Onwel na blowen

FredW

Newbie
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende:

De afgelopen twee weken blow ik regelmatig. Hiervoor had ik er nauwelijks ervaring mee.

Eergisteren merkte ik dat mijn hart extreem snel aan het kloppen was na mijn joint.
Gisteren gebeurde hetzelfde en werd ik bijna onwel. Ik weet nog dat ik zittend even afdwaalde met mijn gedachten en toen ik weer bewoog alles eventjes heel langzaam ging, gevoel te vergelijken met ketamine. Alleen voelde dit niet heel goed. Ik keek vervolgens in de spiegel en zag dat alle kleur was weggetrokken uit mijn gezicht en lippen. Ik ben vervolgens op bed gaan liggen waar ik voor een paar sec (5-10) een raar gevoel in mijn handen kreeg. Het is vanzelf weg gegaan maar ik vroeg mij af of dit normaal is? Of heb ik teveel gerookt? Is er misschien echt iets aan de hand?

Ik ben er best van geschrokken, met name dat ik bijna onwel werd icm het kloppen van mijn hart.

Heb genoeg ervaring met andere drugs maar totaal niet met wiet.

Groetjes

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dat heet een paniekaanval in combinatie met hyperventilatie. Een lichte gelukkig voor jou.

dit fenomeen komt best vaak voor en ontstaat na een minder prettige ervaring bij het blowen (hoewel het ook wel bij andere drugs voor komt) waarna er een (vaak onbewuste) angst is dat het weer slecht valt. En aangezien blowen je gevoel wat je op dat moment hebt versterkt kan dit leiden tot een paniekaanval in combinatie met hyperventilatie. Je hart klopt als een gek, je gaat verkeerd en geforceerd ademhalen, je voelt je anders en raar met vaak gevoelens van derealisatie/depersonalisatie en daar schrik je enorm van, je bent bang voor wat er aan de hand is (angst voor de angst zelf) en voor je het weet zit je in een soort vicueuze circel waar het lastig kan zijn om daar weer uit te komen. De duur van deze state of mind varieert enorm, van enkele minuten tot soms wel enkele maanden.

Het is dus je eigen angst die allerlei dingen doet met je geest en je lichaam.

Laatst bewerkt:

FredW

Newbie
Dank je wel. Ik heb er namelijk echt nul verstand van eerlijk gezegd.

Zou je het mij afraden om nog te blowen? Of misschien wat minder?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dat zal je zelf moeten bepalen.

Als dit een steeds terugkerend iets is dan zou ik het rustig aan doen met blowen of er zelfs helemaal mee stoppen. Het kan ook een op zichzelf staand incident zijn, en dan is er niks aan de hand.

Babette La Bête

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende:

De afgelopen twee weken blow ik regelmatig. Hiervoor had ik er nauwelijks ervaring mee.

Eergisteren merkte ik dat mijn hart extreem snel aan het kloppen was na mijn joint.
Gisteren gebeurde hetzelfde en werd ik bijna onwel. Ik weet nog dat ik zittend even afdwaalde met mijn gedachten en toen ik weer bewoog alles eventjes heel langzaam ging, gevoel te vergelijken met ketamine. Alleen voelde dit niet heel goed. Ik keek vervolgens in de spiegel en zag dat alle kleur was weggetrokken uit mijn gezicht en lippen. Ik ben vervolgens op bed gaan liggen waar ik voor een paar sec (5-10) een raar gevoel in mijn handen kreeg. Het is vanzelf weg gegaan maar ik vroeg mij af of dit normaal is? Of heb ik teveel gerookt? Is er misschien echt iets aan de hand?

Ik ben er best van geschrokken, met name dat ik bijna onwel werd icm het kloppen van mijn hart.

Heb genoeg ervaring met andere drugs maar totaal niet met wiet.

Groetjes
Waar heb je je wiet gekocht? Soms zit er verzwaringsmiddel in wiet, zoals glaswol. Laat het even testen.

FredW

Newbie
Maar eergisteren merkte ik mijn hart ineens op, lagen gewoon film te kijken. Kan het dan nog steeds een paniekaanval zijn?

