Pep en Fitness (vraag van vriend)

mvematthaus

Belezen gebruiker
Beste mensen,

vriend van mij vraagt zich af of het goed is om met pep op te gaan fitnessen !
(zodat je die verzuring minder erg voelt, en dus ietsje langer door kunt trainen)

(natuurlijk niet TE lang, dat is slecht voor de spieren, maar zodat hij net wat langer door kan gaan dan normaal, maar wel op een veilige manier ! dus toch stoppen na iets van 30x tillen)

dit is niet voor mijzelf, mijn pauze is namelijk nog steeds bezig :)

Ik ben erg benieuwd naar reactie(s) hij wou het graag vandaag gaan proberen (en vantevoren natuurlijk eiwit-rijke producten nemen, daarna de pep nemen en te gaan fitnessen) circa. 1,5 uur na inname van de Eiwitjes

Bedankt alvast :wink:

Fool

Badass junkie
Lijkt me dat er vooral meer spieren worden afgebroken om aan de extra energiebehoefte te voorzien.

Daarnaast is het ook nog eens oppassen dat je niet zoveel kracht zet dat je pezen e.d. in gaat scheuren, dat is namelijk best mogelijk als je boven je kracht gaan trainen. :wink:

mvematthaus

Belezen gebruiker
Fool zei:
Lijkt me dat er vooral meer spieren worden afgebroken om aan de extra energiebehoefte te voorzien.

Daarnaast is het ook nog eens oppassen dat je niet zoveel kracht zet dat je pezen e.d. in gaat scheuren, dat is namelijk best mogelijk als je boven je kracht gaan trainen. :wink:

Hey bedankt, ik heb het even doorgeven !

Is het niet zo dat als je vóór de training aardig wat gaat eten (bijv. flinke portie avond-eten, en daarna nog melk/gekookte eitjes, broodjes) eet, en een uur daarna gaat trainen ?

Dan kan de pep al die stoffen toch eerst gebruiken voor de energie ?

Ik meen dat spieren pas worden afgebroken wanneer er geen voedingsstoffen/vetten meer aanwezig zijn in het lichaam ? Of is dit onjuist

mvematthaus

Belezen gebruiker
Hij was van plan circa 1,5 uur vantevoren (ook voor de pep-inname) flink te eten zodat de pep dat kan gebruiken voor de energie, en een deel van dat eten nemen met extra eiwitten erin (bijv. melk,ei,kaas,pindakaas, enz)

Zodat er geen spieren e.d. afgebroken worden die de pep gebruikt om jouw die energie te geven !

Fool

Badass junkie
Denk dat het knap tegen gaat vallen. Die energie is natuurlijk niet allemaal gelijk in actieve vorm beschikbaar op de plaats waar ze ineens veel gebruikt worden. Durf het alleen niet zeker te zeggen.

Daarnaast mag je jezelf ook nog wel een keer achter je oren krabben als je harddrugs wilt gaan gebruiken om net iets harder te trainen. :P

Skirre

Bewuste gebruiker
Als het echt nut zou hebben zouden meer mensen dit wel doen toch? Beter koopt je vriend een goede pre-workout; deze voorziet je lichaam van stoffen waardoor je beter en langer kan trainen. Pep vreet gewoon aan reserves en zoals Fool al zegt is het waarschijnlijk alleen maar slecht voor je spieren.

mvematthaus

Belezen gebruiker
Skirre zei:
Als het echt nut zou hebben zouden meer mensen dit wel doen toch? Beter koopt je vriend een goede pre-workout; deze voorziet je lichaam van stoffen waardoor je beter en langer kan trainen. Pep vreet gewoon aan reserves en zoals Fool al zegt is het waarschijnlijk alleen maar slecht voor je spieren.

Joo bedankt voor je reactie !

Bedoel je daarmee van die shakes bijvoorbeeld ?
Die je lichaam voorzien van een grote hoeveelheid bouw/voedingsstoffen.

