Paddo's kweken

Gh0stflower

Newbie
Hallo,

Ik wil zelf paddo's gaan kweken.
Heb nog geen ervaring hierin, maar afgelopen week heb ik mij aardig ingelezen en het is gelukkig geen hogere wiskunde.

Toch blijf ik met de vraag hoe ik wil gaan kweken, tussen deze opties twijfel ik:

1) de welbekende kant en klare growkit

2) een kant en klare steriele substraat zonder mycelium en de sporen dus zelf toevoegen

3) alle benodigheden zelf halen.

Iemand die mij hier wellicht kort over wil informeren en adviseren? Graag ook in het kader van kostenefficientie en tijdbesparingen.

Ik hoor graag.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hallo,

Heb nog geen ervaring hierin, maar heb mij afgelopen week wel aardig ingelezen en het is gelukkig geen hogere wiskunde.

Toch blijf ik met de vraag hoe ik wil gaan kweken, tussen deze opties twijfel ik:

2) een kant en klare steriele substraat zonder mycelium en de sporen dus zelf toevoegen

Iemand die mij hier wellicht kort over wil informeren en adviseren? Graag ook in het kader van kostenefficientie en tijdbesparingen.

Ik hoor graag.
Hmm.. wat wil je ermee? beetje trippen... microdoseren.. of voor medicinale doeleinden (depressie, angststoornis, clusterhoofdpijn enz).. of wat anders.. Voor optie 1 is een kant en klare set het snelst.. zoek je er meer achter dan is er geen snelle optie en zal je een boek moeten kopen als basis (the psilocybin mushroom bible) en up-to-date kennis opdoen via fora...

Gh0stflower

Newbie
Hmm.. wat wil je ermee? beetje trippen... microdoseren.. of voor medicinale doeleinden (depressie, angststoornis, clusterhoofdpijn enz).. of wat anders.. Voor optie 1 is een kant en klare set het snelst.. zoek je er meer achter dan is er geen snelle optie en zal je een boek moeten kopen als basis (the psilocybin mushroom bible) en up-to-date kennis opdoen via fora...
Ja in ieder geval af toe trippen.
Microdoseren heb ik geen ervaring mee maar lijkt mij wel wat.

Bedankt voor het bondige antwoord, daar was ik naar op zoek.

Ik denk dat ik dan in eerste instantie inderdaad voor de kant en klare set ga en mij in de tussentijd in de mushroom bible ga verdiepen :)

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: ljuv

Gh0stflower

Newbie
Oja, heeft iemand een speciek merk en soort dat aan te raden is?

Wil wel voor een 2100cc set gaan.

Zat zelf aan de mckennaii soort te denken, vanwege de hoge potentie en goede opbrengst.

• Like

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Oja, heeft iemand een speciek merk en soort dat aan te raden is?

Wil wel voor een 2100cc set gaan.

Zat zelf aan de mckennaii soort te denken, vanwege de hoge potentie en goede opbrengst.
Dit is marketing. Deze setjes zijn allemaal Psilocybe cubensis.. de variant bepaald niet de potentie maar een geisoleerde strain met genetische eigenschappen. Een "b+" kan meer psychoactieve stoffen bevatten dan een "McKennai", is marketing.. geloof niet alles wat je leest. Zelf onderzoek doen

Gh0stflower

Newbie
Dit is marketing. Deze setjes zijn allemaal Psilocybe cubensis.. de variant bepaald niet de potentie maar een geisoleerde strain met genetische eigenschappen. Een "b+" kan meer psychoactieve stoffen bevatten dan een "McKennai", is marketing.. geloof niet alles wat je leest. Zelf onderzoek doen
Dacht inderdaad dat een variant van een strain wel wat kleine verschillen kon geven.

Is er nog noemenswaardig verschil tussen de growkits van verschillende merken/fabrikanten?

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Dacht inderdaad dat een variant van een strain wel wat kleine verschillen kon geven.

