paddo's en psychose

roetlje

Newbie
Hallo mensen,

Ik moet voor school onderzoeken (maar vind het zelf ook interessant) waarom paddo's een psychose bij sommige mensen kunnen veroorzaken. Ik snap dat je kan blijven hangen in het trippen en dat dat niet goed is. Maar er moet vast wel meer aan de hand zijn. Ik heb het internet al afgezocht en heb geen informatie kunnen vinden hoe paddo's een psychose kunnen veroorzaken.

Ik kwam langs dit forum en dacht van misschien kunnen jullie me helpen.

alvast bedankt voor jullie reacties

Bal0n

Badass junkie
Je kan niet blijven hangen. En, als je een antwoord vindt op deze vraag dan kan je misschien wel een nobel prijs verwachten :P.

roetlje

Newbie
Ja maar overal waarschuwen ze je er voor dat het gevaarlijk is en dat je een psychose kan krijgen. Ik snap zelf ook wel dat je er flink verkeerd door kan gaan. Heb zelf ook enige ervaringen. Maar er moet toch wel een oorzaak aan te wijzen zijn waarom iedereen je er voor waarschuwt. Buiten het feit dat mensen er waarschijnlijk ook zelf ervaring mee gehad hebben. Wat gebeurt er op zo'n moment in de hersenen.

Bal0n

Badass junkie
Dat weet echt niemand, wat er in je hersenen gebeurd. En als je het antwoord persé wil, zou ik eerst wat studies in neurobiologie, biochemie en neuropsychologie doen :wink:.

fun

Bewuste gebruiker
zover ik weet kunnen paddo's geen psychose VEROORZAKEN.

Ze kunnen wel eventuele psychoses die er al zijn, aan het daglicht brengen. Blijven hangen is gewoon onmogelijk, das gewoon een heb-gehoord-van-verhaaltje wat meestal gebaseerd is op iemand die een bad-trip heeft gehad (kan zeker voorkomen).
Oorzaken voor een bad-trip zijn vaak ook weer terug te leiden naar de persoonlijke omstandigheden en omstandigheden waar je ze inneemt.

Soms wordt met het "blijven hangen" ook wel bedoeld dat je flashbacks hebt, maar volgens mij komt dit doordat het trippen een hele bijzondere ervaring in je leven is, en zulke ervaringen zullen je altijd bijblijven en in bepaalde omstandigheden kun je deze terughalen.
Ik heb zelf nog niemand gezien die last had van flashbacks, maar er zijn wel mensen voor in behandeling, dus het is een aanwezig risico.

Wat overal precies de oorzaken zijn en welke reactie in de hersenen dit teweegbrengt, zou volgens mij ieder ruimdenkend mens willen weten.
Denk eens aan de behandeling van geestelijk gehandicapten / gestoorden.
Het is moeilijk te bevatten hoe een bepaald stofje je complete waarneming en opneming van prikkels kan veranderen.
Je zou er bijna psychologie voor gaan studeren.

Jeller

Badass junkie
flashbacks bij paddo's komt ook niet zo veel voor hoor, eerder bij LSD..
en als je niet meer gebruikt gaat dat ook wel over

Bal0n

Badass junkie
Jeller zei:

Hoevaak is dit al niet langs gekomen, hoe komt iedereen er bij dat flashbacks bij LSD eerder optreden?

platypus

Belezen gebruiker
ik heb wel degelijk wel eens een klein flashback-achtig elementje als ik bijvoorbeeld heel stoned ben, of de dagen na de paddos.

ik zie dan als ik naar iemands gezicht kijk dat beweegt in plaats van een soepele beweging een soort van snel achter elkaar genomen foto's waarin het hoofd steeds op een iets andere positie staat (alsof mijn hersens het beeld van mijn ogen niet snel genoeg kunnen verwerken).
tijdens een paddotrip heb ik dit ook best vaak.

maar ik wil meer flashbacks, vind het eigenlijk totaal niet onaangenaam! :stoned:

roetlje

Newbie
ok dus als ik het goed begrijp kan je niet in een psychose terecht komen door paddo's. Wel kan je een bad trip krijgen en flashbacks. Ik neem aan dat je dus ook flash backs van een bad trip kan krijgen? Maar dit zal nog steeds niet in de buurt van een psychose komen.

