pharm-party's

Mr.jiho

Wijs gebruiker
WASHINGTON (ANP) - Tieners en jonge volwassenen in de Verenigde Staten gebruiken steeds vaker zware medicijnen om high te worden of om zich op te peppen voor een examen of tentamen.

Ze slikken soms uitzinnige hoeveelheden zware pijnstillers, stimulerende of kalmerende middelen of combinaties daarvan zonder dat zij iets weten over de werking en de bijwerkingen. Dat vertelde Jan Sigerson van het ontwenningsprogramma Journeys in de Amerikaanse staat Omaha aan de krant USA Today van dinsdag.
Toen een tiener haar vertelde dat hij op een 'pharm party' was geweest, dacht zij aanvankelijk dat het ging om een 'farm party', een drinkfeest in een boerenschuur. Maar ze kwam er al snel achter dat 'pharm' stond voor 'pharmaceuticals'', geneesmiddelen.
De deelnemers vertelden haar van alles over de feestjes waar soms nog jonge kinderen handenvol pillen slikken waarvan ze de naam niet eens kennen. ,,Als je eenmaal een patroon begint te zien, kom je erachter dat het wijdverbreid is'', aldus Sigerson.
Ook drugsbestrijders elders in de VS hebben de trend opgemerkt. Carol Falkowski van de Hazelden Foundation zei dat jonge gebruikers van alleen op recept verkrijgbare medicijnen op internet 'recepten' aanbevelen om high te worden. Dat gebeurt soms zo simplistisch dat pillen alleen worden aangeduid met de kleur en niet met de merknaam. Dat verklaart volgens haar dat spoedopnameafdelingen van ziekenhuizen in toenemende mate te maken krijgen met jongeren die een overdosis van een bizarre en in potentie dodelijk combinatie van pillen.
Bij Amerikaanse jongeren is marihuana nog steeds de populairste drug. Het gebruik van ecstacy neemt sterk af en het gebruik van geneesmiddelen neemt toe. Dit laatste is volgens Falkowski te verklaren uit het feit dat jongeren dat sociaal aanvaardbaarder vinden dan gebruik van soft- of harddrugs. Ook denken zij dat het gebruik geen kwaad kan omdat medicijnen in tegenstelling tot drugs 'veilig' zijn. ,,Het komt voor dat kinderen een zak vol pillen meenemen en dat ze die bij elkaar gooien en samen delen om een fijne zaterdagavond te hebben. Kinderen denken niet na over de gevolgen.''

(brabants dagblad)
kun je toch beter een xtc-pilletje pakken of een lijntje snuiven

Play_bunny

Wijs gebruiker
Lijkt me wel ja...

Mr.jiho zei:
Het gebruik van ecstacy neemt sterk af en het gebruik van geneesmiddelen neemt toe. Dit laatste is volgens Falkowski te verklaren uit het feit dat jongeren dat sociaal aanvaardbaarder vinden dan gebruik van soft- of harddrugs. Ook denken zij dat het gebruik geen kwaad kan omdat medicijnen in tegenstelling tot drugs 'veilig' zijn.

Ze heeft hier wel een punt. Zo wordt het wel een beetje voorgehouden aan iedereen, maar combinatie van medicijnen, of dat nou zou veilig is.... dan liever gewoon xtc of wat dan ook ja, dan weet je wat je doet

Ellesdee

Badass junkie
hahaha... oud nieuws :P

had er al een docu over gezien...

en... in een aflevering van C.S.I. ging t over de pharm parties, was namelijk een moord gepleegd toen... enz enz :P

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
DIkke mongolen zijn jullie, tuurlijk zijn pharms beter dan illegale drugs. Waarom denk je dat de eene legaal zijn en de andere illegaal. pharms zijn uitbundig getest op veiligheid en kwaliteit. illegale pillen en poeders niet. met pharms weet je tenminste wat je krijgt wat absoluut niet het geval is met pillen en dergelijke. Ik vind het een goede zaak dat drugs worden vervangen door deze `zware medicamenten`.

