oxazepam

Tarantula

Newbie
ik heb hier een doosje oxazepam van 15mg, nu is mijn vraag welk effect geeft het als ik een neem en hoeveel moet ik er nemen om een goed effect te hebbe?
bedankt

PurpleFlower

Belezen gebruiker
via google:

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azepam.htm

I. INFORMATIE VOOR DE GEBRUIKER
A. Algemene aanwijzingen voor een veilig geneesmiddelengebruik
• Lees de bijsluiter zorgvuldig, ook als u dit geneesmiddel al langer gebruikt, de tekst kan in de loop der tijd namelijk aangepast worden.
• Controleer of dit geneesmiddel voor u bestemd is door te kijken of de naam op het etiket uw naam is.
• Controleer ook of de vorm (tabletten, capsules, zalf of vloeistof) en de toepassing van dit geneesmiddel kloppen met dat wat uw arts u voorschreef.
• Uw arts is verantwoordelijk voor de keuze van dit geneesmiddel. Volg zijn aanwijzingen nauwkeurig op.
• Zorg ervoor dat niemand anders dan u dit geneesmiddel gebruikt en dat kinderen er niet bij kunnen
• Bewaar geneesmiddelen in de originele verpakkingen.
• Gebruik dit geneesmiddel nooit na de uiterste gebruiksdatum; deze datum staat op de verpakking na "niet te gebruiken na" of na "exp".
• Breng geneesmiddelen die u overhoudt terug naar de apotheek of naar uw arts.
• Indien u meer informatie wilt kunt u dit vragen aan uw arts of uw apotheker.

B. Farmaceutische vorm
Tabletten 10 mg en 50 mg.

C. Samenstelling
Het werkzame bestanddeel is: oxazepam.

D. Importeur/registratiehouder
Wyeth

E. Inschrijvingsnummers in het register voor geneesmiddelen
RVG 05181 (tablet 10 mg), RVG 05649 (tablet 50 mg).

II. WAT IS OXAZEPAM EN WAARVOOR WORDT HET GEBRUIKT?
A. Hoe werkt oxazepam (farmacodynamiek)
Oxazepam is een effectief anxiolyticum (angstdempend middel). Evenals andere benzodiazepinen heeft oxazepam naast anxiolytische ook sedatieve (kalmerende), hypnotische (slaap bevorderende), spierverslappende en anticonvulsieve (tegen toevallen) eigenschappen.

B. Hoe gedraagt oxazepam zich in het lichaam (farmacokinetiek)
De eliminatiehalfwaardetijd van oxazepam bedraagt ongeveer 4-15 uur, na orale toediening wordt oxazepam snel geresorbeerd, ongeveer 2-3 uur na toediening wordt de maximale plasmaspiegel bereikt. Oxazepam heeft geen farmacologisch actieve metabolieten.

C. Waarvoor wordt oxazepam gebruikt (indicatie)
Behandeling van pathologische (ziekelijke) angst en spanning. Benzodiazepinen dienen slechts gebruikt te worden als de aandoening ernstig is, invaliderend is of indien de patiënt als gevolg van de stoornis extreem lijdt.
Kortdurende symptomatische behandeling van slaapstoornissen.

III. WAT MOET U WETEN VOORDAT U OXAZEPAM GEBRUIKT
A. Gebruik oxazepam niet (contra-indicatie):
• als u allergisch bent voor benzodiazepinen of voor een van de andere bestanddelen (hulpstoffen). Raadpleeg uw arts als u meent hiervoor allergisch te zijn.
• myasthenia gravis (spierzwakte)
• ernstige respiratoire insufficiëntie (ernstige ademhalingsproblemen)
• slaapapneu-syndroom (stokkende ademhaling tijdens de slaap)
• ernstige leverinsufficiëntie (ernstige vermindering van de leverfunctie)

B. Wees extra voorzichtig met oxazepam in verband met:
• Anterograde amnesie (geheugenverlies voor een periode na inname medicatie)
Benzodiazepinen kunnen anterograde amnesie veroorzaken. Dit gebeurt meestal verscheidene uren nadat het product is ingenomen
• Afhankelijkheid
• Rebound
Bij het staken van een behandeling met dit middel kan een voorbijgaand syndroom optreden, waarbij de symptomen die leiden tot de behandeling met een benzodiazepine, of een op benzodiazepine gelijkende stof, in verhevigde vorm terugkomen.
• Alcohol en/of drugsmisbruik
Grote terughoudendheid is vereist bij het gebruik bij alcohol- en/of drugsmisbruik in verband met het optreden of voortzetten van lichamelijke afhankelijkheid.
• Psychiatrische en paradoxale reacties
Reacties zoals rusteloosheid, agitatie, geïrriteerdheid, agressie, waanvoorstellingen, woede-uitbarstingen, nachtmerries, hallucinaties, psychosen, onaangepast gedrag en andere gedragsstoornissen kunnen voorkomen bij het gebruik van benzodiazepines en benzodiazepine-achtige stoffen. Als dit het geval is, dient het gebruik van het geneesmiddel te worden beëindigd. De kans op deze effecten is groter bij kinderen en ouderen.
Raadpleeg uw arts indien één van bovenstaande waarschuwingen op u van toepassing is of dat in het verleden is geweest.

