Probleempje :S

Arenshi

Bewuste gebruiker
Hey, eerst en vooral wil ik zeggen dat ik niet echt weet in welke categorie ik deze topic moet posten maarja, deze leek mij de meest logische.

Nu mijn probleem is dat ik onlangs ben opgepakt door de politie samen met een vriend [A] en een vriendin . Op dat moment had ik 10€ weed mee en aangezien ik 17 ben, dus minderjarig is dit illegaal in België. Ze namen mij en A en B mee naar het politiekantoor waarna een verhoor volgde. A had niets mee maar was vooraf wel mijn weed gaan halen bij een dealer en dit hadden civiele agenten gezien aangezien deze een surveillance deden voor het huis van de dealer. En B had 5 gram Speed bij maar dit was niet gekocht bij deze dealer. Nu.. Ik was verhoord en daarna zijn ze direct binnengevallen in het huis van de dealer waarna ze iedereen daar arresteerden. Wij waren ondertussen nog altijd aan het wachten op het politiebureau (ondertussen al 3u) en daarna hebben ze onze ouders gebeld waarna deze ons kwamen halen ( we zijn allemaal 17 jaar ).

A moet nog altijd gaan getuigen maar hij zit met het probleem dat hij de dealer moet verraden aangezien hij diegene is die is gaan kopen. Anyways.. Kan hij anoniem een verklaring afleggen of wat zijn zijn mogelijkheden?

Dank bij voorbaat.
:wave:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
You have the right to remain silent. Nee, ik zou het niet weten, mij is altijd verteld dat je je mag beroepen op je zwijgrecht. Ik weet niet wat de consequenties zullen zijn als hij zijn mond houdt. Mocht hij toch die verklaring af willen leggen denk ik wel dat dat anoniem kan.

Arenshi

Bewuste gebruiker
dacht ik ook, maar heb al van verschillende bronnen gehoord dat dit niet mogelijk is omdat hij betrokken is bij de zaak maar geen verdachte is.. :confused:

Zazuu.

Bewuste gebruiker
Je kan inderdaad je bek houden, maar dan ben je volgens mij érg lang bezig. In verband met de minimale tijden dat ze je op mogen sluiten etc.

Succes verder.

Arenshi

Bewuste gebruiker
Zazuu. zei:
Je kan inderdaad je bek houden, maar dan ben je volgens mij érg lang bezig. In verband met de minimale tijden dat ze je op mogen sluiten etc.

Succes verder.

Die agent zei me dat ze mij 24u mochten vasthouden. Maar dit is toch voor meerderjarigen?
En daarna zei een andere agent me dat ze mij mochten vasthouden te tijd van het onderzoek :confused:

Je kan niet geloven wat ze je allemaal wijsmaken gewoon zodat je zou praten. Ze dreigden zelf om me direct naar een instelling te transporteren en dat het lachen me dan wel zou vergaan -_-

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Zo ver ik weet is het nog altijd verboden om drugs te kopen, je vriend heeft dus een illegale handeling begaan. De wouten willen iets weten over deze illegale handeling, dus beroep je op je zwijgrecht. Als iedereen zijn mond houdt wordt het heel lastig om iemand te vooroordelen.

Enja dat je het risico hebt een paar uur in de cel te zitten, dat hoort nu eenmaal bij het leven van druggebruikende mensen. We zitten nog steeds midden in een oorlog tegen drugs, je doet mee aan de oorlog en net zoals de verzets mensen van 40-45 lopen ook wij risico op vergelding van de machthebbende.

Arenshi

Bewuste gebruiker
Nu heb ik wel nog altijd geen antwoord op mijn vraag =/ wat kan hij juist doen zodat hij die dealer niet moet verraden.. :confused:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Pwn3D zei:
Nu heb ik wel nog altijd geen antwoord op mijn vraag =/ wat kan hij juist doen zodat hij die dealer niet moet verraden.. :confused:

Ik neem aan dat die agenten je prima kunnen uitleggen wat je rechten zijn, en vraag zelf ook naar de mogelijkheden. Die vriend van je moet gewoon zeggen ik praat zolang ik anoniem blijf en bescherming mocht dat nodig zijn. En je andere keuze is gewoon mondje dicht. Dat zijn de opties.

Maar dat had je zelf denk ik ook wel kunnen bedenken. :rolleyes:

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
sjah dat is nu eenmaal het risico dat je loopt :)

bij de dealers waar ik kwam bestond er geen twijfel dat je die beter niet kon verraden zeg maar. Dat wst je automatisch en als je het niet wist gaven ze graag een voorbeeld :wink:
Die vielen zelfs kinderen van dertien aan omdat ze schulden hadden bij hen en bij hun ouders geen sieraden meer konden jatten ...

