Ongelukkig?

Wat denk jij dat dit boek zal kunnen brengen?

• Geluk, zoals het aangeeft!

Stemmen: 0 0,0%
  • Helemaal niets!

• Ik weet het niet, maar ga hier nog achterkomen!

• Ik weet het niet, boeit me ook weinig!

• Wat maakt het ook uit?

• Anders, namelijk?!

• Totaal aantal stemmers
    0

BacingsPen

Badass junkie
En denk je gelukkig te kunnen worden door gebruik van drugs? Ik dacht het ook, en heb al genoeg gepobeerd, maar geloof me, het maakt alles alleen nog maar erger, en (ik) je raakt er op den duur alleen nog maar meer (over)bezorgd/getraumatiseerd/door in de problemen... Tenzij je uiteindelijk overstapt op Alcohol, of de onmaatschappelijke, maar veel zuiverdere heroine...

Maar dat is voorbij, leen/koop dit boek, lees hem aandachtig, en hopelijk is dit boek jouw redding!

Maarja dat is waarschijnlijk ook maar een ''domme'' fantasie van mij, (Tenmisnte, ik krijg soms het idee dat mijn woorden vaak worden opgevat als ''onwerkelijk'' ''bullshit'' of iets dat gebaseerd is op een fantasie, terwijl het toch met name ervaringen en boeken zijn die mij er toe zetten die woorden neer te zetten zoals ik dat doe, daar komt mijn eigen mening vaak niet eens bij te pas!) en ik hoop dat het alle onervaren gebruikers hier zal kunnen behoeden voor het kwaad/slechte pad, aangezien ik het idee heb dat er meer en meer jongeren DF bezoeken, en het vluchtgedrag van sommige van ons lijken over te nemen...

Het lijkt zinloos wat ik doe/probeer, en velen vinden me vast irritant/provecerend/onervaren/dom/eigenwijs/koppig/of hoe je mij ook zou kunnen/willen beschrijven, maar zolang er hevig tegen geprotesteerd wordt, zal ik er zeker mee door gaan! :sunglasses:

Boek: De gelukshypothese

July 4, 2006, 4:38 pm door: Fred Sterk en Sjoerd Swaen

De bijzondere combinatie van oude wijsheid en moderne wetenschap biedt verrassende inzichten over geluk. Hoe word je gelukkig? Al eeuwenlang zoeken mensen naar een antwoord op deze vraag. Er zijn dan ook vele spreekwoorden, gezegdes en citaten van beroemde schrijvers en filosofen die ons vertellen hoe we het beste van ons leven kunnen maken.

Jonathan Haidt onderzoekt een groot aantal Oosterse en Westerse wijsheden uit de grote religies en uit belangrijke filosofische en literaire werken. Die oeroude wijsheden brengt hij in relatie met de moderne psychologie. Zo komt hij tot verrassende inzichten, die de lezer daadwerkelijk kunnen helpen om een gelukkiger, betekenisvoller leven te leiden.

Jonathan Haidt, De Gelukshypothese, De balans tussen oude wijsheid en moderne wetenschap. Uitgeverij het Spectrum

BacingsPen

Badass junkie
Solidius zei:
Een boek 'brengt' niets anders dan informatie, het is aan jouw hersens wat je ermee doet.

Inderdaad, maar zouden er werkelijk mensen gelukkig door kunnen worden?! Want mijn inziens zit er nog teveel verschil tussen veel theorieen, en wat er in werkelijkheid mogelijk is!

Achter elke zin van woorden, zit een (on)werkelijkheid...

Play_bunny

Wijs gebruiker
Er zit niet zo heel veel verschil tussen theorie en wat je er mogelijk is. Dat zit puur "tussen je oren" om het zo te zeggen. Alles is mogelijk, zolang je het zelf maar echt wilt.
Een boek (dit boek of elk ander boek over zelfontplooiing) geeft slechts handvaten over hoe dingen anders zouden kunnen om geluk te kunnen ervaren. Na het lezen is het zaak dat je de dingen eruit haalt die voor jou van toepassing zijn en die bij je passen.
Denk niet dat je na het 1 of 2 keer lezen bij geluk bent, maar doe wat met die informatie. Het kan dan alsnog maanden duren voordat je bij geluk bent, ookal ben je er dagelijks mee bezig.

