Placebo

J0rrit

Badass junkie
Een ander topic zette me even aan het denken. Placebo..... in hoeverre bestaat dit ECHT? Hoe ver kan het gaan? Kan iemand die denkt dat hij een xtc pil neemt, maar in feite troep krijgt, echt het effect van de pil voelen zoals hij het zou voelen bij een echte pil? Hoe zit dit nou precies?

Deranged

Badass junkie

Funky Monkey

Badass junkie
Door te denken kan je lichaam verbazinwekkende dingen... probeer het een keer uit bij iemand zou ik zeggen :beer:

Gewoon een kinder vitamine C pilletje (Zo eentje met een figuurtje) geven ofzo :P

-spaceman-

Badass junkie

^placebo

verdomme, het is gewoon een dude.. zeker weten dat ie meer make-up gebruikt dan 20 BrEeZ@Hs bij elkaar!

jcutter

Badass junkie
Placebo is dat je de dames van plezier bezoekt en liefde voelt tijdens de sex terwijl de dame continue op haar horloge aan het kijken is.

azgaza

Badass junkie
Mensen kunnen door echt te geloven dat iets werkt zelfs een kanker laten krimpen, placebo effect is best geweldig eigenlijk.

-spaceman-

Badass junkie
^ prachtig, eigenlijk is het een wondermiddel!

zoals wikipedia zegt:

Placebo-effect is het niet specifieke effect of het verwachtingseffect, een (soms onverwacht) positief effect dat te zien is bij het toedienen van een niet actieve stof op het zelfgenezende vermogen. Het placebo-effect wordt naar men aanneemt veroorzaakt door het vertrouwen, geloof, hoop, en verwachting die (onbewust) gesuggereerd worden door 1) de behandelaar en 2) het geconsulteerd worden voor een klacht en 3) de daaropvolgende behandeling. Het placebo-effect is een actief bestanddeel van elke therapeutische interactie, vaak zelfs het meest krachtige bestanddeel.

Robdebob

Bewuste gebruiker
Hoezo is t een domme vraag dan? Ik durf te wedden dat ie op google geen antwoord vind op de vraag of iemand wel eens door een placebo-xtc-pil is gaan spacen :confused:

En ook nog: dit forum bestaat al enkele jaren en bijna elke vraag is wel een keertje gesteld, dus volgens jullie moet niemand meer posten?

O.T.:
Placebo-effect is inderdaad een zeer sterk psychologisch effect wat veroorzaakt wordt door een verwachtingspatroon. Bij mensen die beweren dat ze moeilijk kunnen slapen kan dit nog wel te gebruiken zijn, maar ik denk niet dat mensen gaan spacen van een neppil :rolleyes:

Ellesdee

Badass junkie
Robdebob zei:
Hoezo is t een domme vraag dan? Ik durf te wedden dat ie op google geen antwoord vind op de vraag of iemand wel eens door een placebo-xtc-pil is gaan spacen :confused:

het is dus wel te vinden dmv google :wink:
http://64.233.183.104/search?q=cache:tongueout:0 ... cd=7&gl=nl

Het effect van pillen wordt ook bepaald door de verwachting die je ervan hebt. Dat lijkt een beetje op het placebo effect bij medicijnen. Als je verwacht dat je door Mitsubishis meer gaat dippen, zal dat ook gebeuren.

t is idd niet helemaal t juiste antwoord
maar er zijn genoeg dingen te vinden over xtc en een placebo effect

teebo

Bewuste gebruiker
DarkScope zei:
Kan iemand die denkt dat hij een xtc pil neemt, maar in feite troep krijgt, echt het effect van de pil voelen zoals hij het zou voelen bij een echte pil? Hoe zit dit nou precies?

Heb jij al eens XTC genomen?

Carlitos

Badass junkie
Keer iemand shaggie gegeven en zeiden dat er wiet in zat,ging ie vet stoned doen enzo,en lacherig terwijl er niks in zat.

Placebo , wel lachen.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
TE KOOP:

1 Kg PlaceboGoGo in poedervorm, op verzoek kunnen de PlaceboGoGo's machinaal in capsules worden gedaan.

Prijs per kg: 3499,- eurootjes.

:hearteyes:

jcp

Bewuste gebruiker
Japi-10 zei:
Keer iemand shaggie gegeven en zeiden dat er wiet in zat,ging ie vet stoned doen enzo,en lacherig terwijl er niks in zat.

Placebo , wel lachen.

Hetzelfde met m'n neefje eens uitgehaald, terwijl hij toch regelmatig blowt en je dus zou denken dat hij het wel in de gaten zou hebben... not :grin:

"Poeh hee knetter als een aap!" :wink:

PS wat een gruwelijke avatar Japi :beer:

J0rrit

Badass junkie
teebo zei:
DarkScope zei:
Kan iemand die denkt dat hij een xtc pil neemt, maar in feite troep krijgt, echt het effect van de pil voelen zoals hij het zou voelen bij een echte pil? Hoe zit dit nou precies?

Heb jij al eens XTC genomen?

Ja, maar dat heeft er niks mee te maken, ik heb namelijk zo ver dat ik weeet nog nooit een neppil gehad.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Mensen kunnen door echt te geloven dat iets werkt zelfs een kanker laten krimpen, placebo effect is best geweldig eigenlijk.

