Pauze? Hoe zit dat nou?

MDMAmazing1

Experimenterende gebruiker
Waarom spreken ze er op www.unity.nl nog steeds over 6-8 weken pauze bij mdma gebruik?

Ik heb zelf mensen van Unity gesproken op Defqon.1 dit jaar en ze zeggen dat dat lang genoeg is om de negatieve effecten op je hersens te laten herstellen (mits je x1/x1.5 mg mdma in lichaamsgewicht gebruikt)

Ik vind het een beetje een vaag zaakje. Zijn er ook echt concrete bronnen waar iemand bewijs heeft dat 3 maanden wachten genoeg is? Of 6-8 weken?

Zelf gebruik ik nu eens in de 3+ maanden om dat ik gewoon het risico niet durf te lopen, vroeger deed ik dat af en toe wel eens vaker maar durf het simpelweg niet meer. Maar toch. Zou graag concretere informatie willen als dat mogelijk is :)!

Alvast bedankt!

-MDMAmazing1

Spirit Wolf

Hee!

Waarschijnlijk ben ik, zoals jij, ook overwhelmed by molly.
Dit spul is echt het beste wat mij is overkomen is, ook al heb ik er nog maar 1 keer ervaring mee. De vraag ging ook bij mij door mij hoofd...hoe lang moet ik nou wachten voordat ik weer kan gebruiken. Alleen bij mij was het net wat anders gevraagd:
"Hoe lang moet ik niet gebruiken zodat elke keer weer als de eerste keer is". Dit is lastig alleen ik ben er heilig van overtuigd dat als je het goedje misbruikt het ook voor jezelf verkloot.

Ik weet dat het 6 tot 8 weken duurt (verschilt per persoon) voordat de "serotonine tank" weer helemaal gevuld is. Of dan de receptoren die overwerkt hebben ook hersteld zijn weet ik niet maar stel het duurt inderdaad 6 tot 8 weken is het dan wel zo slim om vlak na het herstel van je receptoren het weer een flinke klap te geven? Ik denk dat dat ook niet zo slim is.

Ik neem minimaal 3 maanden pauze tussen elke keer...eigenlijk het liefst 6 maanden maar dit doe ik puur gericht om het "eerste keer" gevoel terug te krijgen. Ik zal je op de hoogte houden of dit de tweede keer lukt.

Voor vragen, stel ze.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Vermoedelijk is het inderdaad na 6 tot 8 weken hersteld, maar het is gewoon niet zo slim om dan direct weer alles uit te putten. Zo blijft het serotoninelevel in je hersens nooit voor een wat langere periode op een goed niveau. Daarom is het beter om nog wat langere tussenpauzes te nemen.

ooscaar

Wijs gebruiker
Met 5-htp heb je je serotoninelevel al binnen een week op het juiste level. Het punt is dat je receptoren dan nog beschadigd zijn en het lang duurt voordat deze volledig hersteld zijn. Voor de een duurt dit natuurlijk langer dan de ander, en wellicht duurt het gemiddeld zes tot acht weken voordat je receptoren weer hersteld zijn. Ik vind het verstandig om gewoon het zekere voor het onzekere te nemen en drie maanden te wachten, want het zou zomaar kunnen dat het bij jou net ietsje langer duurt voordat alle receptoren weer hersteld zijn. Daar kan nog aan worden toegevoegd dat je in de eerste weken het meest hersteld, en daarna steeds langzamer, maar je blijft herstellen. In week acht herstel je ook nog, en in week twaalf vast ook, al dan wel een stuk minder. Als je steeds na week acht weer gebruikt ben je misschien steeds bijna helemaal hersteld, wat me toch niet heel handig lijkt, omdat de overgebleven schade van het vorige gebruik zich op deze manier op gaat stapelen.

Daar komt nog eens bij dat wanneer je het gevoel van de eerste keer terug wilt laten komen, dat je dan ook echt de magie nodig hebt. Als je een maand na de eerste keer deze eerste keer zou herbeleven, dan zou je al weten wat je kon verwachten, waardoor je niet opnieuw diezelfde magie ervaart. Hoe langer je je pauze inlast, hoe meer je speciale MDMA-ervaring in je geheugen wegzakt, en hoe specialer de volgende ervaring weer zal zijn.

