Onderzoek Cocaïne en identiteit

Jeroenm

Newbie
Hallo!

Voor een kort onderzoek ben ik op zoek naar mensen die met mij een gesprek willen houden over hun ervaring met cocaïne. Ik ben specifiek op zoek naar zogeheten 'recreatieve gebruikers', dat wil zeggen: mensen die cocaïne gebruiken of gebruikt hebben, maar er niet verslaafd aan zijn of in een problematische situatie zitten als gevolg van het gebruik. Denk hierbij aan mensen die vooral gebruiken samen met vrienden of hun partner, of bij bepaalde gelegenheden zoals feesten of (andere) belangrijke momenten.

Mijn onderzoek is gericht op hoe jij tegen cocaïne en het gebruik ervan aankijkt. Ik vind het interessant om te kijken hoe het gebruik ervan (of het 'zijn' van gebruiker) beïnvloedt 'wie' jij bent (je identiteit). Daarbij horen ook dingen als welke dingen je in verband brengt met cocaïne, en hoe je het gebruikt. Welke rol of plaats cocaïne in jouw leven inneemt, en welke sociale functie het heeft (bijvoorbeeld vrienden, familie, etc.).

Als je mee wil werken aan mijn onderzoek worden je gegevens en wat je zegt uiteraard vertrouwelijk behandeld, en als je dat wil krijg je in de resultaten een valse naam en woonplaats. Het staat je vanzelfsprekend altijd vrij niet te antwoorden op vragen die ik stel.

De interviews / gesprekken wil ik het liefst rond februari gaan houden, en ik kom naar de plaats die jou het handigste uitkomt (je hoeft dus niet te reizen).

Heb jij zin om me wat meer te vertellen over hoe jij erover denkt? Reageer dan op dit bericht, of mail naar [email protected]

Jeroen Moes, Radboud Universiteit Nijmegen

cunt

Wijs gebruiker
ik gebruik nog niet superrr lang maar wel recreatief en heb het vrij regelmatig gebruikt. en vind het wel goed om erover te praten. pm me maar als je interesse hebt zou ik zeggen :)

Jeroenm

Newbie
spacekonijn zei:
zou wel willen helpen maar heb het slechts 3 keer gebruikt... weet niet of je daar wat aan hebt..

Dat je slechts drie keer gebruikt hebt is geen belemmering. Ik heb geen maatstaven hoe vaak iemand moet gebruiken. Het gaat mij meer om de context waarbinnen dat gebeurt. Ik ben specifiek op zoek naar mensen die het 'recreatief' gebruiken (dus geen cocaïne-verslaafden, ook interessant, maar dat is een groep apart en valt buiten mijn doelgroep).

HDA

Bewuste gebruiker
Ik heb het een tijdje gebruikt, maar nu al een jaar of zo niet meer...
Ik wil je wel helpen, maar een interview zal wel moeilijk zijn wegens ikzelf te ver wonen... Je mag me via pm contacteren natuurlijk... :sunglasses:

Brice

Newbie
Je zegt te willen onderzoeken hoe het de persoonlijkheid aantast, maar gezien je de mensen vOOr hun gebruik niet kende, ga je dit nooit te weten komen :confused: je krijgt slechts 1 kant te zien he, die van het gebruik :openmouth:

je kan hoogstens vragen wat ze er zelf van denken, maar subjectiever als dit ga je het niet vinden hoor -> veel rationalisatie, veel braindamage misschien :P

toch veel succes :stoned:

Jeroenm

Newbie
Brice zei:
Je zegt te willen onderzoeken hoe het de persoonlijkheid aantast, maar gezien je de mensen vOOr hun gebruik niet kende, ga je dit nooit te weten komen :confused: je krijgt slechts 1 kant te zien he, die van het gebruik :openmouth:

Het gaat mij er niet om hoe het de persoonlijkheid 'aantast'. Ten eerste vind ik die term nogal subjectief, omdat het suggereert dat er iets in negatieve zin is veranderd. Bovendien gaat het mij niet om de verandering. Ik wil inzicht krijgen in hoe mensen die cocaine gebruiken tegen deze drug aankijken. Verder interesseert me welke dingen er voor diegene mee samenhangen. Het is geen medisch of psychologisch onderzoek, om die reden gaat het dus ook niet om de verandering.

je kan hoogstens vragen wat ze er zelf van denken, maar subjectiever als dit ga je het niet vinden hoor -> veel rationalisatie, veel braindamage misschien :P

toch veel succes :stoned:

Het gaat er mij ook om wat mensen er zelf van denken, maar dus niet in de zin van verandering, en al zeker niet 'aantasting'. Het gebruik ervan wil ik neutraal benaderen, en een deel van 'de wereld' van de geinterviewde in kaart brengen.

