Nieuw hier.

lightning

Newbie
Mijn naam is lightning, ben 30 jaar, en mijn vriend heeft ADD, misschien daarbij asperger of iets anders, en gebruikt als zelfmedicatie al zeker 10 jaar blowen, iedere dag.
Nou is hij straks verplicht om te stoppen wegens omstandigheden.
Wat kan ik doen om hem te helpen en te steunen?

Hij is bang dat hij erg anders gaat zijn van karakter en het mij daarmee moeilijk maakt.
Laat staan zichzelf.
Ritalin is destijds langdurig geprobeerd en werkte voor hem averechts met te veel negatieve bijwerkingen.

Alle advies is welkom.

Groetjes lightning.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Probeer samen allerlei leuke dingen te gaan doen wanneer het mogelijk is zoals lange wandeltochten, nieuwe hobby's zoeken, paar maal/week gaan lopen.

Ga vooral dingen doen die vermoeiend zijn dan is de zin in een joint achteraf al gelijk wat minder.
Zeg'm regelmatig dat je trots bent op hem, ga niet irritant lopen doen als ie een keertje hervalt.
Als ie wat lastig of chagrijnig doet, probeer dan niet direct de aanval in te gaan, probeer het eerder weg te lachen met wat humor.

grts

drugs are bad!

Experimenterende gebruiker
Hallo,

duidelijke afspraken maken, over wat wel en niet getolereerd wordt, kan heel goed helpen.
Mijn vrouw heeft Asperger en we hebben een goed huwelijk, waarin duidelijkheid en stiptheid ons beiden helpen.
Het is lastig specifiek advies te geven, als we niet precies weten wat voor omstandigheden er zijn om te stoppen,(urinetest, ziekte, zijn werk, etc.) en wat precies zijn klachten zijn.
Ritme en regelmaat zijn vaak nodig, en een plekje voor hemzelf om af en toe te ontprikkelen.

Blowen kan zeker helpen bij de dingen die je opnoemt.
Mijn eigen idee is dat blowen ,afgezien dat het duur is, vaak een betere oplossing is, dan medicijnen...
Maar wanneer er een medische reden is voor zijn stoppen, kunnen meds als Risperidon en Seroquell (plus andere anti-depressiva) in sommige gevallen helpen.
Welbutrin wordt ook veel geprobeerd.
De standaaard rustgevende meds , benzo's en zo, worden ook wel voorgeschreven, maar dat is in vele gevallen slechts het "omruilen" van een verslaving.
Slecht idee, dus...
Veel omega 3 vetzuren nemen( capsules) en extra vitamine D en B complex is echter een beter idee wellicht.
Nicotinamide, een B vitamine heeft de zelfde eigenschappen als benzodiazepines, en kan dus zeker helpen.
Het voedingspatroon kan ook een invloed hebben op de ADD.
Bach bloesem kan ook als natuurlijke rustgever gebruikt worden.

Ik heb een hekel aan meds, als ze niet direct nodig zijn, en snap zeker dat het blowen hem al die jaren heeft geholpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
groeten, drugs are bad!

Bovenaan