eentje heeft daar toen voor gezeten een jaar of vier .. binnen half jaar na rechtszaak hebben ze dat kind van 13 een oor afgesneden en zn vader in een rolstoel geschoten ... ze zijn nu nog steeds vrij, maar dealen niet meer zelf ...... opgeklommen in de wereld :tongueout:

over dat verlinken.
je hoeft niet te praten, ze mogen je niet meer straf geven omdat je geen namen noemt, maar ze maken je wel wijs dat ze dat kunnen en je verhoren zullen een stuk langer gaan duren en de agenten een stuk minder vriendelijk ( als je pokerface hebt zou je het eens moeten doen gewoon blijven zwijgen tot je advocaat er is. ...
ze kunnen zelfs je voorarrest niet verlengen om die reden, mocht het gebeuren dat je zo lang mag blijven ... maar ja dan verlengen ze die wel om een andere reden natuurlijk, zo'n rechter die dat moet beoordelen is op 1 buik met OvJ :wink:

ik vind eerlijk gezegd dat als je mans genoeg bent om drugs te gaan kopen moet je ook mans genoeg zijn om anderen daar niet bij te naaien ... oa door ze te verlinken ...

Bij de echte boeven ( niet die kruimeldiefjes en dealertjes die rondkomen van het verkopen van 50 gram, maar die echte waarvan je amper weet wat ze doen, degenen waar de dealer van de dealers van jouw dealers hun spul inkopen, de dopegroothandel zeg maar :wink: ) lig je dr voor de rest van je leven meestal finaal uit als je iemand verlinkt, vaak zelfs als je je vijanden verlinkt. zo erg hebben ze daar de pest aan.

:wave:

Arenshi

Bewuste gebruiker
Dankje ArieKanariE,

Ik had nog 2 vraagjes, De verklaringen die worden gegeven door getuigen TEGEN de verdachte, worden deze in het dossier van de verdachte geplaatst zodat deze die altijd kan inkijken?

En ook nog : hoe lang zijn sms berichten of telefoongesprekken geregistreerd zodat ze kunnen opgevraagd worden door de politie? En kunnen deze gebruikt worden tegen mij, want ik heb ongetwijfeld nog berichten van maanden geleden die over speed en xtc gaan.

Oom Klaas

Badass junkie
Pwn3D zei:
Flip Trip zei:
Enja dat je het risico hebt een paar uur in de cel te zitten.

Ben minderjarig > geen cel, gewoon wachtkamer van de politie :rolleyes:

In het softe Nederland kom je als minderjarige nog in de cel,

btw,

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Snap je het nu nog niet, jullie moeten gewoon je bek dicht houden. Klaar.

Die wouten beschuldigen je van een illegale handeling dus beroep je je op je recht tot zwijgen.

whyme

Belezen gebruiker
Wat betreft het opslaan van gegevens.. Ik meen dat dit 12 maanden is voor telecom aanbieders, maar ze gaan waarschijnlijk niet voor een paar gram wiet al je smsjes nalezen :stoned:
Of er moeten echt mensen zonder leven bij de politie zitten :grin:

En verraden moet je niet doen. Als je het aandurft om iets illegaals te doen moet je er ook de verantwoording voor nemen en geen andere mensen gaan naaien..

pandalicious

Experimenterende gebruiker
1/ 10€ weed op je 17, wat een misdaad...
2/ 5g speed op je 17, wat een misdaad... take the hit (zal 2 keer niks zijn) of de dealer verraden (zal minder leuk zijn). overigens moet je je berichten maar coderen, zijn overigens tot 2j ver te traceren, moesten ze echt heel veel zin hebben. maar dan nog, gsm berichten kunnen een aanwijzing geven, een vermoeden bevestigen etc. als je 1j geleden 5 pillen vraagt in een sms, zie ik niet in wat daar illegaal aan is. de weed of speed in je broekzak, dat is illegaal
3/ meewerken met een onderzoek is nooit in je nadeel. je dealer 'verlinken' zal jezelf nooit een zwaardere straf geven dan wanneer je hem niet verlinkt.
4/ En niet te veel rekenen op A, die staat er het beste voor. als hij niks zegt, kunnen ze hem niks maken, aangezien hij niks bij had. 'ik was daar toevallig en iedereen begint te dealen, ik wist van niks'
5/ je bent minderjarig
6/ je bent minderjarig

als je al deze dingen niet zelf kunt verzinnen, verdien je het mss om het eens aan den lijve te ondervinden.

cropp

Badass junkie
Zazuu. zei:

Succes verder.

plus iemand die speed bij zich heeft zal ook wel een straf krijgen, je zult wel mogen zwijgen als getuige, maar dan krijg je waarschijnlijk een hogere straf

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Je kan twee dingen doen.

Je naait iedereen voor strafvermindering.
(Je verteld alles, en gaat zelf naar huis, zonder dat je door de smeris word lastiggevallen)

Je houd je mond, en verteld niets, je moet waarschijnlijk een boete betalen of een paar dagen vast zitten. Iedereen die er mee betrokken was, vinden je een toffe gozer.

Een eerste gesprek met een advocaat kost je niet meer dan 50 euro., die zal je advies geven wat je het beste kan doen, Als de maximale boete lager is dan de kosten van de advocaat dan betaal je de boete.