Babette La Bête

Wat denk jij dandat het was?
Dit fenomeen met blowen komt gruwelijk vaak voor, angst, paniek, zenuwen= paniekaanval. Bin there, done that! Het voelt echt vreselijk eng maar als je eenmaal echt beseft dat je mind je aan t fucken is gaat het weg.
Ik kan niet van afstand zeggen wat het is. Spullen testen en onderzoek bij een arts laten doen. Ofwel is het wel paniek, maar dat is aan ts.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Babette La Bête
Geen twijfel mogelijk. Dit is echt een standaard dingetje bij blowers, regelmatig melden zich hier mensen met precies dezelfde klachten en met precies dezelfde vragen.
Als jij net als ik en de meesten op dit forum in een jaar tijd meer dan 20 van zichzelf losstaande maar identieke gevallen hebt gezien op dit forum zou je het ook beamen. En dit forum staat echt vol met soortgelijke topics.

Babette La Bête

Hoop dat @FredW je snel meer duidelijkheid hebt. Als het paniek is, kan ik je aanraden goed op je ademhaling te letten. Niet teveel in je hoofd zitten, maar goed kijken naar hoe je ademt wanneer je je zo slecht voelt. Als je snel en oppervlakkig ademt, probeer dan rustig en heel diep en langzaam adem te halen. Dat gaat zeker helpen met rustiger te worden. En verder, minder blowen :wink:
Mocht dit niet helpen, dan zou ik toch even naar je huisarts gaan. Succes.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoop dat @FredW je snel meer duidelijkheid hebt. Als het paniek is, kan ik je aanraden goed op je ademhaling te letten. Niet teveel in je hoofd zitten, maar goed kijken naar hoe je ademt wanneer je je zo slecht voelt. Als je snel en oppervlakkig ademt, probeer dan rustig en heel diep en langzaam adem te halen. Dat gaat zeker helpen met rustiger te worden. En verder, minder blowen :wink:
Mocht dit niet helpen, dan zou ik toch even naar je huisarts gaan. Succes.
Teveel opje ademhaling letten kan juist de paniek vergroten. Dan ga je vaak juist anders ademen waardoor je hartslag stijgt, bloeddruk en oppervlakkig gaat ademen. Probeer juist te ontspannen en aan iets anders te denken.
En idd wat minder blowen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Wat je beschrijft is precies de angst die de werkzame stof THC kan opwekken in hogere dosering.

Er ontstaat een reeks van piekergedachten die elkaar versterken. Het begint met sterke effecten voelen, je dan zorgen maken om de hartslag of die niet te hoog is en of je geen overdosis hebt genomen, wat dan weer reken is om in paniek te raken of de effecten niet te sterk zijn.

Je kan hier vrij makkelijk van afkomen: door je te realiseren dat je gedachten in zo'n herhalend patroon zitten. Gewoon even ademhalen en beseffen: ik voel me paniekerig omdat ik paniekerig denk. Meestal is even afstand nemen van de gevoelens en gedachten en afvragen waar ze vandaan komen genoeg om het los te laten.

Alsnog zijn piekergedachten een effect van THC. De Amerikaanse tak van VICE heeft er een heel mooi stuk over geschreven: https://www.vice.com/en_us/article/...un-but-lets-not-pretend-it-doesnt-fuck-you-up

Bee

Belezen gebruiker
Eerst en vooral: er is voor zover bekend nog nooit iemand dood gegaan aan wiet (niet door de stof zelf in ieder geval). Blowen kan er inderdaad voor zorgen dat je hartslag verhoogt, maar ook dat je wat angstiger/paranoia wordt. Als je dan gaat focussen op je hart en er van in paniek raakt, gaat je hart enkel sneller kloppen en kun je jezelf behoorlijk opfokken. En dan ga je dus inderdaad richting een paniekaanval :) Even rustig aan doen dus! Maar het is zeker geen onbekend probleem. Ik ken zelfs meerdere mensen die precies om die reden niet meer blowen.

Bovenaan