paddo kweekset

tripiton

Newbie
Hallo,

Heb begin deze week een paddo kweekset aangeschaft van de plaatselijke Smart-shop. Het setje bestaat uit een bak met die schimmels, de zak en 2 paperclips. Nu zit er wel een soort van handleiding bij maar er zijn nog een paar dingen die ik niet snap. Er staat dat ik hem 24 uur moet soaken. En dan de zak over de growkit plaatsen. Maar moet ik dan het lipje/ritsje los doen die in de deksel van de bak zit? En er stond wat op dat je 0,5 l water moest toevoegen in die zak maar ik snap niet waar je dat in wil gaan doen. Alles valt er dan toch uit? Er zitten wel weer 3 van die soorten ritsen op misschien zoiets? En hoevaak moet ik per dag water gaan geven met de plantenspuit? Hoeveel ml ongeveer per dag!

groeten

silk_flower

Experimenterende gebruiker
Hoi!

24 uur soaken? Hmm, volgens mij is het bij de meeste 12 uur (bij die van mij in elk geval en dat is ook wat ik in andere handleidingen heb gelezen). Je maakt een hoekje van de plastic bak los en laat hem vollopen met water. Als het een halve liter is, is dat zo, maar volgens mij is het de bedoeling dat alles gewoon onder water staat. Als er wat stukjes uitdrijven, is dat niet erg. Ik heb gewoon het bakje zo ver laten vollopen, dat er nog wat water uit kwam, toen ik het bakje weer sloot.
Na 12 uur weer een hoekje openmaken en het overtollige water eruit later lopen, doe dit zorgvuldig, anders is je bak te vochtig. Wederom kunnen er wat stukjes meedrijven, maar hou gewoon een klein hoekje open, dan valt dat wel mee.
Daarna haal je de deksel er helemaal af en plaats je de bak in de plastic zak. Als het goed is, zit daar een witte plakker op, dat is je ventilatie. Je hoeft verder niets open te maken ofzo. Je kan af en toe de zak openmaken om verse lucht in de zak te laten, maar de meningen daarover zijn volgens mij verdeeld.
Water geven met plantenspuit is alleen nodig als het te droog is (dan spuit je 1 of 2 keer met een plantenspuit tegen de zijkant van de zak, niet in de bak). Als je zak goed beslagen is, is het waarschijnlijk niet te droog.
Succes!

Mastadox

tripiton zei:
Hallo,

Heb begin deze week een paddo kweekset aangeschaft van de plaatselijke Smart-shop. Het setje bestaat uit een bak met die schimmels, de zak en 2 paperclips. Nu zit er wel een soort van handleiding bij maar er zijn nog een paar dingen die ik niet snap. Er staat dat ik hem 24 uur moet soaken. En dan de zak over de growkit plaatsen. Maar moet ik dan het lipje/ritsje los doen die in de deksel van de bak zit? En er stond wat op dat je 0,5 l water moest toevoegen in die zak maar ik snap niet waar je dat in wil gaan doen. Alles valt er dan toch uit? Er zitten wel weer 3 van die soorten ritsen op misschien zoiets? En hoevaak moet ik per dag water gaan geven met de plantenspuit? Hoeveel ml ongeveer per dag!

groeten

Ik heb die kit ook gehad.
Het is vrij eenvoudig ,, eerst vul je het bakje met de mycelium met water en laat je dat 12 of 24 uur staan.
Wanneer je daarmee klaar bent laat je het water eruit lopen en laat je het deksel eraf.
Je pakt de zak , daar doe je 2 glazen water in , en je zet daarna je bakje onder in de zak , bovenaan vouw je de zak 1 keer om en zet je het vast middels de 2 paperclips. Vervolgens zet je de zak op een lichte plek, geen direct zonlicht. en bij voorkeur op/bij iets dat verwarmt.
Ik heb die van mij een tijd op mijn internet modem gezet voor het raam. Werkte perfect.
Veel suc6 ermee. and happy trippin.

tripiton

Newbie
Hallo

Bedankt voor jullie reacties.

@ Mastadox: Ja klopt er stond wel iets over 0,5 l water in 2 glazen op papiertje. Maar goed moet ik dan gwoon 2 glazen water dat samen 0,5 l is gwoon in de zak doen dus onderin ligt dan allemaal water op de bodem? En dan staat die bak daar zo in? Vervolgens als er geen condens meer aan de zak zit 2x sprayen met de planten sproeier?

groeten

silk_flower

ik heb nooit wat gehoord/gelezen over twee glazen water in de zak, maar ik denk dat je dan ook niet hoeft te sprayen met water (lijkt me dan dat er genoeg vocht in zit). Maar wat ik al zei; ik heb geen glazen water in de zak gegooid.

tripiton

Newbie
Jaa ik vind het ook wel raar maar op het papiertje staat dat ik 0,5 liter water moet doen in de zak en dat ik dagelijks de zak van binnen moet besproeien. Het staat er allebei op. Wat is jullie advies?

groeten

meadow

Newbie
ik heb een kidje... en daar heb ik niets gelezen over vollopen met water 12 uur laten staan.
nu heb ik een beetje het gevoel dat het niet helemaal goed gaat bij mij :(

Mastadox

Wanneer je even op youtube gaat kijken vind je filmpjes over het growen van paddo's.
Daarin zie je hoe de reguliere thuiskwekerd zijn eige gemaakte cakes in een terrarium plaatst met een laag vochtige perliet onderin.
De perliet wordt gebruikt omdat het een broos gesteentje is met een enorme oppervlakte waar het water goad vanaf kan verdampen , en zelfs zij sproeien nog bij.

Het water waar je het bakje in zet dient om je kitjes van een hoge luchtvochtigheid te voorzien.
Mocht je thuis natuurlijk een terrariumpje hebben staan en wat perliet kun je de zak natuurlijk net zo goed niet gebruiken.

Als je jezelf even informeert over hoe de groei van een paddo tot stand komt, kun je vervolgens zelf aan de slag zonder handleiding aangezien je dan kan beredeneren hoe je je paddo's van hun basis behoefte kan voorzien.

Wat ik zelf gebruik , en wat ik nog nergens ben tegengekomen , is een untrasone vernevelaar/luchtbevochtiger met tijdschakelaar.

De zak vond ik zelf een beetje lastig, je moet tijdig luchten , wanneer je dagelijks 11 uur van huis bent krijgen de paddo's niet genoeg zuurstof. Dit stagneert de groei door een te hoog co2 gehalte. Paddos doen niet aan fotosynthese, ze verbruiken zuurstof, maken het niet. Produceren co2. En dat mag niet te hoog oplopen.

Good luck met je kitje!

Bovenaan