neuro-transmitters

J0rrit

Badass junkie
kvind t raar dat bijv. speed en coke allebei op dopamine werken maar toch heel anders aanvoelen ( geen ervaring ). Ook vind k t raar dat als bijv. je serotonine leeg is door xtc gebruik je opzich wel unhappy kan voele, ma je kunt je ook gwn heel happy voele dan? hoe kan dat je serotonine is tog op? en coke werkt ook op serotonine las ik? wrm hoef je daarbij geen tussenstop te make dan?

Elke drug heeft een ander soort gevoel terwijl de meeste tog allemaal op je dopamine werken, maar elke drug voelt andrs hoe kan dat?

nexus

Experimenterende gebruiker
Hoi,

neuro transmitters werken op zogenaamde receptors. Receptors zijn eiwitstructuren op het celmembraan van de zenuwcellen en ze bestaan in verschillende subtypes. Subtypes zijn verschillende eiwitten die gevoelig zijn voor dezelfde transmitter. Een drug kan een grotere affiniteit hebben voor een bepaald sybtype dan voor een ander. Dit effect hangt samen met de bindingssterkte aan een bepaalde receptor.

Ook worden verschillende drugs verschillend getransporteerd in het lichaam waardoor ze verschillende plaatsen bereiken. De afbraak / afvoer van verschillende stoffen is ook weer uniek. Amfetamine wordt bijvoorbeeld veel trager uit de bloedbaan verwijderd dan Cocaine. Dit zorgt ervoor dat het lichaam in het geval van amfetamine de kans krijgt om het effect tegen te gaan werken om terug naar zijn normale staat terug te keren. Het verschil in uitwerking tussen heroine en morfine is trouwens volledig gebaseerd op verschil in transport.

In een of ander artikel heb ik gelezen dat Cocaine de heropname van dopamine verhindert terwijl amfetamine de vrijgave vergemakkelijkt hetgeen op zich ook al een verschil in uitwerking kan veroorzaken.

Wat betreft het je goed voelen terwijl de serotonine is uitgeput...
Er is meer dan 1 "feel good systeem" in de hersenen (serotonine, dopamine, endorfines, ...). De geest is trouwens een enorm complex systeem dat in geen geval kan herleid worden tot een handje vol reacties. Alleen al de herrinering aan een magische ervaring 2 dagen geleden kan je soms al opmonteren.

Signaaloverdracht in de hersenen is een heel pak ingewikkelder dan ze vaak wordt voorgesteld en de wetenschap is nog steeds aan het achterhalen wat er allemaal omgaat in de cellen tussen onze oren. Komt daar nog eens bij dat ik vaak de indruk krijg dat de geest meer is dan de som van haar reacties.

J0rrit

Badass junkie
goed uitgelegd zon uitleg had ik echt nodig! wat je zegt over het verchil in transport daarmee bedoel je dat morfine andere delen van je hersenen bereikt dan heroine, en daardoor een ander effect heeft?

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Morfine en Heroine bereikt juist dezelfde hersendelen, daarom lijkt de werking op elkaar, xtc, en heroine werken bijvoorbeeld op andere hersendelen. De ene is een "upper"en de andere een "downer"

nexus

Experimenterende gebruiker
PharmaPhreeK zei:
Morfine en Heroine bereikt juist dezelfde hersendelen"

Juist, maar niet even snel.

Eigenlijk kan Morfine veel minder snel dan Heroine (diacetylmorfine) in de hersenen geraken. Eens de bloed-hersen-barriere overgestoken vallen de acetylgroepen (die de oversteek mogelijk maken) van het heroine molecuul af en blijft er morfine over die dan "zijn ding" kan doen. Vandaar het ontbreken van de sterke "rush" bij morfine.

Ik had dit beter wat verduidelijkt maar m'n post was zo al aan de lange kant...

Bovenaan