Paddokweekset vraagje.

darklord667

Experimenterende gebruiker
Ik heb sinds kort een kweeksetje staan, en nu komen de eersten naar boven. Maar ze groeien allemaal een aan zijkant, ik heb de kanten afgetaped, omdat ik gelezen had dat het beter was ivm zonlicht. Het hele setje krijgt gewoon licht en warmte. Ik zal straks nog een foto posten. Maar aangezien dit mijn eerste flush is en er maar 8 paddo's naar boven komen. Vroeg ik mij af of dit goed is.

http://img.photobucket.com/albums/v294/ ... C10347.jpg

Dit is hoe ze groeien, bij het andere grote witte stuk komen 2 hele piep kleine paddestoeltjes naar boven. Maar lijken mij niet veel voor eerste flush.

Spatzi

Belezen gebruiker
That's the way it goes man! Maak je geen zorgen.

Draai je bakje zo nu en dan eens om, het kan zijn dat de ene kant wat warmer is geworden als de andere. Bij mij begon het ook zo. Nu, een oogst later, beginnen aan de andere kant een aantal paddo's er groot te worden en in het midden beginnenn een heleboel kleine kopjes op te steken waar voorheen niet veel groeide.

Succes!

darklord667

Oke, ik was er puur benieuwd naar, omdat ik ook gehoord had dat de beste flush de beste was. Heb verder geen ervaring met een growkit, dus maakte mij wel even zorgen :). Maar dan is dat nu over.

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Geen nood, ziet er prima uit :wink: vaak trekt het vanzelf bij. Dat de eerste flush de beste is is niet altijd zo, ik heb de ervaring dat de 2e of 3e vaak het beste is :wink:

darklord667

Het kwam inderdaad helemaal goed, nu met de tweede oogst tel ik al zo'n 30 paddo's op mijn kweeksetje, dus dat ziet er goed uit. Ze groeien mooi in twee groepjes nu.

Maar nu heb ik nog een vraag over het oogsten. Want ik heb verschillende dingen gehoord, over oogsten wanneer de hoeden open beginnen te staan, of pas oogsten op het moment dat de hoeden open staan.

Of maakt het eigenlijk niks uit, en zou het er dus op neer komen dat oogsten op het moment dat de hoeden open gaan staan het beste is, omdat ze dan langer kunnen groeien?

Echelon

Belezen gebruiker
Spirit Quest zei:
Ik zie wel dat een aantal paddenstoelen hoedjes open staan. Eigenlijk dien je ze te plukken VOOR deze open gaan. De sporen kunnen namelijk op je substraat vallen en zo mogelijk je kit besmetten. Je kan ze dus beter ietsje "te vroeg" plukken en daarmee meerdere flushes oogsten dan de ze groot laten groeien en zo misschien in totaal minder te oogsten.

darklord667

Mijn derde oogst komt nu naar boven ( was even bang dat het zou mislukken, want er zat een raar vlekje op. Maar nu zie ik in de schimmel allemaal oranje plekken zitten, en het lijkt wel oranje spons. Weet niet hoe ik het beter kan omschrijven :P . Ook zijn de hoeden van de paddenstoelen een stuk donkerder. Ik weet niet of dat positief is? En of ik die oranje plekken er uit moet snijden of niet?

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Ok, oranje schimmel is niet goed, je box is besmet :( Ik heb het vorige week ook gehad, al was het groene schimmel. Ik heb toen een grote plak uit het substraat gesneden, en ik heb geluk gehad want de schimmel blijft weg. Ik raad je aan hetzelfde te doen, gebruik een goed verhit mes. Met een beetje geluk is je kweek nog te redden, als je er niks aan doet kun je 'm sowieso weggooien.

Succes ermee!

darklord667

Er stonden na de 2e flush een paar oranje bolletjes in, maar, er groeien nu na 6 dagen toch nog weer een stuk of 20 paddo's in de kweekset. Zijn de hoeden daarom ook bruiner? Omdat het dan schimmel is? Dat zou vervelend zijn, want het zit in een groot deel. Ik dacht eerst dat het misschien overgebleven resten waren van de paddo's :( Maar dat valt dus tegen.

Eerder had ik ook een heel klein groen/blauw vlekje, maar dat ging na twee dagen weer weg. Maar bedankt voor de tip. Dan zal ik het er uit snijden.

darklord667

Zo, heb even foto's gemaakt. Het is een klein beetje onduidelijk :). Maar ik hoop duidelijk genoeg.

Ik denk dat dit de duidelijkste is.

En twee extra, maar daar zie je het oranje spul wel zitten.

EDIT:

Mijn nieuwe oogst.. 3e flush.

darklord667

Nu heb ik mijn 4e flush net gehad. Er stonden een aantal paddos op die helemaal slap waren. En die voelden ook rubberachtig aan. De groei heeft ook stil gestaan. Er was ook een groepje die het wel deden. Weet iemand hoe dit kan?

sky

Belezen gebruiker
darklord667 zei:
Nu heb ik mijn 4e flush net gehad. Er stonden een aantal paddos op die helemaal slap waren. En die voelden ook rubberachtig aan. De groei heeft ook stil gestaan. Er was ook een groepje die het wel deden. Weet iemand hoe dit kan?

Ja dat is normaal. Op een gegeven moment na een aantal flushes raakt het een beetje op. Niks of niemand heeft het eeuwige leven he. Maar als er geen sporen van besmetting zijn, kun je ze gerust nog consumeren. Smakelijk :beer:

Bovenaan