philosopher stones

acidsmak

Experimenterende gebruiker
ik heb een growkit besteld bij azarius (truffels) en nu is mijn vraag wat de beste manier is om dit zo goed mogelijk tot een goed resultaat te brengen?
alvast bedankt!!
gr Wim

MissMarie90

gewoon doen wat je er als handleiding bij hebt gekregen
of wat ook gewoon op azarius.nl staat
"Zet het kitje in volledige duisternis weg. Dit is essentieel, want het mycelium kan niet goed tegen daglicht! Ideaal is een constante temperatuur tussen de 22 en 24 graden. Lager kan, maar vertraagt het proces van truffelvorming.
Een temperatuur hoger dan 24 graden is niet aan te raden, vanwege een grotere kans op sterfte en/of besmetting. Plaats het kitje dus nooit direct op de verwarming!

Mogelijke plaatsen zijn:
In de buurt van de CV-ketel, boven op de koelkast of vlak bij het plafond in een ruimte die op kamertemperatuur verwarmd wordt. Zorg er wel voor dat het kitje in het donker staat, dus bijvoorbeeld in een afgesloten kartonnen doosje.

Oogst informatie:
De geschatte opbrengst voor de kitjes is 75 -120 gram.

Na minimaal 16 weken kan de Tampanensis geoogst worden. Hoe langer je wacht met oogsten, des te groter je opbrengst zal worden. Dus het loont zeker de moeite om wat extra geduld te hebben! Eenmaal geopend moet het kitje leeg geoogst worden om besmetting te voorkomen. Maak dus ook nooit tussentijds het kitje open, hoe verleidelijk dit ook is.

Truffels schoonwassen na het oogsten:
Je kunt de truffels gemakkelijk in een laagje water schoonwrijven (eventueel met een borsteltje) en in een vergiet de laatste graszaden eraf spoelen. Daarna droogwrijven met een schone doek en even laten uitdampen.

Hoe de truffels vers te bewaren:
Na het schoonmaken en uitdampen, in de koelkast bewaren in bijvoorbeeld een plastic bakje met wat gaatjes in het deksel."

acidsmak

"waar slaat dat dan op" had ik dus tegen degene die die leuke plaatjes stuurde
maar oke thnx :wink:

phy

Bewuste gebruiker
Volgens mij is er geen max. Het zal alleen niet verder meer groeien.

Kwestie van kijken of er nog iets gebeurt denk ik.

Talec

Bewuste gebruiker
hmm nice, en werkt die kit nu al een beetje dan? denk dat ik me ook eens eens
die truffel kit ga bestellen + ng een large growboxje want damn wat een sucses :wink:

grtz

phy

Bewuste gebruiker
Ok, na 6 maanden heb ik het setje geoogst. De opbrengt was 75 gram, een redelijke opbrengst dus.
Mijn ervaringen:

Het schoonmaken is een heel karwei. Alles zit onder de schimmel en graszaden. Kieper het potje om in een vergiet en zet het in een kom met water. Dan is het zaak om de harde stukjes uit de brei te vissen en die in een apart bakje te leggen. Deze eventjes schoonwrijven en voila! Je hebt een mooie portie truffels, klaar om gebruikt te worden.

Laat de truffels niet te lang in water weken, daardoor gaan ze beschimmelen!!!

Ik heb een paar dagen later een heerlijke trip gehad op ong. 20 gram truffels (1,3 portie dus). De rest had ik te drogen gelegd tussen wcpapier. Een paar dagen later waren ze allemaal beschimmeld (omdat ik ze dus in water had geweekt). Maar gelukkig heb ik ze schoon kunnen wrijven met een borsteltje.

gtje

Bewuste gebruiker
goede truffels horen onder 'schimmel' te zitten ... misschien bedoel jij een ander soort schimmel, maar goed wanneer je oogst horen ze een witte schimmel op zich te hebben

greetzzz gtje

gtje

Bewuste gebruiker
nee precies ik had het over die witte aanslag ... hoe meer hoe beter :grin: maar dat is bij lange na geen plusjes :P!!! dan heb je te maken met vocht schimmels :openmouth:

acidsmak

ik ga vandaag mn truffel kweeksetje dus openen want hij staat er al 17 weken.zaterdag wou ik dus met nog 2 mensen ff lekker oud hollands trippen.
vraag:ik moet dus voor zaterdag 45 gram gedroogde truffels hebben en de rest bewaren voor een andere keer.Hoe kan ik dit t beste aanpakken??
Alvast bedankt voor de reacties!!!!

Mayan

Bewuste gebruiker
Ik heb genoeg met 15 gram truffels hoor, meer dan genoeg :grin:
Dat is al een aardige portie!
Ik laat ze altijd weken in thee zonder suiker of honing. Door ze heel fijn te snijden, de thee in, opdrinken en de overschot opeten.

De rest leg je in een tubberware potje. Je spant er plastic folie rond en prikt er gaatjes in.
Dat leg je in de frigo. Blijft wel geen maanden goed he.

Hou je pot goed bij waar je je truffels in teelde.
Zo kan je die sterriliseren, met graszaad in uiteraard.
En terug mycelium van Psilocybe mexicana of Psilocybe tampanensis bijvoegen.
En na maximum vier maand heb je terug truffels :)

acidsmak

ik ben ze dus op dit moment aan t drogen. we hadden 52 gram toen we t eruit haalde.
maar 2 dagen laten drogen is wel genoeg neem ik aan?
heb ook gehoord dat t verschilt per kweeksetje maar dat vind ik een raar verhaal...truffels zijn truffels toch?

acidsmak

ik heb mn truffels van mn kweekset 3 weken in een schone trommel gedaan en in de koelkast gezet.
ze zijn nu klein beetje vochtig, niet erg , en op sommige stukjes zit een klein beetje schimmel.kan ik ze nu gewoon nemen ,dus dat t niet gevaarlijk is of wat dan ook of moet ik ze weg gooien?

phy

Bewuste gebruiker
acidsmak zei:
ik heb mn truffels van mn kweekset 3 weken in een schone trommel gedaan en in de koelkast gezet.
ze zijn nu klein beetje vochtig, niet erg , en op sommige stukjes zit een klein beetje schimmel.kan ik ze nu gewoon nemen ,dus dat t niet gevaarlijk is of wat dan ook of moet ik ze weg gooien?

Als ze stinken zou ik ze weggooien. En anders even flink met een tandenborstel bewerken.

gtje

Bewuste gebruiker
informeer gewoon bij de zaak waar je ze vandaan heb ... zoals je ziet krijg je geen ervaren antwoorden DAT IS DUZZZ STUNTEN...

het is jouw lichaam jouw veiligheid een mailtje naar bij azarius moet genoeg zijn

greetzzz gtje

JJJ

Bewuste gebruiker
Als het dikke witte schimmel is dan is het goed, dat is gewoon truffelmycelium. Meer draderig, of een andere kleur dan wit is niet goed.

Bovenaan