C. Gebruik van oxazepam in combinatie met alcohol
Gecombineerd gebruik met alcohol wordt afgeraden. Het sedatieve effect kan worden versterkt als het product in combinatie met alcohol wordt gebruikt.

D. Zwangerschap
Er zijn onvoldoende gegevens om de schadelijkheid van dit medicijn tijdens de zwangerschap goed te kunnen beoordelen. Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor de zwangerschap. Op grond van de werking kunnen effecten op het kind worden verwacht: hypothermie (verlaagde lichaamstemperatuur), hypotonie (verlaagde spierspanning) en matige ademhalingsdepressie. Bovendien is het mogelijk dat kinderen van moeders, die regelmatig aan het eind van hun zwangerschap benzodiazepines hebben gebruikt, lichamelijk afhankelijk zijn en dat zij enig risico lopen in de postnatale periode onthoudingsverschijnselen te gaan vertonen.

E. Borstvoeding
Benzodiazepinen kunnen overgaan in de moedermelk. Het geven van borstvoeding tijdens het gebruik van oxazepam wordt daarom ontraden.

F. Rijvaardigheid en het gebruik van machines
Sedatie (sufheid), amnesie (geheugenstoornissen), verminderde concentratie en een verminderde spierfunctie kunnen de rijvaardigheid of het vermogen om machines te gebruiken ongunstig beïnvloeden.

G. Gebruik van oxazepam in combinatie met andere geneesmiddelen (interactie)
• Centraal werkende geneesmiddelen
De werking van psychotrope farmaca (middelen met een invloed op de psyche), zoals antipsychotica, hypnotica (slaapmiddelen), sedativa (kalmerende middelen), antidepressiva, narcotische analgetica (pijnstillers die op het centrale zenuwstelsel werken en een werking hebben die nagenoeg gelijk is aan die van morfine), anti-epileptica en anaesthetica kan worden versterkt. Bij narcotische analgetica kan echter ook een potentiëring (versterking) van de euforie optreden, die kan leiden tot een versterking van de psychische afhankelijkheid.
• Alcohol
Gecombineerd gebruik met alcohol wordt afgeraden. Het sedatieve effect kan worden versterkt als het product in combinatie met alcohol wordt gebruikt.
• Cytochroom P450
Aangezien oxazepam voornamelijk wordt geconjugeerd, is de metabolisering niet afhankelijk is van bepaalde leverenzymen (met name cytochroom P450). De werking wordt dus niet versterkt door farmaca die deze enzymen remmen.
Raadpleeg uw arts indien één van bovenstaande waarschuwingen op u van toepassing is of dat in het verleden is geweest.

IV. HOE WORDT OXAZEPAM GEBRUIKT?
A. Hoeveel moet u gebruiken
De optimale dosis wordt individueel vastgesteld conform de ernst van de symptomen en de reactie van de patiënt.
Lichte tot matige pathologische angst en spanning: 3-4 maal daags 10 mg
Ernstige pathologische angst of spanning, of angst samengaand met depressie: 3-4 maal daags 10-20 mg
Slaapstoornissen: 10-50 mg, in te nemen tenminste 1 uur voor het slapen gaan.
Alcoholisten met acute dronkenschap, tremor of angst door onthouding: 3-4 maal daags 10-20 mg
Ouderen: lagere dan de gebruikelijke dosering. Paradoxale reacties komen bij oudere patiënten vaker voor.
Patiënten met een gestoorde lever- en/of nierfunctie: lagere dan de gebruikelijke dosering.
Patiënten met ademhalingsproblemen: lagerere dosering, wegens kans op ademhalingsdepressie vooral 's nachts.
Kinderen: individueel aangepast, als leidraad kan dienen: onder 6 jaar: 10-30 mg per dag, te verdelen over meerdere toedieningen; 6-12 jaar: 10-40 mg per dag, te verdelen over meerdere toedieningen; boven 12 jaar: de dosering voor volwassenen kan gevolgd worden. Seresta dient niet bij kinderen te worden toegepast zonder dat de noodzaak daartoe zeer zorgvuldig is nagegaan; de behandelingsduur moet tot het uiterste worden beperkt. Paradoxale reacties (onrust, opwinding, prikkelbaarheid, woede-aanvallen en hallucinaties) komen bij kinderen vaker voor.

