Paddos?

Ha Forum

Ik vind het bijzonder apart om hier een topic aan te maken maar de reden waarom zal zo meteen duidelijk worden. Ik ben een 37-jarige man en heb nog nooit drugs gebruikt (zelfs niet geblowd). Ik ben docent op een universiteit, doe onderzoek en geef college en heb gewoon een normaal leven. Echter, ik zit met een depressie waar ik ontzettend last van heb. Nu lees ik overal dat paddo's (of specifieker, het deel psylocybine) wonderen doet tegen een depressie en dat men zelfs aan het overwegen is om het als middel in te zetten! zie hieronder:

Psilocybine - GGZ Groep (depressie.nl)

Nu is mijn vraag concreet het volgende: voor iemand die dus nooit drugs heeft gebruikt, hoe zou je dit het beste kunnen proberen? Dit is een ontzettend grote stap voor mij en ik doe dit niet zomaar.

Zie hier:

In the recent Imperial trial, the first with psilocybin in depression, 20 patients with treatment-resistant form of the disorder were given two doses of psilocybin (10 mg and 25 mg), with the second dose a week after the first. Nineteen of these underwent initial brain imaging and then a second scan one day after the high dose treatment.

Bron: Magic mushrooms may 'reset' the brains of depressed patients | Imperial News | Imperial College London

Het gaat om "0.1 to 0.3 g of dried psilocybin mushrooms"

Proberen waard?

ljuv

DF-koningin
Hoi! Welkom op het forum, wat goed en leuk dat je je hebt aangemeld😊 Heel veel mensen hier leiden een doodnormaal leven naast hun drugsgebruik, dus je bent prima op de juiste plek hier!
Vervelend om te lezen dat je met een depressie kampt. Ook daar ben je niet de enige in op dit forum (geen toeval😜), dus ik hoop dat je hier wat (h)erkenning of steun o.i.d. zult vinden.

Truffels in microdosis en truffeltherapie worden inderdaad steeds vaker ingezet om depressies tegen te gaan. Maar ook mdma, lsd en andere middelen zitten in een testfase wat dit betreft. Het verschil is wel dat het erg belangrijk is dit te doen bij een behandelaar. Omdat het nog in een onderzoeksfase zit zal dit niet zomaar bij "standaard" therapeuten kunnen... Google anders eens op de term "truffeltherapie", dan kom je een heel eind.

Ik zou oppassen met zelf "aankloten" met psychedelica als je in een depressie zit. Zeker als je verder helemaal geen drugservaring hebt. Psychedelica kunnen je op erg donkere plekken brengen, wat sommige mensen een "bad trip" noemen. Ervaren trippers kunnen hier erg waardevolle lessen uit halen, maar als je hierdoor overvallen wordt en je niet weet hoe ermee te dealen, kan het enorm veel angst opwekken. Juist door je depressie is het mogelijk dat je sneller of dieper die donkere kant wordt opgetrokken. Dat hoeft niet erg te zijn, maar kan wel vervelend uitpakken. Niet alleen tijdens de trip, maar ook erna kan het je psyche ten negatieve beïnvloeden. Behandelaars weten de juiste vragen te stellen tijdens zo'n trip, en je te helpen mocht je toch in paniek raken. Op deze manier haal je het meeste uit je trip op psychologisch gebied.

Mocht je niet comfortabel zijn bij truffeltherapie en toch zelf het e.e.a. willen proberen, zou ik in elk geval zorgen voor een tripsitter. Een vriend of vriendin met (flink) veel ervaring die zelf niet onder invloed is en je kan helpen. Heel rustig beginnen, met een lage dosis...

Paddo's zijn inmiddels illegaal, truffels kun je wel bij de smartshop kopen. Een dosis tussen de 10-15g is voor een eerste kennismaking vaak meer dan voldoende.

Wellicht vind je deze serie ook nog wat, over de helende werking van drugs:

Groetjes en liefs!

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Prachtig filmpje :). Zij kan super mooi vertellen, vind ik. Ik herken ook wat ze zegt.

Over microdosing weet ik niets. Ik heb het 3 x gedaan ofzo. Ik merkte er niets van en had geen zin om het voort te zetten.

Ik denk dat de meest geschikte antwoorden op jouw vraag zullen komen van mensen met depressie die truffels of paddo's (de werking is hetzelfde toch?) gebruikt hebben.

Ikzelf heb me ongeveer 3 jaar niet fijn gevoeld zonder duidelijke oorzaak. Ook normaal leven, hartstikke degelijk werk, niet veel drugservaring. Hoewel de huisarts aan een depressie dacht, ben ik niet onderzocht, dus ik heb geen diagnose. Desondanks besloot ik dat ik het anders wilde en ben 2 jaar geleden voor ongeveer een half jaar in therapie gegaan. Ik heb zeker wat dingen eruit gehaald, maar ik vond het ook veel en soms best verwarrend. (Zeker niets ten nadelen van de therapeut hoor).

