Goede stap. Ik zag af en toe je berichten hier en hoopte dat je ‘t snel beu zou zijn 😘
Ik ben niet de detox ingeweest, dat hoeft niet voor mijn drug of choice. Wel bij Alcohol, Benzo's, GHB en opiaten omdat die een gevaarlijke afkick hebben.
Ik heb het best fijn gehad bij Triora in de zeven weken die de opname duurde. De verpleging begon plm een maand van te voren met bellen. Vond ik regelmatig irritant maar was eigenlijk heel goed bedacht - ruimte om vragen te stellen, tips te vragen en natuurlijk de verpleging een beetje te leren kennen alvast. Het was best relaxed om een bekende stem te horen bij aankomst waarmee ik al wat lief en leed gedeeld had.
In de kliniek - eigen kamer met wc en douche. Ik vond het lekker om ‘s avonds op mezelf te zijn en dat kon gewoon. Overdag wordt inzet en aanwezigheid verwacht. Wel lange dagen en vrij groot; rond de 30 cliënten, voor de behandelingen opgedeeld in 3 groepen. De eerste twee weken mag je 't terrein niet af, daarna eerst alleen onder begeleiding van iemand die er langer zit, en de laatste maand kun je alleen weg, 's avonds naar meetings en in het weekend op verlof. In het weekend yoga en strandwandeling voor de liefhebbers die wel blijven. Ik zat er in Corona tijd en ben niet op verlof geweest, maar dat kwam ook wel doordat ik een reistijd van 2+h had naar huis. 12 stappenkliniek, als je je fijn voelt bij NA is dit ook onderdeel van de behandeling.
https://triora.nl/
Zeer zeker geen gevangenis. 24/7 medewerkers op standby, voor van alles en nog wat - hulp bij aanvraag UWV, je hart luchten, medische hulp heb ik allemaal gehad. Hele fijne verslavingsarts en ik had een (iets te) lieve persoonlijk begeleider. Uiteraard was er ook plek voor lol met elkaar.
Als ik weer zou moeten kiezen zou ik wel kleinschaliger gaan zitten en wat strenger. Bij Triora kon ik me in de groep wat op de achtergrond houden zonder dat ‘t opviel en we mochten onze mobiel gewoon bij ons houden. Was fijn maar niet ideaal voor de vibe en behandeling. Als je ook niet zo graag op de voorgrond treedt zou ik wel voor een strengere kliniek kiezen.
Het zal zeker wel lastig zijn de eerste paar dagen. Zoek hulp met wat je ervaart. Ik werd o.a. opgevangen door een hele fijne mede-cliënt die er al een paar weken zat. Bij Triora krijg je ook een buddy toegewezen om je wegwijs te maken, maar daar had ik echt pech mee. Maar je vindt vanzelf de mensen die bij je passen. Tegen het einde van mijn verblijf in de kliniek heb ik teruggegeven wat ik heb mogen ontvangen en wat mensen die het zwaar hadden opgevangen.
Ohja, toch nog een puntje van kritiek - de nazorg was ronduit slecht geregeld. Triora zit in Den Haag en ik woon in het Oosten. Daardoor werd er gezegd "daar kennen wij de weg niet" en werd het aan mij overgelaten om dat te regelen. Uiteindelijk heb ik de weg gevonden via fellows van NA maar dat was echt niet in de haak. Zorg echt dat je nazorg geregeld hebt voordat je de kliniek in gaat. 't is zo ontzettend belangrijk dat je veilig landt als je weer naar huis gaat.