B. Duur van de behandeling
De duur van de behandeling dient zo kort mogelijk te zijn. De patiënt moet regelmatig opnieuw worden onderzocht om de noodzaak tot verder behandelen vast te stellen, vooral als de patiënt vrij van symptomen is. De totale behandelingsduur varieert van enkele dagen tot twee weken en dient niet langer te zijn dan 4 weken, inclusief de periode van geleidelijk verminderen. In bepaalde situaties kan een verlenging van de behandeling noodzakelijk zijn, maar dit dient slechts plaats te vinden na herbeoordeling van de toestand van de patiënt. De dosis moet geleidelijk worden afgebouwd.

C. Wat u moet doen wanneer u teveel van oxazepam heeft gebruikt (overdosering)
Zoals bij andere benzodiazepinen vormt een overdosis geen levensbedreiging, tenzij het middel wordt gebruikt in combinatie met andere middelen die het centraal zenuwstelsel dempen (inclusief alcohol).

D. Wat u moet doen wanneer u bent vergeten oxazepam te gebruiken
Ga door volgens het voorschrift van de arts. Neem nooit een dubbele dosis van oxazepam om zo de vergeten dosis in te halen.

E. Effecten die u kunt verwachten wanneer de behandeling met oxazepam wordt gestopt
Bij het plotseling stoppen van het innemen van oxazepam kunnen er reboundverschijnselen (klachten die voor de behandeling bestonden komen enkele dagen in versterkte mate terug) en onttrekkingsverschijnselen optreden. De dosis dient daarom geleidelijk te worden verminderd.

V. BIJWERKINGEN
Slaperigheid, afvlakking van het gevoel, verminderde alertheid, verwardheid, vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, spierzwakte, ataxie (coördinatiestoornis van de spieren) of dubbelzien treden voornamelijk op aan het begin van de behandeling en verdwijnen gewoonlijk na herhaalde toediening. Andere bijwerkingen als gastro-intestinale (maag-darm) bezwaren, veranderingen in libido of huidreacties zijn af en toe waargenomen.
Anterograde amnesie kan optreden bij therapeutische doseringen en dit neemt toe bij hogere doseringen. Amnesie kan gepaard gaan met onaangepast gedrag. Bij daartoe gevoelige personen kan oxazepam, evenals de andere benzodiazepinen, depressies veroorzaken. Vooral bij kinderen en oudere patiënten kunnen zich paradoxale reacties voordoen. Chronisch gebruik (zelfs van therapeutische doseringen, maar vooral van hoge doses) kan aanleiding geven tot het ontstaan van fysieke afhankelijkheid; staken van de behandeling kan dan tot onthoudingsverschijnselen aanleiding geven. Misbruik is gemeld.

VI. HOE BEWAART U OXAZEPAM
Bewaren op een droge plaats, in de verpakking bij kamertemperatuur (15 -25°C), buiten het bereik en zicht van kinderen.

Tarantula

Newbie
ja dat had ik ook gevonden maar toch bedankt maar zou eens graag iets horen van iemand die het gebruikt heeft dat ik weet hoeveel ik moet pakken

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Ik heb alleen ervaring met de 50 mg variant, en met een van deze voel ik me eigenlijk zoiets als heel aangeschoten, met een duizelig gevoel waardoor lopen/bewegen wat moeizamer gaat, en ik nog weleens mn evenwicht verlies. Ik vind het vergelijkbaar met het opkomen van XTC, nog voordat ie volledig inslaat. Een joint erbij maakt het alleen nog maar leuker. Het enige nadeel vind ik dat ik soms na gebruik een paar gaten in mijn geheugen heb. Dan weet ik bv wel dat ik de vorige avond op een bepaalde plek was, maar heb geen flauw idee hoe ik er eigenlijk ben gekomen. :P

Flameon

Badass junkie
Oxazepam is een angstdempeld middel, wat een kalmerende werking heeft. Het werkt relatief kort, en krachtig. Als je het neemt dan zul je wat gesedeerd worden, je minder gespannen / meer gekalmeerd. Zeker als je nog nooit oxazepam hebt gehad dan zal de 10 mg (want de 15 mg waar jij het over hebt bestaat niet) vrij goed zijn werk doen. Ik zou gewoon eerst eens eentje proberen ipv meerdere te nemen. Verder kun je er beter geen alcohol bij drinken!

speeseend

Wijs gebruiker
^ Oh, ik dacht dat enkel in Nederland de tien en vijftig aanwezig zijn. Dat in het buitenland de tien, vijftien en dertig!?