Hij dacht dat omdat er o.a. "Adrenaline" wordt aangemaakt van pep dat dat een soort van boost gaf, en je net wat langer kunt trainen, maar oke ik geef toe dat dat wel beetje riskant is, ik denk dat je dan niet doorhebt wanneer je te ver gaat, je zult het " verzurings-gevoel " waarschijnlijk ook niet voelen...

Ik ga dit allemaal maar eens doorgeven, en ik denk persoonlijk ook dat het handiger is om gewoon een bepaalde shake te gebruiken alvorens het fitnessen, of gewoon (natuurlijk) zonder harddrugs erbij, maar vantevoren wel een goede voeding te nemen !

Thanks, :wink:

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Voor pep op fitness geldt eigenlijk hetzelfde als voor pep op school/werk, zeker in het begin kan het de prestaties verbeteren, maar uiteindelijk loop je het risico dat je niet meer goed kunt functioneren zonder.

Wat betreft spierafbraak, dat wordt niet veroorzaakt door de pep, maar door te weinig eten. Pep spreekt je reserves aan, zoals Skirre al zegt, maar zolang die reserves genoeg aangevuld worden zal de schade meevallen.

Fool

Badass junkie
Deamon zei:
Voor pep op fitness geldt eigenlijk hetzelfde als voor pep op school/werk, zeker in het begin kan het de prestaties verbeteren, maar uiteindelijk loop je het risico dat je niet meer goed kunt functioneren zonder.

Wat betreft spierafbraak, dat wordt niet veroorzaakt door de pep, maar door te weinig eten. Pep spreekt je reserves aan, zoals Skirre al zegt, maar zolang die reserves genoeg aangevuld worden zal de schade meevallen.
De overmaat aan voedingsstoffen wordt vrij snel omgezet in vetten en dergelijke hé, als je aan krachttraining gaat doen spreek je als eerst de directe energievoorraad aan. Als deze sneller leegloopt dan normaal weet ik niet in hoeverre er snel genoeg weer energie wordt vrijgemaakt en op de juiste plek aankomt? Het is niet zo dat als er genoeg eten je lichaam ingaat, dat er altijd energie overal beschikbaar is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Lijkt mij een bijzonder slecht idee, door de pep zul je vast het idee hebben alles beter aan te kunnen en langer kunnen doorgaan. Maar pep geeft je lichaam niks, het ontneemt alleen maar. Bovendien wordt het wel een hele grote belasting voor je hart, wat nog wel eens gevaarlijk kan worden.

Ik heb vroeger nog wel eens met ephedra op hard gelopen enzo, door de boost aan energie kon ik met dezelfde moeite echt een stuk sneller of verder lopen. Alleen toen ik een keer in de sportschool op de loopband ging staan en mijn hartslag checkte toen schrok ik mij echt dood, mijn hartslag zat wel heel erg in de buurt van mijn maximale hartslag en voor mijn gevoel zat ik totaal niet op de max te trainen. Toen ik dat eenmaal zag ben ik maar helemaal gestopt met stimulerende middelen gebruiken tijdens het sporten. Met andere woorden, stimulerende middelen gebruiken en tegelijk je lichamelijk inspannen kan erg gevaarlijk worden.

mvematthaus

Belezen gebruiker
Hey ontzettend bedankt voor jullie reacties !

Ik ben het wel ermee eens, stimulerende middelen + fitness = alles hoger (hartslag e.d.) dat bij elkaar lijkt me ook niet echt gezond inderdaad !

Wat betreft die shakes, ik zal het even aan hem doorgeven, zeg ik dat hij beter daar naar op zoek kan gaan ipv trainen met speed of iets dergelijks !

Is gewoon veiliger, en denk ook dat het achteraf veel meer hulp biedt.

Thanks guys :wink:

Groetjes !

ooscaar

Wijs gebruiker
'Voor een vriend'

Ik raad je/hem aan om nuchter te gaan sporten. Op lange termijn is speed helemaal geen effectief middel om te trainen, en het valt onder functioneel gebruik waarmee je een verslaving erg uitlokt.