Mr.jiho

Wijs gebruiker
PharmaPhreeK zei:
DIkke mongolen zijn jullie, tuurlijk zijn pharms beter dan illegale drugs. Waarom denk je dat de eene legaal zijn en de andere illegaal. pharms zijn uitbundig getest op veiligheid en kwaliteit. illegale pillen en poeders niet. met pharms weet je tenminste wat je krijgt wat absoluut niet het geval is met pillen en dergelijke. Ik vind het een goede zaak dat drugs worden vervangen door deze `zware medicamenten`.
wat denk je dat het beste is, dat iemand van 16jaar en pilletje pakt en hij weet hoeveel mdma erin zit, daar gaat hij bevoorbeeld 3uur goed mee
of iemand van 16 die naar de EHBO-kast loopt van z'n ouders, alle pillen eruit pakt en ze gewoon een beetje zit te mengen met elkaar en met alcohol?

Mr.jiho

Wijs gebruiker
drugs word gemaakt om je goed te voelen, om je te laten hallucineren,energie te krijgen,....
medicijnen worden gemaakt omdat er iets in je lichaam niet zo goed werkt en het moet worden verbeterd..

Haze

Bewuste gebruiker
PharmaPhreeK zei:
Ik vind het een goede zaak dat drugs worden vervangen door deze `zware medicamenten`.

Lol, jij bent dom, dat ze in de apotheek liggen, wil niet zeggen dat die dinge veilig zijn

RandomDude123

Bewuste gebruiker
PharmaPhreeK zei:

Uhm....

Zo, dit zegt meer dan honderd woorden.

RandomDude123

Bewuste gebruiker
Ze zijn legaal, al kunnen ze tot net zulke sterke verslavingsverschijnselen leiden als bijvoorbeeld heroïne. Honderden miljoenen mensen op aarde zijn verslaafd aan slaapmiddelen, pijstillers, tranquilizers en antidepressiva. "Pillenjunks" gebruiken deze medicijnen om andere redenen dan waarvoor zij worden voorgeschreven.

PharmaPhreeK, ben je er nog! :wink:

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Ik reageerde mischien een beetje fel, maar dat komt omdat iemand een opmerking had van: beter xtc gebruiken dan die pharms. daar ben ik het niet mee eens, want xtc is ooit op de markt geweest als medicatie, maar is daaruit weggehaald omdat het hele ernstige bijeffecten heeft, wellicht permanente.(neurotoxiciteit en dergelijke)

voorbeelden:
Heroine is verslavender dan pijnstillers, daarom wordt het ook niet voorgeschreven tegen pijn. En heroine is gevaarlijker omdat de gebruiker daarvan haast nooit weet wat die krijgt. poeders uit de illegale circuit zijn gemengd met andere dingen en zijn haast nooit puur.

Dexedrine zou ik veel liever gebruiken dan speed, omdat ik daarvan de samenstelling weet, en van speed weet je dat niet. je weet niet eens wat de werkzame stof is...er zijn verschillende isomeren en dergelijke.

Mijn punt is dit:
Het is veel veiliger om `pharms`te gebruiken omdat je weet wat erin zit, je kan de bijwerkingen en contra-indicaties lezen op de bijsluiter, en je weet dat het pil is gemaakt door een multi miljarden industrie die de stoffen heeft getest en ze zo veilig en mensenvriendelijk heeft gemaakt.
Daarentegen zou ik geen enkele illegale chemicus vertrouwen omdat voor de zwarte markt geen instanties zijn om de stoffen te kontrolleren. Mensen die zich hiermee bezighouden concentreren zich alleen op winst ( hoe goedkoper ze een poeder of pil kunnen produceren, en hoe duurder ze het kunnen verkopen) en daardoor worden hun produkten onbetrouwbaar.

Natuurlijk kan je gevaarlijke combinaties maken met pharms maar dat kan ook met illegale drugs... dan toch liever met een capsule/tablet/vloeistof waarvan ik de samenstelling wel weet.