Mochten er nog vragen zijn over mijn onderzoek, aarzel niet om te mailen of hier een berichtje te typen!

cocaientje

Experimenterende gebruiker
ik zou wel mee willen werken aan je onderzoek, maar wat is doel hiervan en waarom wil je dit doen. Ben jijzelf een gebruiker??

cocaientje

ik wil je wel via deze forum vertellen dat cocaine heel erg je leven kan beheersen. Iedere dag eraan denken of gebruiken.
Momeneten dat je het niet wil maar toch doet omdat vrienden en eigenlijk iedereen die kent het gebruikt.
Heb al meerde malen geprobeert te stoppen, maar het is nooit echt gelukt. Als ik een paar dagen wel van die troep kon afblijven voel ik me geweldig.
Eerst was het omgekeerd toen voelde ik me geweldig a;s ik gebuikt had, maar niet meer. Mijn sociale leven is veranderd omdat mijn partner ook gebruikt zitten vaak thuis "gezellig"met zijn 2en of met vrienden die langskomen. We komen nog amper de deur uit. Het is dat ik werk,.
Als je vragen hebt, Ik beantwoord ze graag voor je

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
ik zou wel mee willen werken aan je onderzoek, maar wat is doel hiervan en waarom wil je dit doen. Ben jijzelf een gebruiker??

Leuk dat je mee wil werken! Je kunt me een persoonlijk bericht sturen via deze site, maar nog liever een mailtje: [email protected]

Om terug te komen op je vragen: met dit korte onderzoek wil ik proberen inzicht te krijgen in hoe gebruikers van cocaïne aankijken tegen het gebruik ervan, en tegen de drug zélf. Het gaat me nadrukkelijk niet om het beschrijven van problemen als verslaving, geldnood, enzovoorts. Ik wil me juist richten op de mensen die cocaïne 'recreatief' gebruiken. Daarmee bedoel ik dat je cocaïne gebruikt, maar niet in de eerste plaats omdat het 'moet' (zoals bij verslaving), maar vooral omdat je het graag wil. Ik denk daarbij aan mensen die het bijvoorbeeld zo nu en dan met vrienden of op feesten gebruiken.

Ik ben zelf geen gebruiker van cocaïne, maar ik sta absoluut niet negatief tegenover het gebruik ervan. Ik zal zelf voor het onderzoek ook geen cocaïne gaan gebruiken, omdat ik juist wil proberen om het perspectief van de mensen die ik ga interviewen te belichten. Het zelf gebruiken van cocaïne zou ertoe kunnen leiden dat ik mijn eigen ideeën erover ga vermengen met die van de geïnterviewde. De resultaten van mijn onderzoek zouden dan niet meer zo betrouwbaar zijn.

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om ze hier of per mail te stellen!

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
ik wil je wel via deze forum vertellen dat cocaine heel erg je leven kan beheersen. Iedere dag eraan denken of gebruiken.
Momeneten dat je het niet wil maar toch doet omdat vrienden en eigenlijk iedereen die kent het gebruikt.
Heb al meerde malen geprobeert te stoppen, maar het is nooit echt gelukt. Als ik een paar dagen wel van die troep kon afblijven voel ik me geweldig.
Eerst was het omgekeerd toen voelde ik me geweldig a;s ik gebuikt had, maar niet meer. Mijn sociale leven is veranderd omdat mijn partner ook gebruikt zitten vaak thuis "gezellig"met zijn 2en of met vrienden die langskomen. We komen nog amper de deur uit. Het is dat ik werk,.
Als je vragen hebt, Ik beantwoord ze graag voor je

Ok, ik begrijp wat je bedoelt. Waar ik in jouw post vooral in geïnteresserd ben, is het feit dat je zegt dat je het 'toch doet omdat vrienden en eigenlijk iedereen die je kent het gebruikt'. Hoe jij tegen cocaïne aankijkt (bijvoorbeeld dat je je eerst geweldig voelde als je het gebruikt had, en nu juist andersom) vind ik ook interessant. Waar ik ook wel meer over zou willen weten is dat je zegt dat je het '"gezellig" met zijn 2en of met vrienden die langskomen' gebruikt. Hoe gaat dat er dan aan toe? Zijn er bepaalde dingen die gebeuren waardoor je sneller geneigd bent om te gaan gebruiken? Belangrijk voor mij is ook: hoe is het gebruik van cocaïne met je sociale leven verweven?

