Oxa over datum

grauwedag

Newbie
Hoo!

nét Oxazepam gevonden, houdbaar tot 08/2018

what to do? Het lijkt mij dat er niet heel veel “mis” mee is. Werking minder misschien? Zit in een strip, gewoon dicht.
Advies of ervaring?
Thanks

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Hoo!

what to do? Het lijkt mij dat er niet heel veel “mis” mee is. Werking minder misschien? Zit in een strip, gewoon dicht.
Advies of ervaring?
Thanks
De werking zal nagenoeg gelijk zijn hoor en kan nog met gemak genomen worden en zal zijn ding nog doen !
Heb middeltjes en poedertje van wel >20jaar oud waarvan de potentie nagenoeg gelijk is geblijven.

Bengozy

Bewuste gebruiker
Hoo!

Advies of ervaring?
Thanks

Het zijn chemicalien, er moet van de producent een houdsbaarheidsdatum op staan maar zolang het niet nat/vochtig is geworden of is blootgesteld aan bizarre hoge of lage temperaturen is het vaak heeeeel lang houdbaar.

Correct me if im wrong tho.

Raver

Badass junkie
Het zijn chemicalien, er moet van de producent een houdsbaarheidsdatum op staan maar zolang het niet nat/vochtig is geworden of is blootgesteld aan bizarre hoge of lage temperaturen is het vaak heeeeel lang houdbaar.

Correct me if im wrong tho.

Geldt zeker niet voor alle medicijnen. Er zijn verschillende medicijngroepen die daadwerkelijk over data raken. Maar die zijn verder niet relevant voor drugsforum.

Benzo's zijn gelukkig geen issue.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Geldt zeker niet voor alle medicijnen. Er zijn verschillende medicijngroepen die daadwerkelijk over data raken. Maar die zijn verder niet relevant voor drugsforum.

Benzo's zijn gelukkig geen issue.

Klopt. Recent begrepen dat je bij antidepressiva bijvoorbeeld wel echt uit moet kijken met de houdbaarheidsdata.

SoulAssassins

Badass junkie
Waarom? Dat de effectiviteit dan minder word?
Eerder een gif ,een benzo is een stabiele stof al decenia lang bewezen.
Bij een AD ligt het nogal ingewikkeld waarbij veel meer stoffen inzitten die onstabiel kunnen worden en zelfs tegen je keren in vorm van erg slecht erop gaan tot de HAP toe.
Ik heb nog 18 jaar oude seroquel liggen en dat gaat prima ,maar durf geen mirtrazepine te nemen van die leeftijd.

Raver

Badass junkie

Er zijn zelfs stoffen die na verloop van tijd toxisch kunnen worden. Heb dat eens opgezocht toen ik benzo's over datum had gekocht. Schrok me dood toen ik dat las, had er een paar in me mik gegooid en daarna risico's opgezocht.

Maar bleek om niet relevante medicijnen te gaan.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Er zijn zelfs stoffen die na verloop van tijd toxisch kunnen worden. Heb dat eens opgezocht toen ik benzo's over datum had gekocht. Schrok me dood toen ik dat las, had er een paar in me mik gegooid en daarna risico's opgezocht.

Maar bleek om niet relevante medicijnen te gaan.
Hoezo niet relevant?

Relmuis

Wijs gebruiker
"Eight long-expired medications with 15 different active ingredients were discovered in a retail pharmacy in their original, unopened containers. All had expired 28 to 40 years prior to analysis. Three tablets or capsules of each medication were analyzed, with each sample tested 3 times for each labeled active ingredient."

Ik las, maar ik kan de bron niet meer vinden, dat nitrazepam kan vervallen tot lorazepam en oxazepam.
Heb nog ergens een doosje liggen, jaren oud, maar de laatste keer dat ik het nam werkte het gewoon als nitrazepam.

Relmuis

Wijs gebruiker
nitrazepam.jpeg

Als ik een keer niet kan slapen zal ik het eens proberen.
Productiedatum 2016, ik denk dat ik het wel overleef. :grin:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Ja, vooral door instabiliteit/degradatie van de werkzame stof. Na de datum is niet meer gegarandeerd dat de sterkte en kwaliteit nog kloppen. Bij antidepressiva kan dat praktisch betekenen: minder voorspelbare dosering, mogelijk minder effect of terugkeer van klachten, juist omdat je daarbij afhankelijk bent van een stabiele spiegel. Niet perse acuut gevaarlijk, maar wel iets waar je niet mee wil rommelen.

Charlote

Newbie
Mazzelaar… mijn favo pilletje!
Vind Oxazepam nauwelijks merkbaar . Vergeleken met midazolam val ik met 15mg al erg snel in slaap, krijg het via apotheek en had nog een paar doosjes die tot uiterlijk 3 jaar terug de vervaldatum heeft. Echter merkbaar ik daar geen verschil tussen de nieuwe en over de datum effecten van. Maar logischerwijs gebruik ik nu de oude Midazolam nu eerst op en dan weer gewoon de nieuwe doosjes.

Ligt inderdaad aan de werkzame stof en of die goed stabiel blijft na soms 3-5 jaar over datum als het in een kastje bewaard wordt in mijn geval gewoon in doosjes opgeborgen in een doosje die zo goed als altijd dezelfde temperatuur heeft en in mijn medicijnen doosjes nog lag. Gebruik dar hooguit 3x in de week en de oude die volgens het doosje al paar jaar niet meer goed zouden zijn. Maar zoals @Roze Olifant zegt zijn sommige stofjes die letterlijk juist een tegenovergestelde werking kunnen geven na aantal maanden of jaar.

Bovenaan