Paddo's voor insecten WTF GEWOON!

Mayan

Bewuste gebruiker
Youtube vertelde me: recommended for you
Cordyceps Fungus
http://www.youtube.com/watch?v=CCOQ0VU24xw

A MUST SEE!!!!!!!!!! Stel u da voor, gewoon ne paddo uit uwe kop...
Die schimmel vertelt/laat de mier hoog omhoog kruipen, dan knapt de mier de stam vast waarop het geklommen is.
Paddenstoeltje uit de kop, sporen dat vallen om alle omgevende mieren (zelfs volledig kolonies worden zo besmet) te besmetten.
Fucking insane, niet waar???
WOW Ik sta er echt van te kijken! Dat die schimmel al de geest kan prikkelen om het lichaam te laten gaan naar waar het hoort te zijn, speciaal toch?

Nu is het wel geen empathogeen en weet ik niet of het in de juiste sectie staat. Maar van zoiets staat elke paddo liefhebber toch raar te kijken he? Stel je dat maar eens voor!

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Vet! Dit is buitengewoon het meest interesantste wat ik in de afgelopen maand heb gezien. Wist niet dat parasieten ook in de vorm van een schimmel bestonden, en ik dacht dat parasieten alleen maar voorkwamen in dierlijke vorm. Schimmel is niet dierlijk toch?
Ziekelijk om te bedenken dat je langzaam sterft en je lichaam word gebruikt als growbox voor die paddestoelen. Zou dit ook bij mensen kunnen gebeuren? Ze zeggen wel dat er duizenden van die schimmels zijn en dat elke soort zich op 1 specifiek insect richt, maar zou er ook 1tj zijn die zich richt op mensen?

Ben maar wat blij dat die dingen hier niet voorkomen.

Mayan

Bewuste gebruiker
Zeer interessante lectuur is het zeker.
Maar voor de mens zelf zou deze paddo goed zijn, lees ik zo.
http://www.ergogenics.org/cordyceps2.html

Onder de cordyceps zijn maar liefst 400 varianten.
Zeker zijn aandacht waard dit soortje.

Ze werken op een insect als parasiet, heeft mycelium dan degelijk een bewustzijn? Of krijgt ze dat pas wanneer ze ontvangen wordt door een host, in dit geval de mier!
hmz Freaky shit om over te denken.

shokora

Wijs gebruiker
Mayan zei:
Zeer interessante lectuur is het zeker.
Maar voor de mens zelf zou deze paddo goed zijn, lees ik zo.
http://www.ergogenics.org/cordyceps2.html

Onder de cordyceps zijn maar liefst 400 varianten.
Zeker zijn aandacht waard dit soortje.

Ze werken op een insect als parasiet, heeft mycelium dan degelijk een bewustzijn? Of krijgt ze dat pas wanneer ze ontvangen wordt door een host, in dit geval de mier!
hmz Freaky shit om over te denken.

Ze hebben geen bewustzijn, de geest van de host wordt niet overgenomen maar slechts beinvloed met stoffen. Net als mensen zullen de hersenen van dieren ook wel op de 1 of andere manier werken met neurotransmitters/hormonen. Als je die op de juiste manier kunt beinvloeden kun je zoiets doen.

Er is ook 1 of ander parasitair beest dat zijn slachtoffer zichzelf laat verdrinken door in het water te springen.

Mayan

Bewuste gebruiker
Nou nou, toch mijn twijfels Shokora

De mier kruipt ongewild naar een hoog punt, hoog zodat de sporen zich beter verspreiden
De mier klampt zich met zijn schaartanden/knijpers vast aan de tak
En dan pas sterft ie waarop de paddo uit zijn kop komt. Zeer eigenaardig, is meer dan een desoriëntatie lijkt me zo, lijkt me meer een overname van het lichaam.

Nu ga je als mier (enorm hoogontwikkeld dier) toch niet door desoriëntatie je lichaam klaarmaken om je kolonie te besmetten met nog meer sporen? Ze kruipen tenslotte naar een hoog punt om zich daar vast te maken en te sterven.

Jouw theorie kan natuurlijk ook, maar het lijkt erop dat het mycelium het lichaam als host gebruikt, en alle voorbereidingen neemt. Lijkt me uiterst alien. Dus zoals je het aanhaalt, er zijn parasieten dat hun host het water in gooien om te verdrinken en daarna in het water vrij te komen. De parasiet doet dat, niet de host. Same story with the ants, alleen gaat hier om een schimmel. Vind het echt te gek.

Al bij al, alle insights worden verwelkomt, want ik vind het pokkefascinerend.

cuber3

Experimenterende gebruiker
Wow, mind = blown :openmouth:
Ergens vond ik het enorm fascinerend, maar ook redelijk creepy.
Moet niet echt een fijne manier zijn om te gaan...

