Paddo´s op jonge leeftijd...

Forest-Gnome

Experimenterende gebruiker
Ik hoorde onlangs iets interessants. Iemand vertelde mij dat als je paddo's gebruikt voor je 20e, je daar later erge psychische aandoeningen aan kan overhouden. Ik weet niet of dit waar is, ik ben zelf 19, en na al enkele keren te hebben gepaddo'ed, maakte dit verhaal me toch ongerust :P.
Daar komt bij dat een jongen van 16 die ik ken ook regelmatig paddo's gebruikt (slechts een keer in mijn bijzijn, hij had er zelf aan weten te komen), zouden mensen van een behoorlijk jonge leeftijd géén paddo's moeten gebruiken; Is het gevaarlijk om paddo's te gebruiken op zo'n leeftijd?
Ik denk dat ik met m`n 19 jaar wel goed zit, maar 16...
Ik hoor het graag van jullie, misschien dat er officiele berichten zijn van kinderen die paddo's hebben gebruikt en daar op latere leeftijd last van hebben gehad, post dit dan ook.

Andrew

Badass junkie
Ik denk dat één keer paddo's op een jongere leeftijd niet tot heel weinig schade kan doen..

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Ik denk dat het niet verantwoord is voor mensen onder de 18 jaar om paddo's te gebruiken.

Het kan mentaal behoorlijk zwaar zijn en ik kan me voorstellen dat sommige mensen onder de 18 jaar dat niet kunnen hebben. Dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn onder de 18 jaar die het wel gedaan hebben en er verder geen last van hebben.

De risico's van paddo's liggen vooral in het mentale gedeelte. Een leuke trip is leuk voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Maar als je als 16jarige gaat trippen terwijl je niet goed in je vel zit, kan het voor diegene echt een nachtmerrie worden waarbij diegene helemaal in paniek raakt. Als je volwassen bent is een trip soms al zwaar genoeg, maar ik kan me voorstellen dat iemand van 16 al helemaal in paniek kan raken en dat de kans op psychische aandoening wel wat groter is dan bij een volwassene.

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat je nog klachten krijgt van trips in het verleden. Het is niet zo dat je een maand na een trip helemaal uit het niets psychotisch wordt.

Forest-Gnome

Angramar Temenos; Hoe oud ben je nu?
Het verhaal was namelijk zo dat je in eerste instantie er geen last van hebt, maar op je 30e kun je dan behoorlijk van de kaart raken ofzo...

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Angramar Temenos zei:
Eerste keer op m'n 15'de, kan best :wave:

No offence, maar heb jij in het verleden geen psychische aandoening gehad?

En zoals ik al zei, er zijn genoeg gevallen waar het wel goed gaat en het kan op elke leeftijd goed gaan. De kans op problemen is alleen wat groter als je jonger bent.

Het verhaal was namelijk zo dat je in eerste instantie er geen last van hebt, maar op je 30e kun je dan behoorlijk van de kaart raken ofzo...

Dit is dus onzin.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
ImmortalTech zei:
Ik denk dat het niet verantwoord is voor mensen onder de 18 jaar om paddo's te gebruiken.

Het kan mentaal behoorlijk zwaar zijn en ik kan me voorstellen dat sommige mensen onder de 18 jaar dat niet kunnen hebben. Dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn onder de 18 jaar die het wel gedaan hebben en er verder geen last van hebben.

De risico's van paddo's liggen vooral in het mentale gedeelte. Een leuke trip is leuk voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Maar als je als 16jarige gaat trippen terwijl je niet goed in je vel zit, kan het voor diegene echt een nachtmerrie worden waarbij diegene helemaal in paniek raakt. Als je volwassen bent is een trip soms al zwaar genoeg, maar ik kan me voorstellen dat iemand van 16 al helemaal in paniek kan raken en dat de kans op psychische aandoening wel wat groter is dan bij een volwassene.

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat je nog klachten krijgt van trips in het verleden. Het is niet zo dat je een maand na een trip helemaal uit het niets psychotisch wordt.

QFT,

ALS je er psychische aandoeningen aan overhoud is dat direct in of na de trip.
Wel is het zo dat jongere mensen sneller in paniek raken of iets anders naars meemaken in een trip en daardoor 'schade' kunnen oplopen.