Liefst zou ik je veel van deze vragen in persoon willen stellen, maar als je dat liever niet wil, maar tóch wel een antwoord wil / kan geven, dan kan dat ook per e-mail ([email protected]). Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover!

cocaientje

ik zou je wel het een en ander willen vertellen maar ik wil niet dat mijn vriend dit weet, Hij weet niet hoe erg ik ermee zit. tenminste hij weet t wel maar weet niet dat ik opdeze forum zit.
Dus zeg t maar

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
ik zou je wel het een en ander willen vertellen maar ik wil niet dat mijn vriend dit weet, Hij weet niet hoe erg ik ermee zit. tenminste hij weet t wel maar weet niet dat ik opdeze forum zit.
Dus zeg t maar

Dat begrijp ik. Als je een gesprek op zich geen probleem vindt, kunnen we op een neutrale plek afspreken, zodat je vrij kunt praten over wat jij er van denkt. Als je je daar niet prettig bij voelt dan begrijp ik dat ook heel goed, en dan moet je het natuurlijk niet doen. Die keuze is uiteraard aan jou. Misschien kunnen we over of we een afspraak maken of niet beter per e-mail overleggen? Laat me maar even wat weten!

cocaientje

ik wil wel met je op een neutrale plek afspreken ik kom uit de randstad. Je kan ook over mij het een en ander lezen onder de forum cocaine/ziekte

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
ik wil wel met je op een neutrale plek afspreken ik kom uit de randstad. Je kan ook over mij het een en ander lezen onder de forum cocaine/ziekte

Super! Ik zal je posts in 'cocaïne/ziekte' lezen. Ik begin in februari waarschijnlijk met mijn interviews. Ik zal binnenkort contact met je opnemen om iets af te spreken. Voor mij is het het handigste als je me even een mailtje stuurt, zodat ik alvast wat achtergrondgegevens (zoals bijvoorbeeld je leeftijd) kan noteren. Bovendien kunnen we dan een afspraak maken, want het is misschien niet helemaal veilig als we via het openbare forum een afspraak gaan maken.

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
waarom heb ik nog niks gehoord, jeroen. heb je een mail verstuurd

Sorry! Ik heb gisteravond mijn mail niet meer gelezen. Ik heb niet teruggemaild omdat ik niet meer binnen de 10 minuten zat. Het leek me daarom beter om je via het forum weer te benaderen.

cocaientje

langs deze weg wil ik vertellen hoe het bij mij is begonnen dat ik coke ben gaan gebruiken.

Laat ik eerst iets over mijzelf vertellen. Ik ben 38 jaar, heb een vrij sociaal leven, ik werk 4 dagen in de week 6 uur.
Hebn een man en twee poezen. En woon in een heerlijke omgeving.

Toen ik 20 was leerde ik mijn huidige vriend kennen, we gingen samenwonen toen we allebei 21 waren.
Na 2 a 3 jaar kwam ik erachter dat mijn vriend (incl. familie en vrienden al jaren af en toe een lijntje namen)
Toen ze mij dat vertelden schrok ik niet eens, maar ene dacht ik wel van oh daarom moesten jullie zo vaak naar de wc of zomaar ff naar boven, als we een verjaardag of feestje hadden. Maar ik kon ermee leven en verder deed ik erzelf niets mee,

2 jaar later (ik zal 25 geweest zijn) nam ik voor het eerst een half lijntej samen met mijn vriend en nog wat vrienden, Geweldig was het! Wat een lulkick hadden we met zijn allen.
Zo is het jaren door gegaan alleen met feestjes of verjaardagen met zijn 2en een halve gram. De hele nacht had je dan feest.

