Otrivin verslaafd

guusguus

Newbie
Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die ook verslaafd zijn aan otrivin en hier mee willen stoppen.
Ik ben al vijftien jaar verslaafd aan die troep, mijn man even maar is al gestopt. Hij had nergens last van.

Ik heb ook ocd en ben verslavingsgevoelig. Ik ben benieuwd welke bijwerkingen mensen ervaren van het otrivin misbruik
zijn er mensen die willen stoppen samen met mij.

gr guusguus

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
* meldt zich * :grin:

Ik ben niet verslavingsgevoelig (denk ik) en verder ook nooit ergens verslaafd aan geweest. Maar die neusspray is een zwak punt. Soms lukt het me met moeite na een neusverkoudheid 'af te kicken' na enkele weken maar bij de volgende verkoudheid is het weer raak. Ik gebruik het hierdoor standaard veel langer dan de bijsluiter adviseert. Soms maandenlang, en dat zo al jaren.

Je staat ervan te kijken hoeveel mensen verslaafd zijn aan dit spul. Ik heb een vriendin die een keer een paniekaanval kreeg voor de ingang bij een festival omdat ze 't afpakten en weggooiden.

't Stomme van dit spul is dat het je op termijn een chronisch verstopte neus geeft. Dat is voor mij de enige grote 'bijwerking' van het misbruik. Je sleept het de hele dag met je mee, want je neus gaat vroeg of laat potdicht zitten en da's zo'n frusterend gevoel dat het lastig om er niet aan toe te geven. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen! Het lijkt iets onschuldigs maar het is oh zo irritant.

Ik wil dus wel met je mee stoppen hoor.

guusguus

Newbie
hoi roze olifant, grappig trouwens

ik gebruik het dus al vijftien jaar non stop en heb ook ocd (dwang). dat maakt het voor mij moeilijk om te stoppen
als jij stopte, deed je dat dan cold Turkey of bouwde je af en hoeveel dagen bleef je neus dan dichtzitten?
gebruik jij dan die voor volwassenen of voor kinderen?

aardig van je om mee te stoppen

gr guus

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hoi Guus,

Ik kan me voorstellen dat het daardoor moeilijker stoppen is. Ik heb geen OCD (niet gediagnosticeerd iig) maar ik heb er wel trekjes van. Zit een beetje in mijn familie, mijn moeder en zusje hebben het ook. Mijn huis is altijd perfect opgeruimd, niks mag scheef liggen en ik heb iedere dag bepaalde schoonmaak/opruimrituelen die veel tijd in beslag nemen, en zo nog wat dingen. Ik zou de diagnose wel kunnen krijgen denk ik, maar het zou dan een milde vorm zijn. Welke vorm van OCD heb jij?

Ik gebruik de volwassenenversie, met xylometazoline 1mg/ml, de 'slechtste' variant dus. De keren dat ik gestopt ben deed ik dat cold turkey, maar je komt dan wel erg in de verleiding om weer te beginnen als je neus dicht gaat zitten zeker als je daardoor niet kunt slapen. Het kan wel hoor, als je een zoutoplossing gebruikt (niet schadelijk) kun je de klachten wat verlichten.

Een manier die minder discipline vergt is om geleidelijk te stoppen. Als je een neusspray/druppel flesje met schroefdop hebt (zo niet koop leeg flesje bij de apotheek met pipet en giet de neusspray hier in over) dan gebruik je dit tot er wat uit is, markeer het vloeistofniveau op het flesje met een marker, en vul het flesje aan tot de gemarkeerde streep met fysiologische zoutoplossing (natrium-chloride oplossing, ook bij apotheek te koop). Volgende dag vul je weer aan tot de streep, etc. etc. Waardoor je de vloeistof steeds verder verdunt. Na een tijdje zal de spray minder zijn werk gaan doen, maar heb je er als het goed is ook minder van nodig.

