Newbie - Save Freddy!

W1ck3D

Newbie
Beste forumleden,

Gisteren werd ik op mijn 30ste verjaardag verrast met een plantje.
Het plantje in kwestie dook onverwacht op de composthoop van een van mijn vrienden op.
Zoals je uit de foto's kan opmaken, is het maar een schraal plantje. Sommige bladeren zijn een beetje geel. Mijn vrienden wisten me te vertellen dat het een vrouwtjes plant betrof en ik er dus mee kon telen.

Ik ben volop bezig de topics op dit forum te lezen, maar ik weet niet of ik genoeg tijd heb vooraleer dit plantje er de geest aan geeft. Vandaar dit topic-in-nood (ja, ook ik heb er doorgaans een hekel aan als dezelfde vraag 100x gesteld wordt, echter nu is de nood hoog vandaar).

Graag daarom ook jullie feedback. Wat moet ik zeker doen, wat mag ik zeker niet doen?Ik woon in België dus het is niet vanzelfsprekend dat ik 'even' naar de growshop ga want die bestaan hier niet.

Nog enkele foto's van ondermeer de pot waarin de plant zit (mss wat klein?)

Alvast bedankt voor jullie feedback!

gtje

Bewuste gebruiker
Re: Newbie - kennis 0%

als eerste je plant overpotten naar een grotere pot ... hebben jullie een praxis in blegie ????

zo ja mooi want dat is verdomt goede bemestte aarde van ze de npk verhouding is goed en de ph en ec waarde zijn ook lang niet slecht ....

doe je dit zal je plant geen voeding meer nodig hebben tot het einde van de rit echter is het nooit verkeerd om bloei voeding te bestellen als je planten kweekt maar dat zal ik in dit geval niet meer doen want je hebt maar 1 plantje dat al een week of 3 a 4 in de bloei staat zo te zien ..

je plant zal dus niet veel verder groeien en de opbrengst zal niet meer dan 40 gram worden maar ach ja voor de eerste keer zo heel toevallig ... geeft dat tog niet :grin: alles is altijd welkom .. vind je het leuk zet je volgend jaar gewoon een ander plant das tegenwoordig gedoogd in belgie ... onthoud wel dat proffesionalisatie niet word gedoogd dus verstandig is het niet om onder een hoge druk lamp een plantje te kweken met dikek afzuig installaties ...

met tl plantjes opkweken word vaak niet moeilijk gedaan zorg voor ene aan en afzuig door middel van pc fan's dit zijn kleine afzuinging systeem in het zegt het al pc kastje... maar goed zie eerst dit maar af te maken ... mocht het bevallen kun je achteraf no van alles vragen ...

deze plant heeft iig behoefte aan nieuwe verse grond !!! ( de bladeren beginnen ook geleig te wordne wat verteld dat de voedingsstoffen opzijn )

greetzzz gtje

W1ck3D

Newbie

OK, bedankt voor de reactie. Ik ga morgen alvast een grotere pot halen en op zoek naar goede aarde bij het tuincentrum om de hoek. (zal eens lezen in de topics wat nu precies goede grond is). Hopelijk dat de blaadjes dan terug groen kleuren (of moet ik die afsnijden?)

Ik lees in een ander topic dat het goed is om te verduisteren tot 15/08. Zal ik hier best ook mee beginnen? 12 uur zon 12 uur donker (dacht eraan om 2 vuilzakken over het plantje te trekken).

Verder iemand enig idee wat voor plantje dit is?

Toegeven, ik vind het best wel interessant eigenlijk. Tot voor vandaag had ik geen idee hoe dat allemaal in elkaar zat. Komt behoorlijk wat bij te kijken...

gtje

Bewuste gebruiker

idd wiet kweken kan iedereen maar goede wiet zien te kweken duurt wel ff ... ik kweek nu 6 jaar buiten waarvan er 3 geslaagde kweken zijn de afgelopen uhh ja hmmm 3 jaar :P ...

en binnen das helemaal lastig... nou is het wel zo dat binnen kweken altijd wel een paar mooie goede grammen geeft maar ja als je een 600 watt lamp heb wil je zo dicht mogelijk op die 600 gram zitten of liever nog een eroverheen .... maar dit kost de nodige ervaring en fine tuning ( mijn overigens ook nog nooit gelukt )...

en die bladeren nee laat die er maar op zitten !!! verduisteren door middel van een aantallen vuilniszakken kun je doen maar zog dat er ECHT geen LICHT door schijnt anders zit je straks met een hermafrodiet ( 2 slachtige plant ) deze kun je 9 van de 10 keer weg flikkeren !!!