Puur qua liefdesgevoel of hoe je het ook wilt noemen kun je dus de eerste keren misschien best met zes tot acht weken hetzelfde ervaren (of dit op de lange termijn haalbaar is, weten we niet. Ik zou het er niet op gokken), maar voor de speciale ervaring moet je toch echt langere pauzes inlassen. Zodra je min of meer vergeten bent hoe het ook alweer was, kun je met een perfecte set of setting voor een nieuwe ervaring gaan, met de meeste kans op een soort van 'nieuwe eerste ervaring'.

ooscaar

Wijs gebruiker
@SmartieAndMe: Als ik het goed heb begrepen werk jij als vrijwilliger bij Unity. Wat vind jij van een pauze van zes tot acht weken? Waar baseren jullie dit advies op? Is het niet misschien beter om een pauze van drie maanden op jullie website te adviseren? Ben er wel benieuwd naar :wink:

Spirit Wolf

Exceptional Insight zei:
Spirit Wolf zei:
"Hoe lang moet ik niet gebruiken zodat elke keer weer als de eerste keer is".
Sorry to burst your bubble, bro.

Dat bestaat niet.

Ik geloof er wel in en hoop dat dat genoeg is.

Of de magie van de eerste keer terug komt door het geloof erin, ik hoop het...maar ik ben er heilig van overtuigd dat de eerste keer zo geweldig is omdat er een groot deel "placebo" is. De onbeschrijvelijke "magie" die aanwezig is is geen stofje of iets anders. Het is gewoon een placebo door een te grote hoeveelheid serotonine (en dopamine etc). Ik denk dat de placebo terug te halen is zoals de eerste keer.

Ik hoop dat mijn geloof erin genoeg is, anders ben ik gedoemd :(
Het is echt het beste wat er in mijn leven is gekomen, sindsdien is mijn leven van 110% gelukkigheid naar 200% gelukkigheid gegaan.Ik gebruik dit goedje en zal het ook nooit gebruiken op een feest (misschien 1 keer). Vind het ook daar veelste zonde voor.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Het kan nooit zoals de eerste keer zijn, want de eerste keer weet je niet wat je overkomt. Zelfs al wacht je een jaar, je weet ergens in je herinnering hoe het voelt en wat je moet verwachten.

ooscaar

Wijs gebruiker
ZERO- zei:
Het kan nooit zoals de eerste keer zijn, want de eerste keer weet je niet wat je overkomt. Zelfs al wacht je een jaar, je weet ergens in je herinnering hoe het voelt en wat je moet verwachten.
Ik denk inderdaad dat wat het zo bijzonder maakt juist is dat je er nogal door overrompeld wordt. Alleen geloof ik wel dat je zo'n hele bijzondere ervaring zeker vaker mee kunt maken, zo lang je maar niet gaat zoeken naar een vergelijkbare of zelfs identieke ervaring. Bij mij bijvoorbeeld was de derde keer bijvoorbeeld veruit de beste ervaring met MDMA, terwijl de eerste twee ook bijzonder waren. Daar moet wel bij gezegd worden dat de setting de derde keer absoluut perfect was. Voor een goede ervaring neem je ruime pauzes en laat je de MDMA zijn werk doen. Het is denk ik ook belangrijk om niet met te hoge verwachtingen een drugservaring in te gaan, want je kunt het toch niet sturen in precies de richting die je voor ogen had.