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Het lijkt mij een interessant boek maar ik heb zelf moeite met het volgen van een bepaalde richting die door iemand anders uitgezet is (de schrijver van dit boek dus). Daarom heb ik vaak ook moeite om ergens 100% achter te staan. Maar het lezen van zo'n boek kan haast geen slechte invloed hebben, hooguit helemaal geen invloed, en hopelijk toch een positieve invloed.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Een boek is altijd gekleurde informatie. Het is geschreven door iemand die op een andere plek en soms in een ander tijd leefde dan jij. Al die kleine dingetjes die je referentiekader zo anders maken per persoon zorgen ervoor dat iedereen uit een boek verschillende dingen kan zien in zijn leven. Boeken zijn geen waarheid. Als je kritisch bent kun je er uiteraard dingen uithalen. Maar ik onthoud altijd dat alle informatiue gekleurd is en nooit volledig van toepassing op mijn leven. Dat helpt me wel kritischer naar mezelf te kijken als ik weer iets geloof omdat ik het wil geloven zeg maar, en er dan redenen bij ga verzinnen.

Mindless1985

Badass junkie
Intoxicated zei:
Een boek is altijd gekleurde informatie. Het is geschreven door iemand die op een andere plek en soms in een ander tijd leefde dan jij. Al die kleine dingetjes die je referentiekader zo anders maken per persoon zorgen ervoor dat iedereen uit een boek verschillende dingen kan zien in zijn leven. Boeken zijn geen waarheid. Als je kritisch bent kun je er uiteraard dingen uithalen. Maar ik onthoud altijd dat alle informatiue gekleurd is en nooit volledig van toepassing op mijn leven. Dat helpt me wel kritischer naar mezelf te kijken als ik weer iets geloof omdat ik het wil geloven zeg maar, en er dan redenen bij ga verzinnen.

Dat herken ik heel erg in mezelf. Ik probeer alles zo objectief mogelijk te bekijken, terwijl ik toch rekening met mezelf en anderen probeer te houden. Ook al is dat best vermoeiend en moeilijk soms.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja het moeilijke is alleen dat als jij zegt dat je het objectief bekijkt... Kan dat eigenlijk niet, want iedereens referentiekader is zo anders, dat objectief voor jou dat echt niet vergelijkbaar voor iemand is.

Mindless1985

Badass junkie
Ja dat weet ik, daarom is het ook zo moeilijk :wink: Maar proberen zoveel mogelijk jezelf te zijn en niet mensen te gaan na praten. Vooral bij dingen als de media, dingen die je leert op school, is allemaal heel lastig omdat je het maar moet aannemen.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja, daarom geloof ik ook niet alles zomaar. En als ik iemand iets uitleg zeg ik altijd ik vind... en ik probeer er altijd duidelijk bij te maken dat het mijn mening is en dat die waarschijnlijk ook niet 'klopt' over veel dingen. Zolang mensen maar niet denken dat zij de volledige waarheid praten en de wijsheid in pacht hebben vind ik het best. :wave:

Ik zal nooit proberen iemand mijn mening op te leggen. Ik kan het uiteenzetten en vertellen wat ik vind. Maar ik hoop dan dat zij daar onderdelen uithalen (als ze dat al willen uiteraard) en daarmee hun mening vormen. Ze hoeven niet mijn mening te hebben. Maar het is fijn als ze er gewoon over nadenken en niet reageren van jij hebt ongelijk. Dan zien ze zelf maar wat ze met het verhaal doen.

RandomDude123

Bewuste gebruiker
Ik heb wel eens geprobeerd om te lezen in boeken over spirituele dingen en zo, en er zijn altijd bepaalde dingen die ik leer en waar ik wat mee kan. Je moet een boek nooit lezen om 'iets' te snappen of door te krijgen, zeker wanneer het gaat over levensvragen. Je moet er uit halen wat er voor jou uit te halen valt.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Juist.

Ik ken zoveel mensen die boeken lezen, ze op een bepaalde manier in kunnen passen in hun leven. En het dan als waarheid zien als wat zij lezen. Of deze religie is de waarheid,of die andere. Of deze manier van tot rust komen, of wat dan ook. Dit veschilt zo erg per persoon dat jij jouw ideen over geloof en spiritualiteit en ontspanning zelf moet bedenken op basis van dingen die jij leert. Niet op wat iemand anders vertelt.

krolleke

Newbie
SpacingBen zei:
Solidius zei:
Een boek 'brengt' niets anders dan informatie, het is aan jouw hersens wat je ermee doet.

Inderdaad, maar zouden er werkelijk mensen gelukkig door kunnen worden?! Want mijn inziens zit er nog teveel verschil tussen veel theorieen, en wat er in werkelijkheid mogelijk is!

Achter elke zin van woorden, zit een (on)werkelijkheid...
hou je van boeddhisme?

Bovenaan