Hallo,
Gebruik al 20 jaar lang voornamelijk speed,wekelijks. Van alles en nog wat gehad in al die jaren maar bijna nooit mdma en nu ook lsd.
Maandag mdma gedaan, meerdere setjes en in totaal 1gr goeie mdma gehad. Amper vaag, die ander na 0.2 al van het padje af.
Vandaag voor het eerst 1 lsd zegel genomen met een ander, een grens die ik eigenlijk nooit over wou gaan. Die ander met ook veel drugs ervaring had nog nooit van zn leven zo'n vette trip gehad, ik heb zelfs hier ook amper wat van gemerkt.
Zijn er stofjes of receptoren in m'n brein afgestorven ofzo of is dit allemaal vrij normaal? (NEE, normaal zeker niet)
Alvast bedankt
Er zijn altijd wel verschillen in tolerantie, maar jouw ervaring is wel behoorlijk extreem. 1 gram MDMA is echt een heel hoge dosis die juist erg gevaarlijk wordt om zoveel te nemen.
In die zin zou ik je wel een 'outlier' willen noemen: een statistische afwijking. Bij onderzoek is het altijd belangrijk om te checken of er misschien bepaalde verklaringen kunnen zijn voor de observatie. Ik denk dat regelmatig gebruik van speed wel een aanwijzing kan zijn, ja. Amfetamine kan neurotoxisch zijn. Dus het is mogelijk dat er bepaalde delen van je brein beschadigd zijn geraakt die normaal betrokken zijn bij de effecten van MDMA en LSD.
Daarnaast is een psychologische verklaring ook (deels) mogelijk. Zeker bij tripmiddelen is het mogelijk om de tripeffecten weg te rationaliseren. Dus dat er misschien wel een effect is, maar dat je jezelf daar ongevoelig voor hebt gemaakt via een psychologisch mechanisme. Een beetje hetzelfde wanneer er iets superheftigs gebeurt (zoals een dodelijk ongeval), maar je daar gewoon heel rustig en helder langs loopt omdat je brein in de overlevingsstand staat.
Verder zijn er ook verschillen in de hoeveelheden enzymen die mensen aanmaken. Bij de afbraak van drugs zijn bepaalde selectieve enzymen verantwoordelijk voor het verwerken van een specifieke drug. Speed en MDMA worden allebei afgebroken door het enzym CYP2D6. Het is dus mogelijk dat je lever gewend is geraakt aan veel speed afbreken (omdat je zo vaak hebt gebruikt) en daarom meer van dat enzym aanmaakt. Daardoor kan je ook minder gevoelig voor MDMA worden.
Dat enzym-verhaal gaat alleen niet op voor LSD omdat die drug via een heel ander mechanisme wordt afgebroken. Maar doseren van LSD is sowieso altijd heel lastig. Dus het kan best zijn dat je helemaal niet zoveel LSD hebt binnengekregen als je dacht (nog even naast de psychologische verklaring en de neurotoxiciteit-verklaring).
Mogelijk is er sprake van allevier de verklaringen in meer of mindere mate. Maar dat weet ik niet, en het lijkt me ook lastig voor jou om daar definitief achter te komen
In het geval van MDMA zou je het kunnen proberen te snuiven; dan vermijd je het first-pass metabolism via de lever zodat je mogelijk wel wat meer merkt van de effecten. Helaas is het snuiven van MDMA niet heel effectief; de bio-beschikbaarheid daarvan ligt relatief laag (als je het vergelijkt met andere snuifbare drugs zoals speed). Dus verwacht ook geen wonderen van die manier van inname. Rectaal innemen (boofen) is mogelijk ook een manier waarop je de lever gedeeltelijk kunt vermijden. Zowel snuiven als boofen leiden wel tot een kortere werkingsduur. En let even op de dosis! Want bij snuiven of boofen heb je minder nodig dan bij oraal innemen. Dus geen hele gram gaan lopen snuiven in één keer
Met LSD zou je nog eens kunnen proberen om wat meer grip op de dosis te krijgen. Kijken of dat verschil maakt. Een andere omgeving kan soms ook helpen om een wat andere mindset te geven.