pasje voor buitenlanders

Vind jij dit een goed idee ?

• ja

Stemmen: 18 40,0%
  • nee

Stemmen: 24 53,3%
  • geen mening

Stemmen: 3 6,7%

• Totaal aantal stemmers
    45

psych-out

Bewuste gebruiker
hallo,

Vanaf volgend jaar kan je in Nederlands-Limburg alleen nog softdrugs kopen met een pasje. Zo hopen de Nederlanders de overlast van drugstoeristen te beperken.
Dit is een van de speerpunten uit het nieuwe plan ‘Limburg stelt zijn grenzen’ van de Nederlands-Limburgse gemeenten met coffeeshops. Volgens de Maastrichtse burgemeester Gerd Leers de oplossing om het drugstoerisme aan banden te leggen. In het nieuwe plan worden alle Limburgse coffeeshops omgedoopt tot besloten clubs.

Leers: “Daardoor kan de toegang worden geweigerd aan mensen die geen lid zijn. Het pasje of een vingerafdruk bewijst je lidmaatschap.” Buitenlanders kunnen vooralsnog ook lid worden omdat uitsluiting in strijd zou zijn met de Europese regelgeving.

Om het drugstoeristen nog minder aantrekkelijk te maken mag er per persoon nog maar maximaal 3 gram wiet per dag worden gekocht. Daarbij wordt er ook voor gezorgd dat er slechts één coffeeshop kan worden aangedaan per dag. “We zijn nu aan het kijken hoe we de pasjessystemen van de verscheidene coffeeshops in één systeem kunnen verwerken.” Andere maatregelen zijn het instellen van gelijke openings- en sluitingstijden en het alleen nog laten betalen met een betaalpas, waardoor anonimiteit helemaal uitgesloten is.

Ik vind dit persoonlijk overdreven, het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan maar niet op deze manier. Hierdoor denk ik dat wiet nog sterker in de illegaliteit komt in de landen waar wiet verboden is.

Wat vinden jullie hiervan ?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ja kansloos natuurlijk. Nu gaan die toeristen zeuren bij de klanten die zo'n pasje hebben, dat is onvermijdelijk, dat leidt tot irritaties, ruzies, vechtpartijen. Daar is het ze natuurlijk ook om te doen, zodat ze kunnen zeggen; "Zie je wel! Drugstoeristen bezorgen ons landje overlast, laten we alle coffeeshops maar sluiten." .. Let maar op.

LSDmathXtc zei:
het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan
Oh? Laat Belgen ook lekker hun wietje halen en weer naar huis gaan. Altijd dat gezeik over zogenaamd overlast.. wat voor fokking overlast?

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Gewoon dichtgooien die shops, allemaal lekker zelf je plantje kweken. :grin:

Als Nederland nou echt slim was dan zouden ze de hele handel legaal maken. Dan kunnen ze lekker BTW/accijns vangen van die drugs troeristen. :grin: Boost voor onze economie. Maarjah zo slim zijn ze niet.

Amaranth

Bewuste gebruiker
LSDmathXtc zei:
Om het drugstoeristen nog minder aantrekkelijk te maken mag er per persoon nog maar maximaal 3 gram wiet per dag worden gekocht.
Officieel mag er nu ook maar 5 gram worden gekocht (als ik me niet vergis), al wordt dit lang niet altijd gehandhaafd.

DrippTone zei:
Als Nederland nou echt slim was dan zouden ze de hele handel legaal maken. Dan kunnen ze lekker BTW/accijns vangen van die drugs troeristen. :grin: Boost voor onze economie. Maarjah zo slim zijn ze niet.
Ik denk dat ze daar zeker wel aan hebben gedacht, maar of principieel niet willen omdat ze star zijn in hun denkwijze en tegen drugs zijn of omdat het niet binnen de EU past (nu heb ik het over de heersende partijen, er zijn ook partijen die hier wel voor staan).

En nu ga ik slapen verdomme want ik wist precies wat ik op ExceptionalInsight wou antwoorden maar ik heb nu geen flauw idee meer hoe ik m'n antwoord moet afmaken, ik zal het later nog wel aanpassen..

pawelonius

Belezen gebruiker
Drie gram goede wiet is ook meer dan genoeg :wink:
wat mij betreft moet iemand in de europese unie inzien dat legaliseren van drugs de beste manier is. is het in heel europa legaal en nooit gezeik..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
ExceptionalInsight zei:
Ja kansloos natuurlijk. Nu gaan die toeristen zeuren bij de klanten die zo'n pasje hebben, dat is onvermijdelijk, dat leidt tot irritaties, ruzies, vechtpartijen. Daar is het ze natuurlijk ook om te doen, zodat ze kunnen zeggen; "Zie je wel! Drugstoeristen bezorgen ons landje overlast, laten we alle coffeeshops maar sluiten." .. Let maar op.