Heb dit zelf nog niet geprobeerd maar schijnt erg effectief te zijn.

guusguus

Newbie
okay dank je wel, ik heb zelf wel een ernstige vorm van ocd, het heet just right vorm, dat is dat alles goed en perfect moet zijn, echt heel irritant.
hoe lang zat jouw neus dan dicht als je cold Turkey stopte? en hoe vaak spray je per dag, ben je nu nog verslaafd?

de verdunmethode zou ook kunnen misschien met naar de kindervariant otrivin gaan ipv 1 0,5 maar misschien is de stap te groot.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Bedankt voor je reactie. Ik stuur je zometeen even een pb over die 'just right' vorm van OCD, het is voor hier wellicht teveel off-topic maar ik ben wel benieuwd hoe je dit ervaart. Dat is de vorm waar ik mij erg in herken namelijk. Heb er wat vragen over.

Wat betreft je vragen: is lastig te zeggen hoe lang mijn neus dan dicht zat, omdat het al een hele tijd geleden is. Ik denk dat ik het nu al zeker een jaar aan één stuk door gebruik zonder tussendoor 'af te kicken.' Ik gebruik het wel relatief weinig, denk gemiddeld een keer voor het slapen gaan en nog een tot twee keer overdag. Maar toch. Als ik erover na ga denken is het wel een serieuze verslaving...

Ja, het nadeel van afkicken met de kindervariant is dat je niet volledig stopt maar gewoon gaat wennnen aan een lagere dosering. Uiteindelijk bereik je dan dus weinig, want je blijft verslaafd. Terwijl je bij de natrium-chloride methode blijft verdunnen tot je eigenlijk geen xylometazoline meer binnen krijgt.

Heb je al eens geprobeerd om te stoppen?

guusguus

Newbie
die just right vorm van ocd is erg lastig te behandelen, wat mij betreft hebben we het hier gewoon over,
het is niet zozeer met handelingen maar meer gedachten en obsessies.
mijn obsessie bijvoorbeeld is mijn neus en de otrivin waar ik niet mee kan stoppen.
ik heb het nog geen een keer geprobeerd, omdat ik panisch word van een dichte neus.

ik dacht met de kindermethode om dan daarna nog naar een stapje lager te gaan: 0,25 procent en dan te stoppen.
heb je veel last van een dichte neus met die verdunmethode?

ik snap het nog niet helemaal: je koopt een leeg flesje bijvoorbeeld en daar giet je een flesje xylo in.
dan zet je een markeerstreepje en dat vul je bij met fysiologisch zout? en dat spray je en wat dan op is vul je weer bij met fysiologisch zout tot het markeerstreepje?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja, wat jij zegt. Je koopt een flesje xylo (gewoon die die je normaal gebruikt), een fysiologische zoutoplossing, een leeg flesje (met schroefdop) en een pipet. Je giet inderdaad zoals jij zegt de xylo in het lege flesjes. Je gebruikt dit een tijdje, tot het niet meer helemaal vol is. Dan vul je bij met de zoutoplossing, iedere dag opnieuw tot het streepje waardoor het vanzelf steeds meer verdund raakt.

Hoe dicht je neus dan zit kan ik niet echt zeggen, want ik heb deze methode zelf nog niet geprobeerd, maar het wordt op internet beschreven als de manier die het meest effectief is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heb ook langere tijd otrivin en andere neussprays gebruikt, voor een dichte neus en ook voor een half dicht linkeroor waar ik al jaren last van heb (vocht achter trommelvlies in de buis van eustachius). Ik heb ook ervaren dat het even helpt om te sprayen, maar nooit echt voor lang.