W1ck3D

Newbie
Thx gtje! Ik denk dat ik toch maar niet ga verduisteren.

Ondertussen heb ik het plantje 'Freddy' gedoopt. Een emotionele band is ondertussen al ontstaan. :grin:

Freddy huist momenteel in een nieuwe 10 liter pot. Hopelijk dat ie het daar naar zijn zin krijgt.

Vooralsnog heb ik het plantje in een mengsel van potgrond met beendermeel gezet.
Moet ik daar ook nog witte zand bijdoen zoals ik op andere fora lees?
Misschien een beetje gewone zwarte zand van in de tuin toevoegen?

In het tuincentrum om de hoek hadden ze jammer genoeg geen perliet. Morgen maar eens opnieuw zoeken want ook dat schijnt goed te zijn...

Zou het helpen als ik een regenwormpje zoek en die Freddy gezelschap laat houden?

Vanavond eens lezen over bewatering etc. want ik neem aan dat Freddy soms wel wat te drinken wil.

Hopelijk komen de blaadjes nog goed want sommige zien een beetje geel met bruin. :(
Gelukkig is dit niet bij alle blaadjes zo.

gtje

Bewuste gebruiker
hey leuk man dat je verslingerd bent geraakt aan je plantje :grin: kijk maar uit voor je het weet heb je zoveel liefde voor die plantejs dat je er 100 hebt :grin: :P ...

groot compliment dat je er zo achter aan gaat de eerst 'kweek' er is al een hoop voor je gedaan ( of beter gezegd verkracht ) door de voorganger van dit plantje en dat je dan tog nog de moeite neemt om er iets moois van te maken vind ik stoer :grin: je weet inmiddeels al meer dan dat ik wist de eerst kweek ( i was a total noob :grin: ) ...

beendermeel is idd goed om erdoor te doen ... en wat perliet is ook niet verkeerd ... mocht je daar niet aan kunnen komen zouden hydro korrel ( van die bruinachtige ronde klei korrels ) ook kunnen spoel ze alleen ff een tijdje met water zodat ze schoon zijn en geen stof meer bij zich dragen :grin: leg deze op de bodem van je pot ongeveer een laagje van 3 tot 4 centimeter meot geneog zijn ... dit zorg voor een beter af watering !!! heb je het plantje binnen staan b ij slecht weer zet er dan een bordje onder !!! als je water geven !!! anders lekt het over je hele venster bank !!!

geef je plantje eens in de 2 a 3 dagen water .... beter te weing dan te veel !!! stop je wijsvinger een paar centimeter in de grond en voel of het daar nat is... zo niet kun je water geven zowel hoef je geen water te geven .... want na 1 dag zal je zien dat de bovenste aarde laag al kurk droog is maar das vaak zo !!! veel mensne geven dan water teerwijl er zo'n centimeter of 5 beneden nog genoeg vocht zit !!! daarom beter over bewatering verkomen !!!

greetzz gtje

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
gtje zei:
hey leuk man dat je verslingerd bent geraakt aan je plantje :grin: kijk maar uit voor je het weet heb je zoveel liefde voor die plantejs dat je er 100 hebt :grin: :P ...

greetzz gtje
dat probleem heb ik ook, ik wil meer

gtje

Bewuste gebruiker
tsjaa het klinkt echt stom maar mocht wiet niet de prijs hebben die het nu heeft zou ik het nog graag wat grootschalig willen kweken.... ik heb liefde genoeg voor 100 + planten hoor :grin: ...
alleen al het gevoel dat je krijgt als je op een plekkie bent waar verder niemand komt en daar zie je dat stukkie 'onkruid' met de dag groter groeien en binnen 14 weken heb je je oogstje ...
ik ben tot het droog is niet eens bezig met de prijs die ik ervoor zou kunnen krijgen ...