LSDmathXtc zei:
het klopt dat er iets aan het drugstoerisme moet worden gedaan
Oh? Laat Belgen ook lekker hun wietje halen en weer naar huis gaan. Altijd dat gezeik over zogenaamd overlast.. wat voor fokking overlast?

1.De meeste shops zitten in de binnenstad, waar ook de meeste parkeerproblemen zijn. Dus meer belgen en fransen die hier heen komen, hoe meer parkeer overlast.

2. De meeste ( lijkt me logisch ik zou het ook allemaal doen hoor) gaan eerst even smoken in de shop zelf en nemen de rest mee, hierdoor krijg je veel meer mensen die onder invloed rijden.

3. Gezeik van omliggende landen ( vlaanderen is echt niet blij dat ze die controles uit moeten voeren, kost alles).

4. Langere wachtrij voor ons :rolleyes:

5. Bij de 'grensshops' verkopen ze het meest aan buitenlanders, die speciaal naar NL komen voor hun wietje. Die shops kunnen de prijzen dus makkelijk omhoog schroeven waardoor het voor
'ons' weer belachelijk duur word.

Maar zitten idd ook voordelen aan hoor, en ik zou het als belg duitser of fransman ook doen, maar ik ben gelukkig Nederlands dus mag ik er last van hebben :rock:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
PepTalk zei:
1.De meeste shops zitten in de binnenstad, waar ook de meeste parkeerproblemen zijn. Dus meer belgen en fransen die hier heen komen, hoe meer parkeer overlast.
Parkeer overlast? Are you kidding me? Het feit dat jij je auto honderd meter verder moet zetten telt voor mij niet als overlast.

PepTalk zei:
2. De meeste ( lijkt me logisch ik zou het ook allemaal doen hoor) gaan eerst even smoken in de shop zelf en nemen de rest mee, hierdoor krijg je veel meer mensen die onder invloed rijden.
Waar baseer je die wijsheid op? Op het feit dat jij dat in hun plaats zou doen?

PepTalk zei:
3. Gezeik van omliggende landen ( vlaanderen is echt niet blij dat ze die controles uit moeten voeren, kost alles).
Dat is hun probleem, moet zij die shit ook maar gedogen/legaliseren. Is het hele probleem opgelost.

PepTalk zei:
4. Langere wachtrij voor ons :rolleyes:
Ja jezus. /care.

PepTalk zei:
5. Bij de 'grensshops' verkopen ze het meest aan buitenlanders, die speciaal naar NL komen voor hun wietje. Die shops kunnen de prijzen dus makkelijk omhoog schroeven waardoor het voor 'ons' weer belachelijk duur word.
Daar kan ik niet over oordelen, want ik kom daar nooit. Maar hebben die shops alleen de mogelijkheid zoals jij zegt, of maken ze daar ook daadwerkelijk gebruik van?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Kijk volgens mij zijn de meningen verdeelt.. Zoals je zegt kom je nooit in grensshops, dus waarschijnlijk heb jij dan ook niet echt te maken met de 'drugstoeristen'. Verder baseerde ik alles op eigen ervaring.. ( woon zelf in zeeland ). Maar ieder z'n eigen mening, ben te vaag om in discussie te (willen) gaan. :stoned:

DailySmoker

Experimenterende gebruiker
Bron: Wiet.nl

Pasjessysteem coffeeshops creëert overlast

BREDA – GroenLinks ziet geen heil in de komst van een pasjessysteem voor coffeeshop klanten. Volgens fractievoorzitter Selcuk Akinci is burgemeester Van der Velden wel positief over de invoering van zo’n systeem. Dat stelt de partij in brief aan het college.

Coffeeshopbezoekers kunnen alleen softdrugs kopen als zij in het bezit zijn van een pasje. Het aanvragen van een pas zou enkele dagen in beslag nemen, zodat mensen van buiten Breda ontmoedigt worden.

Akinci is van mening dat een pasjessysteem alleen maar leidt tot meer overlast. Voor zowel de Bredase bevolking als de gemeente. Volgens de Bredase politicus neemt de straathandel toe en vreest een ‘rompslomp’ voor de lokale overheid.

