Paniekaanval/bad trip

~Sarah~

Newbie
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar heb me nu geregistreerd omdat ik jullie graag om advies wil vragen.

Een tijdje geleden heb ik op een feestje van een vriend een stukje zelfgemaakte spacecake gegeten. Hij kwam heel erg hard aan bij me, terwijl we hadden uitgerekend dat er maar 0,2 gram per plakje in zou moeten zitten. We hadden de wiet niet goed gemengd, dus het zou ook zo kunnen zijn dat ik toevallig veel in mijn plakje had zitten.

Voor deze ervaring had ik een paar keer op truffels getript (deze vakantie 4 keer) en zo nu en dan geblowd.

Ik kreeg een paniekaanval van de spacecake die heel lang duurde. Ik dacht dat ik dood zou gaan omdat mijn hart zo snel klopte. Ik wist dat dit door de wiet kwam, en besefte dat als ik rustig kon blijven er niks zou gebeuren. Ik was alleen zo bang dat ik niet rustig zou worden en het meer zou worden dat ik steeds meer in paniek raakte. Ik kon niet meer helder denken, kijken, lopen, etc.

Sindsdien ben ik erg bang dat ik weer een paniekaanval krijg als ik weer ga trippen/blowen. Zo bang, dat ik de paniekaanval krijg door die angst. Soms ben ik ook bang dat de paniek terug komt zonder dat ik drugs zal gebruiken.

Pas wilde ik proberen hoe ik nu reageerde op truffels. Ik nam maar heel weinig (3/4 gram) truffels, omdat ik bewust was van het feit dat ik nu voorzichtig moest zijn. Hiervan kreeg ik toen opnieuw een paniekaanval. Ik besefte nu dat het een paniekaanval was en dat ik daar niet dood aan kon gaan. Door mijn vertrouwen was het minder heftig en lang, maar het kwam dus wel terug.

Ik heb het gevoel dat ik nu paniekaanvallen krijg door drugs omdat ik er zo bang voor ben. Ik wil graag de negatieve spiraal doorbreken en weer vertrouwen krijgen in drugs, omdat de psychedelische wereld me fascineert en ik trippen altijd hele bijzondere ervaringen heb gevonden.

Heeft iemand ervaring met paniekaanvallen door drugs en kan iemand mij meer vertellen over het doorbreken van deze spiraal? Hoe kan ik opnieuw vertrouwen vinden in trippen en mijn angst voor paniekaanvallen overwinnen?

Dank jullie wel!

drunkenmonkey

Experimenterende gebruiker
ik heb hier zelf ook veel problemen met gehad en heb zelf nu hier nog last van.
Enkel had ik koffie & redbull gedronken , vervolgens rilatine genomen om te studeren en om te slapen een sigaar gerookt. Je hart kan meer aan dan je denkt, ookal voelt dit soms anders aan!
Gewoon niet aan denken, als je stoned bent en je ligt op je bed let je er meer op. Maar als je wat gaat doen , bv stoned voetballen zal je het echt minder snel doorhebben.

Tufnut

Badass junkie
t eten van cannabis kan stukken zwaarder vallen dna het roken van gelijke hoeveelheden. Kijkend naar je ervaring ermee, je doet het niet zo vaak, is het niet gek dat er iets mis gaat. Dat je nu bang bent dat het weer gebeurd is begrijpelijk, maar kan juist hetgeen zijn waardoor het zal gebeuren. ls je er maar bang genoeg voor bent dan zal het vanzelf waarheid worden. het vertrouwen dat het allemaal wel goed zal komen is dan mosterd na de maaltijd. Dat vertrouwen moet je vooraf hebben.

darkbull

Bewuste gebruiker
een jointje valt bij mij heel wisselend, ik kan der para van worden (wat ik dan besef, dat het door de wiet komt) en dan heb ik al mijn verstandelijke vermogens nodig om niet echt knettergek te worden, heb een mantra: het gaat voorbij, het gaat voorbij.

reden voor mij om geen jointje meer te roken (terwijl ik eerst dacht..goh, dat is een leuke drugs.. je hebt een leuke ontspannen avond, je slaapt lekker en de volgende dag nergens last van).

lunafaye

Experimenterende gebruiker
ik heb 2x spacecake gehad.
de eerste x was heel leuk.
de tweede x ben ik in slaap gevallen droomde dat ik dood ging en was daarvan overtuigd.
ik deed me ogen open en zag niks toen werd het me heel slecht kreeg geen lucht raakte in paniek en heb alles onderkotst.
Kon niet lopen niet rechtop zitten niks.

Ik durf dus ook geen spacecake meer te nemen.

Maar ik heb gelukkig niet dat ik nu bang ben voor alle drugs of trips.