Wat denk je waarom je lichaam tegenstribbelt tijdens het sporten? Omdat het misschien op een bepaald punt ook beter is om te stoppen. Zo lang de wilskracht uit jezelf komt om door te gaan is dat helemaal goed, maar je lichaam verder pompen met speed op is gewoon jezelf afbreken. Dit soort gedrag werkt alleen maar averechts. Plus dat je nog eens erg slecht eet met speed op en speed werkt veeeel langer dan je fitnesssessie duurt, wat het ook al geen effectief middel maakt. Wat denk je waarom topsporters al lang geen speed meer gebruiken als dopingsmiddel?

mvematthaus

Belezen gebruiker
Hey toppers !

Helaas, hij heeft me net vanochtend bericht en gezegd dat hij het toch met speed op gedaan heeft (ik heb ook gezegd dat dat echt niet slim is, vooral i.v.m. de hartslag-verhogende werking van Amfetamine, samen met het fitnessen) dit is een zware belasting voor je lichaam, maar het is nu al gebeurt dus het kan niet ongedaan gemaakt worden, maargoed.

Hij heeft iets geks meegemaakt, hij had gewoon 1 gram gehaald bij zijn dealer, (hij gebruikt het wel vaker) alleen hij vertelde vanochtend :

"Mijn pupillen blijven van speed altijd wel redelijk normaal, maar vannacht checkte ik mijn ogen, en ik had XTC-Ogen, gigantische pupillen, en hele grote ogen gewoon" >

verder heeft hij geen last gehad van een te hoge hartslag of iets dergelijks, ik maak me een beetje zorgen eigenlijk nu over hem, want ikzelf heb ook nooit XTC-Ogen gekregen tijdens pep-gebruik, weet iemand van jullie misschien wat zoiets betekent ?

volgens mij kan je van speed sowieso amper zien dat iemand het gebruikt heeft (tenzij het een relatief hoge dosis is, kun je wel zien dat iemand buitengewoon veel energie heeft e.d. ook aan het gezicht)

Ik vindt het zelf nogal apart dat mijn vriend mij dit net verteld, hij zei serieus dat zijn ogen precies hetzelfde waren als bij Xtc-gebruik ?!

(Misschien is dat wel heel normaal, maar ik schrik er nu een beetje van, omdat ik dat zelf nog nooit gehad heb, en hij ook nooit !)

Reactie(s) worden meer dan gewaardeerd, ik ben zeer benieuwd...

(Ik ga hem nogmaals vertellen dat hij NIET meer moet gaan trainen samen met speedgebruik, het kan maar zo foutgaan weetje)

Groeten,
Matthijs

mvematthaus

Belezen gebruiker
ooscaar zei:
'Voor een vriend'

Ik raad je/hem aan om nuchter te gaan sporten. Op lange termijn is speed helemaal geen effectief middel om te trainen, en het valt onder functioneel gebruik waarmee je een verslaving erg uitlokt.

Wat denk je waarom je lichaam tegenstribbelt tijdens het sporten? Omdat het misschien op een bepaald punt ook beter is om te stoppen. Zo lang de wilskracht uit jezelf komt om door te gaan is dat helemaal goed, maar je lichaam verder pompen met speed op is gewoon jezelf afbreken. Dit soort gedrag werkt alleen maar averechts. Plus dat je nog eens erg slecht eet met speed op en speed werkt veeeel langer dan je fitnesssessie duurt, wat het ook al geen effectief middel maakt. Wat denk je waarom topsporters al lang geen speed meer gebruiken als dopingsmiddel?

Jo, heb je reactie nog even gelezen.

Ben het helemaal met jou eens, je lichaam geeft tijdens sporten enz, een seintje zovan "Oke je moet even pauzeren ! Anders belast je ons"

Maar met die speed op heb je dat natuurlijk helemaal niet door, en ik denk ook dat je op die manier je spieren aardig snel kapot kunt maken...

Maarja hij heeft het nu al gedaan, zonder het mij vantevoren te vertellen, ik heb hem er ook zeker op aangesproken want ik ken de gevaren er nu van, en ik kan me voorstellen dat als je er ook nog eens bij gaat fitnessen dat het zeker verkeerd uit kan pakken...