Haze

Bewuste gebruiker
PharmaPhreeK zei:
Ik reageerde mischien een beetje fel, maar dat komt omdat iemand een opmerking had van: beter xtc gebruiken dan die pharms. daar ben ik het niet mee eens, want xtc is ooit op de markt geweest als medicatie, maar is daaruit weggehaald omdat het hele ernstige bijeffecten heeft, wellicht permanente.(neurotoxiciteit en dergelijke)

Sommige drugs zijn ook beter dan sommige medicijnen. Zo is Diazepam een hersenvreter.

voorbeelden:
Heroine is verslavender dan pijnstillers, daarom wordt het ook niet voorgeschreven tegen pijn. En heroine is gevaarlijker omdat de gebruiker daarvan haast nooit weet wat die krijgt. poeders uit de illegale circuit zijn gemengd met andere dingen en zijn haast nooit puur.

TEstservice

Dexedrine zou ik veel liever gebruiken dan speed, omdat ik daarvan de samenstelling weet, en van speed weet je dat niet. je weet niet eens wat de werkzame stof is...er zijn verschillende isomeren en dergelijke.

Ik niet, lang leve mdma!

Mijn punt is dit:
Het is veel veiliger om `pharms`te gebruiken omdat je weet wat erin zit, je kan de bijwerkingen en contra-indicaties lezen op de bijsluiter, en je weet dat het pil is gemaakt door een multi miljarden industrie die de stoffen heeft getest en ze zo veilig en mensenvriendelijk heeft gemaakt.
Daarentegen zou ik geen enkele illegale chemicus vertrouwen omdat voor de zwarte markt geen instanties zijn om de stoffen te kontrolleren. Mensen die zich hiermee bezighouden concentreren zich alleen op winst ( hoe goedkoper ze een poeder of pil kunnen produceren, en hoe duurder ze het kunnen verkopen) en daardoor worden hun produkten onbetrouwbaar.

Ja veiliger, laten we allen Xanax of Morfinepillen nuttigen!

[/quote]

Bal0n

Badass junkie
PharmaPhreek heeft een sterk punt hoor. Testserivice is natuurlijk een mooie uitkomst, maar niet iedereen laat zn pillen testen en de test laat niet zien welke andere stoffen er nog meer in je pil zitten.

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Wil je je kreten wat wetenschappelijker formuleren, en onderbouwen ,Haze, ik zie namelijk al bij de eerste zin dat je zelf hersenloos bent.

Testservice is inderdaad handig, wat betreft kennis van de samenstelling van je drugs, maar zeg nou eens eerlijk hoeveel procent van de drugsgebruikers hun pillen/poeders ook werkelijk laten testen.
En zo`n test zegt alleen maar hoeveel werkzame stof erin zit, niet waar het mee vermengt is.
En ook al wordt het getest, meestal wordt de spul toch wel gebruikt omdat de meeste mensen geen pure drugs kunnen krijgen.

180mg MDMA is wellicht een goede pil maar dat zegt niks over de veiligheid van de stof zelf.

dallandra

Wijs gebruiker
waarom denk je dat er bij zelfzorgmiddelen een bijsluiter zit,waarop een maximale dagdosis staat?
omdat t bij hoger gebruik wel degelijk schadelijk is!
dan kan je wel weten wat erin zit,t wil nog niet zeggen dat t veilig is..
deze middelen zijn alleen veilig als je je aan de dagdosis houd,bij meer is het wel degelijk schadelijk!
zelf bij teveel ' onschuldige' paracetamolletjes kun je al ernstige leverbeschadigingen krijgen.
en waarom denk je dat de mensen die deze middelen verkopen ervoor moeten leren en mensen advies moeten geven? :rolleyes:

A

Anonymous

Gast
Jullie moeten nooit denken dat je beter wordt van medicijnen, door medicijnen heb je minder last van je kwaal, waardoor alles draaglijker is.
In die tijd genees je(of helemaal niet), maar als je voor een langere tijd blootgesteld wordt door medicijnen heb je ook bijwerkingen zoals met illegale drugs...

Antibiotica is een ander verhaal, die zijn echt nuttig.

Het enige verschil tussen medicijnen en illegale drugs is dat de een de mens ten goede komt(mits goed gebruikt) en de ander genot levert, of de mens verbetert in zeer beperkte mate.
Verder hebben ze wel wat gemeen, ze zijn psychoactief.

dallandra

Wijs gebruiker
BobG zei:
Jullie moeten nooit denken dat je beter wordt van medicijnen, door medicijnen heb je minder last van je kwaal, waardoor alles draaglijker is.
In die tijd genees je(of helemaal niet), maar als je voor een langere tijd blootgesteld wordt door medicijnen heb je ook bijwerkingen zoals met illegale drugs...