Trouwens even een vraagje erbij. Wat verstaan jullie precies onder een psychose? Het is een brede term voor veel dingen, maar awt verstaan jullie onder een psychose?

Bal0n

Badass junkie
Ik ga binnenkort ene sticky maken, word er een beetje moe van het steeds uit te leggen.

Je kan wel in een psychose terecht komen bij het gebruiken van drugs (hallucogenen nogal effectief), maar alleen als je aanleg voor een psychose heb. Ik raad mensen dan ook ten zeerste af om drugs te gebruiken als er psychotische aandoeningen in de familie voorkomen.

De kans dat je een psychose zich ontwikkelt terwijl er helemaal geen ziektes inde familie voorkomen is verwaarloosbaar klein.

Jeller

Badass junkie
Bal0n zei:
Jeller zei:

Hoevaak is dit al niet langs gekomen, hoe komt iedereen er bij dat flashbacks bij LSD eerder optreden?
staat op drugsinfoteam in de LSD folder dat zijn 15-25% van de lsd gebruikers wel ens last heeft van flashbacks en bij paddo's word daar niets over vermeld

Bal0n

Badass junkie
Uit ervaring weet ik dat er met paddo's ook veel flashback moment zijn voor meerdere mensen (ik niet, ik heb het nog nooit gehad). Wat ik wel een maand lang gehad heb na een bad paddo trip was bij het slapen gaan angstig zijn.

Waterpijp

Bewuste gebruiker
Je kan je laten testen in het ziekenhuis op psychose, ik heb dat gedaan en er kwam alleen uit dat ik wel es achtervolgingswaan kan hebben en dat de hele wereld naar me kijkt, dus als je echt onzeker bent.... kweet niet of het makkelijk is om aan zo'n psychose test te komen, je bent er zo'n 3 a 4 uur voor kwijt :grin:

Waterpijp

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
Meen je dat? En wat kost het? En waar precies?

Nou, ik was in therapie bij de GGZ en vertelde ook dat ik wilde gaan experimenteren met paddo's, ze wisten van me drugs gebruik ( wiet, hasj ) en wouden me dus zo snel mogelijk zo'n test laten doen, uit die test is dus niet zoveel gebleken en heb nu meerdere keren gebruikt en tot nu toe was alles flex :P

Bal0n

Badass junkie
Nee, wel vaak met waanvoorstellingen (wat kan leiden tot paranoia, wat vaak weer gepaard gaat met angst).

spacekonijn

Badass junkie
2 dagen veel drinken en weinig slapen , en de avond daarna heel veel blowen.
ik lag in bed en er kwamen allemaal mensen voor mn ogen ( die gesloten waren) voorbij , niet echt op een prettige manier maar heel opeens. zodat ik er steeds best van schrok.
ook waren er handen die de hele tijd op me af kwamen en als het ware mn hoofd vastpakten.
ik had totaal geen angst en vond het soms zelfs wel kicken , maar was wel paranoia en vroeg mezelf af of dit geen psychose kon zijn en of ik gek werd maar daarna bedacht ik me dat het wel door de vermoeidheid en slechte leefomstandigheden van de laatste dagen zou komen en mn paraheid was weg maar vage beelden bleven maar komen.
ook hoofden die achterover van mensen z'n hoofd afvallen en daarna weer uit de nek omhoog groeien, dit beeld zie ik wel eens vaker met mn ogen dicht.
deze closed eyed visuals zijn niet zoals bij paddo's of xtc in kleur.

hm naja moest ff dit verhaal kwijt , denk niet dat het een psychose is , maar als iemand zoiets herkent , tell me

dallandra

Wijs gebruiker
Bal0n zei:
Ik ga binnenkort ene sticky maken, word er een beetje moe van het steeds uit te leggen.

Je kan wel in een psychose terecht komen bij het gebruiken van drugs (hallucogenen nogal effectief), maar alleen als je aanleg voor een psychose heb. Ik raad mensen dan ook ten zeerste af om drugs te gebruiken als er psychotische aandoeningen in de familie voorkomen.

