I felt a great presence around me in the room. It was a very small room. I felt a throbbing life all around me, a great vibration -- almost like a hurricane, a great storm of light, joy, ecstasy. I was drowning in it.
It was so tremendously real that everything became unreal. The walls of the room became unreal, the house became unreal, my own body became unreal. Everything was unreal because now there was for the first time reality.
That night another reality opened its door, another dimension became available. Suddenly it was there, the other reality, the separate reality, the really real, or whatsoever you want to call it -- call it god, call it truth, call it dhamma, call it tao, or whatsoever you will. It was nameless. But it was there -- so opaque, so transparent, and yet so solid one could have touched it. It was almost suffocating me in that room. It was too much and I was not yet capable of absorbing it.
A deep urge arose in me to rush out of the room, to go under the sky -- it was suffocating me. It was too much! It will kill me! If I had remained a few moments more, it would have suffocated me -- it looked like that.
I rushed out of the room, came out in the street. A great urge was there just to be under the sky with the stars, with the trees, with the earth... to be with nature. And immediately as I came out, the feeling of being suffocated disappeared. It was too small a place for such a big phenomenon. Even the sky is a small place for that big phenomenon. It is bigger than the sky. Even the sky is not the limit for it. But then I felt more at ease.
I walked towards the nearest garden. It was a totally new walk, as if gravitation had disappeared. I was walking, or I was running, or I was simply flying; it was difficult to decide. There was no gravitation, I was feeling weightless -- as if some energy was taking me. I was in the hands of some other energy.
For the first time I was not alone, for the first time I was no more an individual, for the first time the drop has come and fallen into the ocean. Now the whole ocean was mine, I was the ocean. There was no limitation. A tremendous power arose as if I could do anything whatsoever. I was not there, only the power was there.
I reached to the garden where I used to go every day. The garden was closed, closed for the night. It was too late, it was almost one o'clock in the night. The gardeners were fast asleep. I had to enter the garden like a thief, I had to climb the gate. But something was pulling me towards the garden. It was not within my capacity to prevent myself. I was just floating.
That's what I mean when I say again and again 'float with the river, don't push the river'. I was relaxed, I was in a let-go. I was not there. IT was there, call it god -- god was there.
That night I became empty and became full. I became non-existential and became existence. That night I died and was reborn. But the one that was reborn has nothing to do with that which died, it is a discontinuous thing. On the surface it looks continuous but it is discontinuous. The one who died, died totally; nothing of him has remained.
zommes zei:Het is beangstigend totdat je ego volledig opgelost is, daarna is er geen angst meer. Althans, zo heb ik het (één keer, helaas) mogen ervaren.
Maar wel meerdere keren inderdaad de weg naar de ego-death die erg moeilijk kan zijn.
Heeft er hier iemand al eens verlichting bereikt op de middelen of door meditatie?
-spaceman- zei:Ik heb dit ook eens gehad van 1 portie gedroogde haiwaiaanse paddo's + een lege maag! Dit was een behoorlijk interessante ervaring, er was niets engs aan... Ik was serieus een het twijfelen aan mijn bestaan en mijn verleden... zo ver weg was ik, prachtig tussen de wolkjes en regenboogjes zonder tijd en ruimte... ik voelde me als een meubelstuk in een kamer, iets wat er altijd is en blijft... dit was een heel mooi gevoel!![]()
BillyBilo zei:En natuurlijk ook compleet onlogisch, aangezien aan Alles een eind komt...![]()
-spaceman- zei:BillyBilo zei:En natuurlijk ook compleet onlogisch, aangezien aan Alles een eind komt...![]()
maar dat is nou juist het gene wat je totaal niet kan bevatten/begrijpen als je weg bent van de paddo's...
bedenk maar dat als je onder invloed bent van P kan je niet begrijpen dat de wereld daarna ineens normaal word ofzo... je gelooft helemaal in de wereld die je op dat moment aan het betreden bent...![]()
azgaza zei:-spaceman- zei:BillyBilo zei:En natuurlijk ook compleet onlogisch, aangezien aan Alles een eind komt...![]()
maar dat is nou juist het gene wat je totaal niet kan bevatten/begrijpen als je weg bent van de paddo's...
bedenk maar dat als je onder invloed bent van P kan je niet begrijpen dat de wereld daarna ineens normaal word ofzo... je gelooft helemaal in de wereld die je op dat moment aan het betreden bent...![]()
Ik ben me altijd helemaal bewust van dat het weer normaal gaat en kan worden maar dat lijkt op dat moment toch wel erg.. ver weg en onmogelijk ja.