Nuttige inzichten kan ik verder niet neerschrijven, want ik heb echt geen verstand van dit soort zaken, maar ik zal dit topic zeker in de gaten houden voor het geval iemand er wat meer over weet.

Bedankt om dit te delen :)

shokora

Wijs gebruiker
Mayan zei:
Nou nou, toch mijn twijfels Shokora

De mier kruipt ongewild naar een hoog punt, hoog zodat de sporen zich beter verspreiden
De mier klampt zich met zijn schaartanden/knijpers vast aan de tak
En dan pas sterft ie waarop de paddo uit zijn kop komt. Zeer eigenaardig, is meer dan een desoriëntatie lijkt me zo, lijkt me meer een overname van het lichaam.

Nu ga je als mier (enorm hoogontwikkeld dier) toch niet door desoriëntatie je lichaam klaarmaken om je kolonie te besmetten met nog meer sporen? Ze kruipen tenslotte naar een hoog punt om zich daar vast te maken en te sterven.

Jouw theorie kan natuurlijk ook, maar het lijkt erop dat het mycelium het lichaam als host gebruikt, en alle voorbereidingen neemt. Lijkt me uiterst alien. Dus zoals je het aanhaalt, er zijn parasieten dat hun host het water in gooien om te verdrinken en daarna in het water vrij te komen. De parasiet doet dat, niet de host. Same story with the ants, alleen gaat hier om een schimmel. Vind het echt te gek.

Al bij al, alle insights worden verwelkomt, want ik vind het pokkefascinerend.

Ik kan me in ieder geval met geen mogelijkheid voorstellen hoe iets wat geen bewustzijn heeft zichzelf kan planten in een lichaam om vervolgens een bewustzijn te creëeren en wanneer 'het' is uitgegroeid dat bewustzijn weer te verliezen. Het kan natuurlijk zo zijn, maar dat zou een ontdekking die alles wat we tot nu toe over bewustzijn weten in zijn schaduw stelt :P

Het lijkt mij veel logischer dat er door een bepaalde stof die de fungus aan de mier toevoegd zorgt voor de gewenste resultaten. Hoe dat precies werkt is mij ook een raadsel en misschien dat we daar ook maar niet achter moeten komen ook (in het opzicht van inlichtingendiensten/mindcontrol).

Mayan

Bewuste gebruiker
Het is er zich allesinds bewust van dat het naar de hoogte moet, naar de hoogte omdat de sporen zo beter verspreiden
Het is er zich allesinds van bewust dat de host zichzelf moest vastklampen, of terug naar beneden valt tijdens het sterven
Is dat geen bewustzijnsvorm? :tongueout:

Ben echt met mijn beste wil op zoek naar meer hierover.
Wat ik dus wel vond is parasietengedrag. Deze paddenstoel gedraagt zich helemaal zoals een parasiet, de Dicrocoelium dendriticum. Zij laten mieren op een grassprietje klimmen wachtend tot ze worden opgegeten. Ook hier maakt de mier zich met de kaak vast. En weet je waarom ze dat doen? Omdat de Dicrocoelium dendriticum (een parasiet) hun lijf is binnengedrongen en hen dat beveelt met mindcontrol. En de Dicrocoelium dendriticum doet dat zodat een koe de mier zou opeten. Want deze parasieten planten zich voort in koeien.
Geef toe, dit is absoluut perfect overeen te stemmen met deze Cordyceps schimmel.

cuber3

Mayan zei:
Ben echt met mijn beste wil op zoek naar meer hierover.
Wat ik dus wel vond is parasietengedrag. Deze paddenstoel gedraagt zich helemaal zoals een parasiet, de Dicrocoelium dendriticum. Zij laten mieren op een grassprietje klimmen wachtend tot ze worden opgegeten. Ook hier maakt de mier zich met de kaak vast. En weet je waarom ze dat doen? Omdat de Dicrocoelium dendriticum (een parasiet) hun lijf is binnengedrongen en hen dat beveelt met mindcontrol. En de Dicrocoelium dendriticum doet dat zodat een koe de mier zou opeten. Want deze parasieten planten zich voort in koeien.
Geef toe, dit is absoluut perfect overeen te stemmen met deze Cordyceps schimmel.

Heb hierna datzelfde filmpje gezien wat je hierboven beschrijft, en dat is ook exact wat ik erover dacht.
Maar aangezien een paddestoel geen bewustzijn heeft zoals een parasiet roept dit ook gewoon weer meer vragen op..
Maar idd, het lijkt er wel enorm hard op. Bizar :confused:

Inhale

Bewuste gebruiker
Mayan zei:
Het is er zich allesinds bewust van dat het naar de hoogte moet, naar de hoogte omdat de sporen zo beter verspreiden
Het is er zich allesinds van bewust dat de host zichzelf moest vastklampen, of terug naar beneden valt tijdens het sterven
Is dat geen bewustzijnsvorm? :tongueout:

Dat kan ook Instinct. Trouwens, hebben mieren zelf wel een bewustzijn? zijn dat beesten die alleen op Instinct leven? En waarom zou een paddenstoel dan geen instinct hebbeen, of bewustzijn?