De kans dat je een psychose zich ontwikkelt terwijl er helemaal geen ziektes inde familie voorkomen is verwaarloosbaar klein.

hm mijn broer heeft laatst een psychose gehad...
maar dat waren afkickverschijnselen....
dan kan ik toch wel gewoon paddo' s nemen? toch...? :confused:

Een zware paddotrip kan een psychose induceren bij mensen met een makkelijk te verstoren dopaminehuishouding. Dopamine is een neurotransmitter, een overdrachtstof in je hersenen. Een van de werkzame stoffen in paddo's is psilocybine. Hierdoor wordt de aanmaak van dopamine gestimuleerd (even kort door de bocht). Een te hoog dopamineniveau kan waanideeën, paranoia, maar ook mooie hallucinaties veroorzaken. Bij mensen met een psychose is eveneens een verhoogd dopamineniveau waargenomen, waardoor het idee bestaat dat een paddotrip overeenkomsten heeft met een psychose. Als het dopamineniveau niet meer stabiliseert na de paddotrip, bijvoorbeeld doordat je te weinig (mentale) rust neemt of bijvoorbeeld veel gaat blowen in de periode na de trip, dan kun je alsnog weer psychotisch worden. Daarbij speelt stress een rol, evenals fysieke aanleg. De meeste mensen kunnen eindeloos experimenteren met tripmiddelen zonder ooit psychotisch te worden, dus wees niet te bevreesd als je denkt redelijk stabiel in je schoenen te staan.

Feitelijk bestaat er qua angstbeleving niet zoveel verschil tussen een slechte paddotrip en een psychose, hoewel er ook wel degelijk grote verschillen zijn, zowel qua uitwerking als qua chemie in de hersenen.

Zelf heb ik beide meegemaakt. Eerst een forse paddotrippsychose/bad trip; vervolgens na drie maanden heel veel blowen een psychose met onder meer dezelfde wanen als in de paddotrip.

Je neemt, kortom, een risico als je aanleg hebt om psychotisch te worden en je gaat trippen. Het kan zo anderhalf jaar tot drie jaar duren voordat je van een zware psychose bent hersteld. Als je al herstelt en niet na verloop van tijd een volgende psychose krijgt.

Ken jezelf en daarmee je beperkingen, is het enige wat ik kan zeggen.

Bal0n

Badass junkie
Ehm, psilocine en psilocybine zorgen voor dopamine afgifte? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord :).

caatje

Badass junkie
vraagje voor balon: nou zeg je steeds dat er geen flashbacks komen na lsd gebruik. Maar hoe heet dat dan wat je wel eens kunt hebben? Dat gevoel weken later na gebruik wat precies overeenkomt met het gevoel tijdens gebruik? of hoe kan t dat een kennis van mij maanden lang de lantaarnpalen paarslicht zag geven. (tijdens en na gebruik)
Is het dan zo dat de lsd niet uit zn licham is verdwenen? Wat is dat dan? Ik kan best begrijpen dat mensen dat flashbacks noemen.

J0rrit

Badass junkie
weet iemand hoe het komt dat een heel hoog dopaminde je hallucinaties kan krijgen? wat gebeurt r dan waardoor je dingen ziet, hoort voelt die er niet zijn

Bal0n

Badass junkie
caatje zei:
vraagje voor balon: nou zeg je steeds dat er geen flashbacks komen na lsd gebruik. Maar hoe heet dat dan wat je wel eens kunt hebben? Dat gevoel weken later na gebruik wat precies overeenkomt met het gevoel tijdens gebruik? of hoe kan t dat een kennis van mij maanden lang de lantaarnpalen paarslicht zag geven. (tijdens en na gebruik)
Is het dan zo dat de lsd niet uit zn licham is verdwenen? Wat is dat dan? Ik kan best begrijpen dat mensen dat flashbacks noemen.

Flashbacks zijn goed mogelijk hoor, lichten zijn bij mij ook verandert. Ik zie er constant een randje omheen, en het licht is veel intenser. Maar dat is niets vergeleken met de trip zelf, waar nog een hele shitload aan emoties en indrukken op je af komen.

Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript. Dit komt zeker weten niet doordat de stoffen nog in het lichaam aanwezig zijn, de hoogste bloedlevels LSD zijn nog voordat men piekt tijdens de trip.