Dat branderige gevoel bij gewichtheffen zorgt ervoor dat je "op tijd stopt" maar hij heeft dat dus niet gevoeld, en dat is best wel dom inderdaad.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja, je kunt grote pupillen krijgen van amfetamine, vooral als het donker wordt. Daglicht houdt ze meestal heel klein, maar met kunstmatig licht zie je meestal dat ze groter worden. Niks bijzonders dus :wink:

mvematthaus

Belezen gebruiker
ooscaar zei:
Ja, je kunt grote pupillen krijgen van amfetamine, vooral als het donker wordt. Daglicht houdt ze meestal heel klein, maar met kunstmatig licht zie je meestal dat ze groter worden. Niks bijzonders dus :wink:

Aaaah mooizo, pff dacht al :sunglasses:

Bedankt voor je snelle reactie, dan weet ik dat ook weer !!

Astroyana

Newbie
Het lichaam kan meer aan dan je denkt :wink:
Dus op gebied van spieren zou je lichaam het wel aan moeten kunnen, mits je goed blijft eten en rust tussen de trainingen houd.

Maar op het gebied van je dopamine receptoren.... Zeer onverstandig lijkt me.

Fool

Badass junkie
Van amfetamine kun je net zulke grote ogen krijgen, ligt een beetje aan de omstandigheden. :wink:

Trivia Bot

Experimenterende gebruiker
In de meeste antwoorden van de df'ers kan ik mij goed vinden. Kan je vriend ook sterk afraden om speed te blijven gebruiken voor het fitnessen, in het begin zal hij misschien wat positief effect hebben maar op lange termijn vreet de speed je spieren gewoon op door de combinatie van weinig slapen/rust en slecht/weinig eten. Ook zal hij pijntjes veel minder snel voelen dus heeft hij veel meer kans op blessures.
Ik gebruik zelf als lang pre-workout (pwo)en dan maar eens in de 3 weken als ik voel dat ik echt een boost nodig heb (bijv na een weekendje pep :mrgreen: ). Een pwo is veel gezonder en efficienter voor krachttraining dus ik raad hem dit zeker aan.
Ook kan goed eten, een bakkie koffie, een juiste motivatie of goede muziek mij al een dikke boost geven zodat ik geen pwo nodig heb.

Hoop hij mijn advies aanneemt.

-Een gediplomeerd fitnessinstructeur

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Zal ik het dan maar doen? Man man man wat een vraag weer, je kan op basis van ratio toch wel de overweging maken of het gebruik van pep voor het sporten verantwoord is. Als je je goed had ingelezen wist je dat pep ook voor spierafbraak zorgt. Daarna verhoog je met pep je hartslag, je temperatuur vermeerderd, je staat al strak en dan ga je ook nog een gewichten drukken. Eén en éen is twee toch?

Nu heb ik ook wel eens pep op het werk gebruikt, maar dat was nadat ik de dag ervoor helemaal kapot was gegaan aan de drank. Niet slim, maar in mijn geval noodzakelijk omdat ik met katers niet meer functioneer en als een dood vogeltje door het huis heen beweeg. Dit soort excessen vermijd ik echter nu door de bron aan te pakken en niet meer te zuipen van tevoren. :wave:

Maar de sportschool in met pep. Bij de sportschool heb je geen druk en gaat het niet om keiharde flappen. Bij de sportschool werk je aan je eigen lichaam omdat je dat leuk vindt. Je kan bij wijze van spreken elk tijdstip van de dag erheen en niemand spreek je aan als je een halfuur lang niets doet. Ik vind het gewoon een bezopen idee om dit voor te stellen.

Dit hoef je ons niet om de post te vertellen, dat weten we nu allemaal wel. Ik begin echter te twijfelen aan het feit hoe lang je die pauze vol kunt houden. Je bent nog hartstikke druk bezig hier te posten en vragen over gebruik te stellen. Hoeveel maanden had je in gedachten om die pauze te laten duren? Als je dacht dat een pauze enkele weken besloeg zit je er ver naast. Ik zou om te beginnen maar eens een halfjaar niks gebruiken gezien je misbruik voorheen, en dan is het mogelijk dat andere leden hier zelfs langer aanraden. Daarnaast ben je nog enorm jong en dat valt met alle respect ook af te lezen aan je berichten.