-spaceman- zei:azgaza zei:-spaceman- zei:BillyBilo zei:En natuurlijk ook compleet onlogisch, aangezien aan Alles een eind komt...![]()
Ik ben me altijd helemaal bewust van dat het weer normaal gaat en kan worden maar dat lijkt op dat moment toch wel erg.. ver weg en onmogelijk ja.
toch heb ik het vermoeden dat gedroogd of niet-gedroogd dan het verschil maakt...ik heb nog nooit verse op terwijl ik hier niet anders hoor!
maiskorrel zei:Dit topic zet me aan het denken...
Zou het mogelijk zijn als je bijvoorbeeld redelijk veel LSD pakt of Paddo's, dus zodat je je eigen ego kwijt raakt, dat je geest dan zo los zit van je lichaam dat je gewoon een tijdje in het "hiernamaals" kunt doorbrengen. Dat lijkt me zo prachtig!
Dit vind ik een interresante theorie, maar ik denk toch niet dat het helemaal klopt.Psycho_Chrono zei:Eigenlijk bestaat in ieder mens 2 personen, hier komt de twijfel vandaan. 'Doe ik wel iets goed' is bijvoorbeeld een vraag die je jezelf stelt, hoe kun JIJ jezelf een vraag stellen als er maar 1 'ik' is. Nog een mooi voorbeeld: Ik word gek van mijzelf. Hoe kun JIJ gek worden van JEZELF. Dit alles duid aan op 2 personen, waarvan er één je ego is.
Psycho_Chrono zei:maiskorrel zei:Dit topic zet me aan het denken...
Zou het mogelijk zijn als je bijvoorbeeld redelijk veel LSD pakt of Paddo's, dus zodat je je eigen ego kwijt raakt, dat je geest dan zo los zit van je lichaam dat je gewoon een tijdje in het "hiernamaals" kunt doorbrengen. Dat lijkt me zo prachtig!
Niet echt het hiernamaals, maar je voelt je dan verbonden met het grote 'alles'. Voor mij het overtuigende bewijs dat er een 'alles' is is gewoon simpelweg omhoog kijken, het universum, dat is voor mij het alles.
Bij een verlichting koppelt je ware geest (niet je ego, dat zijn je gedachten/handelingen enz.) zich los van het materialistische lichaam, en de materialistische wereld. Alles is slechts een omhulsel, en daaronder ligt een groot iets dat alles met elkaar verbind. Je kunt geen angsten meer, gedachten zijn onbelangrijk, cosmische wijsheid!
Helaas is het loslaten van je ego het moeilijkste wat er is, want je ego is bijna alles wat je bent, je gedachten en je acties vloeien allemaal voort uit je ego, en je ego zal nooit opgeven met vechten voor zijn bestaan.
Eigenlijk bestaat in ieder mens 2 personen, hier komt de twijfel vandaan. 'Doe ik wel iets goed' is bijvoorbeeld een vraag die je jezelf stelt, hoe kun JIJ jezelf een vraag stellen als er maar 1 'ik' is. Nog een mooi voorbeeld: Ik word gek van mijzelf. Hoe kun JIJ gek worden van JEZELF. Dit alles duid aan op 2 personen, waarvan er één je ego is.
Helaas is de westerse mens (ik ook helaas) gewend om de controle te laten aan onze ego, die alles in ons leven in de automatische piloot doet. Als we onszelf los kunnen koppelen, zijn we een toeschouwer van onszelf, in plaats van een op de achtergrond sluimerende gedachte.
Als je dit interessant vind raad ik je aan wat meer over spiritualiteit op te zoeken (er zijn werkelijk duizenden stromingen). Lees er eerst iets over in het algemeen en besluit dan welke stroming het best bij je past. Het bovenstaande verhaal is vooral aanwezig in het Tibetaans Boeddhisme trouwens.