Kennelijk zetten LSD en andere psychedelica die werken op de serotonine receptor dus een soort kettingreactie in gang, en zijn het niet de stoffen zelf die direct (misschien ook wel, maar in mindere mate) effect hebben.

slunse

Bewuste gebruiker
wat je daar zegt heb ik ook.. het zijn niet echt flahbacks maar soms toch rare kleurtjes of de indruk dat er iets beweegt in m'n ooghoeken, of als ik naar iets kijk dat m'n brein toch soms een raar gedachtensprongetje maakt dat ik herken uit een trip, of dat ik de indruk krijg golfjes te zien. ook krijg ik soms van die kleine moodswings die ik tijdens trips ook ervaar. maar om nou echt te zeggen dat ik helemaal opnieuw begin te spacen, nee dat toch wel niet.

matthijs

Badass junkie
Bal0n zei:
[Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript.

Hmm, ik heb volgens mij een keer een flashback gehad en die duurde een paar uur. het leek gewoon op een milde paddotrip. Was echt erg leuk :grin:

caatje

Badass junkie
Bal0n zei:
caatje zei:

Flashbacks zijn goed mogelijk hoor, lichten zijn bij mij ook verandert. Ik zie er constant een randje omheen, en het licht is veel intenser. Maar dat is niets vergeleken met de trip zelf, waar nog een hele shitload aan emoties en indrukken op je af komen.

Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript. Dit komt zeker weten niet doordat de stoffen nog in het lichaam aanwezig zijn, de hoogste bloedlevels LSD zijn nog voordat men piekt tijdens de trip.

Kennelijk zetten LSD en andere psychedelica die werken op de serotonine receptor dus een soort kettingreactie in gang, en zijn het niet de stoffen zelf die direct (misschien ook wel, maar in mindere mate) effect hebben.

aha ok thanks, nou begrijp ik t :)

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Ik heb 2x een flashback gehad.
1e keer heel kort in een soort flits iets zien,stelde eigenlijk niet zoveel voor.

2e keer was wel heel verrot en op me werk.Ik zat aan de telefoon met een klant diep in gesprek.Hoorde ik in een keer zijn stem weg ebben,en plots schrok ik,ik wist niet meer waar we het over hadden zelfs niet meer wie the fuck ik aan de telefoon had.*verbinding snel verbroken*

Ik schrok me de tyfus en kreeg hierdoor een adreline stoot,heb toen ff me gezicht opgefrist*stond helemaal te shaken van wat me overkwam.

Ik veronderstel dat een flashback zich bijna alleen kan voordoen als je slaap tekort hebt en bijvoorbeeld de avond ervoor gek hebt gedaan
met wat voor een drugs dan ook.

Laat je hierdoor echter niet afschrikken ik heb dit in de 15 jaar dat ik gebruik maar 2x meegemaakt waarvan 1x eigenlijk niet eens noemenswaardig en bij alle twee de keren de avond ervoor flink de beest uitgehangen.

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Bal0n zei:
Was het niet gewoon dat je even onwel werd?

Nee zeker niet,met het weg ebben van de stem van die klant voelde
ik mezelf raar worden in het hoofd zoals je wordt met een goede paddotrip die opkomt.

Onwel word ik niet zo vaak hehe..

JJJ

Bewuste gebruiker
Ja, wat is eigenlijk 'aanleg voor psychose'? Is bijvoorbeeld het optreden van randverschijnselen van psychose (verwarring, slechte concentratie, vergeetachtigheid, neerslachtigheid, stemmingswisselingen) op zichzelf hier ook al een teken voor? Ik zat eens wat te lezen op het web, en dit soort heel licht psychotische trekjes heb ik soms heel sterk. Vaak merk ik ook rare gedachtepatronen, onzinnige vergelijkingen etc., op de achtergrond van mijn gedachten. Ik hoor daarentegen nooit stemmen en heb nooit wanen oid gehad. Betekent het bovenstaande dat ik gevoelig ben voor psychose en nooit meer psychedelica mag gebruiken? Is aanleg voor psychose volledig latent en onherkenbaar, of is deze aanleg ook zonder dat je psychotisch bent (op momenten) aan te wijzen?

Bovenaan