Maar 5 jaar terug werd ik ziek, (nek en schouderklachten) en moest thuis blijven. Er was een nieuwe kroeg gekomen waar we met een heel stel vrienden toch wel 4 keer in de week kwamen, en toen sloop het er eigenlijk in dat er die dagen ook wat gebruikt ging worden. En we kennen een paar mensen die het verkopen. Dus makkelijker kan je het niet hebben als je dealers in je vriendenkring hebt.

Nu ben ik 38 en vind dat ik eens volwassen moet worden, en ik merk dat het toch vreet aan je lichaam. Ze zeggen niet voor niets "Coke de witte sloper".

Ik ben nu al aanzienlijk aan t minderen, maar aangezien we altijd veel aanloop hebben van vrienden waarbij t ook normaal is om altijd wat op zak te hebben blijft t moeilijk maar ik blijf vertrouwen in mezelf hebben
dat het gaat lukken om het gebruik heel erg te gaan verminderen.

Zo dit was het wel een beetje. Ik hoop dat andere mensen wat aan mijn verhaal hebben. Dus Joeroen daarom reageer ik ook via de forum.
Omdat ik denk (ook als jij vragen aan mij hebt, die ik dan ook zal beantwoorden ) dat andere mensen er misschien ook wat aan hebben en een mening kunnen geven.

Jeroenm

Newbie
cocaientje zei:
langs deze weg wil ik vertellen hoe het bij mij is begonnen dat ik coke ben gaan gebruiken.

...

Zo dit was het wel een beetje. Ik hoop dat andere mensen wat aan mijn verhaal hebben. Dus Joeroen daarom reageer ik ook via de forum.
Omdat ik denk (ook als jij vragen aan mij hebt, die ik dan ook zal beantwoorden ) dat andere mensen er misschien ook wat aan hebben en een mening kunnen geven.

Bedankt voor je reactie, Cocaientje. Mocht ik in de nabije toekomst nog vragen voor je hebben, dan zal ik ze via dit forum stellen. Als je ze dan liever niet 'publiekelijk' wil beantwoorden, dan weet je me (per mail) te bereiken. In elk geval nogmaals bedankt!

PSYCH

Newbie
Geplaatst: 25 Jan 2006 13:12 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
JE KAN MIJ EVT MAILEN OP [email protected]...BEN BENIEUWD NAAR T ONDERZOEK

Het enige wat ik wil meegeven is: hou de dealers op afstand, maak desnoods een kut opmerking over hun shit...dealers komen einde van de maand langs om nieuwe nr's uit te delen: dit doen zij goed, omdat hunnie ook niet dom zijn dat mensen uit het echte leven hun salaris rond dit tijdstip gestort krijgen. zorg dat je op dat moment super sterk staat !! zeg nee tegen het nr...en al heb je de pest aan iemand....vraag ze dat nr in hun brievenbus te gooien hahaha nee hoor ik wens dit NIEMAND toe...1maal geprobeerd en je bent verkocht...

Ik heb in een flow gezeten betreft het roken van Crack...welliswaar met folie op een glas....de flow houd nu al gedurende 9 maanden aan en is zwaar verrot om hier ook daadwerkelijk van af te komen...mijn mening hierover is hetvolgende: The Devil is Playing with YOU,,,,iedereen kent het engeltje en duiveltje op de schouders...welliswaar zal het duiveltje door het gebruik overheersen...je krijgt idd ideeen waar je in nuchtere toestand niet op zou komen. Klink raar wat ik zeg maar is echt zo...je raakt in een seksuele stimulans. zelfs op het gebied van anale neigingen...en dan nog niet eens homogevoelens te bezitten.....Crack is een vraagstuk....zodra je er aan begint, trekt dit verhaal je ontzettend en het is als ware een boek wat je openslaat....je blijft gebruiken totdat je de meeste antwoorden heb gekregen en geloof mij....je vragen zullen door je onderbewustzijnde persoon verkregen woorden, MAAR het boek raakt nooit uit ! MENSEN NEEM NOOIT EEN HIJS VAN EEN CRACKPIJP !!!!