Een slechte gewoonte van mij als mijn neus dichtzit, is dat ik ga snuiven. Terwijl dat het juist in stand houdt, maar die drang om te snuiven is zo groot. Soms lukt het om die drang te negeren en dan begin ik normaal te ademen (door die kleine openingen). Als ik dat een tijdje doe, gaat mijn neus echt open en mijn oor ook gedeeltelijk. Totdat ik weer eens ga snuiven en dan zit 'ie weer dicht. Herkennen jullie dat ook? En hebben jullie dat ademen op die manier geprobeerd?

guusguus

Newbie
hoi mindless, dat mijn oor dicht zit herken ik niet, maar ik herken wel dat snuiven als mijn neus dichtzit, een soort vann drang of zo, maar dat is inderdaad niet echt goed voor je neus je activeert je neusslijmvlies volgens mij om meer slijm te produceren.
wat ik nu heb gekocht, want ik krijg steeds een ontsteking door die stomme otrivin is nasofree, dat is om je neus te spoelen met fysiologisch zout: ms dos medical. dat helpt wel om je neus meer te openen.

guusguus

Newbie
hoi roze olifant,
ik ben vrij nieuw hier dus ik zag wel dat je een bericht had gestuurd, of direct bericht stuurde over die just right dwang.
je kunt er ook veel over lezen op dwang.eu.
daar staat een psychiater die erover geschreven heeft en die zelf ook dwang heeft.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Heb ook langere tijd otrivin en andere neussprays gebruikt, voor een dichte neus en ook voor een half dicht linkeroor waar ik al jaren last van heb (vocht achter trommelvlies in de buis van eustachius). Ik heb ook ervaren dat het even helpt om te sprayen, maar nooit echt voor lang.

Een slechte gewoonte van mij als mijn neus dichtzit, is dat ik ga snuiven. Terwijl dat het juist in stand houdt, maar die drang om te snuiven is zo groot. Soms lukt het om die drang te negeren en dan begin ik normaal te ademen (door die kleine openingen). Als ik dat een tijdje doe, gaat mijn neus echt open en mijn oor ook gedeeltelijk. Totdat ik weer eens ga snuiven en dan zit 'ie weer dicht. Herkennen jullie dat ook? En hebben jullie dat ademen op die manier geprobeerd?

Doe ik inderdaad ook. Terwijl het averechts lijkt te werken ja. Maar het is moeilijk om te laten! Ik denk dat ik naar aanleiding van dit topic toch maar weer eens cold turkey probeer te gaan stoppen (beginnend bij nu, ga nu naar bed en ga géén neusspray gebruiken) en dan eens zien hoe ver ik kom met doorzettingsvermogen. En normaal ademen (poging tot). Mja, het lijkt altijd zo makkelijk totdat je neus écht dicht gaat zitten en je je daardoor niet meer op andere zaken kunt concentreren. :wink: Ben jij er wel helemaal vanaf gekomen Mindless?

hoi roze olifant,
ik ben vrij nieuw hier dus ik zag wel dat je een bericht had gestuurd, of direct bericht stuurde over die just right dwang.
je kunt er ook veel over lezen op dwang.eu.
daar staat een psychiater die erover geschreven heeft en die zelf ook dwang heeft.

Okay, thanks! Volgens mij heb ik recent een artikel van die psychiater in de krant gelezen, althans, als het om dezelfde gaat. Ik zal het eens gaan bekijken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als je neus helemaal of bijna helemaal dicht zit wordt het moeilijk ja. Misschien dan 1 keer sprayen en daarna toch echt proberen diep en heel rustig te gaan ademen, hoe klein de openingen ook zijn. Ik merk dat het vaak een kwestie van tientallen secondes is totdat mijn neus daardoor een stuk opener wordt. De neiging om te snuiven is dan echt groot, maar dat probeer ik dan zo'n 20 secondes of zo te negeren. Ook heb ik dan de neiging om veel lucht in 1 keer in te ademen omdat ik me benauwd voel. Maar dat hoeft eigenlijk niet. Als je maar rustig door ademt.