Ik had vóór die slechte periode 'n keer een erg geslaagde tripervaring gehad met vriendinnen en besloot om tijdens die slechte periode een solotrip met truffels te doen (10 gram, misschien ietsje meer). Dit pakte goed uit voor mij. Ik kwam daarna wel onverwacht in contact met een zeer helpend forumlid van hier moet ik er ook eerlijk bij zeggen. Maar ik heb zeker gemerkt dat bij mij een ander perspectief van hoe ik naar het leven kijk erbij is gekomen, doordat ik het zelf belichaamd heb. Het blijft lastig uit te leggen, maar de ervaring was prachtig voor mij.

Ik denk dat je het meest zult hebben aan forumleden met depressie én paddo ervaring. Ik denk dat ik niet helemaal de juiste persoon ben, maar wellicht enigzins in de buurt kom. Stuur gerust een privébericht als je meer wil weten.

Laatst bewerkt:

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Oja... een solotrip als je in een depressie zit is uiteraard geen aanrader. Mijn voorbeeld past daarom ook niet helemaal, maar ik vond het toch de moeite van het delen waard.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Wat interessant dat je het wilt proberen! Allereerst sluit ik mij aan bij de waardevolle reacties die hierboven worden gegeven.

Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen maar ik 'geloof' zelf ook sterk in het positieve effect van psychedelica op depressie. Je kunt namelijk veel aspecten in jouw leven vanuit een totaal andere invalshoek bekijken en daar hele nuttige lessen uit halen. Soms zijn de meest droge en simpele realisaties nog het meest waardevol.

hoe zou je dit het beste kunnen proberen?
Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica in moeilijkere tijden en ik denk dat het prima kan mits je een goede set en setting creëert. Ik heb er zelfs veel van geleerd en het heeft mij heel erg geholpen om negatieve gedachtes in perspectief te plaatsen. Echter, als je echt op het randje hangt (lees suïcidaal of met ernstige comorbide angstoornis), dan is het niet verstandig om te trippen en kun je beter wachten op een tijd dat je iets sterker in je schoenen staat.

Goed, als je het gaat proberen proberen:
- Zorg dat je een sitter hebt die je blind vertrouwt en die bereid is om met jouw over je gedachten te praten of in ieder geval aan te horen. Degene moet jou bijv ook alleen kunnen laten als jij daar behoefte aan hebt. Zo niet, dan in ieder geval iemand die je kan bereiken mocht je daar behoefte aan krijgen.
- Set, setting en algemene voorbereiding moet goed zijn! Cliché, maar wel belangrijk.
-Hou een pen en boekje erbij: hoelaat neem ik het? Wanneer word ik ongeveer weer nuchter? Wat voel ik en waar denk ik aan? Mocht je eventjes verzonken raken in negatieve gedachten dan is dat helemaal niet erg en juist een kans om er dieper in te duiken en het op te schrijven. Laat alles toe wat er op je af komt. Al is het op het moment niet altijd fijn, kan je er achteraf nog lessen uittrekken.
- Ook wil ik zeggen dat het geen one-time wondermiddel is, maar alleen een opstapje om daarna zelf de juiste stappen te zetten. Het helpt ook om vaker een trip te maken, zodat je weer even opnieuw kunt evalueren op je situatie.

Ik vind het leuk om niet alleen A maar ook B te horen, dus laat vooral je vorderingen hier horen en hoe het is bevallen :)

Succes!

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat interessant dat je het wilt proberen! Allereerst sluit ik mij aan bij de waardevolle reacties die hierboven worden gegeven.

Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen maar ik 'geloof' zelf ook sterk in het positieve effect van psychedelica op depressie. Je kunt namelijk veel aspecten in jouw leven vanuit een totaal andere invalshoek bekijken en daar hele nuttige lessen uit halen. Soms zijn de meest droge en simpele realisaties nog het meest waardevol.

Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica in moeilijkere tijden en ik denk dat het prima kan mits je een goede set en setting creëert. Ik heb er zelfs veel van geleerd en het heeft mij heel erg geholpen om negatieve gedachtes in perspectief te plaatsen. Echter, als je echt op het randje hangt (lees suïcidaal of met ernstige comorbide angstoornis), dan is het niet verstandig om te trippen en kun je beter wachten op een tijd dat je iets sterker in je schoenen staat.

Goed, als je het gaat proberen proberen:
- Zorg dat je een sitter hebt die je blind vertrouwt en die bereid is om met jouw over je gedachten te praten of in ieder geval aan te horen. Degene moet jou bijv ook alleen kunnen laten als jij daar behoefte aan hebt. Zo niet, dan in ieder geval iemand die je kan bereiken mocht je daar behoefte aan krijgen.
- Set, setting en algemene voorbereiding moet goed zijn! Cliché, maar wel belangrijk.
-Hou een pen en boekje erbij: hoelaat neem ik het? Wanneer word ik ongeveer weer nuchter? Wat voel ik en waar denk ik aan? Mocht je eventjes verzonken raken in negatieve gedachten dan is dat helemaal niet erg en juist een kans om er dieper in te duiken en het op te schrijven. Laat alles toe wat er op je af komt. Al is het op het moment niet altijd fijn, kan je er achteraf nog lessen uittrekken.
- Ook wil ik zeggen dat het geen one-time wondermiddel is, maar alleen een opstapje om daarna zelf de juiste stappen te zetten. Het helpt ook om vaker een trip te maken, zodat je weer even opnieuw kunt evalueren op je situatie.

