Psychedelica iets voor mij?

Hermes

Newbie
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar niet helemaal nieuw met drugsgebruik. Om mijn ervaring even samen te vatten: ik drink vrij veel, blowen wordt ik slaperig van dus doe ik heel soms (1x per maand) aan het einde van de avond, heb weleens coke gebruikt wat ik leuk maar niet heel bijzonder vond en ik gebruik ongeveer 5x per jaar xtc wat ik wel echt heerlijk vind, ook een enkele keer speed. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar drugs, maar ook redelijk terughoudend en niet verslavingsgevoelig.

Om even naar mn vraag toe te gaan. Ik heb nu ook 2 keer truffels gedaan. De eerste keer met 3 vrienden die ik toen nog niet heel lang kende maar het wel goed mee kan vinden. De tweede keer was een jaar later weer met hen. Had ze ondertussen beter leren kennen, met een van hen ook mn eerste keer xtc gedaan en voelde me heel erg op mn gemak bij ze. (1 van de 3 is ook een zeer ervaren drugsgebruiker).

Beide trips waren ongeveer hetzelfde, bij een van die vrienden thuis op de bank, overdag met goeie tripmuziek. Ondanks dat over het algemeen een hele leuke ervaring was had ik in de trips wel een ongemakkelijk momentje wat een tijdje na het hoogtepunt van de trip begon. Ik wist me niet zo goed een houding te geven en zat daar in mn hoofd een beetje mee te malen. Terwijl 2 gasten het over van alles en nog wat hadden kon ik me niet echt mengen in het gesprek en dat voelde wat ongemakkelijk en ik wou eigenlijk dat de trip afgelopen was zodat ik naar huis kon. Toen de trip bijna afgelopen was verdween dit weer. Ik voelde het op de achtergrond nog wel (kleuren iets feller, heel relaxed) maar kon weer normaal functioneren en toen was het weer heel gezellig met zn vieren. Bij beide trips was het opkomen van de effecten, de echte pieken en het natrippen wel heel fijn.

Je voelt mn vraag al aankomen. Lag het toch aan de set & setting met dit groepje vrienden, of zijn psychedelische drugs gewoon niet echt iets voor mij? Er is nog wel een aantal drugs dat ik een keer wil proberen. Ik denk eraan om als proef op de som eerst een keer truffels te doen met mijn 'beste' vrienden om te kijken of het aan de medetrippers ligt. Ik zie hen alleen niet zo vaak dus dat is er nog niet van gekomen. Is er misschien iemand met soortgelijke ervaringen of goede adviezen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Of trippen iets voor jou is kunnen wij moeilijk inschatten. Het kan natuurlijk aan de setting hebben gelegen. Met mensen trippen die je niet heel goed kent en waarbij je je niet 100% vertrouwd voelt is in ieder geval niet een optimale setting. Andere tripmaatjes zou dus wellicht kunnen helpen.

Verder is het ook gewoon een kwestie van dingen los laten in een trip en accepteren. Als jij in jezelf gekeerd raakt en de gesprekken niet kan volgen, hoe erg is dat? Accepteer je dat dan kun je ook heerlijk in jezelf opgaan. Niet iedereen heeft nou eenmaal altijd dezelfde vibe met trippen, zolang je elkaar allemaal in je waarde laat is dat geen probleem.

Hermes

Newbie
Ik dacht de eerste keer dus dat het er inderdaad aan lag dat ik ze niet goed genoeg kende. Daarom ging ik er de tweede keer 100% positief in, ik kende ze inmiddels wel heel erg goed. Het blijft natuurlijk speculeren maar het voelde misschien een beetje alsof 2 van de anderen elkaar beter kende dan ik hen, waarschijnlijk is dat dan zo geweest omdat zij wel meer dezelfde vibe hadden dan ik. Loslaten dus, dat zal ik proberen mocht er nog een 3e keer komen.

Bobsacamano

Badass junkie
Hallo Hermes,

Welkom hier, allereerst is er niks mis met je terughoudendheid en goed dat je hier komt informeren. Het klinkt voor mij dat het tijdens je trip toch even omhoog komt dat je nog niet 100% op je gemak bent bij die vrienden. Dit is niet erg en niet raar. Je hebt altijd ook in je directe omgeving mensen waar je muurtje nog neit helemaal naar beneden is. Soms is dit omdat het nog kan gebeuren en het tijd nodig heeft of door jou persoonlijkheid of door de combinatie van hun persoonlijkheid en die van jou. En soms gaat dat muurtje nooit helemaal naar beneden terwijl het net zo goed kan dat tijdens een eerste ontmoeting bij een ander de muur in één keer weg is. Je bent altijd een x percentage compatible voor mijn gevoel met andere mensen.

Dit klinkt misschien wat wazig maar tijdens een psychedelische trip komt dit allemaal meer naar voren. Je voelsprieten zijn een stuk gevoeliger.