Antibiotica is een ander verhaal, die zijn echt nuttig.

Het enige verschil tussen medicijnen en illegale drugs is dat de een de mens ten goede komt(mits goed gebruikt) en de ander genot levert, of de mens verbetert in zeer beperkte mate.
Verder hebben ze wel wat gemeen, ze zijn psychoactief.

en je kunt er ook verslaafd aan raken.

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Tuurlijk kan je medicijnen misbruiken, maar als je dat toch gaat doen kan je beter high worden van medicijnen dan van illegale drugs.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Hoezo denk je dat?
Je weet toch niet wat het combineren van medicijnen doet in je lichaam? Je hebt er toch niet voor gestudeerd?

A

Anonymous

Gast
laan zei:
need^weed zei:
amerika zuigt op het gebied van drugs :rolleyes:
Ja, alleen methamphetamine schijnt daar redelijk in omloop te zijn. Niet om trots op te zijn.

In amerika zijn gewoon alle drugs verkrijgbaar hoor, daar is meth meer populair op het platteland, verslaafde hillbilly's.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja, alleen methamphetamine schijnt daar redelijk in omloop te zijn. Niet om trots op te zijn.[/quote]

in amerika zijn drugs in omloop waar jij nog nooit van gehoord hebt...
heel vaag om te denken dat daar alleen methamphetamine te verkrijgen is.

on topic: Het probleem is niet zo simpel als jullie het omschrijven, pharms zijn veiliger of illegale drugs zijn veiliger. Uiteraard weet je van pharms wat er in zit. Maar het idee erachter is hetzelfde, die bedrijven willen ook alleen maar geld verdienen. Artsen krijgen bepaalde bonussen om bepaalde medicijnen voor te schrijven. En uberhaupt voordat medicijnen op de markt komen moet daar zoveel gelobby'd worden, dat is ook gewoon een groot machtspel met als belangrijke spil: geld. En je kan ook wel zeggen een illegale chemicus maakt het niet uit, die wil alleen zo goed mogelijk verdienen. Dit is uiteraard ook niet helemaal waar. Er bestaat ook nog zoiets als concurrentie. Als jij gewoon kutkwaliteit pillen maakt of poeders of wat dan ook en je wil ze wel duur verkopen... tja,dan zullen je klanten echt wel even ergens anders gaan zoeken uiteindelijk. Zo moeilijk is dat toch ook weer niet in Nederland.

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
@Play_bunny
Je weet toch niet wat het combineren van medicijnen doet in je lichaam? Je hebt er toch niet voor gestudeerd?

Ik heb er wel voor gestudeerd. En combineren van bepaalde middelen kan gevaarlijk en slecht voor je zijn, daar gaat het niet om. Iedereen weet dat. Het ding is dat je beter dexedrine met morfine kan combineren, dan crack met heroine.

Intoxicated:

Ik ben het tot een bepaalde punt met je eens. Het klopt ook dat de pharmaceutische industrie ook geld wil verdienen, alleen zij MOETEN de medicijnen die ze verkopen eerst heel uitvoerig testen op veiligheid. Dat moet van de regering. Er zijn daarnaast veel onafhankelijke instanties die de medcijnen ook testen en de studies controleren. Dit kost allemaal heel veel geld, en wordt gedaan zodat de medicijnen zo effectief werken, en zo veilig mogenlijk zijn. Als ze niet veilig zijn worden ze van de markt gehaald.
Voor de illegale chemicus zijn geen instanties die hem verplichten om zijn product te testen op veiligheid, want dat kost hem alleen maar meer geld....daarom is die ook ILLEGAAL

Daarnaast zijn de meeste `illegale` drugs waren ooit op de markt gebracht door de farmaceutische industrie maar uit ervaring is gebleken dat ze verslavend en/of schadelijk zijn. Denk aan: heroine, cocaine, mdma, methamphetamine, PCP etc..