Is er nog noemenswaardig verschil tussen de growkits van verschillende merken/fabrikanten?
Neen, de fabrikant heeft ook geen idee of het isolaat wat ze gebruiken x concentratie stoffen bevat. PsiloQ testen zijn pas sinds kort op de markt en niet beschikbaar in NL. De variant zegt helemaal niks over de concentratie. 1 uitzondering, de Penis Envy variant is in de regel wat sterker. Naast de psilocybe soort bestaat er de panaeolus variant.. dit is een andere soort paddo die een aantal keer potenter is dan de cubensis. Maar, zet dituit je hoofd. Gezien je vragen is dit niet van toepassing.. psychedelica zijn geen party drugs voor de fun.. lage dosering zijn recreatief.. hoge doseringrn hebben een serieuze krachtige uitwerking die je verbeelding te boven gaan en een enome impact hebben op de psyche. Denk hier niet lichtzinnig over.

Gh0stflower

Newbie
Neen, de fabrikant heeft ook geen idee of het isolaat wat ze gebruiken x concentratie stoffen bevat. PsiloQ testen zijn pas sinds kort op de markt en niet beschikbaar in NL. De variant zegt helemaal niks over de concentratie. 1 uitzondering, de Penis Envy variant is in de regel wat sterker. Naast de psilocybe soort bestaat er de panaeolus variant.. dit is een andere soort paddo die een aantal keer potenter is dan de cubensis. Maar, zet dituit je hoofd. Gezien je vragen is dit niet van toepassing.. psychedelica zijn geen party drugs voor de fun.. lage dosering zijn recreatief.. hoge doseringrn hebben een serieuze krachtige uitwerking die je verbeelding te boven gaan en een enome impact hebben op de psyche. Denk hier niet lichtzinnig over.
Oke, was ook meer in het kader van kostenefficientie. Dus even als voorbeeldje ter verduidelijking; Als soort 'X' 100 gram oogst geeft met 1% werkende bestandsdelen en soort 'Y' 150 gram met 0,5%, zou ik voor soort X gaan en gewoon lager doseren.

Bedankt voor de nuttige info wederom!

• Like

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Oke, was ook meer in het kader van kostenefficientie. Dus even als voorbeeldje ter verduidelijking; Als soort 'X' 100 gram oogst geeft met 1% werkende bestandsdelen en soort 'Y' 150 gram met 0,5%, zou ik voor soort X gaan en gewoon lager doseren.

Bedankt voor de nuttige info wederom!
De vitaliteit van het mycelium bepaald of je goede flushes krijgt, dat weet je niet van te voren.. hangt af van de tijd dat zo'n bakje op de planken ligt.. op een gegeven moment ben je voorbij de consolidatie fase en na x tijd doet t niet veel meer.. dat is ook de reden dat je de ene keer een top review ziet en de andere keer iets leest over tegenvallende resultaten. Wat je wel zelf in de hand hebt zijn ideale condities voor vruchtvorming.. zoals een "fruiting chamber" maken.. iets van een sgfc (shotgun fruiting chamber).. een andere nog simpele oplossing is dub-tub tek, dat is al beter dan klooien met een zakje en dat vochtig houden. Simpelweg 2 transaparente plastic bakken op elkaar met de "bovenkant" naar elkaar toe zodat je een soort mini broeikas maakt.. beetje de binnenkant bevochtigen met plantenspuit en een kier ertussen houden.. zorgen dat de boel op (kamer)temperatuur blijft of iets erboven (23graden) maargoed beste is gewoon googlen voordat je begint google: shroomok, philly golden teacher.. daar vind je genoeg eenvoudige instructiefilmpjes over de basics. Heel veel succes..

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hallo,

Heb nog geen ervaring hierin, maar afgelopen week heb ik mij aardig ingelezen en het is gelukkig geen hogere wiskunde.

Ik hoor graag.
De eerste keer beginnen is zo'n growkit helemaal prima. Uiteindelijk is het allemaal toch niet zo duur.
Die growkits bestaan ook vaak uit een zak met voorgesteriliseerde rogge die je zelf moet inoculeren.

Het kan iets goedkoper worden als je zelf een sporenspuit regelt en dan verschillende mushbags met rogge gaat steriliseren. Maar het risico op besmetting met een andere schimmel of bacterie wordt ook groter. Dus dan is het een beetje een gokje. Als het goed gaat kan je misschien een veelvoud van shrooms produceren, maar als het mis gaat dan ben je het geld kwijt.

Gh0stflower

Newbie
De eerste keer beginnen is zo'n growkit helemaal prima. Uiteindelijk is het allemaal toch niet zo duur.
Die growkits bestaan ook vaak uit een zak met voorgesteriliseerde rogge die je zelf moet inoculeren.

