Pep/4-fmp

spongecola

Belezen gebruiker
Mijn ogen zijn dus gevallen op 4-fmp. Ik heb het nog nooit gehad, maar zou het wel een keer willen proberen. Wat ik al wel weet is dat het op je serotonine werkt, maar niet of het veel of weinig? Wat voor rust periode raden jullie aan voor 4-fmp, en wat is zijn volgens jullie die voordelen en nadelen? Pep is iets wat ik eerder heb gedaan, staat dit los van xtc/4-fmp? Ik heb op groundzero pep gehad, kwartje xtc en wat wiet. Wat is geëindigd met flinke krampen, waardoor ik 2 dagen nauwelijks nog kon lopen. Ik ben er nog steeds niet uit wat het precies heeft veroorzaakt. Heb het sinds dien nog niet weer gehad. Wat voor rust periode zou je normaal met pep moeten hebben?

Fool

Badass junkie
spongecola zei:
Mijn ogen zijn dus gevallen op 4-fmp. Ik heb het nog nooit gehad, maar zou het wel een keer willen proberen.
Wat ik al wel weet is dat het op je serotonine werkt, maar niet of het veel of weinig?
Er zijn wel 'iets' van getalletjes beschikbaar van de werking op serotonine, dat zegt alleen niet heel veel over de schadelijkheid op deze delen in de hersenen, dezelfde schadelijkheid als waar bij MDMA de pauze voor geldt.

Wat voor rust periode raden jullie aan voor 4-fmp, en wat is zijn volgens jullie die voordelen en nadelen?
Sommige mensen zeggen dat het met één maand wel kan, andere vinden dat ze daarmee een 'onbekend' risico nemen en gaan voor minimaal drie maanden. Voor- en nadelen kun je vast zelf ook wel bedenken.

Pep is iets wat ik eerder heb gedaan, staat dit los van xtc/4-fmp?
Nouja, 4-FMP = 4-fluoraMPetamine dus is in principe pep met een extra atoompje eraan, maar dit staat los van de specifieke schade waar MDMA zijn pauze voor heeft staan.

Ik heb op groundzero pep gehad, kwartje xtc en wat wiet. Wat is geëindigd met flinke krampen, waardoor ik 2 dagen nauwelijks nog kon lopen. Ik ben er nog steeds niet uit wat het precies heeft veroorzaakt. Heb het sinds dien nog niet weer gehad. Wat voor rust periode zou je normaal met pep moeten hebben?
Zal wel iets te maken hebben met slecht voor je lichaam zorgen(weinig eten, vaker aan de drugs), veel zweten(zoutverlies?) en een niet zo hele gezonde combinatie in je lichaam stoppen. Misschien heb je ook wel gewoon zo lang een spier onbewust aangespannen dat ie vanzelf begon te klagen, net een verrekt spiertje in je nek. :wink:

*Ik ben doorgehaald en geen arts, dus ik geef geen garantie dat het allemaal 100% correct is. :)

spongecola

Belezen gebruiker
Ik zorg goed voor m'n lichaam! Hou me netjes aan de regels van xtc en drink ook niet veel. Vlak voor gz nog lekker naar kfc geweest en een flinke bukket kip opgegeten. Kan overbelasting niet iets zijn? Stond namelijk een uur bij de terrorstage te kijken haha.. Ik zit te twijfelen of ik nog weer pep zou doen...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
spongecola zei:
Ik zorg goed voor m'n lichaam! ...Vlak voor gz nog lekker naar kfc geweest en een flinke bukket kip opgegeten.
Ehm, een flinke bucket kip eten valt niet echt in de categorie goed voor je lichaam zorgen. Een beetje een vette bodem voor je aan de drugs gaat kan vaak geen kwaad, maar nog belangrijker zijn vitamines enzo.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
spongecola zei:
Ik zorg goed voor m'n lichaam! ...Vlak voor gz nog lekker naar kfc geweest en een flinke bukket kip opgegeten.
Ehm, een flinke bucket kip eten valt niet echt in de categorie goed voor je lichaam zorgen. Een beetje een vette bodem voor je aan de drugs gaat kan vaak geen kwaad, maar nog belangrijker zijn vitamines enzo.
En ook KFC.... wat voor kip hebben we het dan over :')

ooscaar

Wijs gebruiker
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het door KFC komt. Het is gewoon kip, en dat er sporen van hormonen en antibiotica in zitten, daar zul je niets van merken, en absoluut niet op korte termijn. Onthoudt dat de KFC ook zeer regelmatig de NVWA over de vloer krijgt. Frituurlaagje eroverheen en een hoop zout, dat is alleen maar goed tijdens stimulantengebruik: brandstof en zout. Er zijn genoeg mensen die zich niet volgooien met vitamines als ze een keer wat nemen.