(maar let wel op, drugsbezit in het buitenland is illegaal, en strafbaar. Dit is jammer genoeg een punt waarop de officier van justitie je kan pakken)

Arenshi

Bewuste gebruiker
Hallo iedereen en bedankt voor de reacties.

Zo is het nu echt afgelopen :

Ik ben opgeroepen voor een 2de (grondigere verhoring) met als resultaat dat ik de verklaring op het moment zelf heb verzonnen (niemand verklikt). De agent geloofde me voor geen woord, wat mij een zorg is aangezien hij me niets kan doen. Op dit moment ben ik nog altijd in afwachting met wat er met mijn gsm en kaart zal gebeuren ookal weet ik wat de afloop zal zijn. De agent stelde mij voor twee opties : Ofwel heeft mijn gsm niets met het onderzoek te maken en krijg ik hem terug mee naar huis. Ofwel heeft hij wel met het onderzoek te maken en word mijn gsm en mijn kaart inbeslaggenomen. Mijn gsm zal dus nader worden geanalyseerd of "uitgelezen" wat wil zeggen dat al mijn sms-berichten van het voorbije jaar worden opgevraagd. Mijn gsm zal dus zowieso inbeslaggenomen worden. Tsjah dat neem ik er maar bij. Een boete of nadere vervolging krijg ik niet. Ik moet ook geen urinestalen binnenleveren dus al bij al kom ik er goed van af. Tot overmaat van lef vroeg de politieagent of ik niet mijn adapter van mijn gsm kon meebrengen zodat ze hem kunnen opladen en zo dus aan de analysatie kunnen beginnen. Dit ga ik uiteraard niet doen.

Hoe is A ervan afgekomen :

Hij is maar 1 verklaring moeten gaan afleggen en heeft veel vriendelijker omgegaan met de(zelfde) politieagent en heeft een deal gesloten met de agent. Hij moet alles wat er in Halle en omstreken wat met drugstrafiek te maken heeft gaan melden op het politiekantoor (wat hij uiteraard niet gaat doen). In ruil hiervoor mocht hij zijn gsm terug meenemen naar huis en dus word zijn gsm ook niet geanalyseerd wat ik op zich redelijk smerig vindt. Hij riskeert ook dat hij een werkstraf moet doen, dit houd in dat hij op hetzelfde politiekantoor de combi's moet kuisen of de planten moet komen water geven. Dit is de meest ridicule werkstraf dat ik ooit heb gezien -_- .

Hoe is B ervan afgekomen :

De zus van B kende de politieagent die haar zaak heeft behandeld en die heeft hem zo ver gekregen om het volledige onderzoek te laten vallen ( B had 5gr speed op zich ).

Dit wetende ga ik wanneer de agenten moeilijk doen tegen me klacht indienen wegens corruptie bij het commité P. Of toch alleszins mee dreigen.

Ik heb dit allemaal geschreven voor moesten er mensen zijn die een soortgelijke gebeurtenis hebben tegengekomen en niet goed weten hoe ze hier mee moeten omgaan.

Groetjes :wave:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Pwn3D zei:
ExceptionalInsight zei:
Slim om dat meteen te posten ook! :rock:
Sarcasme?
No shit. Door de manier waarop je dingen vertelt lijkt het erop dat het onderzoek nog loopt, niet verstandig om dan te gaan roepen dat je hebt gelogen en dat jullie bewust proberen het onderzoek verder te dwarsbomen. Ik had mn mond gehouden verder..

Arenshi

Bewuste gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Pwn3D zei:
ExceptionalInsight zei:
Slim om dat meteen te posten ook! :rock:
Sarcasme?
No shit. Door de manier waarop je dingen vertelt lijkt het erop dat het onderzoek nog loopt, niet verstandig om dan te gaan roepen dat je hebt gelogen en dat jullie bewust proberen het onderzoek verder te dwarsbomen. Ik had mn mond gehouden verder..
Nu het is zo dat ik mag zeggen wat ik wil, ik sta niet onder eed. En nee het onderzoek loopt niet meer en is afgerond. Het is niet dat de politie mijn Pc zal onderzoeken. Alleszins bedankt voor de bezorgdheid. :wave:

geekos

Bewuste gebruiker
Uit het topic: 'Help, ik ben nieuw, hoe voorkom ik dat mensen me beledigen?'

DrippTone zei:
Vooral geen topics vanuit de oertijd gaan bumpen. Zorgt voor ergernissen en irritaties en dan krijg je modder naar je kop. :smoke:

Moest de TS hier toch nog volgen: Het gaat er hem niet om dat ze je pc gaan controleren, de heren van de politie volgen dit forum wat ook wel enigszins logisch lijkt. Je geeft dan ook nog extra informatie over de streek + gedetailleerde informatie wat de zaak zelf betreft. Voor de politie is het dan ook vrij eenvoudig om te zien over welke zaak het gaat en wie jij precies bent.

Arenshi

Bewuste gebruiker
Het gaat hier wel over de politie van een kleine stad, en dus niet over de FBI. En zonder mijn IP-adres komen ze nergens. Naja anyways, de zaak is toch afgerond.

Bovenaan