Vat het alstublieft niet te persoonlijk op, ik denk zelfs dat je een prima jongen ben die oog voor zijn vrienden heeft. Je bent echter 17 jaar (toch?) en dan zijn de meesten nog niet in staat oorzaak --> gevolg in te zien. Ik ben hier zelf ook pas op hogere leeftijd achtergekomen, toen het eigenlijk al te laat was. Gezien je jeugdige overmoed ga ik je niet keihard veroordelen, vooral omdat ik dat moreel gezien verwerpelijk vind. Ik denk echter wel dat je obsessieve gedrag bepaald risico's met zich meebrengen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Poeh leipvaleriaan.. Heel mooi en zo duidelijk bericht. Dit zal de TS echt eel ten harte nemen.
De meesten hier (onder andere mijzelf) zijn misschien toch wel wat bot geweest in antwoorden aan MveMattaus. Niet omdat ik niet meende wat ik zei, maar omdat ik niet erbij had nagedach dat je zo jong nog een "puberbrein" hebt. Dan kijk je idd heel anders tegen dingen aan. Ik heb er van geleerd haha. Complimenten voor je bericht en inzicht. :)

mvematthaus

Belezen gebruiker
leipebaviaan zei:
Zal ik het dan maar doen? Man man man wat een vraag weer, je kan op basis van ratio toch wel de overweging maken of het gebruik van pep voor het sporten verantwoord is. Als je je goed had ingelezen wist je dat pep ook voor spierafbraak zorgt. Daarna verhoog je met pep je hartslag, je temperatuur vermeerderd, je staat al strak en dan ga je ook nog een gewichten drukken. Eén en éen is twee toch?

Nu heb ik ook wel eens pep op het werk gebruikt, maar dat was nadat ik de dag ervoor helemaal kapot was gegaan aan de drank. Niet slim, maar in mijn geval noodzakelijk omdat ik met katers niet meer functioneer en als een dood vogeltje door het huis heen beweeg. Dit soort excessen vermijd ik echter nu door de bron aan te pakken en niet meer te zuipen van tevoren. :wave:

Maar de sportschool in met pep. Bij de sportschool heb je geen druk en gaat het niet om keiharde flappen. Bij de sportschool werk je aan je eigen lichaam omdat je dat leuk vindt. Je kan bij wijze van spreken elk tijdstip van de dag erheen en niemand spreek je aan als je een halfuur lang niets doet. Ik vind het gewoon een bezopen idee om dit voor te stellen.

Dit hoef je ons niet om de post te vertellen, dat weten we nu allemaal wel. Ik begin echter te twijfelen aan het feit hoe lang je die pauze vol kunt houden. Je bent nog hartstikke druk bezig hier te posten en vragen over gebruik te stellen. Hoeveel maanden had je in gedachten om die pauze te laten duren? Als je dacht dat een pauze enkele weken besloeg zit je er ver naast. Ik zou om te beginnen maar eens een halfjaar niks gebruiken gezien je misbruik voorheen, en dan is het mogelijk dat andere leden hier zelfs langer aanraden. Daarnaast ben je nog enorm jong en dat valt met alle respect ook af te lezen aan je berichten.

Vat het alstublieft niet te persoonlijk op, ik denk zelfs dat je een prima jongen ben die oog voor zijn vrienden heeft. Je bent echter 17 jaar (toch?) en dan zijn de meesten nog niet in staat oorzaak --> gevolg in te zien. Ik ben hier zelf ook pas op hogere leeftijd achtergekomen, toen het eigenlijk al te laat was. Gezien je jeugdige overmoed ga ik je niet keihard veroordelen, vooral omdat ik dat moreel gezien verwerpelijk vind. Ik denk echter wel dat je obsessieve gedrag bepaald risico's met zich meebrengen.

Hey

Lukt zeker, totaal geen behoefte eraan ofzo. Heb ook nog steeds niet opnieuw gebruikt !

Hou ik nog wel een tijdje zo :wink:

Toch bedankt voor je informatieve bericht man :wink:

Bovenaan