Ga er maar van uit dat het overbelasting was. Pep en xtc samen is ook al een vrij enthousiaste combinatie, en als je gevoelig bent voor krampen zou dat het best uit kunnen lokken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb ook niet gezegd dat het door de KFC komt, verbaasde me alleen over het feit dat de TS KFC ziet als goed voor je lichaam zorgen.

spongecola

Belezen gebruiker
Ik bedoelde er niet mee dat mijn dagelijks bezigheid de kfc of Mac is. Weeg slechts 70 kilo dus er is niks op m'n gewicht aan te merken. Nog een vraagje, aangezien xtc dus los van pep staat, zou ik in de rust periode van xtc 1 keer pep kunnen doen?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Dat kan zeker. Pep en xtc werken op andere receptoren dus je hoeft als je een xtc pauze hebt niet van de pep af te blijven.

ooscaar

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Ik heb ook niet gezegd dat het door de KFC komt, verbaasde me alleen over het feit dat de TS KFC ziet als goed voor je lichaam zorgen.
Ja weet ik ook wel, wilde alleen even zeggen dat een bucket kip helemaal niet zo slecht eten is om te eten voordat je naar een feestje gaat, naar mijn idee :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ooscaar zei:
Psychedelibee zei:
Ja weet ik ook wel, wilde alleen even zeggen dat een bucket kip helemaal niet zo slecht eten is om te eten voordat je naar een feestje gaat, naar mijn idee :wink:
Ergens heb je opzich wel gelijk hoor dat je best een vette en zoute bodem mag leggen voor een feestje. Echter is het denk ik minstens zo belangrijk om voor aanvang zoveel mogelijk vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen naar binnen te werken, aangezien dat ook uitgeput gaat worden.

Om dan toch nog even inhoudelijk op de start vraag van de TS te reageren, waarschijnklijk is het gewoon overbelasting geweest. De combinatie van pep en MDMA is erg slecht voor je lichaam, beiden hebben een sterke stimulerende werking op je lichaam en putten dus snel je reserves uit. Als je dan ook nog eens lang en wild hebt gedanst kun je makkelijk je spieren overbelasten waardoor je dagen erna kramp hebt. Tevens is de combinatie af te raden vanwege de extra neuro toxische werking.

Je kunt inderdaad wel prima pep gebruiken tussen je MDMA pauzes in. Ze werken allebei op dezelfde receptoren in, maar pep hoofdzakelijk op dopamine en MDMA hoofdzakelijk op serotonine.

ooscaar

Wijs gebruiker
Maar denk ik dan heel simpel als ik gewoon wat vitaminepillen erachteraan gooi (ik snap wel dat gezond eten altijd beter is uiteraard)? Het is toch ook zo dat veel vitamines gewoon een beetje een stapelwerking hebben, en dat het in principe niet zo veel uitmaakt als je er een dagje wat minder van binnenkrijgt? Beetje off-topic, maar vind dit wel interessant :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ooscaar zei:
Maar denk ik dan heel simpel als ik gewoon wat vitaminepillen erachteraan gooi (ik snap wel dat gezond eten altijd beter is uiteraard)? Het is toch ook zo dat veel vitamines gewoon een beetje een stapelwerking hebben, en dat het in principe niet zo veel uitmaakt als je er een dagje wat minder van binnenkrijgt? Beetje off-topic, maar vind dit wel interessant :)
Zeker interessant, weet ik helaas het fijne ook niet van. Ik heb wel eens gehoord dat vitamines uit eten beter voor je zijn dan vitamines uit pillen. Maar ik vraag me dan oprecht af of dit graag is wat bomenknuffelaars zeggen of dat dit daadwerkelijk wetenschappelijk onderzocht is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je lichaam het ook maar iets uit maakt of een stof uit eten of een pil komt. Maar wellicht dat het nog iets met de wijze opname te maken zou kunnen hebben ofzo. Kortom, ik weet het eigenlijk ook niet. Wat ik voor drugs gebruik vaak wel doe is de dag ervoor en erna even een vitaminepil naast mijn normale voeding nemen, met het idee dat het vast geen kwaad kan.

