Doe ik ook ja, want kwaad kan het zeker niet. Wat het is met vitaminepillen vs. vitamine uit eten is vooral dat vitamines in eten al opgelost zijn in een stof waarin ze goed oplossen. Dus het idee is dat wanneer je een vet-oplosbare vitamine in vet eten binnenkrijgt, dat je dat dan goed samen met het vet inneemt, en net zo met andere vitamines. Maar goed, als je een multivitamine inneemt bij vet eten zou dat ook goed moeten werken, wellicht met een iets lagere biologische beschikbaarheid.
Ook heb je volgens mij ook dat veel vitamines in verschillende verbinden (net zoals drugs met sulfaat, HCl etc.) voorkomen en soms als precursors, en daar is bij supplementen vaak voor de goedkoopste oplossing gekozen. Dit zou ook weer tot een iets mindere werking kunnen leiden.
Als laatste heb je nog een hoop stoffen die niet als vitamine of mineraal zijn aangemerkt maar wel erg goed voor je zijn, en ook te vinden zijn in groente, fruit, noten, enzovoort. Die zul je niet in zo een pil vinden dus daarom is het handig om gezond te eten zoals we allemaal ook wel snappen.
Maar goed, dat is grof geschetst ongeveer wat meestal wordt gezegd door de mensen die van mening zijn dat je aan zo een multivitamine niets hebt. Toch vraag ik mij nou altijd af in hoeverre de vitaminen in zo een pil nou echt minder worden opgenomen of moeilijk worden omgezet. In geloof best dat het allemaal wat lastiger is, maar hoe groot is zo een verschil, denk ik dan. Het lijkt mij dat dit gewoon kan worden onderzocht en misschien al is onderzocht. En dat zijn precies de punten waar ik altijd een beetje het idee heb dat producenten van erg dure vitaminepillen (met gunstigere 'versies' van de vitamines) en de bomenknuffelaars nogal overdrijven. Zeker weten doe je het niet. :P