Ik vind het leuk om niet alleen A maar ook B te horen, dus laat vooral je vorderingen hier horen en hoe het is bevallen :)

Succes!
Wat treffend en volledig geschreven. De post van @ljuv evengoed heel helder.

Kleine toevoeging: mocht je het gaan proberen, neem er dan ruim de tijd voor. De dag zelf niets/weinig aan je hoofd. De dag erna geen verplichtingen. Misschien zelfs twee dagen voor de zekerheid. Ikzelf doe het daar in elk geval goed op.

Laatst bewerkt:

smoki'n

Newbie
Ha Forum

Ik vind het bijzonder apart om hier een topic aan te maken maar de reden waarom zal zo meteen duidelijk worden. Ik ben een 37-jarige man en heb nog nooit drugs gebruikt (zelfs niet geblowd). Ik ben docent op een universiteit, doe onderzoek en geef college en heb gewoon een normaal leven. Echter, ik zit met een depressie waar ik ontzettend last van heb. Nu lees ik overal dat paddo's (of specifieker, het deel psylocybine) wonderen doet tegen een depressie en dat men zelfs aan het overwegen is om het als middel in te zetten! zie hieronder:

Psilocybine - GGZ Groep (depressie.nl)

Nu is mijn vraag concreet het volgende: voor iemand die dus nooit drugs heeft gebruikt, hoe zou je dit het beste kunnen proberen? Dit is een ontzettend grote stap voor mij en ik doe dit niet zomaar.

Zie hier:

In the recent Imperial trial, the first with psilocybin in depression, 20 patients with treatment-resistant form of the disorder were given two doses of psilocybin (10 mg and 25 mg), with the second dose a week after the first. Nineteen of these underwent initial brain imaging and then a second scan one day after the high dose treatment.

Bron: Magic mushrooms may 'reset' the brains of depressed patients | Imperial News | Imperial College London

Het gaat om "0.1 to 0.3 g of dried psilocybin mushrooms"

Proberen waard?

smoki'n

Newbie
Hey regular joe
Heb nog niet verder gelezen of je ook een vervolg gaat doen.
Ik ga dit ook 10 wk doen.
Had een linkje naar een winkel omdat ik de tekst en tips fijn vond maar mss word ik dan gebanned bedacht ik ineens.

In de tekst stonden 2 grafiekjes van hoe je het kunt gebruiken (namelijk innemen, pauze en weer nemen)
Het is niet om te trippen en dat ga ik er dus ook niet mee doen.
Morgen komt mijn bestelling binnen. Dan ga ik plannen wanneer ik ga starten. Ik heb tips gekregen om een boekje bij te houden. Dat ga ik ook doen. Succes

Laatst bewerkt:

Eliuges

Experimenterende gebruiker
Hi,

Ik ben lang chronisch depressief geweest (gediagnosticeerd met een dysthyme stoornis met uiteindelijk ook een keer er overheen een klinische depressie) Ik heb goede ervaringen met truffels. Na een echt heftige truffel trip heb ik nooit meer een klinische depressie gehad al bleef ik last houden van winter depressie achtingen verschijnselen. Uiteindelijk ben ik pas na echt vele jaren experimenteren met middelen in combinatie met aanpassingen van dieet en veel sporten ook van de lichtere chronische depressieve klachten af gekomen. Ik denk dat je zult moeten accepteren dat zelfs met een positieve trip ervaring de echte resultaten zich pas over een langere periode zullen manifesteren.
Ik had ook wel veel ervaring met wiet roken voor ik ze gebruikte en wist ook wel hoe het voelde om echt soort paranoïde paniekachtige gedachten met wiet te hebben. Niet dat dat te vergelijken is met truffels, maar het leert je wel om tegen je zelf te zeggen “wat ik nu voel komt doordat ik wiet heb gerookt en gaat weer over”.
Ook had ik al wat jaren cognitieve gedragstherapie en ik kon de kennis uit die therapie dus gebruiken voor het omgaan met mijn trip. Namelijk het bevragen van je eigen negatieve gedachten patronen.
Ik zou als ik jou was ook eens googelen op psycho-educatie. Kennis over hoe angst en negatieve gedachten patronen werken helpen bij het omgaan er mee. Dat soort kennis kan je ook helpen bij een trip.
Ook vind ik het begrip lijdensdruk soms verhelderend en misschien interessant om in te verdiepen. Ook al is dat niet echt een wetenschappelijk begrip, op mij was dat in ieder geval van toepassing. Op een gegeven moment is het leed van de depressie zo groot dat het de moeite waard word om onconventionele behandelmethode te gaan overwegen, ook al kunnen die op zichzelf ook moeilijk zijn. Wanneer dat punt komt is dan natuurlijk aan jou, dat kun jij alleen beslissen en voelen. Maar aangezien je dit hier post ben je dat dus al aan het overwegen. Ik wens je in ieder geval veel sterkte.

Bovenaan