nee vind het gewoon super leuk om te doen tsjaa en dat het leuk verdient kan ik niet onder uit maar goed het is de last die we moeten dragen :P

greetzzz gtje

W1ck3D

Newbie
Dankzij jullie hulp (en dit forum in't algemeen) maakt Freddy het heel goed!
Waarvoor dank :wave:

Veel nieuwe blaadjes. Freddy groeide in het begin een beetje scheef. Heb 'm nu tegen de zon ingezet en nu begint hij zich stilaan om te draaien...

Volgende stap is natuurlijk lezen over het toppen (wanneer, hoe, etc.) en eens uitzoeken of ik volgend jaar ook nog van Freddy zijn gezelschap mag genieten. (stekken of zo, dunno?)

Zal morgen eens een nieuwe foto posten. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden

Een gelukkige tuinierder :wink:

W1ck3D

Newbie
Olaha vriendjes :wave:

Naar mijn gevoel maakt Freddy het goed.
Enige waar ik me vragen bij stel zijn de topjes: de draadjes die daar uitsteken, worden een beetje bruin... Is dat de bedoeling?

De laatste twee weken heb ik weinig 'research' kunnen doen aangezien ik eerder hals over kop besloten heb om op vakantie te gaan naar de States (New-York 2 Miami). Ik vertrek nu zondag en mijn vraag was eigenlijk: mag ik Freddy nog laten staan tot 05 oktober of moet ik nog voor mijn vertrek gaan 'oogsten'? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk. (zal proberen te zoeken op het forum, maar aangezien ik weinig tijd heb, is alle hulp welkom).

Iets onscherp, maar zo zie je toch hoe Freddy in omvang is toegenomen. (many thanks voor de info de laatste weken Gtje!!!)

Graag jullie feedback! :smoke:

gtje

Bewuste gebruiker
hmmm het betrof duss een buitenplantje ... lucky you :P tsjaa met al die topics weet ik soms niet meer :P...

je gaat op vakantie voor hmmm plus minus 2 weken ...

tsjaa ik zou haar gewoon buiten laten staan als je niemand hebt die er af en toe een beeetje water over kan geven ... en de natuur haar werk laten doen .... heb je wel iemand die dit voor je kan fixen zet haar dan achter het raam ... er komt KUT weer aan !!!

af en toe een beetje water laten geven is voldoende ... ik denk dat de plantjes nog 2 weken moeten dus als jij na 3 weken terug komt van vakantie kun je waarschijnlijk oogsten ...

wanneer de plant 80% bruine haren vertoont kun je ervan uitgaan dat je oogsten kunt ... beter is eigenlijk kijken naar de thc kristallen maar daar heb je een loep voor nodig of een klein zak microscoopie ne dat zal voor jouw en je hobby net iets te veel van het goede zijn ... dat komt volgend jaar ofso wel :P....

als je haar buiten zet omdat niemand haar ken verzorgen .... zet haar dan niet onder een afdakkie ... vele denken dat dat altijd helpt maar daar ontstaan juist plekken met hoge luchtvochtigheid waardoor de boel gaat rotte !!! :openmouth:

zet haar maar liever op een plekkie waar goed veel wind staat dan drogen de toppen als er een regenbui komt ...

maar je krijgt een beste kans dat ze gaat schimmelen en rotte !!!! door het weer !!! :openmouth:

dus mijn voorkeur nogmaals is ...achter het raam en iemand af en toe een beetje water laten geven dan komt het goed en heb je als je terug komt je eigen wietje ...