Hoe kan iemand dan zeggen
kun je toch beter een xtc-pilletje pakken of een lijntje snuiven
?

Natuulijk kan je dat beter niet doen.

Play_bunny

Wijs gebruiker
PharmaPhreeK zei:
@Play_bunny

Ik heb er wel voor gestudeerd. En combineren van bepaalde middelen kan gevaarlijk en slecht voor je zijn, daar gaat het niet om. Iedereen weet dat. Het ding is dat je beter dexedrine met morfine kan combineren, dan crack met heroine.

Ok, jij hebt er dan voor gestudeerd, maar de meeste jongeren niet en daar gaat het in het artikel over. Ik zou niet het hoe of wat niet weten.

De meeste oudere jongeren weten wel dat ze geen medicijnen moeten combineren omdat dat gevaarlijk kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat weet.

En ik heb het ook niet over het combineren van drugs.
Kijk het zit zo, je kan medicijnen combineren, of zoals ik eerder gezegd had, xtc nemen. Dat is niet het combineren van drugs. Dat is gewoon een soort drug. Het combineren van drugs is mijn ogen gewoon levensgevaarlijk, net als het combineren van medicijnen op eigen houtje.

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Waarop berust je beredenering dat het ene middel gevaarlijker is dan de andere?

Wat vinden jullie eigenlijk "slecht" aan een middel want qua neurotoxiciteit is een beetje dexedrine en een paar pijnstillers veel beter voor je dan een paar ecstacy pillen op een trance feestje.

Play_bunny

Wijs gebruiker
PharmaPhreeK zei:
Waarop berust je beredenering dat het ene middel gevaarlijker is dan de andere?

Ik heb mijn mening eigenlijk op de volgende redenatie gebaseerd:

1. De xtc markt in NL is redelijk schoon, je weet dus dat er hoogstwaarschijnlijk geen rattengif bijv. in zit.

2. Je hebt de mogelijkheid in NL om je pillen te laten testen, zodat je
zeker weet wat erin zit en wat de effecten zijn.

3. Natuurlijk brengt xtc schade aan in je lichaam. De gevolgen zijn bekend, maar hoeevel schade en voor welke termijn is onbekend. Daar wordt ook geen onderzoek naar gedaan. Daarmee zeg ik niet dat het veiliger is dan het combineren van medicijnen. Het is niet echt een reden eigenlijk, meer een constatering.

4. Als je als patient van een arts al medicijnen krijgt die schade in je lichaam aanbrengen, soms zelfs medicijnen krijgt voor Jan Joker, waardoor je daarna voor dezelfde klacht zwaardere medicijnen moet slikken die meer schade aanbrengen, dan lijkt het mij zo dat als je medicijnen gaat combineren op eigen houtje, dat je bepaalde bijwerkingen stimuleert. En als leek weet je echt niet wat de combinatie van bepaalde stoffen in je lichaam doet. Ook niet of die combinatie levensgevaarlijk is, ja of nee.

Mijn conclusie: als je dus je pillen laat testen, dan weet je dus wat er in zit. Je weet daarnaast ook wat het in je lichaam doet, en wat de gevolgen zijn. Met de combinatie van medicijnen die je op eigen houtje gaat combineren (als leek) weet je dat dus niet. Je kan op internet van elk medicijn afzonderlijk de werking en bijwerking op zoeken, maar wat de combinatie van 2 of meer medicijnen doet, daar kom je niet achter. Daar moet je medicijnen voor gestudeerd hebben.

Dat is eigenlijk mijn redering. Als ik ergens fout ga in mijn redering moet je het zeggen hoor, dat wil ik dan wel graag weten.

ThunderBunny

Belezen gebruiker
Ook geteste medicijnen kunnen dodelijk zijn!
er zijn diverse gevallen bekend waar mensen zijn gestorven na gebruik van medicijnen die waren getest en goedgekeurd bevonden en bij die gevallen was geen sprake van een combinatie van alcohol of andere medicijnen en drugs.
is dus wel degelijk gevaarlijk zeker als je alles gaat mengen.
en dan nog het feit dat medicijnen net zo slecht zijn als drugs .

Bovenaan