Het kan natuurlijk ook komen door een stukje onzekerheid in die nieuwe situatie. De één moet meer wennen aan het idee van trippen dan de ander. Ik kan me ook best voorstellen dat als die twee vrienden heel flink in een gesprek zitten wat over persoonlijke dingen gaat je je buitengesloten voelt. Normaal merk je dat niet zo op en doe je je eigen ding. Maar met een tripmiddel voel je het veel intenser.

Mijn advies is om is te kijken naar de rest van de trip of je de andere elementen wel fijn vond. En dan aanvoelen of je het interessant genoeg vind om nog een keer the rabbit hole in te duiken. Maar dan misschien met een hele lichte dosis in je eentje kijken wat er dan bij je omhoog komt en hoe je je voelt. Of misschien met iemand die open-minded is en dichter bij je staat.

Psychedelica gaat bij mij echt om voelen. In het begin niet toen was het gewoon heel heel erg fun. Maar inmiddels is het veel meer dan dat.

hoop dat je er wat aan hebt.

Hermes zei:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar niet helemaal nieuw met drugsgebruik. Om mijn ervaring even samen te vatten: ik drink vrij veel, blowen wordt ik slaperig van dus doe ik heel soms (1x per maand) aan het einde van de avond, heb weleens coke gebruikt wat ik leuk maar niet heel bijzonder vond en ik gebruik ongeveer 5x per jaar xtc wat ik wel echt heerlijk vind, ook een enkele keer speed. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar drugs, maar ook redelijk terughoudend en niet verslavingsgevoelig.

Om even naar mn vraag toe te gaan. Ik heb nu ook 2 keer truffels gedaan. De eerste keer met 3 vrienden die ik toen nog niet heel lang kende maar het wel goed mee kan vinden. De tweede keer was een jaar later weer met hen. Had ze ondertussen beter leren kennen, met een van hen ook mn eerste keer xtc gedaan en voelde me heel erg op mn gemak bij ze. (1 van de 3 is ook een zeer ervaren drugsgebruiker).

Beide trips waren ongeveer hetzelfde, bij een van die vrienden thuis op de bank, overdag met goeie tripmuziek. Ondanks dat over het algemeen een hele leuke ervaring was had ik in de trips wel een ongemakkelijk momentje wat een tijdje na het hoogtepunt van de trip begon. Ik wist me niet zo goed een houding te geven en zat daar in mn hoofd een beetje mee te malen. Terwijl 2 gasten het over van alles en nog wat hadden kon ik me niet echt mengen in het gesprek en dat voelde wat ongemakkelijk en ik wou eigenlijk dat de trip afgelopen was zodat ik naar huis kon. Toen de trip bijna afgelopen was verdween dit weer. Ik voelde het op de achtergrond nog wel (kleuren iets feller, heel relaxed) maar kon weer normaal functioneren en toen was het weer heel gezellig met zn vieren. Bij beide trips was het opkomen van de effecten, de echte pieken en het natrippen wel heel fijn.

Je voelt mn vraag al aankomen. Lag het toch aan de set & setting met dit groepje vrienden, of zijn psychedelische drugs gewoon niet echt iets voor mij? Er is nog wel een aantal drugs dat ik een keer wil proberen. Ik denk eraan om als proef op de som eerst een keer truffels te doen met mijn 'beste' vrienden om te kijken of het aan de medetrippers ligt. Ik zie hen alleen niet zo vaak dus dat is er nog niet van gekomen. Is er misschien iemand met soortgelijke ervaringen of goede adviezen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mijn ervaring met trippen met meerdere mensen is dat het sociaal gezien een stuk complexer wordt als je met meer dan twee mensen tript. Ik prefereer sowieso alleen trippen ver boven trippen met anderen, omdat je dan de sociale factor helemaal uitsluit. Maar met z'n tweeën trippen heb ik nooit zo'n probleem gevonden, omdat er beperkte variabelen zijn qua sociale omgang met de ander. Met meer dan twee wordt het vaak al gauw een stukje ingewikkelder, zeker ook omdat - zoals Bob hierboven zegt - je voelsprieten veel gevoeliger worden. Iets waar je normaal niet bij stilstaat, zoals een onderwerp waarbij twee vrienden van je meer overeenkomsten hebben qua interesse, kan je dan het gevoel geven dat je er een beetje buiten valt. Dit hoeft niet zo te zijn, maar naar mijn mening is het zelden zo dat 3 of meer mensen op precies dezelfde lijn zitten en dat soort dingen valt je gewoon heel erg snel op met trippen.

Psilocybine is een stof waar de meeste mensen een stukje meer introvert van worden, dus daar moet je rekening mee houden. Je wordt je meer bewust van wat er in jezelf omgaat. Voor mensen die al voornamelijk introvert zijn kan dit betekenen dat ze heel erg introvert worden. En voor extraverten kan het betekenen dat ze in aanraking komen (misschien wel voor het eerst) met hun introverte kant. Dit kan natuurlijk zeer verwarrend werken, omdat je je dan misschien geen houding weet aan te nemen. De normale sociale regels kunnen dan heel vreemd overkomen.

