Ogen

Romz

Newbie
Heey mensen ..

Ik heb een paar jaar elke dag geblowd .. Op een gegeven moment had ik wel eens ongelijke pupillen als ik stoned was, dus dat de ene pupil groter is dan de andere. Nu blow ik bijna nooit meer maar ik heb soms nog wel eens last van die ongelijke pupillen .. Ik vind dit echt heel klote en vraag me of iemand er ook last van heeft of er misschien uberhaupt iets over weet.. :confused:

Freak

Bewuste gebruiker
DF Founder
wat bedoel je met last van je ongelijke pupillen? doet het pijn? of zie je met je ene oog beter dan met de ander. In beide gevallen lijkt het me niet heel onverstandig om langs de oogarts te gaan (het hoeft niet direct gevolg te zijn van je blowen)

in elk geval sterkte ermee

Bal0n

Badass junkie
Ongelijke pupillen is heel normaal. Iets van 60% van de bevolking heeft daar last van. Alleen zie je het eignelijk nooit, omdat je normalitair nooit naar 2 ogen tegelijk kijkt :).

Mac...

Badass junkie
Ik wou net zeggen. Alleen als het echt heel erg is en je hebt er ook last van loont het zich om naar de oogarts te gaan.
Vraag is dan ook of je met de een beter ziet dan de ander? (zoals Freak al vroeg)

Bal0n

Badass junkie
Kleuren zullen met de ene wel lichter en "voller" zijn, maar je zal niet meer detail zien.

Mac...

Badass junkie
ja dat denk ik niet, de pupil zorgt voor de lichtinval in de ogen.
De kleuren worden waargenomen door de zogenoemde kegeltjes die in het netvlies zitten. Tevens zijn er ook staafjes die vooral lichtsterkte waarnemen, maar die weer geen kleuren kunnen onderscheiden.
Denk eigenlijk niet dat er een groot verschil is in zicht, als je de dag na de pupillen nog met grote pupillen rondloopt, heb je ook neit het idee dat je meer ziet.

BacingsPen

Badass junkie
Verschil in kleur per ook zou niet uitmaken per oog, verschil in contrast zeker wel! Is dat niet wat je bedoelde Balon?

BacingsPen

Badass junkie
als je pupillen groot zijn valt er meer ligt op de staafjes. Staafjes zorgen er voor dat goed het verschil ziet tussen donker en ligt (contrast) En dus zie je met het ene oog meer contrast verschillen dan met de ander (of ben ik nou iets aan het vertellen wat er niet toe doet?:P nee toch? :confused:

Mac...

Badass junkie
Dat van het contrast klopt helemaal, dat is ook wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met dat lichtssterkte (dit zorgt namelijk voor het contrast) alleen weet ik niet of de grote van de pupillen hier ook direct invloed op hebben. Ik weet dat de grootte van je pupillen afhankelijk is van het licht, maar weet niet zeker dat wanneer je grote pupillen hebt (overdags) of je dan ook meer waarneemt (contrast) dan normaal.

BacingsPen

Badass junkie
ehm, als je grote pupillen hebt neem je denk ik minder kleuren waar en meer contrast verschillen, bij kleine pupillen net andersom.

En tsja, wat is beter waarnemen? Als je pupillen groot worden wanneer er al veel licht is zal je wel extra veel waarnemen lijkt me?

Snap je het nu? :P

Of begrijp ik je misschien verkeerd? :P

Mac...

Badass junkie
Het eerste kan ik helemaal inkomen, omdat je kleurwaarneming in het donker toch niet zo belangrijk is.
Kan me alleen niet voorstellen dat je echt meer zou zien bij grote pupillen en veel licht, dat zou dan toch gewoon pijn moeten doen aan je ogen. Is het lichaam sowieso niet zodanig gemaakt dat je het maximale uit je waarnemingsvermogen haalt?

BacingsPen

Badass junkie
Ja, maar ik denk ook dat je pupillen verkleint worden ookal wordt je zicht daar misschien minder door (gewoon als bescherming van je ogen, want lang in de zon kijken is niet echt goed voor ze, zeker niet met super grote pupillen) Ik denk dat je bij drugs als XTC ook overdag grotere pupillen krijgt en dan dus en veel kleur ziet en meer contrasten kunt waarnemen? Maarja, het is slechts een hypothese (zo noem je dat toch :P)

Mac...

Badass junkie
uhm, nee daar is een een ander woord voor, kom er alleen niet op nu.
Maar het zou kunnen, ik ben er niet zeker van. Misschien weten anderen hier wel meer over.

BacingsPen

Badass junkie
Haha, ja 2 weten al meer dan 1, maarja nog meer zou wel handig zijn :P

Offtopic, dat mijn woordenschat heel erg achteruitgegaan is, kan dat komen door Cannabis gebruik? Heb zo'n vermoeden namelijk :P

Romz

Newbie
Heey in ieder geval bedankt voor de reacties.. Ik heb verder helemaal geen last van mijn ogen ofzo maar soms is de ene pupil en wel een stuk groter dan de andere .. Maar het verschilt ook wel eens per pupil .. Meestal is mijn linker oog groter dan de rechter , maar vaak als ik alcohol heb gebruikt is de volgende ochtend de rechter weer even groter .. ik snap er de ballen niet van, maar misschien zou ik sowieso eens naar een huisarts kunne gaan ja .. In elk geval bedankt! :wave:

Mac...

Badass junkie
Het kan ook simpelweg komen omdat op het ene oog meer licht valt dan op het andere, of omdat één van je ogen op een bepaald moment gevoeliger is voor licht dan het ander

Ja Ben, dat probleem heb ik ook. Heb zelf ook het vermoeden dat mijn woordenschat niet meer is wat het was. Daardoor kan ik soms ook wat moeilijk uit mijn woorden komen.

