geen idee hoe dit aan te pakken.
Maar ik veroordeel niets of niemand, ik vind dat iedereen mag doen wat hen wil, ik heb juist hulp van ervaringsdeskundigen nodig, daarom stel ik hier mijn vraag .

Hopelijk kan iemand mij kan helpen mijn partner te helpen 💞

_shikantaza

Badass junkie
Hoi lieve mensen hier!
Ik wil graag iets vragen over NEP.

Mijn partner is al 20 jaar door ee week een zoals dat genoemd wordt "functional junk" on coke, en in de weekenden een absolute liefhebber van alcohol, xtc, keta, ghb, paddy's, etc....
Hij gebruikte bijna dagelijks alcohol en coke, kon het betalen, en functioneerde volgens de normen; op tijd op het werk verschijnen, werk goed uitvoeren, ontdanks regelmatig doorhalen.
( hij werkt voor zichzelf, maar natuurlijk wel voor / met opdrachtgevers)

Nouja, dat kon natuurlijk niet eindeloos zo doorgaan, leeftijd en financiële situatie begonnen wel een beetje de tol te eisen.

Nu heeft hij sinds ongeveer een half jaar coke ingeruild voor NEP.
Goedkoper, maar naar mijn idee veel destructiever.
Hij lijkt geen stop te hebben, heeft geen besef van tijd,
bewustzijn van wat "belangrijk" is lijkt totaal verdwenen.
Hij eet niet, werkt bijna niet, maar " heeft het wel de hele dag heel druk".
Zijn gedachten en acties gaan de hele tijd alle kanten op, maar uiteindelijk begint niks, komt niks af, maar hij heeft het naar zijn idee heel druk ,het lijkt alsof hij geen besef van tijd heeft.
Niet bepaald productief, maar vooral verontrustend omdat hij het zelf echt niet door heeft.
Het heeft inmiddels tot meerdere genante werkgerelateerde situaties geleid.
Hij wordt ook steeds neerslachtiger en minder aanspreekbaar / bereikbaar.

Ok, mijn vraag is eigenlijk:

Wat is NEP eigenlijk, waarom heeft het zoveel meer impact ten opzichte van coke, zonder dat de gebruiker het zelf doorheeft?
Mijn partner voelt zich zelf namelijk beter, energieker en productiever dan ooit!

Wat kan ik als partner nu doen om het te stoppen/ hem te laten beseffen dat deze vervangende drugs nog veel destuctiever zijn?

Ik ben zelf clean, daarom heb ik geen idee hoe dit aan te pakken.
Maar ik veroordeel niets of niemand, ik vind dat iedereen mag doen wat hen wil, ik heb juist hulp van ervaringsdeskundigen nodig, daarom stel ik hier mijn vraag .

Hopelijk kan iemand mij kan helpen mijn partner te helpen 💞
Ha Marieke, lastige situatie :(

Helaas is er weinig dat je kunt doen om hem in te laten zien dat “ie verkeerd bezig is. Daarvan zal hij zichzelf moeten gaan overtuigen. Probeer voor hem klaar te staan, en hem op een positieve manier bij te sturen zonder zijn problemen voor hem op te lossen.

En dan: waarom NEP? Iedereen heeft zijn / haar Kryptonite. Als je lang genoeg zoekt en probeert en gevoelig bent voor verslaving dan is er altijd een middel dat “klikt” en de verslaving triggert, en dan kan het hard bergafwaarts gaan. Ik geb ook wel eens NEP gebruikt en kreeg daar altijd lange, diepe katers van.

Misschien is het maar goed dat jouw partner steeds steeds verder afzakt, dan komt hij hopelijk snel op het punt waar hij niet langer verder kan en gaat hij hopelijk hulp zoeken. Als ik het in mag schatten denk ik dat een klinische opname aan de orde zal zijn voor hem. Naar de huisarts wotdt de eerste stap dan.

Sterkte en schroom vooral niet om hulp te blijven vragen. Geef tegenover hem goed jouw grenzen aan maar probeer niet te oordelen en houd ‘t toegankelijk. Hij zal bestwel dingen beloven die niet lukken, dat hoort bij verslaving. Bekijk ook de site van Nar-Anon eens, daar kun je contact met lotgenoten vinden - https://www.naranon.nl/

Jouw partner kan kijken op https://nanederland.nl als hij daar klaar voor is.

Laatst bewerkt:

Zeebats

Wijs gebruiker
Alhoewel NEP rotzooi is leg je hier precies uit wat er gebeurd als je te lang aan de stimulanten zit voor functioneel gebruik. Heel druk zijn maar eigenlijk niks meer doen. Het voordeel is verdwenen.

Je partner heeft rust nodig en moet leren om nuchter zijn werk te doen.

Edit: laatste was wat kort door de bocht maar ben een beetje moe. Dupont heeft het hierboven mooier verwoord 😅 sterkte in ieder geval

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb onvoldoende (zeg gerust: geen) kennis van NEP. Maar net als @Zeebats denk ik dat wat je beschrijft m.b.t. je partner eerder een algemene crash/burn-out van executieve functies is door langdurig veel teveel stimulanten gebruiken, coke, NEP, speed, RC-stims, whatever.

En dan ook nog in het weekend al die andere (party)drugs. Hoe bleef hij überhaupt al zo lang overeind? Het is toch duidelijk dat dat fout gaat? Ik vind het zo moeilijk te begrijpen dat mensen altijd de ‘uitzondering’ denken/hopen te zijn die met zoiets kan wegkomen op termijn. Een functionele verslaving, daar kan ik altijd ergens nog wel inkomen, maar dan in het weekend ook nog eens zo de pan uit gaan… Ja luister, een lichaam zegt een keer: kappen met die shit, of ik kap zelf met werken op de manier die jij wenst. Dat is geen hogere wiskunde.

Functioneel gebruik wordt al heel snel zeer disfunctioneel als er niet zeer begrensd mee wordt omgegaan, daarom is het ook zo ontzettend tricky. Maar op het moment dat de gebruiker de nadelen gaat ervaren (of horen van anderen) in zijn dagelijks leven, is diegene er helaas vaak al volledig van overtuigt dat-ie het echt nodig heeft om te ‘functioneren’, terwijl van dat laatste dus geen sprake meer is.

Lastig hoor, sterkte. Ik hoop dat iemand je hier concrete tips kan geven. Dit is voor jou heel zwaar om je partner zo te zien afglijden. 💕

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Typisch inderdaad bij stimulerende middelen. Verliezen op een gegeven moment hun positieve werking, maar je blijft wel geloven dat je ze nog kunt krijgen. Maar dat is niet zo. Met als gevolg dat je meer gaat nemen en alleen maar meer klachten gaat krijgen.

Bovenaan