Als het aan fractievoorzitter Andre Lips van het CDA ligt zijn morgen nog alle coffeeshops weg. “Wanneer zo’n pasjessysteem het drugsgebruik tegengaat ben ik een voorstander, maar we moeten het eerst bespreken in de fractie. Ik weet dat niet iedereen binnen onze partij mijn mening deelt.”

De woordvoerder van de vereniging van Actieve Bredase Coffeeshops riekt het naar discriminatie. “Ik vraag me af of het juridisch haalbaar is. Daarnaast is de kans groot dat de straathandel voor drugstoeristen groeit. Laat België en Frankrijk hun eigen probleem oplossen, lijkt me”, aldus Margriet van der Wal.

Extisi

Wijs gebruiker
Ik ben tegen.

Ik vind het ónzin. Er is géén overlast, pasjessystemen zijn meestal niet waterdicht en ik vind het weer iets doms voor Nederland.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
92% of all teens would be dead if Bjorn Borg said it isn't cool to breathe.

Ge-Wel-Dig!! :openmouth:

Verder heb ik mijn mening al gegeven dus ik zeg verder al weer niets..

Frank123

Wijs gebruiker
Ik weet zeker dat de illegale dealers hopen dat dit pasje er komt, des te meer ze naar dit soort dealers komen. Ik denk dat dit de criminaliteit alleen maar bevorderd, Dat ze er harder tegen op gaan treden is denk ik schijn. Gewoon om mensen bang te maken .

Oom Klaas

Badass junkie
loadrunner zei:
Dan gaan we toch ff een half uurtje verder weg met de trein...

Dat bedoel ik dus...'t heeft geen zin, al heb je straks pasjes tot Amsterdam, dan gaan mensen wel naar Alkmaar :P
't Heeft geen zin, afschaffen en gewoon houden zoals het was, klaar.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Je wil niet weten hoeveel nette toeristen gebruik maken van onze coffieshops, en zo enorm veel inkomsten aan de steden brengen (hotels, cafes restaurants, supermarkten ook).

Het zijn er maar 2 of 3 die het verpesten voor de rest.

shokora

Wijs gebruiker
Achterlijk plan. Ten eerste is het belachelijk om van iedereen die wel eens bij een coffeeshop komt de gegevens op te slaan (het blijft maar gekker worden...). Ten tweede werkt het niet eens, omdat de belgen waarschijnlijk nog steeds wel komen om te kopen van straatdealers, (de markt is er al het moet alleen even opgevuld worden door dealers ipv coffeeshops).

Autsider

Belezen gebruiker
Het is wettelijk niet echt mogelijk ook, gezien het discriminatie is voor andere EU burgers. Daarom hebben ze dat ook nooit gedaan voor paddos.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er staat ook dat niet-nederlanders zo een pasje kunnen aanvragen, waarom zou het dan discriminatie zijn?

Maar vind het verder nog steeds dom idee, als je dan bijv. dagje ergens naar toe bent of vakantie in Nederland ofzo. En je wilt spontaan ff wat roken, dan kan dat niet. Je moet dan van te voren bedacht hebben dat je daar naar een coffeeshop wilt.. mafketels...

Flameon

Badass junkie
Wietpas zorgt denk ik alleen voor nog meer illegaliteit in de softdrugs!
Geef het toch helemaal open ned :wink:

Hello mensen :grin:,
Ik vind het helemaal stom die mensen denken toch aan hun zelf alleen maar, wie kan het nu storen dat iemand uit belgie zoals ik naar nederland gaat en 10 gram wiet pakt bv : 5gr voor mij 5gr voor een vriend. Jullie kunnen dat niet inbeelden wat het is om 5 gram wiet te hebben moeten we op 1 dag 400 Km rijden van brussel tot bv. : tilburg,
Nederland is het enige land waar je kwaliteitswied vind, en nog voor 5 gram worden er soms Politie controles gemaakt waar je boete + je wiet moet afgeven en terug zonder nieks naar huis,

Hiermee bedoel ik, zelfs al vinden ze een mogelijkheid om ons te doen stoppen is het normaal dat een wietroker alles zal kunnen doen om aan zijn wiet te geraken.

