Paddo's kweken

Gordijn

Newbie
Hallo,

Ik heb vandaag een kweekset gekocht bij een smartshop om Stropharia Cubensis te kweken, een paddosoort. Ik heb er netjes een gebruiksaanwijzing bij gekregen en deze netjes opgevolgd: set uit de doos, deksel open en de oppervlakte licht bevochtigd. De set in de plastice zak en de paperclips erop. Deze staat op een uiterst geschikte plaats, alles prima zou je zeggen.

Hetgeen waar ik me zorgen over maak is dat er nergens in de (door de smartshop geschreven) gebruiksaanwijzing staat dat je er water in moet laten lopen en dat uiteindelijk weer afgieten. Dat zie ik namelijk wel op veel sites en in ervaringen terugkomen. Kan iemand mij helpen door wel/niet te bevestigen of dit óók een goede manier is?

Bij voorbaat dank,

Gordijn

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoi gordijn,

Heb je topic verplaatst naar de 'kweek en crea hoek', zelf geen kennis van het kweken van paddo's...
Hopelijk word je vraag snel beantwoord.

grts

kabouterke

Experimenterende gebruiker
ikzelf heb er 3 heb ze allemaal 12u gesoakt en 1cm water in de zak alles loopt prima op alle instuctie video's die ik gezien heb deden ze het ook zo .de leveranciers die ik vond beschreven het ook zo . het enige die soms verschillend was ,was het water in de zak gieten sommige zeggen van wel andere dan weer van niet .als je (merk) leverancier zegt kan ik je meschien verder helpen :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm, toch wel elke standaard kit moet gesoaked worden ja.
Zeker als het een cubensis betreft zou ik de box nog even onder water zetten.

Als het al een aantal dagen (3/4) later is zou ik er mee oppassen, en op de bodem van de zak een laag water zetten. Daarnaast is dan het vochtig houden erg belangrijk.

Pas wel op dat je zo schoon(steriel) mogelijk te werk gaat.

Succes.

Gordijn

Newbie
Bedankt voor de reacties. In de gebruiksaanwijzing staat dat je sowieso geen water bij de kweekset mag gieten. Niet direct althans. Ik heb eergisteren water bij de set gespoten, maar ook dat staat er niet bij. Ik hoop dat het gaat werken!

Groeten

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Appart, een kit waarbij juist geen water bij mag in de casing..

Misschien dat Poison Drink hier een logische verklaring voor heeft?

poison drink

Belezen gebruiker
Gordijn zei:
In de gebruiksaanwijzing staat dat je sowieso geen water bij de kweekset mag gieten.

Het rehydrateren van de kweekset na elke flush is toch echt iets wat ik niet zou overslaan.. Het geleidelijk verdampen van water uit de casing layer is één van de belangrijke pinning triggers. Ook hebben paddestoelen voldoende water nodig voor hun groei, wat niet zo vreemd is aangezien het drooggewicht van de Ps. cubensis slechts 8% van het natte gewicht is.. :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het gaat hier volgens mij ook niet alleen over het opnieuw soaken na een geslaagde flush, maar uberhaupt het bevochtigen van de kit..

Onmogelijk om zo stoeltjes te groeien toch? :confused:
Vage gebruiksaanwijzingen altijd..

poison drink

Belezen gebruiker
Ik weet niet exact hoe zo'n growbox wordt gemaakt, zal misschien ook van fabrikant afhangen. Ik veronderstel dat ze de casing layer voldoende vochtig maken vooraleer de box in de koeling gaat. Af en toe water op de casing layer vernevelen lijkt me echter geen slecht idee.. Maar het substraat een nachtje onder water zetten kan volgens mij ook geen kwaad. Na elke flush zou ik wél 'dunken'.

kabouterke

Experimenterende gebruiker
poison drink zei:
Ik weet niet exact hoe zo'n growbox wordt gemaakt, zal misschien ook van fabrikant afhangen. Ik veronderstel dat ze de casing layer voldoende vochtig maken vooraleer de box in de koeling gaat. Af en toe water op de casing layer vernevelen lijkt me echter geen slecht idee.. Maar het substraat een nachtje onder water zetten kan volgens mij ook geen kwaad. Na elke flush zou ik wél 'dunken'.

toen ik mijn kits kocht(zonder handleiding) had ik ook bij 2 van de 3 vocht en condens in de kit 1 was zelfs al myselium doorgroeid en de andere was kurkdroog ik heb die 2 gesoakt voor de zekerheid maar ik denk dat het zonder soaken met juist water in de zak ook ging lukken .inderdaad de fabrikant maar ik denk ook de tijd dat de kit al in de winkel ligt aangezien die (droge) kit van mij al langer in de winkel lag het was namelijk hun laatste .meschien ligt het aan de soort paddo de 1ne heeft meschien liever droger dan nat om te bewaren (gok) :) :) :)

Bovenaan