hoe dat knippen in zijn werk gaat: pak het plantje knip de stam af ... verwijder met schaar of handigmatig de grootste bladeren .... vervolgens ga je alle kleine blaadjes rond de top weg knippen ... dit is wel preciesie werk maar dna heb je ook wat ... dat kleine blad zal vermoedelijk beste onder 'wit' spul zitten dit is THC bewaar dit afvallen en laat dat in ene bakkie mee drogen(GEEN DEKSELOP HET BAKKIE!!!) ... het plantje zelf hang je op de op ... op een DONKERE plek ( licht breekt na de oogst thc af dus je wiet word minder sterk ) en laat dit te drogen voor ongeveer 10 tot 14 dagen ... haal de toppen nu van de takjes af ... stop de toppen in weck pot

lekkerste resultaat voor je wiet is ...dat je haar iig een maandje laat curen ( maar na 2 weken is die al rookbaar ) de gedroogde bladeren zullen binnen een dag of 5 al droog zijn .... gooi deze in gesmolten boter en maak er ....

cake van ...
choclade truffels of what ever .... als er maar gesmolten boter in het product zit...

thc is een polaire stof oftewel het hecht zich aan (dierlijke)vetten.... je wietboter altijd een minuut of 10 a 15 laten trekken zodat alle thc goed met de boter vermengd is ....

boter ook niet te warm laten worden ... gewoon op een laag pitje anders verdwijnt je thc als nog :openmouth:. zeef nu de blaadjes eruit en doe met de boter wat je maar wilt ...

parfait kun je er ook van maken ... oww en wietmelk is ook goed te drinken :grin:

suc6 ermee

greetzzz gtje

Mayan

Bewuste gebruiker
Wietboter is heel leuk en handig uit bladafval te trekken.
Maar ik zou toch voor hasj gaan hoor :)

bladafval laten drogen, de vriezer in, zeven, persen, smoren

gtje

Bewuste gebruiker
ja ok mayan ...ahsjies maken is ne blijft het leukste ... maar dan heb je op zijn minst een handzeef nodig die al boven de 80 euro kost .. .en dat loont zich niet voor 1 plantje ...

een automatische zeef is NOG duurder en al helemaal niet rendabel ...

als het nou een paar plantjes waren dan had ik gezegd dat die een honey b extractor moest halen en hasjolie moest fixen :stoned: das DA stuff sterker bestaat niet wat van thc te maken valt !!!

greetzzz gtje

W1ck3D

Newbie
Wauw, bedankt voor de hulp gtje!!!!

Ik kan met een gerust gemoed op reis. Mijn plantje kan binnen gezet worden en krijgt om de twee dagen wat water. Djeeezzz ben ik benieuwd wat het gaat geven als ik terug ben :rock:

Wietboter en mss een cakeje.. ja dat zie ik wel zitten.. :tongueout:

Mayan

Bewuste gebruiker
Ja hasjolie is indeed wel iet neig, maar ik denk niet dat da alleen door de THC komt. Er wordt butaangas door gespoten he man lol... Dacht ik toch?

Maar ge moet niet persé met zeef werken hoor :wink:
Pak een 2L cola fles, snijdt die in twee, span er een pantie over
Doe wiet in de ene helft, zet je tondeuse/haartrimmer erop en laat maar zoemen.
Wat schudden helpt ook.

Daarna tussen een bankshroef persen en wat met je briquet/vuur beetje opwarmen, maar niet heet he. Doe de THC wel in iets metaal he met plastiek rond he :)

Moest ik ooit iets kopen voor hasj te maken zou het zo'n ice-o-lator zijn. De bekende waterhasjkes :)

Anyway succes ermee he Wicked! En goede reis gewenst man!

W1ck3D

Newbie
Thx Mayan,

De reis gaat naar New-York, daarna Niagara Falls en Washington DC vervolgens via een tussenvlucht naar Savannah, Cape Canaveral, Miami en Florida Keys. Nu maar hopen dat ik geen orkaan op mijn dak krijg.