Each scored Titradose tablet imprinted SERAX contains: Oxazepam 10 mg (light yellow and imprinted 10), 15 mg (yellow and imprinted 15), or 30 mg (peach and imprinted 30). Also contains lactose. Energy: 10 mg: 2.97 kJ (0.71 kcal); 15 mg: 2.85 kJ (0.68 kcal); 30 mg: 2.64 kJ (0.63 kcal). Gluten-free and tartrazine-free. Bottles of 100 and 500.

GrayMatter

Experimenterende gebruiker
Ik ben er niet heel bekend mee als medicijn maar recreatief heb ik het al vaak op. De 15mg versie dan.
ik vind het lekker combineren met weed en alcohol net een beetje spacender, en het slaapt lekker in.
maar dat zal vast niet voor iedereen opgaan.

Spor

Wijs gebruiker
Vind het maar vaag dat jullie allemaal die 15mg versies hebben. Ik ken alleen de tien en vijftig. maargoed, zal wel van de vage kennis komen en niet van de apotheek :wink:

Overcome

Belezen gebruiker
ik slik het nu al een week om iets te verwerken... maar je word er echt zo duf van als een konijn... je slaapt idd diep in maar als je 's ochtends wakker word heb je ook echt het gevoel alsof je uit coma komt *en dat is niet altijd even prettig, helemaal niet als je er vroeg uit moet*.

verder is het wel heel ontspannend, maar ik heb het nog nooit gebruikt voor de lol... is het een aanrader? :tongueout:.

Spor

Wijs gebruiker
Nou kijk :wink:

Wat jij zegt dat je er zo duf als een konijn van word is het effect waar een recreatief gebruiker naar op zoek is :wink: maar dit is slechts een bijwerking en na 2 weken heb je dit niet meer. Ik heb zelf een tijd lang 5×10mg per dag voorgeschreven gekregen, om dezelfde reden. Jij zit nu misschien niet zo te wachten op dat duffe gevoel, mara genoeg mensen die het er om doen.

Of het dus een aanrader is voor jou, kun je zelf het beste bepalen :wink:

Endymion

Experimenterende gebruiker
Ideaal na speed gebruik, helemaal in combinatie met alcohol. Maar dat geld eigenlijk voor alle benzo's.

speeseend

Wijs gebruiker
Overcome zei:
...maar als je 's ochtends wakker word heb je ook echt het gevoel alsof je uit coma komt *en dat is niet altijd even prettig, helemaal niet als je er vroeg uit moet*.
...

Je slaat als het ware je REM-slaap over. Op die manier mis je een vrij belangrijk deel van je 'nacht-rust'. Hierin verwerk je normaal gesproken alle indrukken van de dag. Met slaapmiddelen kan je die fase in de meeste gevallen skippen. Dit zorgt er dan voor dat je een gevoel hebt van uitgerust... maar ook niet écht uitgerust. Het gevoel alsof je geslapen hebt zonder te rusten. Nou ja, je snapt het punt wel.

Gr.,

Eend

DonnieDark0

Bewuste gebruiker
Hier was ik al enige tijd benieuwd naar. Wanneer je dus een oxazepam of diazepam neemt 's-avonds even voor het slapen gaan. Ben je je niet meer bewust, maar je droomt dan niet? Je rust dus vooral lichamelijk uit, maar geestelijk niet zo ?

Overcome

Belezen gebruiker
Fase 2: fase van sociaal of geïntegreerd gebruik.
De gebruiker zoekt de positieve effecten van het middel en weet dit in zijn leven in te passen zonder dat men er last van heeft.

Fantastisch, zo leer ik dat idd op school,

Heeft verder niks met het onderwerp te maken, maar wou dat tussendoor ff kwijt.

Spor

Wijs gebruiker
@Eend

Ik heb wat jij zegt ook al vaker gelezen, maar heb jij enig idee hoe het dan kan dat heel veel mensen dit chronisch voorgeschreven krijgen ? ook temazepam ofzo. Ik ken bijvoorbeeld iemand die al járen temazepam 20mg voorgeschreven krijgt, zal die dan nooit REM-slapen ?

Ik heb toen in dat stukje gelezen dat je dus inderdaad de indrukken verwerkt, en droomt. En er stond bij dat je dan dus je dromen zou onderdrukken. Heb jij, of iemand op dit forum, enig idee waarom ik met en zonder benzo's om te slapen heel heftig droom ? Hoe dat zeg maar mogelijk is, ondanks dat ik zo nu en dan benzo's neem om te slapen ?

Bovenaan