Ik gebruik geen neusspray meer, maar heb dus wel dat halfdichte oor en soms een dichte neus. Neusspray helpt daar wel bij, maar altijd maar even.

Susanne

Bewuste gebruiker
Wat jullie beschrijven is best wel herkenbaar, hoewel het bij mij minder ernstig is dan sommige verhalen die ik lees. Ik gebruik het nu ongeveer een 3 weken achter elkaar, en daarvoor 2 of 3 maanden niet, en daarvoor weer een tijdje wel, etc. Ik vind het niet heel moeilijk om te stoppen, ik heb het bijvoorbeeld de afgelopen 3 dagen aan één kant gebruikt waardoor de andere alweer redelijk open staat, dus vannacht ga ik het zonder doen (maar ook mede omdat jullie me hebben geinspireerd). Het probleem bij mij is alleen dat ik gauw verkoudheden en neusirritaties heb, dus vroeg of laat begin ik over het algemeen weer. Ik heb er namelijk een schijthekel aan als ik probeer te slapen zonder dat ik kan ademen, want somehow wil mijn lichaam er niet aan om door mijn mond te blijven ademen. Ik heb dan, dat áls ik mond-ademend in slaap val, dat ik stop met ademen en ik extreem benauwd wakker word. Alleen al dat constant wakker worden terwijl je wel moe genoeg bent om te slapen is intens kut. Ik heb wel eens schooldagen gemist omdat m'n neusspray op was. Ik zie dus eigenlijk weinig andere opties dan die neusspray-dingen van tijd tot tijd gebruiken. Wat helpt om de schade te beperken, is dat ik dus niet overdag gebruik, in tegenstelling sommige andere mensen. Denken jullie dat ik veel schade heb/krijg als ik dit nog een tijdje doe? Dus soms maanden achter elkaar, soms even niet, en altijd max 1 keer per dag? Verder zijn tips altijd welkom

Lizz

Belezen gebruiker
Otrivin verslaafd ? Echt ik zit hier te kijken, naar deze tafel waar ik nu zit, op de eettafel, pak dat flesje en ja hoor Otrivin, Eucalyptus. Best wel stom bij verstopte oren neusspray gebruiken, maar wel effectief. En waar ik dit nu weg haal weet ik zo niet, misschien zuig ik het wel uit mijn duim. Toch beschadigt het neusvlies bij te lang gebruik, dus dat het neusvlies opzwelt en dit ook zo blijft. Zal ik wel gelezen hebben, maar voelde ook zo. Bij die gedachte en mijn belachelijke angst om te stikken ben ik er wel mee gestopt, ondanks dat het hele huis volstaat. Heel soms neem ik het natuurlijk wel, anders zou het hier niet staan. Hete damp, maakt niet uit als er maar zout in zit en dampt, dat helpt wel aardig goed. Opgedroogde slijm komt daardoor los en dan nog een hele partij, waarbij ik maar niet in de details wil treden...; ) Er wordt dan wel van een verslaving gesproken, maar beter is het, om te zeggen dat het een blijvende schade aan het neusslijmvlies brengt. Ja ik weet het niet, maar zo, ik bedoel bij deze gedachte, kon ik stoppen. Ondanks dat ik Otrivin overal in huis heb staan voor de echte nood die er nauwelijks nog is.

Succes jullie allen !!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb inmiddels een flesje gekocht om neus zoutspoelingen mee te doen. Eigenlijk om mijn binnenoor mee open te krijgen, maar het zit daarbinnen allemaal verbonden natuurlijk. En het werkt echt super goed! Niet dat mijn oor al helemaal open is, maar mijn neus gaat er helemaal open van en het is dan echt heerlijk vrij ademen nadat je het gebruikt hebt.

En je kunt het veilig iedere dag doen voor onbeperkte tijd. Aanrader voor iedereen die met die neusspray blijft rommelen zonder goed resultaat!

• Like
Waarderingen: Lizz
Bovenaan