Het kan iets goedkoper worden als je zelf een sporenspuit regelt en dan verschillende mushbags met rogge gaat steriliseren. Maar het risico op besmetting met een andere schimmel of bacterie wordt ook groter. Dus dan is het een beetje een gokje. Als het goed gaat kan je misschien een veelvoud van shrooms produceren, maar als het mis gaat dan ben je het geld kwijt.

Dank, ga inderdaad dan beginnen met een kant en klare growkit.

Heb jij goede ervaring met een growkit van een bepaald merk/fabrikant/website?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ok, dus gewoon voor de goedkoopste gaan.

Ik zit al wat vooruit te denken en vraag mij af hoe je de grotere plastic bakken steriliseert die niet in een pan passen.

Zat al ff te googlen, ook op shoomery, maar kon t niet zo gauw vinden.
Bij growkits zou dat allemaal geregeld moeten zijn eigenlijk.

Met 99% IPA gaat het ontsmetten verder wel goed. Maar om te steriliseren heb je eigenlijk wel een autoclaaf/snelkookpan nodig. Maar dat zijn dus meer handelingen voor als je het zelf in elkaar gaat hobbyen.

Gh0stflower

Newbie
Bij growkits zou dat allemaal geregeld moeten zijn eigenlijk.

Met 99% IPA gaat het ontsmetten verder wel goed. Maar om te steriliseren heb je eigenlijk wel een autoclaaf/snelkookpan nodig. Maar dat zijn dus meer handelingen voor als je het zelf in elkaar gaat hobbyen.
Bedoel ook voor wanneer ik het zelf in elkaar wil gaan hobby'en.

En als het dan een grootte bak betreft (van bv. 50 cm) die dus niet in een pan past, hoe doen hobbyisten dit dan? Een autoclaaf aanschaffen lijkt mij iets te veel van het goede, vanwege de prijzen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
En als het dan een grootte bak betreft (van bv. 50 cm) die dus niet in een pan past, hoe doen hobbyisten dit dan? Een autoclaaf aanschaffen lijkt mij iets te veel van het goede, vanwege de prijzen.
Met een normale pan steriliseren gaat sowieso niet echt goed omdat er best nog wat sporen van schimmels en bacteriën zijn die 100 graden celcius kunnen overleven. Wil je dat allemaal zelf doen dan is er dus meer risico dat het fout gaat en heb je allerlei aanvullende spullen nodig. Pas op grote schaal wordt dat dan voordelig. Maar dan moet je wel echt heel erg fan zijn van paddo's.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
(...)
En als het dan een grootte bak betreft (van bv. 50 cm) die dus niet in een pan past, hoe doen hobbyisten dit dan?

Dan heb je het over een monotub. "hoe".. daar komen steriele technieken bij kijken. Eerst maak je mason potten met graan, die inoculeer je. dit broed mengen met vochtig substraat (coco coir, vermiculiet, gips). En héél kort door de bocht is dat hoe zo'n opbergbox kweek opzet. Nogmaals een paar videos van PGT en dan wordt dit heel houtje touwtje uitgelegd.. voorbeeld:

Coir substraat (zonder mest) hoeft niet gesteriliseerd noch gepasteuriseerd te worden.. dat is achterhaald . De bereiding van het broed; hoe secuur, proper en steriel je tewerk gaat.. bepaald hoe het je cake vergaat. Dus het is niet zo dat de 50l bak steriel is.. geconsolideerd schoon broed biedt weerstand tegen contaminatie.

Ketalicious

Experimenterende gebruiker
Ben maandag ook begonnen alleen zou ik volgens de smartshop enkel dagelijks de zak/growkit wat moeten besprayen, terwijl overal op internet staat dat je de mycelium 12 uur in water moet laten weken (en dan het water eruit laten lopen). Heb een 1200cc hawai growkit iemand die hiermee kan helpen?

