Positieve drugstest verkeer ADHD Duitsland

Nikxson123

Newbie
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waarop ik geen duidelijk antwoord kan vinden op internet...
Vorig jaar ben ik voor de eerste keer, in Duitsland, aangehouden met een positieve speekseltest (thc). Hierna moest ik ook urine afstaan en bloed prikken. Hieruit kwam positief op THC en amfetamine.
Ik heb de boete inmiddels betaald, rijontzegging (1mnd) gehad en dacht dat het zo klaar was, omdat het de eerste keer betrof.
Nu krijg ik, een jaar later, een brief mbt "entziehung der fahrerlaubnis", ivm de amfetamine, wat ik ervan begrijp (mn duits is nog niet heel goed)...
Ik gebruik overdag medicatie voor mijn ADHD en rook een half jointje in de avond. Ik woon in Duitsland, maar heb nog een Nederlands rijbewijs.

Moet ik mij nu zorgen maken (wat ik al 3 dagen doe)? Zo ja, wat kan ik doen om schade te beperken. Ik ben afhankelijk van mijn rijbewijs en was er vorig jaar van overtuigd dat ik weer mocht rijden. Ik ben in Nederland al onderzocht voordat ik op examen ging mbt autorijden met ADHD en medicatie. Help wat kan ik doen!?

Zelf dacht ik aan een advocaat inschakelen, want ik heb wel een rechtsbijstandverzekering, maar mijn Duits is frot.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn. Ook ivm blowen nu legaal is en ik die medicijnen helaas nodig heb om te kunnen functioneren.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zelf dacht ik aan een advocaat inschakelen, want ik heb wel een rechtsbijstandverzekering, maar mijn Duits is frot.
Absoluut een advocaat inschakelen. Dat had je het best meteen gedaan. Maar ook nu heeft het zin. Je spreekt slecht Duits én je kent de juridische procedure niet. Daardoor kun je onnodig fouten maken die leiden tot een strengere straf.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nog even een vraag: wat heb je gedaan om aan de Duitse autoriteiten aan te tonen dat je dexamfetamine op recept hebt? Daarvoor moet je namelijk een zogenaamde CAK-verklaring aanvragen. Als je dat niet hebt gedaan, dan ben je nalatig geweest, maar dat is al een iets positiever scenario omdat je dan misschien achteraf nog kunt aantonen dat de amfetamine medicinaal was.

Over de cannabis... Je hebt gewoon te veel THC in je bloed gehad, dat is duidelijk. De Duitse wet is heel streng wat dat betreft. Eigenlijk moet je 4-6 weken stoppen met blowen voordat je nuchter genoeg bent om in Duitsland te rijden. Er gelden voor jou geen uitzonderingen op medicinale gronden voor cannabisgebruik. Dus wat dat betreft ben je gewoon fucked nu. Je mag voorlopig niet in Duitsland rijden.

Het is mogelijk om je rijbevoegdheid weer terug te krijgen, maar daarvoor moet je een ingewikkelde procedure doorlopen. Naar wat ik heb begrepen komt het erop neer dat je meermaals naar een politiebureau in Duitsland moet gaan om daar urine in te leveren. Je moet namelijk aantonen dat je geen cannabis meer gebruikt en dat je urine schoon is.

Voor dat soort procedures, en voor de verdediging omtrent het medicinaal gebruik, zul je een advocaat nodig hebben.

• Wow
Waarderingen: ljuv

Neo-Shulginist

Badass junkie
Waar die maand rijontzegging precies vandaan komt is mij onduidelijk. Maar ik vermoed dat je die standaard krijgt opgelegd omdat er cannabis in de urine / in het bloed is aangetroffen en het heel lang duurt voordat THC uit het bloed verdwenen is. Duitsers zijn daar heel rechtlijnig in: cannabisgebruik is verboden, dus als je iets van THC in je bloed hebt mag je niet rijden, dus als wij THC in je bloed aantreffen, dan mag je sowieso niet rijden.