Ganjaman181

Je serotonine raakt nooit op er wordt maar een klein beetje verbruikt. Dit is binnen een maand weer aangevuld. De tolerantie voor de stof MDMA is 6 weken.
Maar je receptoren/neuronen moeten herstellen en weer in balans komen dit duurt 2/3 maanden. Als je het love gevoel wil houden zou ik dus nooit meer dan eens in de twee maanden gebruiken. Het nadeel als geen 3 maanden wacht maar twee is dat je hersenen zo continu alleen maar aan het herstellen zijn dit kan er voor zorgen dat je een belangrijk deel van je leve niet ontwikkeld. Daarom is het hoe jonger je bent joe schadenlijker.
Ook zou ik nooit een andere amfetamine er bij pakken dit is heel erg schadenlijk en brand de receptoren als het ware door. Let op want soms zit dit ook gewoon in ecstacy zelf. Laat daarom altijd testen. Laat als je ooit pep doet er een maand tussen zitten met de MDMA. Gebruik ook geen antidepresiva of andere "medicijnen" als je soms X pakt.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ganjaman181 zei:
. Laat als je ooit pep doet er een maand tussen zitten met de MDMA.

Dit is onzin. Pep werkt op andere receptoren dan mdma. Je kunt best de ene week mdma en de week erna pep gebruiken. Na een week is de andere drug ook wel voledig uit je systeem dus dan hoef je niet bang te zijn boor neurotoxische reacties.

ooscaar

Wijs gebruiker
MusicIsLife zei:
Ganjaman181 zei:
. Laat als je ooit pep doet er een maand tussen zitten met de MDMA.

Dit is onzin. Pep werkt op andere receptoren dan mdma. Je kunt best de ene week mdma en de week erna pep gebruiken. Na een week is de andere drug ook wel voledig uit je systeem dus dan hoef je niet bang te zijn boor neurotoxische reacties.
Precies, in principe zit je 72 uur na laatste inname sowieso wel veilig, vooral als je geen belachelijke dosis hebt genomen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
ooscaar zei:
@SmartieAndMe: Als ik het goed heb begrepen werk jij als vrijwilliger bij Unity. Wat vind jij van een pauze van zes tot acht weken? Waar baseren jullie dit advies op? Is het niet misschien beter om een pauze van drie maanden op jullie website te adviseren? Ben er wel benieuwd naar :wink:
Sorry ik had hem even gemist. Inderdaad, Unity zegt 6 tot 8 weken als advies waarmee de schade relatief gezien binnen de perken blijft. XTC gebruik is nooit zonder risico's en in principe ook nooit zonder schade. Binnen 6 tot 8 weken is de meeste serotonine weer aangevuld. Het is echter beter om 3 maanden te wachten om het optimale herstel te benutten (niet 100%, maar zo veel mogelijk dus :wink: ). Het is namelijk niet alleen de serotonine die je uitput, maar ook de receptoren die moeten herstellen.

Je ziet hier vaak genoeg mensen op het forum die de dag erna alweer XTC willen gebruiken en vragen of dat kan. Het is daarom een beetje een gulden middenweg. Het optimale herstel bereik je met 3 maanden of zelfs meer, maar 6 tot 8 weken wordt aangeraden als minimum.

The Guy

Newbie
Uit eigen ervaring weet ik dat 2a3 maanden het beste is, als je 3 weken wacht dan ga je natuurlijk net zo hard als dat je 2a3 maanden rust heb gehad, het enige probleem bij mij is dat ik niet zo (lang) meer ga. Ging vroeger op een hele van 150/200mg wel 3/5 uur voluit.
Het stofje is gewoon op dus je hebt niet genoeg om weer lekker lang te kunnen gaan.
Als je iedere week gaat dan werkt het ook niet zo goed meer, dan ga je zelfs niet eens zo hard en het love gevoel is er dan ook niet. Heb zelfs nu het probleem dat het pilletje te vies is om weg te krijgen.

Altist

Newbie
Ik hou het eigenlijk steevast bij een halve per keer max. Heeft dat nog enige invloed? Als in: bij een volledige dosis ( al varieerd die ook naargelang de hoeveelheid mdma per pil) is 3 mnd pauze nodig en bij een halve 1.5. Of is het zo dat je hoe dan ook de receptoren een knauw geeft en de 3 mnd moet geven. Ik kan me voorstellen dat een lagere dosis dan ook zorgt voor een mindere afgifte van serotonine of zit ik er dan naast?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nee zelfs een lage dosering mdma dumpt je serotonine voorraad leeg. De effecten bij meer nemen komen niet zozeer van serotonine. Dus door de helft te nemen kun je niet zeggen dat je de tijd tot de volgende keer kunt halveren. Al is het alsnog verstandig minder te nemen dan meer natuurlijk.