Waarom moet de regering voor mijn lichaam beslissen, ik doe wat ik wil ???
Mij part ben ik ermee akkoord dat je tot 5 gram mag gaan per dag hiermee doe ik 3 - 5 dagen,
maar dan zou het ook leuk zijn dat het export ook toegelaten word,

Moeilijk uit te spreken sorry te veel haat, voor 2 -3 gram 5 uren met de politie verloren meerdere keren en werd behandeld zoals ik een crimineel was :kots:

Sorry voor alle niet verstaanbare zinnen :grin: gewoon doorgeschreven een beetje hiiiiiiiiii hihih :grin:

Mvg,

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Grasfetichist zei:
Hello mensen :grin:,
Ik vind het helemaal stom die mensen denken toch aan hun zelf alleen maar, wie kan het nu storen dat iemand uit belgie zoals ik naar nederland gaat en 10 gram wiet pakt bv : 5gr voor mij 5gr voor een vriend. Jullie kunnen dat niet inbeelden wat het is om 5 gram wiet te hebben moeten we op 1 dag 400 Km rijden van brussel tot bv. : tilburg,
Nederland is het enige land waar je kwaliteitswied vind, en nog voor 5 gram worden er soms Politie controles gemaakt waar je boete + je wiet moet afgeven en terug zonder nieks naar huis,

Hiermee bedoel ik, zelfs al vinden ze een mogelijkheid om ons te doen stoppen is het normaal dat een wietroker alles zal kunnen doen om aan zijn wiet te geraken.

Waarom moet de regering voor mijn lichaam beslissen, ik doe wat ik wil ???
Mij part ben ik ermee akkoord dat je tot 5 gram mag gaan per dag hiermee doe ik 3 - 5 dagen,
maar dan zou het ook leuk zijn dat het export ook toegelaten word,

Moeilijk uit te spreken sorry te veel haat, voor 2 -3 gram 5 uren met de politie verloren meerdere keren en werd behandeld zoals ik een crimineel was :kots:

Sorry voor alle niet verstaanbare zinnen :grin: gewoon doorgeschreven een beetje hiiiiiiiiii hihih :grin:

Mvg,

De regering beslist voor jou aangezien hun ook op moeten draaien voor de gezondheidszorg, verslavingszorg en overlast.

Dat de export niet toegelaten word ligt niet aan onze ( Nederlandse) regering.
Als het in bv. in Belgie legaal(aka gedoogd) was zou jij met je wietje gewoon de grens over mogen. Aangezien dit niet mag, en tegen de wet is word jij inderdaad als een crimineel behandeld want iemand die de wet overtreed is.. idd een crimineel..

Maar ja dit is dan weer de mening van een Hollander die maar een paar km voor zn wiet moet rijden en er verder geen problemen mee kan krijgen..

WTF gezondheidsproblemen het is geen xtc of cocaine of heroine maar gewoon gras plant wiet,
In belgie zelf als ik me laat controlleren en heb wiet op zak het is maar gewoon een grammetje of twee ze geven het gewoon terug en als ze het bijhouden geven ze geen pv want dan roken ze het zelf,

Ik ben er niet mee akkoord verslaving ???, wie moet er praten van verslaving iedere minister of parlementsleden DRINK ELKE AVOND minimum zijn glas wijn of champagne als hem thuis komt en als het niet thuis is is het op zijn kantoor, waarom is dit geen verslaving ??

Je moet niet overdrijven wiet is geen gevaarlijk drugs je kan nog altijd controle hebben na roken en rijden maar met alcohole heb je dat controle niet meer dus zouden ze eerder alcohole moeten verboden

Mvg

Hahaha wat is dat voor commentaar ?????,
Was het gewoon om iets te zeggen of verveel je je een beetje ???

Zal verder niets zeggen een lekkere jointje amnesia aansteken en NO Stress :)

Je bent uit Nederland je zal me nooit begrijpen dus kan ik hier verder niets opzeggen, GL :stoned:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Grasfetichist zei:
Hahaha wat is dat voor commentaar ?????,
Was het gewoon om iets te zeggen of verveel je je een beetje ???

Zal verder niets zeggen een lekkere jointje amnesia aansteken en NO Stress :)

Je bent uit Nederland je zal me nooit begrijpen dus kan ik hier verder niets opzeggen, GL :stoned:
Het is een feit dat je reactievermogen er (drastisch) door achteruit gaat, waardoor het onverantwoordelijk is om achter het stuur te stappen. Wil jij het risico lopen de dood van iemand op je geweten te hebben omdat jij niet zonder je jointje tijdens het rijden kan? Rook dat ding dan gewoon na het rijden, of rook er twee. Dan heb je je joint, en rijd je in ieder geval veilig.

Bovenaan