So don't worry :) Be happy :grin:

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Procentueel zullen er inderdaad meer voorvallen zijn bij jonge mensen die paddo's nemen dan oudere. Maar zoiets is over een grote groep genomen. Er zullen mensen zijn die het op hun 12e al goed aankunnen, maar er zullen ook mensen zijn die het nooit aankunnen. Laat je dus niet bang maken en kijk goed naar jezelf.

Onder de 25 groeien je hersenen nog, dus lijkt het me wel logisch dat het voor jongere lichamelijk wat schadelijker is.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Petrovic zei:
Procentueel zullen er inderdaad meer voorvallen zijn bij jonge mensen die paddo's nemen dan oudere. Maar zoiets is over een grote groep genomen. Er zullen mensen zijn die het op hun 12e al goed aankunnen, maar er zullen ook mensen zijn die het nooit aankunnen. Laat je dus niet bang maken en kijk goed naar jezelf.

Onder de 25 groeien je hersenen nog, dus lijkt het me wel logisch dat het voor jongere lichamelijk wat schadelijker is.

Geestelijk bedoel je dan? Je hersenen zijn dan wel een deel van je lichaam, iets wat in de hersenen plaats vind is toch mentaal :wink:

crocodile

Leeftijd is niet relevant, de geestelijke stabiliteit van de gebruiker wel. Alsof het een verschil zou maken of je op je 20e verjaardag of de dag daarvoor begint met paddo's. De meeste tieners, en vooral de vrouwen, kunnen er echter wel beter van afblijven want zij zijn over het algemeen verre van stabiel.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik ben nu 18. Ik heb IDD psychische problemen gehad (psychoses, depressie), maar dit trad op voordat ik ooit drugs had aangeraakt. Inclusief wiet/alcohol.

L

Lid 6909

Gast
Ik heb ook op mijn 15e voor het eerst paddo's gehad, en verspreid over de tijd totdat ik 18 werd heb ik dit nog wel 17 keer gedaan ofzo. Ik heb niet echt het idee dat ik er wat aan heb overgehouden. Op mijn 18e nam ik voor het eerst LSD, en heb dit tot aan nu -ik ben nu 19- ongeveer 4 echte keren gedaan (dat het werkte), maar ik heb bij LSD wel meer het idee dat je er iets aan overhoud, ik ben er door LSD wel achter gekomen, dat ik best onzeker ben als ik geblowed heb, hier had ik eerder nooit last van. Maar het kan ook zijn, dat het me eerder niet opviel, en dat ik het gewoon liet gebeuren. Ik weet nog niet precies welke van de twee het is. In ieder geval kan ik er wel aan werken nu, en dat bevalt me opzich wel, jezelf leren om niet onzeker te zijn :grin: Dit is nu wel weer voorbij, maar dat heeft vorig jaar wel een maandje geduurd.

stomme eend

Bewuste gebruiker
ik was 14 de eerste keer paddo's (of was het 15?). Achteraf gezien belachelijk jong. Maar het heeft me nooit geschaad (ben inmiddels tegen de 30) schat ik zo in.
Denk dat de korte termijn risico's op zo'n leeftijd wel gewoon groter zijn dan wanneer je het doet als je wat ouder bent. Het is gewoon heftig spul (toen ik het de eerste keer kocht, was het nog gewoon bij de natuurvoedingingswinkel te koop :sunglasses: ), een gemiddelde puber is mentaal nog niet zo heel stabiel, dus ik kan me voorstellen dat dat vrij gemakkelijk mis kan gaan. En meestal betekent dat een bad trip en een klote dag/nacht. Maar kan me voorstellen dat de gevolgen sporadisch wel wat verder gaan dan die dag.
Maar psychische gevolgen tig jaar later, mwah, daar geloof ik eigenlijk niet zo in....

Atropa

Bewuste gebruiker
Schadelijk is het niet maar je moet je afvragen of psilo psychedelische ervaringen wenselijk zijn in je proces van ontwikkeling. Je wordt 'wakker' en je meer van zaken bewust die controversieel kunnen zijn voor anderen indien je ze benoemd. Als je je gaat toeleggen op het ontdekken van de geest kan dat een gevoel van afstandelijkheid creëren met je omgeving als je het niet goed weet te integreren in je mentale model. Bovendien kunnen zaken die je voorheen zag als levensdoelen of ambities een 'onechte' betekenis krijgen. Omdat deze je vanuit psychonautisch oogpunt bekeken zijn ingelegd in plaats van dat je er zelf wezenlijk voor hebt gekozen.