En het leukste van al: ik heb nog iets om naar uit te kijken als ik terugkom :tearsofjoy:

2008, het jaar dat ik er een nieuwe hobby bij kreeg...

gtje

Bewuste gebruiker
dat cola fles verhaal ken ik en ik zou het maar ff uit de wereld helpen ..

op deze wijze maak je hasj MAAR WAT VROON HASJ :openmouth:

hoe fijner de mazen zijn van de zeef hoe puurder het prduct ...voor echt fijne hasj van goede kwaliteit en mooie structuur gebruik je altijd zo'n 150 micro ...nogwattes ( ben de naam van kwijt maar staat aangegeven ) ... een panty zal uitkomen op iets van 80 ... dit zijn grotere mazen en komt dus ook andere rotzooi bij meezoals knipblad !!! of stukjes van de top zelf !!!

daarbij kan je een eerste zeef van die panty hasj vergelijken met een derde keer zeven met een machine en die zeeft als volgt ...

1ste zeef hasj : 10 tot 15 minuten zeven
2de zeef hasj ( komt pas na de 1ste zeef heeft dus al 10 a 15 mintuen gedraait ) 30 tot 60 minuten
3 zeefhasj tot soms wel 10 uur gebruikelijk is 4 uur

hoe meer zeef processen hoe minder de kwaliteit hasj is !!! in nederland vind je voornamelijk 2de zeef hasj als ze uit de buiten land komen ... eerste zeef hasj word gebruikt in eigen land en in sommige landen voor rituelen ... kom je 1ste zeef hasj tegen in nederland kotm het van een zeefmachine maar zo'n mooie fijne hasj kost vaak al 15 tot 20 euro !!! en ice o lator ( een systeem ) kan tot wel 50 euro per gram in de shop kosten maar vergeeet niet dat ice hasj verboden is in nederland net als hasjolie !!!

over die hasjolie trouwens je moet idd butaan gas gebruiken .... en dan gebruikt je de bussen met finest gas dit is de zuiverste kwaliteit ... na het maken van olie ontstaat een watervloeistof die er wat lichtbruinig uitziet ... die moet je een dag of 5 laten staan ... na 5 dagen is bijna al het vocht weg ( GAS!!!) waarna je met een keukenbrandertje het gas uit de vloeibare hasjolie weg branden .... na 10 tot 14 dagen is zo goed als ALLE gas eruit misschien zal er nog een 0,05% aanwezig zijn maar das lang niet zo giftig als de meeste wiet die je in de coffeshop kopt want daar word vaak HAARLAK overheen gespoten zodat de toppen mooier lijken !!! :smilingimp: :flushed: :openmouth:

greetzzz gtje

Mayan

Bewuste gebruiker
Ja, maar kunt ook zo'n hashshaker kopen bij alien he!
Dat kost maar 15 euro! Uiteraard is dat mss niet het beste van het beste.
Maar de panties of hashsjaker zijn toch voldoende om je bladafval niet verloren te laten gaan he :)
Zoveel geld aan een zeef geven is zo meer voor mensen die geld teveel hebben.
Ik moet roeien met de spanen dat ik heb he :grin:

En oei, is waterhasj verboden? Met welke reden is dat?

gtje

Bewuste gebruiker
tsjaa zo'n skaer zou ook wel kunnen heb het nog nooit gebruik of zien gebruikt worden maar het zal werken...

en over het feit dat die zeefmachines zijn voor mensen die geld te veel hebben ... vidn ik een beetje onzin ... het is investeren in iets wat zich sowieso opbrengt ... al kweek je maar op 1,2 met een 400 watter of maar 5 plantjes per jaar buiten !!!

want van al dat knip afval komt minstens 15 gram eerste zeef af SOWIESO dan nog een gram of 10 a 20 2de zeef en dan nog is een gram of 10 3de zeef hasj

1ste zeef kost in de shop ( als ze het hebben is redelijk zeldzaam ) misntens 15 euro x 15(gr) zit je al op 225 euro !!! dan nog is 10 tot 20 gram 2de zeef ... dit is voornamelijk kwaliteit hasj die je vind in de shop ... kost vaak al misntens 8 euro gaan we uit van maar 10 gr x 8 = al 80 euro ...

dan nog is de derde zeef hasj dit zijn vaak de hasjies die tussen de 4 en de 6 euro kosten ligt voornamelijk aan de genetica van de plant .... maar 10 gr x 4 euro is ook al 40 euro

kortom :