Schrijf psychedelica niet té snel af voor jezelf. Er zijn zoveel factoren die bepalen of je een goede trip hebt. Zelf was ik bij de eerste keer gefascineerd door de trip, maar pas jaren later toen ik het in mijn eentje probeerde ontdekte ik de enorme diepte van trippen en dat het helemaal mijn ding is. Die trips waren amper vergelijkbaar met welke ik eerder had gehad.

Misschien kun je dus eens een trip plannen met 1 heel goede vriend. Kijken hoe dat gaat. :)

Hermes

Newbie
Allemaal erg geruststellende reacties. In m'n eentje trippen vind ik nog iets te spannend, maar wellicht een keer met één goede vriend proberen iets dieper te gaan. Heb even verder rondgekeken en vond in dit topic http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=54526 ook wel wat duidelijke info.

Ik heb ook weleens gehoord dat het kan helpen om van te voren een aantal doelen/vragen op te schrijven om tijdens de trip over na te denken. Helpt dit de trip ook een beetje sturen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hermes zei:
Ik heb ook weleens gehoord dat het kan helpen om van te voren een aantal doelen/vragen op te schrijven om tijdens de trip over na te denken. Helpt dit de trip ook een beetje sturen?
Het zou kunnen helpen, maar vaak hebben psychedelica en zeker psilocibine toch wel redelijk een eigen wil. Het laat je zien wat jij op dat moment nodig hebt en dat kan soms heel iets anders zijn dan je van te voren had kunnen bedenken. Persoonlijk vind ik het altijd beter om zo onbevangen mogelijk een trip in te gaan en me dan gewoon mee te laten nemen door de trip. Dat kan soms erg leuk zijn of erg duister, dat verschilt nogal. Vaak zijn de duistere of moeilijke trips wel de trips waar ik het meest van leer en juist achteraf positief op terug kijk.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk dat je er altijd je trip mee limiteert. Een ingestudeerde speech loopt ook nooit zo lekker en spontaan als het allemaal in the moment bedenken. :wink:

Psychedelica stuurt je vanzelf dieper het nu in, het enige "moment" waar er überhaupt iets gebeurd en zeker het enige moment waar magie is te vinden. Ga je dat zitten plannen en proberen te sturen dan ben je in feite bezig te proberen die magie tegen te houden. Voor de meeste mensen draait het dagelijks leven al constant om de boel proberen te controleren/sturen, verpest die tijd waarin je relatief makkelijk die controle los kunt laten dan alsjeblieft niet voor jezelf. :wink:

Mindless zei:
Ik denk dat je er altijd je trip mee limiteert. Een ingestudeerde speech loopt ook nooit zo lekker en spontaan als het allemaal in the moment bedenken. :wink:

Psychedelica stuurt je vanzelf dieper het nu in, het enige "moment" waar er überhaupt iets gebeurd en zeker het enige moment waar magie is te vinden. Ga je dat zitten plannen en proberen te sturen dan ben je in feite bezig te proberen die magie tegen te houden. Voor de meeste mensen draait het dagelijks leven al constant om de boel proberen te controleren/sturen, verpest die tijd waarin je relatief makkelijk die controle los kunt laten dan alsjeblieft niet voor jezelf. :wink:

Ik ben het helemaal met je eens hiermee. Echter voor een beginnende tripper ben ik het er niet mee eens. Psychedelica kunnen nogal overweldigend zijn, tot op zo'n niveau dat je niet meer weet wat werkelijkheid is en wat niet. Iets hebben om aan vast te houden tijdens zo'n ervaring heb ik altijd als heel prettig ervaren toen ik ben begonnen met trippen. Zo heb ik altijd kleine notitieblokjes op mijn mobiel gebruikt waarin ik van alles en nog wat opschreef. Mocht het het doel van mijn trip zijn, wat ik wilde doen tijdens de trip of bemoedigende woorden tegen jezelf dat het maar een trip is voor als de verkeerde kant op gaat. Bovendien zijn die notities altijd ontzettend grappig om te lezen achteraf dus heb je een soort van souvenir eraan over gehouden ook!

En ik moet zeggen door dergelijke stappen te ondernemen heb ik nog nooit een echt slechte trip gehad. Gedachtenloops? Zeker, maar die kon ik hier door verbreken. Duistere gedachtes of emoties? Ik las de leuke woordjes die ik aan het begin van mn trip heb opgeschreven en waarom ik wilde trippen en ik was instaat om het altijd weer om te buigen. Ga zo maar door, dit is de oplossing voor mij geweest tenminste en hoop dat het Hermes en vele andere beginnende truffelaars nog van nut mag zijn! :)

Later is er altijd nog ruimte voor verbetering en inderdaad het gevoel maar op je af laten komen en zien wat er allemaal uit komt. :)

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Misschien trip je liever zonder mensen erbij? Als ik een beetje hard trip, vind ik het ook nooit zo tof als er andere mensen bij zijn.

Hermes

Newbie
Ik denk dat zelf trippen wel iets is wat ik nu een keer ga proberen, ik had er na die trips ook al heel kort aan gedacht maar verder niks mee gedaan. Het is wel weer zo een dingetje waar je jezelf toe moet zetten. Met vrienden gebeurt het toch spontaner en dus sneller.

Bovenaan