Ik denk dat die paniekaanval met de truffels is ontstaan omdat je je van te voren al druk maakte. En een trip is toch wel behoorlijk beinvloedbaar door hoe je je van te voren voelt en je gedachtes.
Denk dat je het daar in moet zoeken.
Hoe kan je die angst die je van te voren hebt verhelpen.....

Want bij alle drugs kan je je slecht gaan voelen als je je dat bedenkt.
Als ik tijdens het opkomen van XTC ga denken dat ik me slecht voel en het eng vind dat mijn hart sneller klopt , dan gaat het fout....

je moet je ontspannen en overgeven aan dat gevoel op dat moment....tjah lastig als je dat niet kan....

Tufnut

Badass junkie
@darkbull: probeer eens wat vaker hasj dan. Daar zit naast THC meestal ook meer CBD of CBN in (hou dat me even ten goede). Die stof wordt geacht antipsychotische eigenschappen te hebben en zou net het verschil kunnen maken.

Ik zit momenteel midden in de examens en heb 3 dagen op rij minstens 30mg rilatine per dag genomen (ik heb geen adhd). Tot zover leek alles in orde tot ik sinds gisterenavond angstaanvallen kreeg. Nu heb ik vanaf 20u tot 23u en langer angstaanvallen en ben hierbij tot het besef gekomen dat het zowieso de rilatine is geweest (na de bovenstaande comment te lezen). Ik ben binnekort van plan om paddo's te nemen voor de 1e keer(ik heb wel ervaring met wiet/hasj/mdma) maar heb hier nu schrik voor. Trouwens , een goeie tip die ik geef aan mensen met angstaanvallen door drugs; Luister reggae , onderdruk je angstaanvallen niet maar laat de emoties lopen (probeer je wel te focusen op een relaxt moment en denk aan het goeie in het leven). Peace :stoned:

arie_b

Newbie
Je verhaal komt me wel bekend voor. Heb het zelf ook gehad na een iets te hevige paddotrip. Wat bij mij helpt als ik onder paddo's een soort paniekaanval krijg is eventjes hard muziek aanzetten (natuurlijk wel chille muziek). Dat geeft mij altijd even een soort down to earth gevoel.

~Sarah~

Newbie
Hoi,
Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat je juist moet onstpannen op het moment dat je gaat trippen, en dat de angstige gedachten juist de angst veroorzaken. Het is alleen makkkelijker gezegd dan gedaan om niet meer bang te zijn, want zodra je bewust niet meer bang wilt zijn ga je je juist focussen op je angst.

Ondertussen merk ik dat het bij mij ook helpt om mijn angst te omarmen; te accepteren dat de angst er is en de paniek accepteren. Dan gaat het al veel beter.

Ik vraag me af of het een risico is om nog eens drugs te gebruiken als je er wel eens paniek van hebt gekregen. Denken jullie dat je dan ook een grotere kans krijgt om ergere dingen te krijgen, zoals psychoses, schizofrenie etc.?

jaapi

Belezen gebruiker
wat je kan proberen, is om te zorgen dat je in een beetje een relaxte omgeving bent, en als het kan met iemand waar je goed mee overweg kan.

dim het licht, zet een ontspannen muziekje op, je snapt het idee wel :wink:

stel elkaar een beetje gerust, je luisterd eerder naar een ander als naar je interne monoloogje dat de angst veroorzaakt.

ik hoop dat je er iets aan hebt :wink:

voor de blijvende psychologische schade moet je op het tripgebied volgens mij echt eerst een flinke dosis lsd hebben gepakt. Of jaren teveel blowen dagelijks of dergelijks.

Billiebil

Newbie
heej sarah,

vroeger kon in harstikke goed tegen spacecake tot dat ik ook een paniek aanval kreeg. Dat kwam omdat de omgeving voor mij heel vijandig overkwam. Voor mijn gevoel zat mijn toenmalige vriend me heel erg te bedreigen. Voor mijn gevoel is dit trouwens nog steeds gebeurt. Mijn hart begon razendsnel te kloppen, mijn benen werden helemaal zwak en ik kon absoluut niet meer helder nadenken. Het enige wat ik dacht was dat hij me wat aan zou doen. Ik ben toen ook snel naar mijn kamer gegaan en viel meteen soort van weg. Het was zeer beangstigend. Sindsdien kan ik ook niet meer trippen op spacecake. Elke keer kreeg ik weer een ongelofelijk angstig gevoel en ik werd paranoide. Ik heb dan ook besloten om geen spacecake te doen. Daarnaast rook ik ook geen wiet meer alleen nog hasj. Ik blow alleen nog in een rustige omgeving. Truffels heb ik ook afgezworen omdat het mij verstandiger leek eerst over deze paranoia heen te komen. Mijn tip is dan ook gebruik het even niet meer want anders blijf je in een vicieuze cirkel hangen. Als je voor je gevoel daar over heen bent gekomen dan zou ik het pas weer gaan proberen en alleen in een rustige vertrouwde omgeving.

Bovenaan