Paddo's helpen je een natuurlijke en gezonde zedenleer te ontwikkelen, gebaseerd op gesofisticeerde volwassenheid en reinheid. Feit is is dat onze wereld steunt op een vorm van voortstuwing en controle die ver weg staat van wat paddo's als levens boodschap zullen openbaren. Maar het kan goed samen gaan, zolang je de ene wereld niet met de andere gaat vermengen.

Petard

vanaf m'n 16e paddo's gebruikt en ik heb ooit 1x een klein voorval gehad. Nooit iets aan overgehouden.

Tegenwoordig willen ouderen behoorlijk alles in de hand hebben. Als er zich dan dingen voordoen die ze niet in de hand hebben(trippen) dan kunnen ze dat niet aan. Ik denk dat jongeren daar minder last van zullen hebben. Al hebben die wel een stuk minder levenservaring.

Tool

Paddo's helpen je een natuurlijke en gezonde zedenleer te ontwikkelen, gebaseerd op gesofisticeerde volwassenheid en reinheid. Feit is is dat onze wereld steunt op een vorm van voortstuwing en controle die ver weg staat van wat paddo's als levens boodschap zullen openbaren. Maar het kan goed samen gaan, zolang je de ene wereld niet met de andere gaat vermengen.
Precies dat kwam ik te weten tijdens mijn laatste trip, afgelopen weekend, alleen noemde ik het een scheiding tussen de logische en de filosofische manier van denken. Vind zeker dat je hier gelijk in hebt.

Heb zelf vanaf mijn veertiende 6 keer getript op paddo's, de laatste keer een hele portie, daarvoor steeds tussen de halve en de hele portie (gedroogd). Is steeds goed gegaan en denk dan ook niet dat ik hier in de toekomst schade van zal ondervinden, heb er juist van geleerd. Denk ook dat frequent alcoholgebruik schadelijker is voor de hersenen op jonge leeftijd dan een aantal keer per jaar paddo's gebruiken.

Mindgamer

Badass junkie
17 jaar, en heb er veel angsten (paranoia) aan over gehouden, en kan me soms helemaal verliezen in het bedenken van complot theorieën die wel mogelijk waar kunnen zijn, maar vaak gewoon niet aan orde zijn. Zo dacht ik bijv. een keer dat ik vermoord ging worden op Ruigoord door zigeuners toen ik te lang wakker was, en dat mijn huisgenoten er alles aan doen om mij keihard te naaien, en dan heb ik ook nog heel vaak van die vage theorieën over vrouwen die met mijn gevoel proberen te kutten.
En ik ben soms periodes heel erg vervreemd van mezelf...En soms zie ik dus niet in welke van die theorieën nou echt zijn en welke niet. Gelukkig wordt mijn verstand weer sterker en helderder, en ik overleef het allemaal nog door veelal toneel te spelen, mensen te manipuleren, mezelf te manipuleren, veel te liegen en bedriegen, maar dat doe ik dus enkel en alleen wanneer het om zakelijke relaties draait, zoals met mensen op school of op mijn werk..

Naar mijn idee is dit veel extremer geworden na een badtrip van 11u op Ayahuasca, maar gelukkig wordt dit steeds minder. Ik moet gewoon niet blowen of ander soorten hallicinogene middelen gebruiken...

Worstenjongen

Bewuste gebruiker
oeh shit ik heb t al best vaak gedaan. maar ik hoop dat ik dat dan pas krijg als ik 70 ben want dan kan ik wel zeggen als ik vroeger wou reizen dan at ik wat paddos en smokte ik wat haze en voor dat ik het weet zat ik in space :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Worstenjongen zei:
oeh shit ik heb t al best vaak gedaan. maar ik hoop dat ik dat dan pas krijg als ik 70 ben want dan kan ik wel zeggen als ik vroeger wou reizen dan at ik wat paddos en smokte ik wat haze en voor dat ik het weet zat ik in space :stoned:

:rolleyes:

Bovenaan