hoe kom je hier nou vanaf ? Nou mijn mening is: zoek zo ie zo hulp bij je huisarts....deze hoeft je nog niet eens door te verwijzen naar hulp van een dergelijke afkickinstantie...probeer eerlijk en open te zijn over je gebruik tegenover de dokter..hij zal hier aandachtig naar luisteren ! hij zal je hoogstwaarschijnlijk antidepressiva meegeven...zodat je humeur weer hersteld kan worden, (want je heb te maken met schommelende wisselstemmingen) daarnaast kan ik zeggen: eet veel fruit...appels & sinaasappels...neem genoeg vita's (c) en drink genoeg water ! zoek iets wat je als vervanging kan doen van de drugs...in mijn geval sporten & bewegen... je lichaam boost geven duurt wel een week of 2 maar al zou je dit 2 weken uithouden....en NIET gebruiken ! dan denk k wel dat het goed komt ! Je zal je beter voelen als ooit tevoren, maar mensen stop met het GEBRUIK van COCAINE ! (rookvorm) Je gaat zo ie zo naar de klote...zelfs miljonairs mensen !!! echt naar de klote !!!!

al krijg je na 2 weken weer een nummer of trek in een Bal....en je kan het niet laten om er 1 of meerdere Bolletjes aan te schaffen....dan zou ik zeggen....gooi is een Bruine Bol op die glas of in die pijp *heroine*...en rook dat zoals je gewend bent met wit ! En mensen ik zeg 1 Bol, NIET MEER !!!!! anders word je hero-*verslaafde* en dat is nog kutter ! Je knalt die bOl erin en je neemt een goei9e haal. Je zal t effect merken ! cker en je word doodziek...zelfs de dag erna....je zal zo ziek worden...dat je nooit meer een bol wil...maar MENSEN let op...Niet meer als 1 bruin roken, anders ben je verkocht aan een nog ergere drugs en zit je eerdaags te spuiten bij het leven.

Nou ik hoop dat iemand er wat aan zal hebben. meer ervaringen delen of zoek je hulp met iemand die ook een gebruiker is of was van deze drugs////mail me dan is...dan praten we verder en zullen onze ervaringen delen, daarnaast ga ik jou helpen om hier vanaf te komen...je heb gewoon iemand in je omgeving nodig die ER VOOR JE IS...dit is het hele EUVEL !

Groetjes Psych

someone_nl

Belezen gebruiker
Ik moet voor een ander onderzoek binnenkort in Nijmegen zijn en ben eventueel wel bereid mijn verhaal te vertellen (ik ben recreatief gebruiker).

cocaientje

daarnaast kan ik zeggen: eet veel fruit...appels & sinaasappels...neem genoeg vita's (c) en drink genoeg water ! zoek iets wat je als vervanging kan doen van de drugs...in mijn geval sporten & bewegen... je lichaam boost geven duurt wel een week of 2 maar al zou je dit 2 weken uithouden....en NIET gebruiken ! dan denk k wel dat het goed komt !

Nou psych dit is dus waar ik al vanaf aug/sept mee bezig ben.
Met veel sporten iedere dag na het eten trimmen 1 keer in de week zwemmen en goed en viaminerijk eten en drink 2 liter water op een dag. Afstand nemen van alles, je hoofd zo gezegt leegmaken
En.... Ik heb al bijna een hele week niet meer gebruikt.
Maar nu komt het weekend er weer aan he?
Wordt moeilijk maar blijf volhouden.
Het moet zeker niet meer zo worden van om de dag een pak versnuiven

Maar in t weekend hebben we altijd vrienden over de vloer en dan weet je t wel. MIsschien iemand een idee??
Ik ben wat dat betreft echt een recreatu=ief gebruiker.

cocaientje

en nog ff ter aanvulling over die dealers, de dealers zijn vrienden.
We waren al vrienden voordat ze gingen verkopen, dus ja dat wordt een beetje moeilijk. Maar er is ereen die altijd eind van de mnd belt dus wat dat betreft heb je HELEMAAL gelijk.

misssloca

hay

Ik wou ff melden dat RECREATIEF gebruik maar zelden voorkomt. :( Cocaine maakt men snel verslaafd en een meerderheid van de mensen die gebruikt is verslaafd eraan ook al ontkennen ze het!!! Bijna iedereen die is gestopt met gebuiken zal het naderhand ook nooit weer doen omdat het gewoon moeilijk is om te beheersen! Het is niet als een avondje drinken of je moet wel heel sterk in je schoenen staan!!!! Ik denk dat velen het met me eens zijn maar alsnog succes met het vinden van mensen! XXX

Bovenaan