Ik denk dat daarna nog een juridische procedure begint te lopen om te kijken wat je straf wordt. Dat je een boete hebt betaald kan daarbij als schuldbekentenis worden gerekend (zo is dat in Nederland tenminste).

Dus nogmaals, ook voor anderen die dit lezen: altijd een advocaat inschakelen want die mensen kennen dit soort procedures en weten ook wat je niet moet doen omdat je jezelf anders nog meer in de nesten werkt.

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Nog even een vraag: wat heb je gedaan om aan de Duitse autoriteiten aan te tonen dat je dexamfetamine op recept hebt? Daarvoor moet je namelijk een zogenaamde CAK-verklaring aanvragen. Als je dat niet hebt gedaan, dan ben je nalatig geweest, maar dat is al een iets positiever scenario omdat je dan misschien achteraf nog kunt aantonen dat de amfetamine medicinaal was.

Over de cannabis... Je hebt gewoon te veel THC in je bloed gehad, dat is duidelijk. De Duitse wet is heel streng wat dat betreft. Eigenlijk moet je 4-6 weken stoppen met blowen voordat je nuchter genoeg bent om in Duitsland te rijden. Er gelden voor jou geen uitzonderingen op medicinale gronden voor cannabisgebruik. Dus wat dat betreft ben je gewoon fucked nu. Je mag voorlopig niet in Duitsland rijden.

Het is mogelijk om je rijbevoegdheid weer terug te krijgen, maar daarvoor moet je een ingewikkelde procedure doorlopen. Naar wat ik heb begrepen komt het erop neer dat je meermaals naar een politiebureau in Duitsland moet gaan om daar urine in te leveren. Je moet namelijk aantonen dat je geen cannabis meer gebruikt en dat je urine schoon is.

Voor dat soort procedures, en voor de verdediging omtrent het medicinaal gebruik, zul je een advocaat nodig hebben.
Offtopic. Ze hebben cannabis in Duitsland gelegaliseerd, maar je mag geen voertuig besturen als je de afgelopen 4/6 weken cannabis hebt gebruikt? Echt te zot voor woorden.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Offtopic. Ze hebben cannabis in Duitsland gelegaliseerd, maar je mag geen voertuig besturen als je de afgelopen 4/6 weken cannabis hebt gebruikt? Echt te zot voor woorden.
Haha, nou... de politie in Duitsland heeft zich in het legaliseerdebat gemengd door ook met dit argument te komen. Dat het onmogelijk zou zijn om cannabis te legaliseren omdat er nog altijd allerlei andere wetten zijn die gehandhaafd moeten worden en dat het voor de politie ondoenlijk zou zijn om dat allemaal te controleren.

Dus careful what you wish for :wink:

Laatst bewerkt:

Brakka Mang

Badass junkie
Denk dat dit vooral is om het aantal rechtszaken te beperken en de velen discussies, die ook hier bij het CBR worden gevoerd. THC in je bloed, doei! Zoiets. Alcohol is ook legaal maar je mag ook niet met meer dan een x hoeveelheid autorijden. Denk dat het gebrek aan test mogelijkheden nu nog maakt dat deze wetgeving zo is doorgevoerd.

• Like
Waarderingen: ljuv

verwijdermijmaar

Experimenterende gebruiker

4-6 weken? Want in Duitsland testen ze bij de politie op THC COOH of andere metabolieten? Want de actieve stof zit nog geen 24 uur in je bloed. Bewijsbaar.

Zou wel heel lelijk zijn als ze op metabolieten testen zeg.

Neo-Shulginist

Badass junkie
4-6 weken? Want in Duitsland testen ze bij de politie op THC COOH of andere metabolieten? Want de actieve stof zit nog geen 24 uur in je bloed. Bewijsbaar.

Zou wel heel lelijk zijn als ze op metabolieten testen zeg.
Wat je zegt klopt wel; dat er heel snel een hoge piek van THC in het bloed ontstaat en dat die THC snel wordt gemetaboliseerd tot THCCOOH. Maar de Duitsers hebben een heel lage cut-off value ingesteld voor THC in het bloed, namelijk 1 nanogram per milliliter. En precies zo'n hoeveelheid blijft dus heel lang in je bloed aanwezig.