1ste zeef: 225 euro
2de zeef : 80 euro
3de zeef : 40 euro

is totaal 355 euro na 1 keer gebruik !!! nu kun je buiten dit maar 1 keer per jaar doen ... dus betekent het jaar erna winst ... maar bijv binnen draai je 5 oogsten ongeveer per jaar dus das vette winst of besparing is maar hoe je hetziet naar een jaar !!!! en je weet dat je sowieso dat er geen verontreiniging hebt !!!! die machines gaan bij goed gebruik levenslang mee !!!!

dus zoals je ziet als gewone kleine thuisteler voor eigen gebruik is het zelfs zeer raadzaam om er 1 te halen ... tuurlijk de kleinste volstaat dan al hoe groter die dingen hoe groter je plantage moet wezen das zo !!!

dan waarom waterhasj verboden is .... komt door het percentage thc dat erin zit die loopt op tot tegen de 70% en hasj en wiet mogen neit meer dan 35% hebben geloof ik ach het ligt iig in de 30% daarna is de hasj en wiet te sterk en mag het niet meer .... daarom zijn er ook al vaak rellen ontstaan over haze soorten die zouden hier en daar ook te veel aan thc bevatten ...

das ook de voornamelijkste reden waarom hasjolie verboden is !!!! dat kan oplopen tot 98% thc !!! en ga je van achteruit lopen !!!! en heeft neits te maken met het feit dat er butaan door gespoten zit want na het rijpen en uitdampen zal er zo goed als geen gas meer in het product zitten !!!

hoop zo je vragen te hebben beantwoord

greetzzz gtje

Mayan

Bewuste gebruiker
Het enige wat zo'n zeef hier zou opleveren is eigen hasj.
Ik hoef heus geen zeef van 100+ euro hoor. Het is maar voor eigen gebruik en het bladafval nog te benuttigen.

Dus eigenlijk haal ik er geen winst uit, buiten rookbare hasj, die ik met zo'n hashsjaker ook kan bemachtigen.

Maar nu ik dat gelezen heb van die waterhasj, moet ik toch bekennen dat ik zo'n ice-o-lator meer zie zitten.
Ijs in de emmer, mixer er in en laten gaan :)
Moet ook wel tijd vragen voor te drogen he :confused:
Dat heb je met pershasj dan weer niet.

Thx for info man

gtje

Bewuste gebruiker
alleer eerst dit mayan:

je vat het denk ik niet helemaal !!!! die zeef geeft je veel en veel betere kwaliteit hasj !!!! en leverd ook nog meer hasj op omdat die efficienter te werk gaat!!! zo'n hasjshaker doet zijn werk ook wle maar veel en veel minder goed !!!!

dan die ice o later.... nee je kunt gewoon nat knipwit gebruiken hoor!!! deze dient wel een paar uur in de vriezer hebben gelegen in een zak o.i.d en je hebt een lading ijsblokkies nodig!!!!

W1ck3D

Newbie
I'm Back from da States :smoke:

Freddy ziet er nu wel erg goed uit. Lekker groen, dikke knoppen. Ik zal er dit weekend eens een foto van posten. Hoog tijd om te knippen vermoed ik.

Groetjes,

W1ck3D

Newbie
Klaar om geknipt te worden neem ik aan?
Haartjes zijn bruin en het THC is overal zichtbaar.

- stam afknippen
- grote bladeren verwijderen
- kleine bladeren met THC aan de top verwijderen en in bakje
- ondersteboven in de kast hangen waar geen zonlicht aankan
- na 1 maand de toppen eraf halen

That's it? Nou, dat kan ik zelfs :wink:

Mayan

Bewuste gebruiker
Ge moet niet kijken naar de haartjes alleen, ook naar uw trichomen met een vergrootglas of loepe.
Als die amber worden mag je oogsten.

Wacht khem mooi fotoke voor u!

gtje

Bewuste gebruiker
idd nou is het half om half ook goed hoor dus half milky trichs en half amber !!!!

greetzzz gtje

Bovenaan