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Besprayen is voor de luchtvochtigheid. Zolang er condens is.. is het vochtig genoeg (voor cubensis, panaeolus zijn een ander verhaal) Voor de 1e flush is er voldoende water in het substraat, aangezien het tot veldcapaciteit is bewaterd. Paddestoelen zijn vooral vocht.. dus dat moet je aanvullen ná de 1e flush. dunken is het weken van het substraat in water.. gewoon de handleiding volgen. Hawaii, neem aan panaeolus.. die zijn gevoeliger, minder vergevingsgezind.. en daarvoor zou ik de handleiding raadplegen.. voor cubensis is 3 a 4 uur meer dan zat

Laatst bewerkt:
De vitaliteit van het mycelium bepaald of je goede flushes krijgt, dat weet je niet van te voren.. hangt af van de tijd dat zo'n bakje op de planken ligt.. op een gegeven moment ben je voorbij de consolidatie fase en na x tijd doet t niet veel meer.. dat is ook de reden dat je de ene keer een top review ziet en de andere keer iets leest over tegenvallende resultaten. Wat je wel zelf in de hand hebt zijn ideale condities voor vruchtvorming.. zoals een "fruiting chamber" maken.. iets van een sgfc (shotgun fruiting chamber).. een andere nog simpele oplossing is dub-tub tek, dat is al beter dan klooien met een zakje en dat vochtig houden. Simpelweg 2 transaparente plastic bakken op elkaar met de "bovenkant" naar elkaar toe zodat je een soort mini broeikas maakt.. beetje de binnenkant bevochtigen met plantenspuit en een kier ertussen houden.. zorgen dat de boel op (kamer)temperatuur blijft of iets erboven (23graden) maargoed beste is gewoon googlen voordat je begint google: shroomok, philly golden teacher.. daar vind je genoeg eenvoudige instructiefilmpjes over de basics. Heel veel succes..
Wow, 0t0lerance, mag ik je even bedanken voor al je info als meelezer. Veel waardevolle tips - ik zat met dezelfde vragen als de originele vraagstellen (met wel meer ervaring met kweken en gebruiken.) Dus bij deze!

Redelijk nieuw ben ik hier op het forum dus wellicht zie ik iets over het hoofd. Maar ik zou graag helemaal zelf een substraat opkweken en een grote bak paddo's kweken. Nu heb ik veel gelezen en bekeken. Ik heb ervaring met thuissets en heb een grof idee van waar te beginnen en wat ik moet doen maar heeft er hier misschien iemand een soort 'kant en klare' handleiding met bewezen goed effect waarmee ik kan beginnen? Ik heb al veel bekeken van ondermeer ene Boomershroomer op Het WereldWijde Web, die goede tips geeft. Haar video's brengen me een heel eind op weg. Maar vragen kan geen kwaad, leek me :)

En enig idee of ik van mijn huidige oogst golden teachers zelf sporen kan 'oogsten' en gebruiken? Of gaat dat wat ver? (ook daar lees ik me nu over in, als ook in de boekentip van @0t0lerance . Meteen in huis gehaald.)

Natuurlijk is het een kwestie van proberen, vallen en opstaan, maar er zijn zo veel bomen! Dus is er iemadn met ervaring in zelf heleaal een monotub opzetten? Of een verwijzing naar een handleiding met 'gegarandeerd' succes? Alvast veel dank!

Laatst bewerkt:
  • Like

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Redelijk nieuw ben ik hier op het forum dus wellicht zie ik iets over het hoofd. Maar ik zou graag helemaal zelf een substraat opkweken en een grote bak paddo's kweken. Nu heb ik veel gelezen en bekeken. Ik heb ervaring met thuissets en heb een grof idee van waar te beginnen en wat ik moet doen maar heeft er hier misschien iemand een soort 'kant en klare' handleiding met bewezen goed effect waarmee ik kan beginnen? Ik heb al veel bekeken van ondermeer ene Boomershroomer op Het WereldWijde Web, die goede tips geeft. Haar video's brengen me een heel eind op weg. Maar vragen kan geen kwaad, leek me :)

En enig idee of ik van mijn huidige oogst golden teachers zelf sporen kan 'oogsten' en gebruiken? Of gaat dat wat ver? (ook daar lees ik me nu over in, als ook in de boekentip van @0t0lerance . Meteen in huis gehaald.)