BacingsPen

Badass junkie
Mac... zei:
Het kan ook simpelweg komen omdat op het ene oog meer licht valt dan op het andere, of omdat één van je ogen op een bepaald moment gevoeliger is voor licht dan het ander

Ja Ben, dat probleem heb ik ook. Heb zelf ook het vermoeden dat mijn woordenschat niet meer is wat het was. Daardoor kan ik soms ook wat moeilijk uit mijn woorden komen.

Idd, dat kan natuurlijk ook nog! Ligt er dus eigenlijk maar aan :P

Maar best kut van die woordenschat :confused: Op bepaalde vlakken voel ik mij vaak intelligenter bij gebruik met Cannabis, maar op gebieden als woordenschat :confused:

Mac...

Badass junkie
Ja je leert natuurlijk op een hele andere manier denken door het gebruik van alle drugs. Mijn mening is dan ook dat wij als drugsgebruiker een streepje voor hebben op niet-gebruikers. (Dit betekend niet dat we intelligenter zijn, maar wel anders redeneren).
Door drugs sta je opener voor andere ideeën en je denkwijze is gewoon helemaal verandert. Juist door vele ideeën te combineren kom je vaak tot antwoorden waar je anders niet opgekomen zou zijn.

Bal0n

Badass junkie
Mac... zei:
Ja je leert natuurlijk op een hele andere manier denken door het gebruik van alle drugs. Mijn mening is dan ook dat wij als drugsgebruiker een streepje voor hebben op niet-gebruikers. (Dit betekend niet dat we intelligenter zijn, maar wel anders redeneren).
Door drugs sta je opener voor andere ideeën en je denkwijze is gewoon helemaal verandert. Juist door vele ideeën te combineren kom je vaak tot antwoorden waar je anders niet opgekomen zou zijn.

Zo zie ik het ook, nog niet zo lang geleden vertelde mijn tripmaatje in crime:

"Het leven is als een trein. Het gaat maar door, drugs bieden je de mogelijkheid om ook eens een station te bezoeken"

Neman

Admin
Forumleiding
Beheerder
DF Founder
Mac... zei:
Het kan ook simpelweg komen omdat op het ene oog meer licht valt dan op het andere, of omdat één van je ogen op een bepaald moment gevoeliger is voor licht dan het ander.
Dat is onzin, in principe is de pupilgrootte van beide ogen aan elkaar gekoppeld. Valt er in het ene oog meer licht, dan doet het andere oog mee.

Een heel kleine afwijking kan, maar een duidelijk waarneembaar verschil in pupilgrootte tussen beide ogen zou ik direct laten nakijken.

Mac...

Badass junkie
Als dat zo zou zijn mag je me wel eens uitleggen waarom dat niet zo is wanneer ze pupilreflexen doen testen door huisarts of in het ziekenhuis. Ik weet zeker dat er slechts één van de pupillen dichtknijpt en de ander niet.

Neman

Admin
Forumleiding
Beheerder
DF Founder
Mac... zei:
Als dat zo zou zijn mag je me wel eens uitleggen waarom dat niet zo is wanneer ze pupilreflexen doen testen door huisarts of in het ziekenhuis. Ik weet zeker dat er slechts één van de pupillen dichtknijpt en de ander niet.

Ik heb het maar even voor je opgezocht. Uit Neurologie, Hijdra e.a., derde druk, blz 59:

Als men een lamp richt op één oog worden normaliter beide pupillen kleiner. De verklaring hiervoor is dat de afferente impulsen die in de retina worden opgewekt via het chiasma en via de nuclei pretectales over de linker- en rechterkern van Edinger-Westphal verdeeld worden. Vanuit elk van deze parasympathische kernen wordt via de n. oculomotorius de m. sphincter pupillae van het ipsilaterale oog geïnnerveerd.

Meteen maar even wat statistieken opgezocht over ongelijke pupillen (anisocorie): 30% vd bevolking heeft een verschil in grootte van min. 0,4 mm. Zo'n 20% heeft een verschil van 1 tot 2 mm.

Mensen zijn er vaak al langer mee bekend. Is de grote afwijking spontaan ontstaan, dan kan het duiden op iets ernstigs en dan is direct laten nakijken verstandig.

Mac...

Badass junkie
Nou 't is duidelijk, je hebt je huiswerk beter gedaan dan ik en ik heb weer wat bijgeleerd :grin: Bedankt voor het uitzoeken. Denk dat Romz er ook wat mee kan.

Bal0n

Badass junkie
Neman zei:
Mac... zei:

Ik heb het maar even voor je opgezocht. Uit Neurologie, Hijdra e.a., derde druk, blz 59:

Als men een lamp richt op één oog worden normaliter beide pupillen kleiner. De verklaring hiervoor is dat de afferente impulsen die in de retina worden opgewekt via het chiasma en via de nuclei pretectales over de linker- en rechterkern van Edinger-Westphal verdeeld worden. Vanuit elk van deze parasympathische kernen wordt via de n. oculomotorius de m. sphincter pupillae van het ipsilaterale oog geïnnerveerd.

Meteen maar even wat statistieken opgezocht over ongelijke pupillen (anisocorie): 30% vd bevolking heeft een verschil in grootte van min. 0,4 mm. Zo'n 20% heeft een verschil van 1 tot 2 mm.

Mensen zijn er vaak al langer mee bekend. Is de grote afwijking spontaan ontstaan, dan kan het duiden op iets ernstigs en dan is direct laten nakijken verstandig.

Zat ik toch aardig in de buurt met m'n 60% :)

edit: Dat de admins nog wel eens op de site zitten joh, ze lurken alleen maar? :P

Bovenaan