En met schop onder zijn hol bedoel ik dat hij het zelf niet gaat doen zo te zien. Tijd voor actie. Zachte heelmeesters.
Ja en ik bedoel dus dat die spreekwoordelijke schop voorbijgaat aan de onderliggende problematiek (waarvan wij de details niet kennen inderdaad), en daarmee kan bijdragen aan stigmatisering. Het kan resulteren in een soort victim-blaming van: het is je eigen schuld dat je verslaafd bent want je gebruikt zelf steeds drugs. Dat is een onconstructieve aanpak. Als zoiets wel goed zou werken dan had het criminaliseren ook gewerkt om mensen te laten stoppen met drugs gebruiken.
Dus daarom zeg ik: een spiegel voorhouden; prima. Maar wel compassievol.
Overigens heeft Boaz in interviews bij Op1 en bij de Telegraaf aangegeven dat de docu-serie voor hem ook wel een wake-up call was omdat hij gedwongen werd om naar zichzelf te kijken van wat hij met zijn leven aan het doen is.
Maar dan ben je nog maar aan het begin van de aanpak van verslaving. Daarnaast is er nog een toekomstplan nodig. Het vluchtgedrag moet vervangen worden met constructieve en gezonde copingsmechanismen. En op die manier moet langzaamaan gewerkt worden aan het opbouwen van een sociaal vangnet.
We weten dat die behandeling van verslaving weinig succesvol is. Ongeveer 10% van de mensen die een behandeling volgt voor verslaving stopt langdurig met gebruik. Juist om die reden moet je dus oppassen met mogelijk stigmatiserende opmerkingen over dat mensen 'lui', 'slap', 'zwak', zijn, dat ze een gebrek aan wilskracht hebben of een gebrekkige persoonlijkheid. Want we weten dat mensen maar voor een heel klein deel bewuste controle hebben over hun gedrag, en dat gedragsverandering heel lastig is en lang duurt.