Ik zie trouwens dat Duitsland heeft besloten de grenswaarde te verhogen (vanwege legalisering)! Dat is goed nieuws. Alsnog kan je daardoor vrij lang onder invloed bevonden worden:

"Depending on how much THC the user consumed and their metabolism rate, the consumer could easily have more than 3.5 ng/mL of THC in their system for weeks or months into the future. Those consumers will not be impaired at all, and yet still run afoul of Germany’s new cannabis law."

verwijdermijmaar

Wat je zegt klopt wel; dat er heel snel een hoge piek van THC in het bloed ontstaat en dat die THC snel wordt gemetaboliseerd tot THCCOOH. Maar de Duitsers hebben een heel lage cut-off value ingesteld voor THC in het bloed, namelijk 1 nanogram per milliliter. En precies zo'n hoeveelheid blijft dus heel lang in je bloed aanwezig.

Ik zie trouwens dat Duitsland heeft besloten de grenswaarde te verhogen (vanwege legalisering)! Dat is goed nieuws. Alsnog kan je daardoor vrij lang onder invloed bevonden worden:

"Depending on how much THC the user consumed and their metabolism rate, the consumer could easily have more than 3.5 ng/mL of THC in their system for weeks or months into the future. Those consumers will not be impaired at all, and yet still run afoul of Germany’s new cannabis law."

Oh jeetje, 1.0 is ook wel crimineel laag hoor. Heeft niks te maken met rijden onder invloed. Zelfs 3 is aan de lage kant. Tussen de 5 en 10 zou eerlijker zijn, ook volgens de wetenschap, maarja wie ben ik. Goed om te weten dat als ik ooit naar Duitsland rij dat ik dan een week minimaal niks rook.. want ja op maandag een joint is vrijdag crimineel! Al moet ik wel zeggen, ervaringen leren mij dat bij een normaal gebruik en postuur, na 24 uur het wel uit je bloed is en/of dat de speekseltest niet meer positief uitslaat. Ellende is dat je het van te voren nooit goed kunt testen of zeker weten bij je zelf, zoals bij alcohol bijvoorbeeld wel makkelijker te doen is door de lineaire afbraak.

Brakka Mang

Badass junkie
Oh jeetje, 1.0 is ook wel crimineel laag hoor. Heeft niks te maken met rijden onder invloed. Zelfs 3 is aan de lage kant. Tussen de 5 en 10 zou eerlijker zijn, ook volgens de wetenschap, maarja wie ben ik. Goed om te weten dat als ik ooit naar Duitsland rij dat ik dan een week minimaal niks rook.. want ja op maandag een joint is vrijdag crimineel! Al moet ik wel zeggen, ervaringen leren mij dat bij een normaal gebruik en postuur, na 24 uur het wel uit je bloed is en/of dat de speekseltest niet meer positief uitslaat. Ellende is dat je het van te voren nooit goed kunt testen of zeker weten bij je zelf, zoals bij alcohol bijvoorbeeld wel makkelijker te doen is door de lineaire afbraak.
Ik dat dit wel een hele belangrijke is wat die speekseltest betreft. Ze gaan pas bloed afnemen wanneer die positief uitslaat natuurlijk.

verwijdermijmaar

Ik dat dit wel een hele belangrijke is wat die speekseltest betreft. Ze gaan pas bloed afnemen wanneer die positief uitslaat natuurlijk.
Ik heb hem inmiddels meerdere keren gehad, ergens tussen de 12 en 24 uur word ie negatief bij mij. Wel in het verleden, maar toen rookte ik al 15 jaar elke dag een gram ongeveer. En slechter gebit. Sommige sites zeggen wel dat bloed langer positief test dan speeksel, maar dit is niet waar. Ook in studies terug te vinden. Het is zelfs mogelijk dagen positief te testen op speeksel, maar dan is het allang uit je bloed of super laag. Gelukkig maar dat in NL speeksel enkel indicatief is, maar in landen waar dat niet zo is absoluut uitkijken!!

Bovenaan