Mayan

Bewuste gebruiker
De paddenstoel heeft mss geen bewustzijn. De paddo is het geslachtsorgaan van het mycelium.
Mycelium is hermafrodiet, de paddenstoel vertegenwoordigt een baarmoeder en de stengel een penis. Dus eigenlijk is het de paddenstoel niet, maar iets anders dat de mieren zo laat reageren.
Het prikkelt de hersenen het lichaam te reageren, zodat het mycelium kan overgaan naar spoorvorming.

De mieren hebben zeer zeker een bewustzijn. Mieren zijn het bewijs van een perfecte samenleving. Allen voor de kolonie en geen hebzucht. Ieder zijn taak en ieder neemt dat aan als een erezaak. Inshallah

Net daarom is het uiterst raar dat deze paddoverwant zich voortplant in het gedrag van parasieten.
Too alien. Gisteren nog docu's bekeken van parasieten, gewoon walgelijk!
Zo had ik gezien hoe men een eierzak van parasieten uit een lichaam haalde. Die zak met eitjes was zo groot als een basketbal jongens...
Of parasieten dat je weg door je hersenen heen eten eikebah. Nu ik die docu gezien heb, ga ik toch eens een bloedonderzoek ondernemen naar parasieten.

cuber3

Volgens een vriend van me die wetenschappen volgt is het zo:
paddestoelen zijn schimmels
schimmels kunnen parasitair zijn
en als ze parasitair zijn kunnen ze dus ook controle nemen over de host, zoals dat bij die mier gebeurde

Dat is wat hij ervan denkt, maar ik zeg nogmaals ikzelf heb er vrij weinig verstand van, dusja...

Mayan

Bewuste gebruiker
Das een insight dat met open armen ontvangen wordt.
Nu kan ik parasitaire schimmels googelen, of in die richting verder onderzoeken.

We komen er uit :)
Edit: Geef uw vriend maar een pintje van mij, want hij heeft het aan het rechte einde.

JJJ

Bewuste gebruiker
Dit soort dingen is eigenlijk doodnormaal in de natuur. Bacteriën en schimmels voeren aan de lopende band allerlei soorten chemische oorlog met elkaar, brengen stofjes bij elkaar in om elkaars afweersysteem af te zwakken of om de tuin te leiden, enz. Veel insecten en schimmels maken 'gallen' in planten, een soort manipulatie van de plant waardoor die gaat vergroeien tot een gunstige leefomgeving. De natuur zit vol met dit soort dingen :) . Maar inderdaad, een schimmel die het hele gedrag van mieren naar z'n eigen zin verandert spreekt wel tot de verbeelding :) . Maar het is geen aanwijzing dat die schimmel een bewustzijn zou hebben hoor, het is gewoon een truucje dat in die evolutie toevallig ontstaan is.

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Stukje komt uit de Private Life of Plants serie van BBC geloof ik, hele boeiende serie!

paulXTC

Bewuste gebruiker
Zoiets raars heb ik nog nooit gezien :openmouth:
ik vraag me af wat er gebeurt als zoiets bij de mens voorkomt.
(ik zag wel een link naar een ander videootje op youtube als je op dat filmpje bovenaan klikt
aan de linkerkant en dan die man met fungus uit z'n kop

Mani

Newbie
Parasieten veroorzaken altijd risicogedrag bij hun gastheer. Dat moet om de parasiet in de volgende gastheer te krijgen. Kikkers willen plots opgegeten worden door een reiger en ratten zijn plots niet meer bang van katten(urine).

Ook bij de mens is dat al vastgesteld. Heel wat mensen zijn besmet door Toxoplasmose gondii, een parasiet die vanuit je darmen je hersenen bereikt. Mensen met toxoplasmose veroorzaken tweemaal zoveel verkeersongelukken als mensen zonder.

In Frankrijk is zowat driekwart van de volwassen bevolking besmet. Voor België of Nederland zijn mij geen cijfers bekend. De medische wetenschap negeert toxoplasmose, behalve bij zwangere vrouwen, want behalve dat risico gedrag is er verder geen gevolg voor de gezondheid. En er is ook geen geneesmiddel.

Je krijgt die parasiet van rauw rood vlees of slecht gewassen rauwe groenten te eten.

x_VorteX_x

Mani zei:
Je krijgt die parasiet van rauw rood vlees of slecht gewassen rauwe groenten te eten.

Lol dan heb ik die parasiet miss ook wel :grin:
als me moeder aan het koken is pak ik zo vaak wel een stukje rauwe groenten omdat ik honger heb.

Bovenaan