ooscaar

Wijs gebruiker
Doe ik ook ja, want kwaad kan het zeker niet. Wat het is met vitaminepillen vs. vitamine uit eten is vooral dat vitamines in eten al opgelost zijn in een stof waarin ze goed oplossen. Dus het idee is dat wanneer je een vet-oplosbare vitamine in vet eten binnenkrijgt, dat je dat dan goed samen met het vet inneemt, en net zo met andere vitamines. Maar goed, als je een multivitamine inneemt bij vet eten zou dat ook goed moeten werken, wellicht met een iets lagere biologische beschikbaarheid.

Ook heb je volgens mij ook dat veel vitamines in verschillende verbinden (net zoals drugs met sulfaat, HCl etc.) voorkomen en soms als precursors, en daar is bij supplementen vaak voor de goedkoopste oplossing gekozen. Dit zou ook weer tot een iets mindere werking kunnen leiden.

Als laatste heb je nog een hoop stoffen die niet als vitamine of mineraal zijn aangemerkt maar wel erg goed voor je zijn, en ook te vinden zijn in groente, fruit, noten, enzovoort. Die zul je niet in zo een pil vinden dus daarom is het handig om gezond te eten zoals we allemaal ook wel snappen.

Maar goed, dat is grof geschetst ongeveer wat meestal wordt gezegd door de mensen die van mening zijn dat je aan zo een multivitamine niets hebt. Toch vraag ik mij nou altijd af in hoeverre de vitaminen in zo een pil nou echt minder worden opgenomen of moeilijk worden omgezet. In geloof best dat het allemaal wat lastiger is, maar hoe groot is zo een verschil, denk ik dan. Het lijkt mij dat dit gewoon kan worden onderzocht en misschien al is onderzocht. En dat zijn precies de punten waar ik altijd een beetje het idee heb dat producenten van erg dure vitaminepillen (met gunstigere 'versies' van de vitamines) en de bomenknuffelaars nogal overdrijven. Zeker weten doe je het niet. :P

spongecola

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
ooscaar zei:
Psychedelibee zei:
Ergens heb je opzich wel gelijk hoor dat je best een vette en zoute bodem mag leggen voor een feestje. Echter is het denk ik minstens zo belangrijk om voor aanvang zoveel mogelijk vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen naar binnen te werken, aangezien dat ook uitgeput gaat worden.

Om dan toch nog even inhoudelijk op de start vraag van de TS te reageren, waarschijnklijk is het gewoon overbelasting geweest. De combinatie van pep en MDMA is erg slecht voor je lichaam, beiden hebben een sterke stimulerende werking op je lichaam en putten dus snel je reserves uit. Als je dan ook nog eens lang en wild hebt gedanst kun je makkelijk je spieren overbelasten waardoor je dagen erna kramp hebt. Tevens is de combinatie af te raden vanwege de extra neuro toxische werking.

Je kunt inderdaad wel prima pep gebruiken tussen je MDMA pauzes in. Ze werken allebei op dezelfde receptoren in, maar pep hoofdzakelijk op dopamine en MDMA hoofdzakelijk op serotonine.

Kramp kwam trouwens al voor op het festival. Het begon met m'n duim tegen half 1, ehbo geweest. Zeiden ze dat ik onderkoeld was. Nou oke prima, warm aangekleed en ff van de schok bekomen, eerste keer dat ik hevige kramp had. En aangezien m'n duim compleet vast zat en veel pijn deed was het wel ff schrikken. Tegen 3-4u liep ik naar een andere stage, waar het in m'n kuit schoot. Voelde alsof ieder minuscuul spiertje werd samen getrokken, kon er niet op lopen en zakte ook meteen door m'n been toen het gebeurde. Mensen hielpen strekken en voelde iets beter. Toen wou ik m'n voet bewegen en schoot het in m'n voet trok kei hard naar links en ben toen naar de ehbo gebracht. Enige wat ze konden doen was me een fatsoenlijke plek geven en een paracetamol met wat water..

Bovenaan