Natuurlijk is het een kwestie van proberen, vallen en opstaan, maar er zijn zo veel bomen! Dus is er iemadn met ervaring in zelf heleaal een monotub opzetten? Of een verwijzing naar een handleiding met 'gegarandeerd' succes? Alvast veel dank!
Heb je mn topic gezien over woodlovers? wellicht vind je dat interessant. zeker als je net begint en niet de nodige spullen hebt om steriel te beginnen... is dat een manier om minder steriel een enorme buiten kweek van de sterkste paddo's ter wereld op te zetten. Geen gedoe.. enkel heel veel geduld.. en enkel rond de herfst heb je flushes.. maar dan genoeg voor de rest van je leven hahaha. Hoef je niet te sukkelen met steriele technieken en alle spullen, pressure canner en meuk te kopen om het goed te doen....

je kan dan psilocybe azurescens en psilocybe cyanescens sowieso kweken. Kwestie van een berg houtsnipper een paar weken onder water zetten.. afgieten, daar kant en klaar broed bij (in oostenrijk te koop, draadje geeft voldoende info erover).. beschut plekje in de tuin geul graven.. erin mikken en een jaar wachten. Hoe simpel wil je het hebben.. elk jaar flushes.. jaar in.. jaar uit.. van de sterkste paddo's.

Laatst bewerkt:

Crataegus

3) alle benodigheden zelf halen
Mijn eerste growkit gaf letterlijk niets. Nu heb ik er van het huismerk van *een shop* en ik ben super tevreden. Ben zelfs een vierde flush aan het proberen, derde flush was de meest productieve. Is echt zot makkelijk. Als je dit nog nooit gedaan hebt, is dit de ideale leerschool.

Ik begrijp niet zo goed die kant en klare substraten die je zelf moet inoculeren. Kost echt wel veel en er kan meer mis gaan dan met een growkit.

Alles zelf gaan halen zal je wel op uitkomen na een of meerdere kweken. Kijk eens op Reddit bij r/unclebens voor een eenvoudige techniek, dit ga ik volgende keer gebruiken. Maar ik ben wel blij met de ervaring die ik opgedaan heb met de simpele growkit.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik begrijp niet zo goed die kant en klare substraten die je zelf moet inoculeren. Kost echt wel veel en er kan meer mis gaan dan met een growkit.
Vermiculiet, coco coir en calciumsulfaat bevatten geen voedingsstoffen. Zolang de broed schoon is kan er helemaal niks mis gaan met cubensis.. sterker nog na 8 flushes heb je een uitgedroogd en uitgeput medium.. geen schimmel.. verschil in growkits zit m in de versheid niet in merk (verkooppunten noemen is verboden trouwens), exact hetzelfde growkit via een andere vendor kan weer te oud zijn.. dus er kan juist meer mis gaan als je zelf geen controle hebt over je substraat en broed.

Crataegus

Vermiculiet, coco coir en calciumsulfaat bevatten geen voedingsstoffen. Zolang de broed schoon is kan er helemaal niks mis gaan met cubensis.. sterker nog na 8 flushes heb je een uitgedroogd en uitgeput medium.. geen schimmel.. verschil in growkits zit m in de versheid niet in merk (verkooppunten noemen is verboden trouwens), exact hetzelfde growkit via een andere vendor kan weer te oud zijn.. dus er kan juist meer mis gaan als je zelf geen controle hebt over je substraat en broed.
Dank je, ben nog nieuw en heb de shopnaam verwijderd. Bizar, want ze maken ook reclame op deze site. Tsja...

Het klopt wel dat mijn allereerste growkit echt NIET heeft opgeleverd, hoewel ik echt wel alles volgens de handleiding deed. Heb dan gratis een nieuwe gekregen die het wel goed deed. Waarschijnlijk was dat zo'n oude.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Dank je, ben nog nieuw en heb de shopnaam verwijderd. Bizar, want ze maken ook reclame op deze site. Tsja...

Het klopt wel dat mijn allereerste growkit echt NIET heeft opgeleverd, hoewel ik echt wel alles volgens de handleiding deed. Heb dan gratis een nieuwe gekregen die het wel goed deed. Waarschijnlijk was dat zo'n oude.
Zeker weten, de kits blijven x weken goed (consolidatie fase), daarna verliest mycelium z'n vitaliteit. Handleiding is ondergeschikt aan inlezen. Als je kennis opdoet over de fruiting conditions dan produceren ze flush na flush. Video zegt meer dan 1000 woorden.. of het nou een monotub is, shotgun fruiting chamber of dub-tub.. of een andere tek.. als je de principes erachter begrijpt dan helpt dat enorm

Ook de maker van de video heeft deze info van fora zoals shroomery, daar zitten de pioniers en worden technieken (zelfs op dit moment) geprobeerd om lastigere soorten te kweken. Voor cubensis is dit echter al uitgekristaliseerd.. PGT heeft wel een makkelijke aanpak en werkt prima om mee te beginnen

Bovenaan