Ketaboy zei:
Ik heb die naaldenprikjes op mijn huid (met name rug en gezicht) altijd op het moment dat ik een stevige temperatuurwisseling onderga. Zoals warm douchen of door de kou fietsen met veel warme kleren aan. Ik weet niet of het nou te maken heeft met een huidirritatie of met de doorbloeding of op een andere manier een aan lichaamstemperatuur gebonden factor maar het is zeer irritant. Ik heb dit alleen ook als ik geen pep doe.. maar gewoon tja.. te warm gekleed ben :P
Dat met temperatuurwisselingen heeft te maken met dat de haarvaten in je huid gaan uitzetten wanneer je veel warmte genereerd in je lichaam (en laat je dat nou net doen wanneer je veel suikers verstookt bij veel bewegen, en laat je nu net die warmte goed vasthouden met warme kleding aan). Wanneer dit plotseling gebeurd, en je haarvaten gaan als een dolle uitzetten om meer bloed naar de oppervlakte van je huid te brengen zodat dat makkelijker kan afkoelen dan worden de zenuwen in je huid ook iets geprikkeld en dat ervaar je als prikken of jeuk... heb ik ook vaak last van, mja... weinig aan te doen...
Kan het mischien ook zijn dat wanneer je veel pep gedaan hebt, en je krijgt dat gevoel alsof je lichaam slaapt, kan dat niet ook iets zijn dat een stuk huid daadwerkelijk niet goed doorbloed word omdat de haarvaatjes als het ware te sterk dichtgeknepen worden?
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je koude poten kan krijgen van pep omdat de haarvaatjes in je voeten / handen zo hard samentrekken dat er weinig warm bloed meer door je huid stroomt. Ik zou me kunnen voorstellen dat als dat een tandje heftiger gebeurd dan bij "normaal" gebruik, dat er zo weinig (zuurstofrijk) bloed langsstroomt dat het inderdaad als het ware gaat "slapen" zoals gebeurd als wanneer je het afknelt.