Nieuwe cijfers drugsgebruik in Nederland 2022

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nieuwe cijfers drugsgebruik in Nederland in 2022
Psychiatrie in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking

15 november 2023
Er zijn nieuwe cijfers bekend over het drugsgebruik onder volwassenen in Nederland in 2022. Deze cijfers komen uit de jaarlijkse Gezondheidsenquête en de tweejaarlijkse Aanvullende Module Middelen van de Leefstijlmonitor (LSM-A middelen). Beide onderzoeken maken deel uit van de Leefstijlmonitor. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Trimbos-instituut samen met het RIVM en het CBS.

In het kort:​

• In 2022 hadden ruim een miljoen volwassenen cannabis gebruikt. Hiermee is cannabis nog altijd de meest gebruikte drug in Nederland.
  • In 2022 was er een toename in riskant cannabisgebruik onder volwassenen vergeleken met 2020.
  • Het percentage volwassenen dat cocaïne heeft gebruikt is tussen 2020 en 2022 gestegen. Het ecstasygebruik lag in 2022 weer op het niveau van pre-corona (2019). Het gebruik van lachgas daalde tussen 2019 en 2022.
  • 3-MMC-gebruik in de algemene bevolking is voor het eerst in kaart gebracht net als het gebruik van sterke pijnstillers.

Zie meer details in het artikel:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
  • 3-MMC-gebruik in de algemene bevolking is voor het eerst in kaart gebracht net als het gebruik van sterke pijnstillers.
Op die basis is het zinvol te betogen dat in de herfst van 2021 het verbod op 3-mmc onvoldoende empirische basis had.

Ontzettend jammer dat niet ook onderzoek gedaan wordt naar de inkomsten van in Nederland opererende dealers.
Als die inkomsten na een verbod duurzaam toenemen, kan een voor de hand liggende conclusie zijn dat het verbod de criminaliteit juist in de hand gewerkt heeft.

Zeehond

Badass junkie
Ontzettend jammer dat niet ook onderzoek gedaan wordt naar de inkomsten van in Nederland opererende dealers.
Als die inkomsten na een verbod duurzaam toenemen, kan een voor de hand liggende conclusie zijn dat het verbod de criminaliteit juist in de hand gewerkt heeft.
Ik snap je helemaal!
Maar geloof je dat onze (blinde) overheid ooit voor die insteek zal kiezen voor een onderzoek?
Het enige wat ze zoeken is bevestiging om de zeer geslaagde (ahum) war on drugs voort te zetten.

In verkiezingstijd hoor ik meerdere keren van alles over drugscriminaliteit en de onderlaag en bovenlaag, witwaspraktijken etc.
Ik praat dit niet goed.

Het simpele principe van vraag en aanbod wordt stelselmatig genegeerd.
Hoe lang al? Heel lang.

Onderzoeken zoals jij voorstelt of naar decriminaliseren, reguleren etc.
Het komt er gewoon niet.
De uitkomst van zo’n onderzoek gaat ze niet bevallen, dat weten ze.
En internationaal ligt het onderwerp drugs al helemaal gevoelig.

We kiezen mensen in onze democratie, maar heel eerlijk: ze snappen gewoon helemaal niks van drugs en als ze iets zeggen dan hoor ik al 30 jaar hetzelfde.

De vraag blijft altijd bestaan, legaal of illegaal.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Er zijn ook onderzoeksinstellingen die geen deel uitmaken van de overheid. Instellingen die meer abstract een eigen agenda kunnen bepalen.

Sterker nog: "all it takes", is een slimme student criminologie of politicologie die juist dit onderwerp uitzoekt voor haar of zijn scriptie of beter nog: proefschrift ! Zeer uitdagend, want hoe vind je goede brongegevens ? Om die reden des te leuker !

Ik begrijp dat politici zich houden aan het mantra: drugs zijn slecht, die moeten we bestrijden en verbieden ! In de politiek is drugs hooguit een bijonderwerp.
Verder begrijp ik hoe de internationale context meespeelt. Daarmee dus ook de realisatie dat Nederland geen koploper is op het gebied van wet- en regelgeving.

Tuurlijk, de vraag blijft bestaan. Dan is het toch beter om te decriminaliseren ? Gaat tegen dat een onderwereld gevoed wordt met illegale winsten . En zo met financiële overmacht in de bovenwereld inherent oneerlijk concurreert met eerlijke zakenlieden.

Dit lijkt misschien een verkeerde plek voor dit pleidooi ... Maar er zijn vele malen meer bezoekers dan leden.

Bovenaan