Euh... dit klinkt wel zeer ongeloofwaardig.
Ik zal de kracht van het placebo-effect zeker niet ontkrachten (de hoofdreden waarom alternatieve geneeskunde meestal tot tevredenheid leidt overigens), maar zeggen dat een kankergezwel kan krimpen door placebo-effect is wel zeer kort door de bocht.

Met placebo kan je inderdaad subjectieve bevindingen maken (die zelf ook op echte, fysiologische fenomenen stoelen, maar soit), maar het is onmogelijk om een objectief fenomeen te beïnvloeden.
M.a.w. de kankerpatiënt kan door placebo-effect zich beter voelen na een bananenkuur die men voor hypergeavanceerd en effectief verslijt, maar op de MRI-scanner zal blijken dat het gezwel geen micrometer gekrompen is.

De menselijke geest is zeer sterk, maar heeft ook zijn begrenzingen.

azgaza

Badass junkie
ErnstJünger zei:
azgaza zei:

Ik zal de kracht van het placebo-effect zeker niet ontkrachten (de hoofdreden waarom alternatieve geneeskunde meestal tot tevredenheid leidt overigens), maar zeggen dat een kankergezwel kan krimpen door placebo-effect is wel zeer kort door de bocht.

Met placebo kan je inderdaad subjectieve bevindingen maken (die zelf ook op echte, fysiologische fenomenen stoelen, maar soit), maar het is onmogelijk om een objectief fenomeen te beïnvloeden.
M.a.w. de kankerpatiënt kan door placebo-effect zich beter voelen na een bananenkuur die men voor hypergeavanceerd en effectief verslijt, maar op de MRI-scanner zal blijken dat het gezwel geen micrometer gekrompen is.

De begrenzing is hier dat de kanker niet weg zal gaan, uiteindelijk uit zal zaaien en dat men ondanks hun goed gelovigheid gewoon hardstikke dood gaat. Het krimpen is echter een waar verhaal, ik zal de bron niet zo makkelijk kunnen ahcterhalen, want het is een tante van een ex die ik nooit meer spreek, die met een bepaalde religie dacht haar kanker kleiner te maken, maar gezien dat nog een stuk onwaraschijnlijker is, lijk thet erop dat het placebo effect dus zo danig sterk was bij haar, dat haar lichaam de groei van de kanker gewoon een beetje afremde.

Wacky

Badass junkie
azgaza zei:
ErnstJünger zei:
azgaza zei:

De begrenzing is hier dat de kanker niet weg zal gaan, uiteindelijk uit zal zaaien en dat men ondanks hun goed gelovigheid gewoon hardstikke dood gaat. Het krimpen is echter een waar verhaal, ik zal de bron niet zo makkelijk kunnen ahcterhalen, want het is een tante van een ex die ik nooit meer spreek, die met een bepaalde religie dacht haar kanker kleiner te maken, maar gezien dat nog een stuk onwaraschijnlijker is, lijk thet erop dat het placebo effect dus zo danig sterk was bij haar, dat haar lichaam de groei van de kanker gewoon een beetje afremde.

We hebben het hier over 1 persoon die representatief moet zijn voor iedereen die kanker heeft ?

Punt is, sommigen genezen van kanker, anderen niet.
Mensen die er op een positieve manier mee omgaan en er zelf in geloven dat ze kunnen genezen hebben misschien meer kans te genezen dan zij die er niet in geloven en de hoop opgeven.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:

Daar is maar één manier voor om de mogelijkheid van te achterhalen c.q. te bewijzen: een dubbelblinde, gerandomiseerde test.
Daar zijn er hopen van ondernomen. En die wezen er telkens op dat enkel in de groep van conventioneel behandelde patiënten significante vooruitgang geboekt werd.

Indien in testgroep B onder placebo gelijkaardige effecten gesorteerd werden als in testgroep A, zou men al lang overgegaan zijn tot bidden, healing, etc als gelijkwaardig alternatief tot de evidence-based-medicine.
Quad non.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Een kennis probeerde een keer zelfmoord te plegen met 3 potten placebo slaappillen... heeft ze 3 x 150 suikerpilletjes ingeslikt, en belde toen de dokter, en werd ze met de ambulanse weggebracht,

Bij het ziekenhuis aangekomen, hadden ze in een bloedtest alleen een verhoogd suikergehalte gemeten, dus ze bekeken goed wat er nu eigenlijk echt in die potten van die tabletten zat...

Als je de bijsluiter goed had gelezen zag je dat er alleen maar, kaliumzout , bitterre smaakstof en glucose in zat. (en een waarschuwing, dat het niet geschikt is voor suikerpatienten)

Purple haze

Bewuste gebruiker
DarkScope zei:
Een ander topic zette me even aan het denken. Placebo..... in hoeverre bestaat dit ECHT? Hoe ver kan het gaan? Kan iemand die denkt dat hij een xtc pil neemt, maar in feite troep krijgt, echt het effect van de pil voelen zoals hij het zou voelen bij een echte pil? Hoe zit dit nou precies?

Ik weet wel dat mensen dronken kunnen worden van alcohol vrij bier. Placebo effect dus :)

Bovenaan