Maar goed, ik ben geen expert en heb dit ook maar van mensen hier die er echt verstand van hebben, zoals Fool en Psychedelibee.

Altist

Newbie
Thx Mindless,

Gewoon de 3 mnd ertussen dus!
Wat is het dan dat een zwaardere dosis je brengt? Meer dopamine of adrenaline? Als sowieso mdma ervoor zorgt dat je serotonine opgebruikt word vraag ik me af wat het verschil in dosis dan exact doet. Heb redelijk wat gelezen over dosering en daar vind je voldoende over mg/ kg lichaamsgewicht verhouding maar zoals jij het brengt klinkt het een beetje dat x simpelweg het klepje van je serotonine vaatje openzet en deze volledig leeg laat stromen ongeacht de dosis. Niet dat ik je niet geloof hoor maar uit nieuwsgierigheid. Dan zou dat betekenen dat het speedy effect langer aanhoud bijvoorbeeld? Bij mij houdt het effect na een halfje sowieso al meer dan 4 uur aan met ook ervaringen van meer dan 6 uur. Of ga je juist harder en korter van meer?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het meer speedy effect ja van ik geloof noradrenaline en dopamine (don't quote me on this).

Zelf vond ik het ook niet helemaal aanvoelen alsof op elke dosering mdma het typische love/empathie gevoel hetzelfde is, maar ik geloof dat Fool mij hier eens verteld had dat je serotonine ook op lagere doseringen leeggetrokken wordt en hij weet waar hij over praat. Het zal ook vast allemaal niet zo simpel werken zoals ik het me voorstel. Ik weet alleen dat het niet zo werkt dat als je de helft minder neemt, je ook maar 2x zo kort hoeft te wachten. Die drie maanden zijn trouwens ook maar een richtlijn hè. We weten niet of dat zelfs voldoende is. Beter wacht je denk ik nog langer en nog beter neem je helemaal geen mdma.

Altist

Newbie
Klinkt logisch inderdaad.

Weet ook dat het richtlijnen zijn en dat er veel zijn die de richtlijnen dan weer zo proberen uit te leggen dat eerder of vaker gebruik gerechtvaardigd lijkt om eigen behoefte te bevredigen. In dit specifieke geval was het oprechte nieuwsgierigheid van mijn kant.

Beste is inderdaad in het geheel niet gebruiken, maar eens gedaan en goed bevallen maakt dat ook weer lastig.Het blijft tenslotte een erg bijzondere ervaring. Er zijn veel dingen in het leven erg slecht voor je, die allemaal vermijden kán zorgen voor een goed gevoel als dat is wat bij je past, voor de meesten geldt dat niet ben ik bang. Dan blijft een weloverwogen keuze over: doe je in het geheel niets en kun je daar tevreden mee zijn of kies je, in mijn geval, voor een aantal zaken die je zo verantwoordelijk mogelijk probeerd in te vullen en besef je daarmee dat je én een risico loopt en zowel mentaal als lichamelijk in meer of mindere mate een offer brengt.

Either way: als je er maar over nagedacht hebt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja ik heb pas vrij laat mijn eerste pilletje gehad (4, 5 jaar geleden denk ik, toen ik 28/29 jaar was) en in de tijd daarna bleef ik wel zo nu en dan verlangen naar dat gevoel. Maar de negatieve effecten van mdma maken het voor mij wel steeds minder interessant eigenlijk. Misschien maar goed ook dat het die effecten heeft dus.

Altist

Newbie
Ik was zelfs nog later, 34 jaar en verder op ooit een enkel slecht bevallen jointje na geen enkel drug gebruik. Wellicht juist vanwege geen verleden op dat gebied en inmiddels meer verantwoordelijkheidsgevoel dat je bewustere keuzes maakt.
Ik zei laatst ook al dat dat spul zichzelf min of meer verdedigd bij misbruik en iemand met op zijn minst nog een beetje hersens:wink: Schade, verminderd effect, etc etc.

Bovenaan